Hackney en op rijden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Sammy_

Hackney en op rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 15:17

Hoi Bokkers,

Ik zit in een ja... Soort van dilemma :o Namelijk dat ik nu een Hackney hengstje doe van 6 jaar oud.
Mijn paard is momenteel uit het werk, en de klik tussen ons is er nooit echt geweest.
Hackney doe ik nu 27/7 als werk maar de klik is er helemaal, ik heb me menbewijs en ook alle ervaring maar ik zal het zonde vinden om een paard te nemen waar je alleen mee kan longeren en mennen.

Eigenaar en verdere paardenmensen zeggen dat deze hackney wel laag en rond te trainen is en wel als rijpaard zou kunnen dienen, ik zelf vind dat daar de ruggen niet op gemaakt zijn (heb ervaring met Hackney pony's) Kan ik hem zo zadelmak maken dat hij nog tot een bepaald nivo kan komen of is dit uitgesloten en kan ik niet in de dressuurring verschijnen met een Hackney?
Wat vinden jullie ervan? Ik heb ook nog nooit op een Hackney gezeten, dus weet niet of dit uit te zitten is.

Wat zijn de dingen die je met dit ras kan doen?

:)

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:24

we hebben vroeger zelf 10 jaar lang een hackneypony gehad de dresuur was echt een hel omdat ze alleen maar hard wou en elke keer het hoofd omhoog gooide,[ ik kreeg trouwens voor de uitgestrekte draf altijd wel 8ten en 9ens :D ]maar springen kon ze als de beste mn zus heeft er z mee gesrongen in die tijd kon je niet hoger met een cpony de 2 eigenaren die hier opvolgde hebben het ook allebei tot enmet de z gehaalt wat er daarna met haar is gebeurt weet ik verder niet maar ze was uiteindelijk bij de laatste eigenaar ook al in de 20, dus zo zie je maar met een hackney kun je best rijden

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:26

Waarom zou je er niet op kunnen rijden?. Op ieder paard kan je rijden tenzij om medische reden.

Gok dat het een kleine maat is?.

Hackneys ent als tuigpaarden worden in een "tuig" trainingen ook lang en laag getraind. Dus zie daar niet zoveel problemen in.

Anders hier even de echte hackney mensen vragen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:27

ik heb alleen ervaring met een halve hackney (vader is hackney) paard. Met dat paard heb ik winstpunten gehaald in de L2 daarna kreeg ze een blessure waardoor we niet verder konden. Ik kreeg wel veel commentaar over de hoofdhals houding, die is gewoon heel anders.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:28

Ik heb toen ik jong was 5 jaar een Hackney gehad, die heb ik gereden tot de M2 dressuur en L springen.
Deze pony is ook altijd een rijpony geweest, is nooit in het tuig geweest.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 15:29

hoi, hoi heel erg bedankt, nee dit gaat om een hackney paard :)
Springen zou ook mogelijk zijn? hij is nu alleen beleerd voor de wagen en getraint voor hackney wedstrijden.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:31

Vroeger heb ik wel op Hackneys gereden.
Zowel het kleine als het grote formaat.

Beide waren in het tuig geweest maar ik vond het niet heel anders rijden als een KWPN'er of New Forest.
Ze waren braaf maar wel wat heet, maar dat is natuurlijk per paard/pony weer anders.

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:32

ik zou gewoon proberen te springen je ziet vanzelf wel of hij het mooi vind, begin anders vast af en toe met los springen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:33

Mijn kruising hackney sprong wel aardig (thuis sprongen we zo rond de 1.20m), ze was alleen retekijkerig en stopte daardoor overal op.

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:33

je kan uitstekend rijden op een hackney . Ik heb ook een hackney gehad met de naam bello . En altijd met heel veel plezier op hem gereden , hij zat als een stoel , vooral de galop . De draf is iets waar ik enorm aan moest wennen omdat hij zo hoog opgooide maar ook dit went na verloop van tijd. Dressuurmatig kon hij echt heel goed lopen , springen hebben we ook geprobeerd maar daar vondt hij niets aan . Toen hij wegging kon hij een goede B proef lopen maar door omstandigheden ben ik nooit met hem gestart , maar wel dressuurmatig getraind. Dus ja , je kan ook op een hackney rijden .

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:34

Mijn Hackney was 1.55m en die kon inderdaad een leuk sprongetje maken, mij ontbrak het alleen aan lef om verder dan de L te gaan ;)

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:36

Ik heb heel vroeger op een hackney stal gewerkt.
Daar hadden ze de grote en de kleine maat.
We moesten ze ook rijden, maar mijn herinneringen zijn niet zo geweldig.
Ze gooien enorm op en de bouw van een hackney is geen rijtypische.
Wil natuurlijk niet zeggen dat je er niet op kunt rijden.
Als jury heeft het mij nooit uitgemaakt wat er voor een paard binnen kwam.
Men moet de verrichtingen tonen die worden gevraagd en dat lukt of niet.
Kleur en type paard/pony mag hier geen verschil in maken.
Al weet ik dat er juryleden zijn die dat verschil wel maken of men denkt dat dat verschil gemaakt wordt.
Gewoon rijden en kijken hoe het dier het gaat doen.
Dan pas weet je of het haalbaar is.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:38

_Sammy_ schreef:
hoi, hoi heel erg bedankt, nee dit gaat om een hackney paard :)
Springen zou ook mogelijk zijn? hij is nu alleen beleerd voor de wagen en getraint voor hackney wedstrijden.

In princiepe kun je met elk paard een sprongetje maken, dus ook met een Hackney.

