Welk ras past er bij...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pebbels

Welk ras past er bij...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 09:48

mij. :D

Ik ben een recreatieruiter die graag van alles wat doet met haar paard: buitenrijden, wat dressuur, beetje springen, NH, western. Eigenlijk van alles, als het er maar voor zorgt dat het paard en ik plezier hebben en lekker weg kunnen rijden.
Nou ben ik wel wat 'schijterig' aangelegd: ik hoef dus niet te beginnen aan een Arabisch Volbloed bijvoorbeeld. :o Ik ben met name wat bang als een paard heel schrikkerig is en dan wegschiet of er vandoor gaat.

De schofthoogte van het paard maakt me eigenlijk niet uit, als ik er maar goed op kan rijden. Dus van E-pony tot aan Shire, allemaal best. :D

Nu is mijn vraag: welke rassen zouden er nou bij mij passen?

Bear95

Re: Welk ras past er bij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:53

een fries denk ik die zijn heel braaf buiten en springen kunnen ze ook wel en western weet ik niet maar alles is te proberen he
of een sport fjord, sport haflinger maar die zijn vaak niet zo groot maar die kunnen vaak wel alles en zijn ook soms ook wel bekend met western
of een tinker is van alles wel een beetje en die kun je vaak ook nog wel western leren
ik denk dat een kruising ook wel heel leuk is heel veel plezier met je zoektocht

Pebbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 09:58

Dank je wel, beertje12. Aan die rassen heb ik inderdaad ook gedacht, dus misschien dat 1 van deze inderdaad wel wat is.
Een kruising is natuurlijk ook altijd goed.

Wat ik nog vergeten ben erbij te zeggen is dat ik graag een sterk paard heb qua hoeven/beenwerk en lijf. Ik zou het paard het liefst zo 'natuurlijk' mogen houden (zonder ijzers, dekens etc.), dus daar moet het ras wel tegen kunnen.
Laatst bijgewerkt door Pebbels op 26-12-09 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:59

Jouw lijstje van wensen had ik ook. Zelf ben ik daarmee bij een Groninger uitgekomen. Ik heb het getroffen met een geweldig veelzijdige merrie met een fantastisch karakter.

Pebbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 10:00

Oh daar had ik nog niet aan gedacht Eveline. Dank je wel!

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:07

Misschien een idee om gewoon rond te gaan kijken bij paarden die te koop staan en die als braaf en veelzijdig omschreven worden? Naar mijn idee kun je niet zo makkelijk zeggen dat het ene ras makkelijker is dan het andere. Mijn 2 Arabieren zijn zowat de makkelijkste van stal. Terwijl de friesen die ik ken overal van schrikken en echt iedere dag aan het werk moeten om niet rond te gaan stuiteren.
De Groninger is zeker een goede tip, alleen heb ik gehoord van iemand die er eentje wilde dat er niet zoveel te koop staan.

Pebbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 10:14

Ik weet dat er natuurlijk uitzonderingen op de regel zijn, maar het gaat me er meer om welke rassen er theoretisch wel zouden passen in dit plaatje. ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:39

Theoretisch zou je in de groep koudbloeden sowieso wel iets geschikts moeten kunnen vinden. Daarnaast kun je ook kijken naar een kruising, een Groninger of Geldersch type.

Qua beenwerk/hoeven kun je in ieder geval bij de fjorden prima uit de voeten. Goed beenwerk en goede hoeven zijn daarbij een stuk vanzelfsprekender dan bij de gemiddelde kwpner.

Lekker snuffelen op internet en kijken wat jou zelf aanspreekt. Je hebt een breed zoekveld in ieder geval.

Pebbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 10:47

Bedankt voor je reactie Fjordnina. Heb inderdaad een breed zoekveld, maar dat is ook wel eens lastig haha! :D

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:50

Een Welsh Cob past ook goed bij je lijstje van wensen wat je allemaal wil doen met een paard. Ze zijn heel veelzijdig!
Er loopt nu een topic over de gedragskenmerken van Welsh Cobs. Misschien is het wat voor je.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:52

Evyyy schreef:
Een Welsh Cob past ook goed bij je lijstje van wensen wat je allemaal wil doen met een paard. Ze zijn heel veelzijdig!
Er loopt nu een topic over de gedragskenmerken van Welsh Cobs. Misschien is het wat voor je.

Idd. net wat ik zou zeggen :+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:53

Ik denk inderdaad ook een Groninger, of inderdaad een Welsh Cob. Beide zijn erg veelzijdige paarden met een prima koelbloedig karakter (in theorie). Maar het is natuurlijk wel uitproberen. Groningers zijn in mijn ervaring vaak nog wel iets meer meegaand van Welsh Cobs.

vanTroje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:55

Fjord????

