welk ras hoort bij jou en hoe weet je dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

welk ras hoort bij jou en hoe weet je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 17:24

Zoals de titel zegt: hoe zijn jullie erachter gekomen welk ras het beste bij jou past?

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:49

Veel verschillende paardjes proberen! Het ras dat ik echt bij mij vind passen is de Fries. De liefde voor Friese paarden is er weliswaar met de paplepel ingegoten door mijn familie, maar na 15 jaar ben ik nog verliefd ze op en krijg nog steeds kriebels als ik er één zie. Dat is natuurlijk puur esthetiek, maar ook hun karakter hou ik van. Mijn ervaring is dat ze net als ik rustig en lief zijn, en verder bewonder ik hun dapperheid en werklust. Als ik later toe ben aan een paard aanschaffen zal ik waarschijnlijk voor een Fries gaan. Nou ja, waarschijnlijk twee, want mijn vriend is ook besmet met het Friezenvirus :o

XLeandrosX

Re: welk ras hoort bij jou en hoe weet je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:56

De Lipizzaner is mijn favoriete ras.
Als kind keek ik altijd naar de films van Sissi, zij reed daarin op een lipizzaner. Helaas kon ik als kind nooit gaan ponyrijden omdat dit te kostbaar was voor mijn ouders. Echter toen ik de kans kreeg om les te krijgen op een lipizzaner heb ik die met beide handen aangepakt. Capriola was een prachtig mooie merrie waarvan ik veel heb geleerd. Het was tenminste geen doorsnee manege paard waar ik eerst op had gehobbeld. Toen ik toe was aan een eigen paard moest en zou dat een lipizzaner worden. Toen Leandros op Marktplaats werd aangeboden heb ik gelijk gebeld. Hij stond nog geen uur op Marktplaats. Een week later een afspraak gemaakt voor proef te rijden en daarna was ik verkocht, of te wel Leandros was verkocht aan mij!
De Lipizzaner is gewoon een mooi, werkwillig, veelzijdig, eerlijk paard en dat past bij mij.
Ondertussen heb ik er twee in mijn bezit en ze zijn heel verschillend van karakter maar wat mij wel op valt bij beide is dat ze heel erg op mij gericht zijn, heel aanhankelijk naar mij toe en wat terughoudend naar anderen. Verder beiden hele lieve en eerlijke paarden.

vappiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:01

nou ik ben klein ( 1.44 ). dus eigelijk wou ik wel graag een welsh pony die zijn wel handig voor mij. maar ik wou ook een verzorgpony alleen in de buurt waren geen welsh pony`s waar ik op kon rijden. maar dankzij een vriendin heb ik valetia gevonden een hele lieve welsh pony. voor de rest vind ik de fjord ook heel schatig.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:09

Ik heb nu een draver, past niet zo bij mij eigenlijk. Kleine pony´s zoals Welshjes oid vind ik idd ook geweldig :D.

Ik heb verschillende rassen een hele tijd verzorgd, ze waren allemaal geweldig op hun eigen manier. Dat waren en haflinger, een paar jonge NRPS'ers, en een newforestxarabier.
Dan hier mijn draver en ik heb ook een Konikpony gehad. De Konik ging niet helemaal goed alleen... Maar dat ligt zeker niet aan het ras!

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:22

Veel proberen. Heb na 22 jaar de perfecte match gevonden in de Connemara. Maar je veranderd zelf ook, wordt ouder, wellicht rustiger of voorzichtiger. Vroeger kroop ik overal op, nu denk ik bij sommige paarden iets beter na. Het moet klikken. Je moet kijken of de karaktereigenschappen bij je passen en je moet de uitstraling mooi vinden. Mijn vriend is helemaal verkocht aan Shire's / Clydesdales, helemaal zijn type paard. Op een KWPN of iets kleiners is hij nog wel eens bang, maar van zo'n reus heeft hij dan weer geen schrik...

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:34

Het ras moet niet bij je passen.
Maar het paard moet bij je passen... ;)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:07

__Naomii__ schreef:
Het ras moet niet bij je passen.
Maar het paard moet bij je passen... ;)

Maar als je een paard gaat kopen zeggen raskenmerken wel heel veel.

Ik ben helemaal wild van de kentucky mountain horse. Hier kwam ik achter door te bedenken wat ik met een paard wil doen. Ook heb ik me alle paarden die ik ooit reed proberen te herinneren en de leuke en minder leuke kanten voor mij te zoeken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:07

Ik heb echt geen flauw idee eigenlijks.. Weet wel dat ik niet zo'n enorme held ben dus ik moet geen gigantisch druk en schrikkerig paard hebben. ;)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:44

Bij mij past en hoort de volbloed arabier. Een ander ras zou ik nog niet kado willen krijgen, omdat de arabier zo'n bijzonder en vooral ander ras is! Zo extreem intelligent, sensibel, en mensgericht.. Ik ben verslaafd! Is voor mij ook het enige ras waar ik me 100% veilig bij voel.

