welk ras raden jullie aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lorienda14

welk ras raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 22:50

Hallo,
ik ben van plan een paard te gaan kopen, maar ik zou even jullie mening willen over het ras

ik zoek een rustig en betrouwbaar paard waar wedstrijden mee gedaan kunnen worden.
ik heb niet zo heel veel eisen maar ik zou graag een ras met een rustig karakter willen

Groetjes

Nell_

Re: welk ras raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:50

Het karakter van een paard is wel heel verschillend.
Zo is de ene tinker rustig, en de andere weer wat drukker.
Al zijn haflingers vaak wel rustige paarden. En tinkers ook wel :j

Lorienda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 22:55

Oke dankjewel, zelf ben ik niet zo van de tinkers. en ja haflingers zijn ponys;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:05

Pas je niet op een pony dan, of wil je echt een paard?
Want kwpn'ers kunnen ook hele rustige paarden zijn. Maar dat is per paard verschillend!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:06

Ras bepaald niet altijd het karakter natuurlijk. Welke paarden heb je ervaring mee. En in hoever wil je wedstrijden gaan rijden?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:07

Wat voor wedstrijden wil je rijden? Aangespannen? Onder het zadel? Dressuur? Springen? Samengesteld? Is wel handig om te weten ;-)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:55

Ook niet alle Haflingers zijn standaard rustig.
GELUKKIG niet zelfs :D

En indd onder de KWPN'ers en NRPS'ers zijn wel rustige te vinden maar net als met andere rassen verschild het toch per paard.

Verder ga ik mee met Horseware :)
Dressuur rij ik ook met me Haf tussen de paarden en het gaat zeker niet slecht!
Springen word helaas wel wt moeilijker tussen de paarden

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:00

kwpn is toch het meest geschikte alround paard naar mijn mening. zitten paarden tussen die wat hoger in t bloed staan maar ook hele brave paarden die errug koel in t hoofd zijn.
(misschien is t een tip door gewoon eens wat uit te gaan proberen bij paarden die je aanspreken? mocht t je niet bevallen kun je altijd nog nee zeggen voor je m koopt.)

Succes met je toekomstige keus!!

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:24

Naar mijn weten valt een haflinger nog steeds onder de paarden.Ok niet qua maat maar het is toch echt een paardenras maar dat terzijde;)

Ik denk dat je niet moet gaan kijken naar een bepaald ras maar gewoon naar het paard wat jou dnekt aan te spreken.Daar gaan kijken en dan kan je altijd nog een conclusie trekken.
Kan zijn dat je in je hoofd met K.W.P.N zit maar thuis komt met een NRPS-er.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:25

Ik denk dat je niet echt ras specefiek moet zoeken, maar meer naar karakters van paardjes opzich,

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:45

Ik ga mee met de reactie's hierboven, het verschilt echt per paard! ;)

Haflingers, friezen of fjorden etc. kun je prima wedstrijden mee rijden tussen de paarden. Ok, springen wordt lastiger maar goed het is ook afhankelijk van wat jij wil gaan rijden en wat je ambitie is.

Het kan maar zo zijn dat jij al tevreden bent met het M halen in dressuur bv. Of gewoon lekker een paar wedstrijdjes mee wil pakken zonder enig eind doel o.i.d. Of dat je het liefst toch wel lichte tour wil gaan rijden ofzo ;)

Ik raad je dus aan om voor je zelf in ieder geval op een rijtje te zetten wát je doel met het paard is, en wat je verdere eisen zijn (in dit geval dus een rustig paard). En dan echt per paard gaan kijken ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:33

Ga eens rond kijken bij quarters en paints. Bijna allemaal hebben ze een rustig, cool karakter en ze zijn zeer polivalent. Je hebt de kleine, compacte, reining en cowwork richting gefokte paarden en ook de grotere, slankere pleasure richting gefokt paarden.
Of een paard rustig en betrouwbaar is en blijft hangt ook voor een groot deel af van de ruiter, besteed veel aandacht aan het opvoeden van je paard en het zal rustiger en betrouwbaarder zijn.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:36

Rustig karakter, dan denk ik meteen aan de koudbloeden.
De fries is een echte aanrader, net als de fjord, haflinger of tinker.
Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, drukke haflingers zijn er ook. Jij zal zelf wat moeten rondneuzen op MP.
Bij de warmbloeden zijn er tevens ook rustige paarden te vinden :j

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:41

Hey!
Ik zou zeggen een groninger *D ..
Zijn wel rustig in het hoofd en ook allround! Maar kunnen ook wel druk zijn,
maar wel superbraaf en zoals ik zei rustig in het hoofd..
Succes!

