M'n vader wil een paard, welk ras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

M'n vader wil een paard, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 12:56

Hoihoi!

M'n vader wil over een tijdje graag een boerderijtje kopen, weilandje erbij waar onze Haflinger dan lekker kan staan.
Maar om een pony nou alleen te laten staan is ook zo zielig, dus eerst zaten we een beetje te denken aan schaapjes, ezeltjes of iets in die richting. Maar sinds een jaartje is m'n vader gaan lessen bij een Stoere Mannen Les op de manege, dus wilde hij eigenlijk zelf wel een superrustig paardje waar hij zo nu en dan een rondje op kan hobbelen zeg maar - rijden kan je het niet noemen.
Nou groeit het geld - Helaas- niet aan een boom in de tuin, dus een kampioen kan het niet worden :P
Het moet dus een superrustig paardje zijn.
Ik zie hem nog niet starten met wedstrijden ofzo :+
Verkeersmak
En aardig groot! M'n vader zit al rond de 1.85/1.90, dus een flink paard moeten we wel hebben!
Ohja, 24/7 buitenstaan, maar dat kunnen veel paarden wel hebben als ze eraan gewend zijn.

Zelf dacht ik aan een Tinker, en van iemand anders kreeg ik nog een tip van een Gelders/Gronings paard of een flinke KWPN'er.
Iemand nog andere suggesties, of waardoor jullie zeggen dat een Tinker/Gelders paard/Groningspaard/KWPN'er geen goed idee is?

Dankjulliewel!
Marloes

Caroline_

Re: M'n vader wil een paard, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:24

Een Fries?

Grof gebouwd, en multifuncitoneel :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:25

Ik zou ook gaan voor een fries. Of een tinker maar veel tinkers die ik de laatste tijd meemaak en zie in mijn kennissenkring zijn niet echt geschikt voor beginners.

Eerst even de punten op een rij zetten waar het paard aan moet voldoen, en waarin het mag afwijken. succes met jullie zoektocht.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:27

Ik zou toch richting een grote KWPN'er gaan. Gelderse, Groninger of een rijtypische tuiger is misschien ook een idee. Die zijn wat koeler in het hoofd over het algemeen.
Verder kun je ook naar de grotere koudbloeden kijken of kruisingen hiermee. Kruising trekpaard bijvoorbeeld, of fries, tinker, enz.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:34

Ik zou gaan voor een Groninger. De Groninger van vrienden van mij is het toppaard voor de hele familie, man ment met het paard en vrouw rijdt er recreatief onder het zadel mee. Het paard is bom-proof en een gouden karakter, echt een super ras.
Ze hebben ook een Tinker gehad en was absoluut geen succes. Een onbetrouwbaar paard, wilde niet voor de kar (heeft bij de professionele stal om te beleren 2 karren inelkaar getrapt) en onder het zadel liever lui dan moe en kon op sommige momenten ineens geheel ontploffen :(

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:35

Ik raad ook een groninger aan
goed karakter mooie maat !

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:44

Bedankt voor alle tips! Ik zal eens gaan kijken, het moet echt een superbraaf paard zijn, aangezien ie nog niet zo heel goed rijdt :P
Als ik een Tinker zie (heb er een keertje opgezeten) lijken het me echt superbrave paardjes... Best raar!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:47

Ze zijn ook braaf! Alleen soms wel enorm lomp in de omgang (bij de een express bij de ander per ongeluk) het zijn soms best sterke karakters :j maar er zitten ook hele brave tussen

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:48

haan schreef:
Ik zou gaan voor een Groninger. De Groninger van vrienden van mij is het toppaard voor de hele familie, man ment met het paard en vrouw rijdt er recreatief onder het zadel mee. Het paard is bom-proof en een gouden karakter, echt een super ras.
Ze hebben ook een Tinker gehad en was absoluut geen succes. Een onbetrouwbaar paard, wilde niet voor de kar (heeft bij de professionele stal om te beleren 2 karren inelkaar getrapt) en onder het zadel liever lui dan moe en kon op sommige momenten ineens geheel ontploffen :(