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:25

jaa, het is ook wel waar dat een ras bij je moet passen.
Want je gaat ook niet western rijden met een shetlander..:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:30

Qua ras ben ik helemaal verzot op shetlanders! Helaas pas ik er niet op haha, toch MOEST en zou ik een shetlander hebben, zo is dus mijn shettenbeest er gekomen en hij is wel de laatste die weggaat van mijn 4! :+:

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:31

Ik heb niet echt een specifiek ras dat bij mij past, maar ik vind de haflinger het leukst en ik denk ook dat die van alle rassen het meest bij mij past. :)

Haflingers zijn vaak redelijk nuchter, maar wel in voor een geintje. Ik hoef geen paard dat altijd maar braaf zijn/haar rondje loopt, maar ik hoef ook geen paard dat van alles over de zeik gaat. Wat dat betreft past het karakter over het algemeen bij mij.
Daarbij ben ik echt een pony-mens, maar heb ik meer een lengte voor paarden.. Op haflingers pas ik ook nog prima!
En verder spreken ze me gewoon heel erg aan met hun blonde manen en stevige bouw :D

Maarja, mijn eigen pony past ook bij mij, maar is geen haflinger.. :Y) Dus het zegt niet altijd wat. ;)

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:30

absoluut tuigers XD er is bijna geen ander paardenras dat zoveel indruk op me heeft gemaakt :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:51

Mijn ras in de Anglo Arabier. Die hebben alles wat ik zoek in een paard. Mooi, snel, trots, slim en grappig. Paarden met karakter en met alle goed eigenschappen van beide volbloeds.

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:18

Ik vind Tinkers GEWELDIG!!!
Maar we krijgen nu een super KWPN`er. Ben ik helemaal wég van, is ook zo'n scheet :))

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:58

Zelf heb ik een Fries.
Maar ik ben helemaal gek op de Shire's. Ik vind ze lief, stoer groot en grappig. Echt een paard voor mij :D . Ook vind ik de Fries leuk. :+

xChicox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:07

ik heb een volbloed arabiertje die echt heel goed by my past maar ook omdat ze een leuk karakter heeft :D

Eldion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:40

ik heb nu al zoon 4 jaar een nrps en daar kan ik het super mee vinden wij zijn al Z dressuur klaar in anderehalf jaar tijd! ik hou heel erg van dressuur en ik ga daar ook zeker in door na dit paard wil ik graag richting oldenburger of kwpn! bij mij past toch wel een dressuurpaard *D

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:46

new forrest en kwpners ,,
ik heb ook met een fjord gecrosd maar als eigen paard zou ik er geen een willen.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:48

Geen idee welk ras perfect voor mij is. Ik heb nog lang niet alle rassen gezien/geprobeerd enz.
Maar sinds ik Andy (Appaloosa) heb ben ik dol op Appaloosa's! Hij is zo lief en knuffelig, ik heb nog nooit zo'n knuffelig paard gezien. Hij heeft zoveel aandacht nodig. En hij is ook erg veelzijdig qua rijden. Buitenrijden met hem is zo leuk :+: Dus tot nu toe ben ik helemaal gek op Appaloosa's :)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:53

ik denk dat bij mij een nrps, new forest, welsh k goed bij mij past. zo ie zo hou ik niet van paarden, vind dit te groot. dus max e-pony. mogen van mij pit hebben en een uitdaging zijn en voor je willen werken. maar dat ze ook nog relaxt zijn om gewoon leuke dingen mee te doen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:50

Het Trekpaard en de Haflinger passen bij mij.
Het Trekpaard omdat ze net zo lomp, eerlijk en lief als mij zijn :D
De Haflinger omdat ze net zo speels, betrouwbaar en veelzijdig zijn als ik :D

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:57

Vast en zeker een welshpony! :D
Die ondeugende blikken, die kleine oortjes, klein hoofdje, en ontzettend lief.
Hoe ik er achter ben gekomen? simpel.. je word er smoor verliefd op en dan weet je toch echt dat ze bij je horen! :+:

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:02

fries :j

Zat als baby al bij mijn ma voorop , mijn eerste pony was een 'mini fries' ( lees zwarte shet met sokken , baard en mega behang ) .
En ja....nu ik er eindelijk een heb weet ik het helemaal zeker , het karakter , uiterlijk en alles wat ze uitstralen....hélemaal geweldig :)