Kruising Schwarzwalder fuchs x rocky mountain

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Kruising Schwarzwalder fuchs x rocky mountain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 09:21

Ik heb mijn haflinger merrie te koop staan en heb nu een aanbod gehad haar te ruilen tegen een merrieveulen, kruising schwarzwalder fuchs x rocky mountain met papier.

Nu weet ik erg weinig van deze 2 rassen, heb wel al het een en ander gezocht op internet en dat bevalt me wel.
Maar nu vraag ik me af, hoeveel is zo'n beestje nou eigenlijk waard, kan ik later wat met deze merrie kwa doorfokken?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:27

Het lijkt mij een vage, rare kruising. Een lichtvoetige Rocky mountain met een koudbloed als de Fuchs. Wat voor papier zit er bij?
Kan i.m.o. niet veel waard zijn en wat je er later mee zou willen doen qua fokken is me ook een raadsel.
Als je later wil gaan fokken kan je beter een goed (ras) paard kopen met stamboek papieren ( lijkt me dat je bij zo'n kruising nooit verder komt dan veulenboek o.i.d.).

anne_bento

Re: Kruising Schwarzwalder fuchs x rocky mountain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 09:30

Papier moet nog aangevraagd worden dus dat weet ik niet.
Ik zoek niets om te fokken hoor :) maar omdat dit me aangeboden werd dacht ik, laat ik eens kijken wat zo'n beessie nou waard is

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:32

Hetzelfde wat elk paard waard is: de slachtprijs + wat de gek er voor geeft....

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 09:34

Dat begrijp ik maar aangezien ik nog erg weinig weet van deze 2 rassen vroeg ik me af of er later nog leuk mee te fokken is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:40

Die merries staan toch bij Linda van Belkum? Die heb ik vorig jaar zien staan bij haar en ze vertelde dat die gedekt waren door een Rocky. Zo heel erg zwaar zagen ze er niet uit. Meer het oude type haflinger.

Als de veulens tölten en de ouders hebben papieren dan kan je ze op laten nemen in het Singlefoot stamboek en er later ook gewoon mee fokken. Wel doorfokken met gangenpaarden, want anders vallen ze weer uit het stamboek.

De kans dat de nakomelingen echt goed kunnen tölten acht ik vrij klein. Vaak moet de gangaanleg van de moeder al aanwezig zijn om bij een kruising goed töltende nakomelingen te krijgen. Ze zullen vast wel ergens wat aanleg hebben maar dat zal er door een professional uitgereden moeten worden. Natuurtölters zullen het nooit worden.

Ik weet niet van welke kwaliteit jouw haflinger is (gereden, getuigd, papier) maar ik zou niet zondermeer ruilen. Ik denk namelijk dat die veulens vele malen minder waard zijn.

Ook de gangenpaardan handel ligt op zijn gat en je kan voor het geld van een gemiddelde gereden haflinger een raszuiver stamboek gangenpaardenveulen kopen. Een stalgenootje die al tig jaar in die wereld zit kon halve kudde bij wijze van spreken gratis krijgen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:43

Van beide rassen loopt er slechts een handjevol paarden in NL en de kruisingen tussen beide soorten kun je waarschijnlijk op 1 hand tellen.
Bedenk je vervolgens dat de markt werkt op vraag en aanbod...als er veel vraag was naar dit soort paarden cq kruisingen zouden er simpelweg al veel meer rondlopen ;)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:48

Zo'n paardje moet je kopen omdat je een klik met het dier hebt en je er zelf lekker mee aan de slag wilt.
Zeker niet voor fok of handel, tenzij je iemand vindt die verliefd op zo'n dier wordt is het niks meer waard dan iedere andere gewone pony op willekeurig niveau waard zou zijn. (dus rijdt jij er Z uit, dan wordt hij een stuk meer waard dan op recreatief niveau)

Ik heb wel veulens van deze kruising meegemaakt maar ik weet niet hoe ze later uitgegroeid zijn.
Het doel was bij deze mensen om een stevig dier met net wat meer pit te fokken zowel Schwarzwalder als haflinger x rocky. Vooral de veelzeidigheid was het doel. Als dit gelukt is kun je er denk ik voor jezelf wel een heel leuk en vooral inderdaad veelzijdig recreatief paardje aan hebben.