Maar hier moet je je paard wel mee bekend maken, ik zou niet zelf gaan stuntelen door zo maar even een hindernis te bouwen.
Zoek een goede begeleider/instructeur met ervaring hiermee.
Die kan jou en je paard helpen en begeleiden ;)

_Sammy_

Re: Hackney en op rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 15:44

Ja dat snap ik, maar mijn vraag was meer, de meeste mensen hier zeggen dat je niet op hackney's kunt rijden, ik zit natuurlijk met een moeilijk besluit want ik ben moeilijk in verkopen en wil ook geen 2 paarden houden, daarom wil/wou ik het zeker weten of de mogelijkheid er is.

zo te horen zou het kunnen, ik heb nu een maand tijd voor me beslissing wat natuurlijk erg moeilijk is aangezien hij nog niet zadelmak is.
Ik zoek een paard waarmee je kan dressuren, mennen, springen en cross.. Ik ben zeer benieuwd hoe hij het gaat doen, en zal even informeren naar hackney stoeterijen misschien zou ik er een keer op 1 kunnen rijden voor te kijken hoe "anders" het is, natuurlijk ligt het uitzitten van een hackney ook aan je iegen rijkunsten denk ik.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:47

Dat is een goed plan.
Wat mijn idee betreft voldoet een hackney niet aan je wensen.
Maar dat idee is al vrij oud en ieder ras heeft zijn uitzondering.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:59

Tsja het is een lastige beslissing.
Ik weet niet hoe gek je op je paardje bent en hoeveel motivatie en gedult je hebt maar ik ben van mening dat je met de juiste begeleiding nog veel kunt doen met je paardje.
Dit kost wel veel tijd en gedult en de kans is aanwezig dat je niet op hoog niveau kunt mee draaien.
Maar ik weet niet wat precies of dat je bedoeling is.
Je wilt dressuren, springen, mennen, crossen etc....als je dit op B/L niveau wilt doen lijkt me het geen probleem.
Maar als je echt meer wilt (M/Z niveau) dan denk ik dat het beter is om een paardje te zoeken wat meer aan je wensen kan voldoen.
Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat een Hackney niet mee kan komen op hoger niveau, er zijn altijd uitzonderingen.
Het klopt iedere ras heeft zijn beperkingen en zijn sterke kanten.
En ik denk als je echt meer wilt je beter kunt kijken naar een paardje wat aan je verwachtingen kan voldoen ;)

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:51

Springen graag op b nivo en een oefencrosje, dressuur zou hij wel wat beter over moeten beschikken.(M/Z)
Ik ben niet opzoek naar een paardje, beter zelfs het komt me niet goed uit, maar dit loopt gewoon op je pad :)

Vind het erg leuk alle verhalen, ik zal morgen of overmorgen even filmpje of foto plaatsen van de gangen en misschien wilt afstammeling over het rijtechnisch berijden ook wat zeggen?

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 11:15

ik ben opzoek gegaan naar hackney stoeterijen, moeilijk te vinden.
Wil er graag even op 1tje zitten kijken hoe of wat, heb altijd trakenner gereden die hoog opgooiden, heeft wat weg van deze hackney, alleen de galop niet.

weet iemand handelstal hackney?
Sorry typfouten ging wat mis hier :o

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:21

Ik geloof dat er iemand op Hippisch centrum nootdorp op een kleine hackney rijdt in de springles sowieso. Een erg gaaf en pittig beest. Vond het toen wel een leukerd! Misschien daar eens kijken? Vanuit zoetermeer wel goed te doen geloof ik.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:22

Heb zelf ook een hakney gehad en mee gesprongen op 1.15 hoogte. Liep overigens mooi dressuur ook, maar wel heel heet en zenuwachtig.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:28

Ik heb wel eens een hackney zadelmak gemaakt voor een stal hier in de buurt. Dat ging prima hoor, beestje was ook al wat ouder ( 9 geloof ik ) en alleen betuigd. Later hebben ze er ook nog wel mee gereden in de dressuur volgens mij. Het was wel een heet paard, maar werken dat 'ie kon!
Enige rampzalige vond ik het hoge opgooien. Maar ja, dat doet mijn dressuurgefokte kwpn'r ook, dus dat zegt nog niks.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 11:29

Hoi, ja nootdorp is wel te doen, ken je haar? misschien een nummer?

Zou ik wel leuk vinden, heb vorige week zelf me aangespannen hackney verkocht. ken ze alleen maar als showpaard.

Zeska...: Ow oke! je hebt zeker nietmeer het adres waar hij staat? ik heb net 2 hackneystoeterijen gemaild.
Laatst bijgewerkt door _Sammy_ op 13-01-10 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:29

Mijn eerste pony was een hackney :D. Ik vind ze geweldig! Hete zenuwenbeestjes zijn het. De mijne was gewoon een rijpaardje, heb ik zelf ingereden, maar liep tevens voor de kar. Ik vond het juist altijd wel gaaf dat iedereen oog had voor die geweldige draf. We vielen wel op, op de ponyclub tussen al die standaard dressuurpony's.

En waar anderen een lekkere galop reden op een bospad, ging ik dan gewoon in keiharde draf en ik kon iedereen bijhouden. Galop was gewoon moeilijk voor de pony.

Toen ik wat ouder werd, ben ik wel wat fanatieker dressuur gaan rijden, heb haar netjes leren galopperen en sprong zelfs af en toe. Ging prima!

Noortjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:33

rijden is wel mogelijk, ik zie het zo vaak, maar omdat deze paarden een andere bouw hebben denk ik dat het lijkt alsof je er niet op kan rijden

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:51

_Sammy_ schreef:
Hoi, ja nootdorp is wel te doen, ken je haar? misschien een nummer?

Ik ken haar verder niet. Ik ging een paar keer met een vriendin mee en zag haar rijden. Vandaar. Het is echt een verschrikkelijk cool gezicht.