Er zijn onder Tinkers natuurlijk altijd wel de bravere en de minder brave. Dat kan je niet baseren op een ervaring ;)

Gewoon goed zoeken, ik zou zeggen een Tinker of Fries, En dan gewoon een zoeken die bomproof is ;)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:48

gewoon niet een heel jong paard nemen.. het wisselt gewoon per paard.. bij ieder ras zit er wel een uitzondering bij. Kijk gewoon eens rond en kies niet het eerste het beste paard of op ras, maar gewoon voor het paard persoonlijk.

succes!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:49

ik vind een man van 1.90 geen gezicht op een tinker
zou toch voor een groninger gaan van minimaal 8 jaar

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:50

een mooie stevige (volgroeide! min. 6/7) groninger

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:51

Een shire is misschien ook nog wel een optie. DIe zijn groot en over het algemeen heel braaf en nuchter.
Ga inderdaad wel voor een paard vanaf een jaar of 8-10. Dan zijn ze de puberteit voorbij :D

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:51

Wahaa, nee, dat dacht ik ook al ;) Maar het gaat niet zozeer om het plaatje, die grote mannen op IJslanders ziet er ook nooit uit :P Tinkers kunnen ook heel wat hebben, toch?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:53

nou maar ziet je vader dat wel zitten dan om op zon pony te stappen ;)
je zit wel met een tinker met die sokken dat ze extra gevoelig voor mok zijn

Ik zou toch voor een groninger gaan

meeikk

lekker rondkijken en proefritjes maken op verschillende rassen ;)

janouk

Ik zou me niet richten op een specifiek ras, maar zoeken naar een wat ouder betrouwbaar gezond paard, dat al wat meegemaakt heeft. Vanaf een jaar of 8. Wat goed aan de maat is. Ruime buitenrij ervaring heeft in zijn eentje en het ook niet erg vindt om een paar uurtjes alleen te zijn als jij met je haflinger op pad bent. En dat zal al moeilijk genoeg zijn om te vinden, ongeacht het ras.

Sigrid

Groninger zat ik zelf aan te denken. Lekker stevige bouw en vaak ook heel koel in het koppie.
Tuigers vind ik vaak weer wat drukker, rij zelf geregeld op twee tuigers en dat zijn echt stoomlocotiefjes.

Belangrijkste is denk ik dat je gewoon heel goed naar karakter gaat kijken en eventueel naar de ouders, sommige hengsten staan bekend om hun moeilijke karakter...die zou ik dus even links laten liggen. Al zegt het niet altijd wat over hun nakomelingen, maar het is wel een aardige richtlijn.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:54

Antoontje schreef:
Er zijn onder Tinkers natuurlijk altijd wel de bravere en de minder brave. Dat kan je niet baseren op een ervaring ;)

ben ik met je eens, maar deze ervaring was wel heel negatief, en aangezien vander van TS nog geen supergevorderde ruiter is, raad ik dus de tinker af, én een grote volwassene op een tinker vind ik ook geen gezicht :o

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:55

Een Shire!. Vind dat hele lieve rustige dieren over het algemeen. Mooi aan de maat, en volgens mij qua prijs niet zo heel duur. Ligt eraan wat voor papieren je erbij wil natuurlijk.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:55

_Sigrid_ schreef:
Groninger zat ik zelf aan te denken. Lekker stevige bouw en vaak ook heel koel in het koppie.

Ik denk ook aan een Groninger.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:58

lange mannen horen niet op een tinker,dat vind ik net zo erg als een man die met een chihahau loopt :7

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:59

orienta schreef:
lange mannen horen niet op een tinker,dat vind ik net zo erg als een man die met een chihahau loopt :7

chihuahua ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:59

Paardje_13 schreef:
orienta schreef:

chihuahua ;)

ook goed ;)

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:01