Ruilen lijkt me als je haflinger een goed papier heeft inderdaad niet helemaal gelijkwaardig, tenzij je het dier zelf wilt houden en echt de moeite waard vindt, dan kun je het natuurlijk wel doen. Maar zuiver theoretisch zou ik ook nee zeggen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 09:52

papier heeft mijn haf niet. Nee het fokken later is voor mij niet het belangrijkst hoor, vind het een erg leuk beessie voor zover ik gezien heb op fotos tot nu toe, en denk dat het een heel leuke rijpony kan gaan worden! Ik zal het niet doen of laten als het wel of niet interessant is voor de fok, vroeg het me gewoon af :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:46

F-AM -> RPA

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:49

Lijkt me een interessante kruising, maar geen idee van de waarde...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:22

Ik dacht dat deze rassen gekruisd werden omdat beide drager zijn van het zilver-appel gen....? Ik denk dat de waarde van deze kruising hoger is dan die van een papierloze haflinger. De beide rassen komen niet veel voor in Nederland. Daarbij zou deze kruising een leuke men- recreatie- en gezinspony kunnen worden.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 09:38

Het was inderdaad de bedoeling van de fokker dat de kleur zilver appel zou worden, maar helaas is het veulen meer de kleur van de moeder geworden. Daarom wil ze er zelf niet mee verder fokken. Beide rassen zijn volgens mij inderdaad geschikt als allround pony's, daarom trekt het me ook wel aan :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:10

Een stalgenootje van mij heeft dit jaar een heel erg waanzinnig gaaf veulen gefokt uit haar haflingermerrie. En die merrie is gigantisch, echt een ouderwets type. De vader van het veul is een rocky en het veulen tölt als een tierelier. Vanaf dag 1 tölt hij loepzuiver, nooit een pasje zwijn of draf en dat terwijl de moeder zo diagonaal is als maar kan. Ook is de kleur goed gelukt, hij wordt donker zilverappelbruin, zelfde kleur als paps :9 Ik weet niet wat mijn stalgenootje (zal zo even een link naar dit topic naar haar doorsturen, dan kan ze zelf ook nog even reageren) al voor dat veulen geboden heeft gekregen maar voor die prijs kon je geloof ik wel een paar volwassen haflingers kopen.

Erg zonde dat de fokker vanwege de kleur niet met de kruising verder wil, maar een buitenkansje voor jou! (als hij tenminste gezond is, en als ik het geld had, en het veulen zou tölten, zou ik 'm zelf dan ook wel willen hebben :j )
Laatst bijgewerkt door Koper op 31-08-09 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 15:20

Kijk dat is leuk om te horen :) de fotos van het veulen spreken me ook echt aan, ze is pas 5,5 maand oud maar toch al wat steviger en een leuk koppie :)
Heb wel meerdere geinteresseerden voor mijn haffie, dus of de ruil doorgaat weet ik nog niet, maar ga waarschijnlijk wel woensdag eens een kijkje nemen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:22

Áls ik op 10 september de jackpot win en als de ruil niet doorgaat ben ik erg geïnteresseerd in het veulen :D :P Veel plezier woensdag :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 15:26

Kan ik niet mijn pony ruilen tegen het veulen en het veulen weer aan jou doorverkopen? :+

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:26

Het veulen zal hetzelfde waard zijn als elke andere kruising (ook ik vraag me af waar ze papieren van willen krijgen btw) en qua fokkerij kun je er niets mee. Wat het later waard zal zijn, zal inderdaad afliggen van hoe jij het paard zou opleiden.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:18

Ik ben het stalgenootje met de haflinger x rocky mountain horse :) (foto's profiel)
Het is echt wat de gek ervoor geeft.
Ik heb tijdens de dracht al een bod van 5000,- op mijn veulen gehad maar voor hetzelfde geld ligt nu de markt op zijn gat en kan je hem aan de straatstenen niet kwijt.
Ik merk wel dat er meer interesse is in mijn kruising veulen dan in een ras zuivere met goede papieren haflinger merrie/veulen.

Doorfokken met een kruising?... Ik weet het niet.. Meningen zijn verdeeld, dito met de kopers.
Het zijn wel 2 aparte paarden qua ras, maar ook 2 totaal verschillende qua bouw.
En of er vraag is naar een Swarsch x Rocky x ??... Ik betwijfel het ten zeerste.
Hoewel ik nu al wel vraag heb voor een dekking van mijn hengstje (van 2 maanden :'))
Ik denk dat je er niet veel voor zal krijgen als veulen zijnde, maar als je hem zadelmak maakt, leuk inrijd, goed bomproof en dus een leuk recreatie paard je er wel wat voor kan krijgen (maar ik denk dan rond de 1000,- max 2000,- euro of wat de gek er voor geeft)

En papieren?...
Mijn haflinger heeft zeer goede papieren, de hengst heeft zeer goede papieren maar het enige wat ik kan aanvragen voor mijn veulen zal een singelfooter papier zijn (en zelfs dát is een groot vraagteken!).
Dus papier van een kruising zegt niks! Behalve dat je weet wie de ouders zijn ;)

Ik heb zelf dezelfde kruising (swarsch x Rocky) gezien in het echt en op foto's. (van dezelfde dekhengst als die van mijn veulen)
En ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het érg leuke veulens vind!
Allemaal een zacht uiterlijk en karakter en bewegen ook erg leuk!
De oudste is nu 2 jaar dus weet nog niet hoe hij onder het zadel is.
Qua bouw zijn de rassen miss wel anders maar het zijn beiden sobere rassen met een goed karakter dus wel zeer geschikt voor recreatie.