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:02

Pebbels schreef:
Ik weet dat er natuurlijk uitzonderingen op de regel zijn, maar het gaat me er meer om welke rassen er theoretisch wel zouden passen in dit plaatje. ;)

Wat ik bedoel is dat het geen uitzonderingen op de regel zijn, maar dat je gewoon lekker rond kunt gaan kijken bij allerlei verschillende paarden. Een kennis van mij had dezelfde eisen als jij en was ook wat angstig. Zij kwam tegen haar verwachting in thuis met een Arab en het gaat heel erg goed. Bedoel dus te zeggen dat er ook bij rassen waar je het niet verwacht genoeg paarden rondlopen die aan jouw eisen voldoen. Als je die dus niet uitsluit heb je meer keus ;)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:30

ik zou voor een kruising gaan... miss is een haflinger met iets sportachtig iets??

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:19

Een Schwarzwalder Fuchs zou misschien goed bij je passen :j
Ik herken mezelf enorm in de beschrijving die jij over jezelf geeft :D En ik heb onlangs een Fuchs gekocht :j
Paarden verschillen onderling natuurlijk van karakter, maar de Fuchs staat wel bekend om hun rustige, brave karakter. Ze zijn heel veelzijdig, leren graag en snel (althans, de mijne :D), zijn geschikt om lekker mee door de bossen te tuffen, lekker grondwerken, je kunt ze voor de koets zetten.. Kortom; super veelzijdig en ontzettend leuk :D
Prijsklasse varieert.

Pebbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 01:15

Bedankt Vankje! Ik ga morgen wat info over de Fuchs opzoeken. Heb er nog nooit van gehoord, maar klinkt goed!

Pebbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 10:50

Ik heb de Schwarzwalder Fuchs opgezocht; wat een mooi ras! En de karakterbeschrijving klinkt ook echt helemaal goed.

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:54

sanie22 schreef:
Pebbels schreef:

Wat ik bedoel is dat het geen uitzonderingen op de regel zijn, maar dat je gewoon lekker rond kunt gaan kijken bij allerlei verschillende paarden. Een kennis van mij had dezelfde eisen als jij en was ook wat angstig. Zij kwam tegen haar verwachting in thuis met een Arab en het gaat heel erg goed. Bedoel dus te zeggen dat er ook bij rassen waar je het niet verwacht genoeg paarden rondlopen die aan jouw eisen voldoen. Als je die dus niet uitsluit heb je meer keus ;)

Sanie22 ik ben het helemaal met je eens.
Zelf ben ik ook wat angstig en ik wou dan ook nooit een Arabier hebben omdat ze te 'hevig' zouden zijn voor mij. Maar nu heb ik mijn eigen arabier en het is echt een schatje, trouwens de meeste arabiertjes die ik ken. Zoek gewoon een paard dat een karakter heeft dat je aanstaat, kijk niet naar het ras.

Pebbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 23:40

Ik sluit ook niks uit hoor. ;) Mocht ik een geweldig lieve Arabier tegenkomen is het ook prima. Maar vindt het wel leuk en interessant om te kijken welke rassen er theoretisch bij mij zouden passen. :)
En zo kom ik toch nog weer aan rassen waar ik nooit aan gedacht zou hebben, zoals de Schwarzwalder Fuchs.
Laatst bijgewerkt door Pebbels op 27-12-09 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:45

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 23-02-22 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:46

Tja ik denk dat je bij elk ras wel een aantal paarden hebt die dit kunnen.
Zo heb ik een draver die van buitenritjes houdt (ook alleen) en dan erg braaf is, ze kan een mooi sprongetje maken, kent de basis van dressuur (verder niet omdat ik ben overgestapt) en leert momenteel steeds meer bij in het western rijden.
Wegschieten doet ze niet aan, eerder stilstaan als iets heel erg spannend is, al moet daar ook wel wat voor gebeuren voor het zo erg is...
edit: NH doe ik zelf niet aan maar ze leert erg snel dus dat zou ook geen probleem zijn!

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:48

ik heb zelf een tinker en die doet zowat van alles... springen, dressuur, buitenrijden, is ook western en bitloos gereden...
als je ene kan vinden die op mijne lijkt, zal het wel passen ;-)

alvast veel succes met zoeken! Onthou dat elk paard anders is en dat je per ras ook elk paardje moet leren kennen om te weten of het bij je past ;)

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:51

Mocht je wat Groningers in het echt willen zien dan kan je bijvoorbeeld een keer naar de keuring in Wenum Wiessel gaan. Daar zit ook een fokker van Groningers. En Nimber hier van bokt fokt ook met Groningers in de omgeving van Deventer. Doordat ik haar en haar paarden een beetje volgde op bokt ben ik uiteindelijk ook op dit ras uitgekomen. Ik kwam een zusje tegen van 1 van haar paarden dat mij wel erg aansprak.

Pebbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 09:26

Bedankt voor de tip Eveline!