Annika212

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:04

Je kunt je niet vastpinnen op een ras, ieder paard is anders. ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:30

elk paard is anders,ook kruisingen zijn leuk!

in jouw geval zoek je een rustig braaf paard?
wat voor wedstrijden wil je?

snelle beschrijving van een aantal rassen die ik bij jou wel vind passen:

-een fries, heel betrouwbaar,heb je snel een band mee en kun je heerlijk mee
rijden. Springen gaat wat moeilijker. Maar heerlijke dieren.

-een fjord, een echt recreatie paardje, hebben vaak wel een beetje ondeugd in zich
en zelf ben ik niet zo van de fjord, maar voor echte pure recreatie is dit ras zeer geschikt

-een tinker, ook een goed recreatie paard, betrouwbaar en erg rustig, ze kunnen best een
dressuur wedstrijdje volgen en vaak wil springen ook wel!

-of een leuke kruising :) , daar zijn er erg veel van en vaak zijn dat leuke beestjes, kijk naar
mijnes bijvoorbeeld :D (rustig is bij haar alleen wat anders :'))

veel succes met het vinden van een paard!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:28

PP --> RPA

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:27

Je zou kunnen denken aan een KWPNer van het Gelderse type. Ze zijn zeer veelzijdig. Je kan er mee naar wedstrijden en daar kunnen ze gewoon goed meekomen(dat ligt aan je eigen rijkuntsten) Ze zijn over het algemeen iets braver van karakter dan de meeste sportwarmbloeden.

Zie KWPN site regio Gelders voor meer informatie

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 03:25

NatasjavE schreef:
Je zou kunnen denken aan een KWPNer van het Gelderse type. Ze zijn zeer veelzijdig. Je kan er mee naar wedstrijden en daar kunnen ze gewoon goed meekomen(dat ligt aan je eigen rijkuntsten) Ze zijn over het algemeen iets braver van karakter dan de meeste sportwarmbloeden.

En ook wel aan je paard ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 03:37

Ik zou niet uitgaan dat een koudbloed per definitie rustiger is dan een warmbloed. Fjorden en Haflingers, maar ook Tinkers, kunnen aardige krengen zijn en je behoorlijk tot wanhoop brengen. Ze zijn in elk geval koppig. Dat kan een voordeel zijn, maar zeker ook een nadeel. En een deel van het gedrag word ook bepaald door de eigenaar. Ik heb een bijrijder gehad die op een gegeven moment alleen nog durfde uit te mesten. Madam ging bij haar in de staak, zette het op een lopen, kon op haar achterbenen omdraaien en was ronduit een draak. Zelf heb ik daar nooit last van gehad, buiten koppigheid als ze iets echt niet wil dan.

Ken ook KWPN'ers waar je een peuter mee op de weg zou sturen, die zijn volledig bomproof en kijken van niets op en het maakt ze niet uit wie ze hanteert.

Zou als je echt een rustig paard zoekt geen jonkie uitzoeken. Beter is dan een wat ouder paard dat alles al kent en dat jou de fijne kneepjes kan leren. Ook zijn die hun jeugdige vrolijkheid een beetje kwijt en daardoor vaak betrouwbaarder. Hoewel er ook 20-jarigen zijn die graag de boel op stelten zetten en er een duivels genoegen in scheppen hun ruiter de stuipen op het lijf te jagen.

Gewoon gaan kijken bij wat je aanspreekt dus. Goed opletten hoe het paard reageert op jou en met proefrijden flink uittesten. Neem altijd iemand mee die weet hoe jij rijd om een frisse blik te krijgen zodat je niet bij het eerste het beste paard verdrinkt in die mooie ogen en het karakter volledig vergeet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 06:10

suusiejj schreef:
NatasjavE schreef:

En ook wel aan je paard ;)

Wat een kansloze opmerking zeg.

Natuurlijk moet je paard over voldoende kwaliteit beschikken.

Maar stel dat ik de opmerking er niet achter geplaatst had dan had iemand anders net zo goed kunnen zeggen...jamaar dan moet je wel kunnen rijden.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:25

Hoezo nou weer kansloze opmerking.
Zat paarden die het niet zo redden in de sport omdat de kwaliteit er niet helemaal is.
Boeiend ook, als jij het kansloos vind prima :)
Ik zeg ook niet dat het niet aan de ruiter zal liggen, je moet een paard wel kunnen rijden.
Tis maar hoe je het leest

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:28

Dit is een topic waar in iemand advies vraagt naar wat een leuk paard voor hem/haar kan zijn. En dan kom jij met zo'n open deur..daar heeft TS helemaal niets aan.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:30

Laat maar, begrijpen elkaar verkeerd

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:32

ik zou niet zozeer naar het ras kijken maar echt naar het paard zelf :)

en dat haflingers rustige paarden zijn ben ik niet mee eens. Ik heb 2 haflingers, de een ontzettend druk met rijden en de andere moet je vooruit trappen qua dressuur (springen en alles niet)