Mijn veulen is nu (morgen) precies 2 maanden en heeft vanaf dag 1 een mooie tölt laten zien, pas na een paar dagen/weken ging hij ook draven.
Dat zou het veulen ook wel een stuk interessanter maken ;).
Maar dan nog, gangenpaarden rij je pas met 4 jaar in en als je geen verstand van gangenpaarden hebt zal je hem wel ergens anders moeten laten intölten.
Wil je zo lang wachten met (in)rijden? Je kan er verder nog niks mee.

En of het een eerlijke ruil is?... Ja, dat is een kwestie van smaak en ook "wat de gek ervoor geeft"
Ik zelf zou voor die kruising gaan want ik heb niet zoveel met haflingers (:o) en jouw haf heeft geen papier.
Daarin tegen dat veulen ook niet, maar een haf mét papier is makkelijker en goedkoop te krijgen en zo'n aparte kruising weer niet :).
Ik zou het een moeilijke keuze vinden! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:33

Hey, ik wist heel niet dat je veul inmiddels draaft joh :+ Maar ben het zeker met je eens dat de kwaliteit van het veulen afhankelijk is van die van de ouders afzonderlijk en ook van in hoeverre de combinatie geschikt is. Een wat zwaarder paard, zoals een SF of ouderwetse haflinger, lichter maken met rocky vind ik echt niet slecht bedacht, zeker niet als je bedenkt dat je dan fokt met rassen die over het algemeen nuchter en sterk zijn :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:53

@hestejente: Vandaag stukje over de weg gerend met veul en het klonk als een zuivere draf :') (en galop enzo, zelfs verzameld en nageefelijk :'))

En ik ben het met je eens over een zwaar (koudbloed) ras "lichter" maken met rassen die nuchter en sterk zijn.
Tegenwoordig (althans men komt er gelukkig toch op terug) "veredelen" ze een ras met arabieren bloed.
Een haf of SF heeft geen idee wat ze met die energie moeten en kun je vaak niet makkelijk in banen leiden.
Zo krijg je dus een paard die vaak toch niet zo ver in de sport komt (er komen meer "ouderwetse" dan "moderne" hafs hoger in de dressuur sport) én een paard met pit die moeilijk in banen is te leiden en dus niet zo geschikt als recreatie paard.

Op dat gebied is mijn inziens een SF en rocky kruising erg geschikt.
Rocky mountains zijn in Amerika echte gezins paarden, sober te houden, sterke benen etc. Een hele koude warmbloed eigenlijk :).
Vandaar ook mijn keuze voor een Rocky hengst en geen arab of iets dergelijks.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:58

Stel je voor, een veulen met het lichaam van z'n moeder op dunne arabierenpootjes :=

Maar goed, we gaan offtopic. Ben benieuwd wat TS morgen van dat veulen vindt :)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 00:06

Voor de TS heb ik niet echt advies. Doen als jij het een leuk paardje vind en er iets in ziet. Anders lekker laten staan, want er zijn denk ik liefhebbers genoeg.

Mijn voorgangster Succubi geef ik gelijk. RMH of IJslander of Peruaanse Paso zou ik zelf ook zwaardere rassen mee veredelen. Arabieren kunnen in een kruising niet zo leuk uitpakken, vaak een dunne hertenhals en qua karakter kan ineens dat arabische bloed bovenkomen, maar in een minder betrouwbare variant. Een volle arab kan daar beter mee omgaan is ook mijn ervaring.
En de mogelijkheid van een extra gang is natuurlijk ook fijn.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 06:52

Totaal offtopic, maar ik wil wel even reageren op het veredelen met arabieren. Als je een arabier op een haf gooit, pakt dat meestal zwaarder uit dan vader of moeder zelf. Arabieren zelf zijn ook geen dunne slanke dennen, maar rondgeribte stevige paarden qua lijf.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 08:35

Ik ga niet kijken bij het veulen. Maandag zijn er mensen wezen kijken bij mijn haffie, die waren meteen helemaal gek van haar en hebben haar gister opgehaald. heb nog even zitten twijfelen alsnog te gaan kijken en het veulen te kopen, maar toch besloten het even niet te doen, even rustig aan, mijn aandacht weer wat meer besteden aan mijn kleine shetteman.