Welk ras voldoet hieraan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Welk ras voldoet hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:00

Een kennis van mij wil graag een pony kopen, en vroeg mij om advies. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik haar niet kan adviseren...
Ze is op zoek naar steviger type pony.
Wel type sportpony, dus geen tinker/welsh cob/ haf/ fjord oid, maar ook niet zo slank als de gemiddelde NRPS.
De pony moet wel temperament hebben en een ponykarakter :P
Ze is zelf 1.70m en weegt ook tegen de 70 kilo.
Iemand een idee naar wat voor ras ze zou kunnen kijken?
Een kruising wordt het sowieso niet, omdat ze op zoek is naar een merrie waar ze ook mee kan fokken.

melissa_b

Re: Welk ras voldoet hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:02

Je hebt toch moderne haflingers? Die vind ik er vrij 'stevig' uitzien maar ik heb niet het idee dat het een tanker is(hiermee wil ik de 'tankers' niet aanvallen, ook daar zitten hele mooie tussen)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:03

gewoon een kwpner ofzo? :=

je kan op marktplaats gewoon eens zoeken en dan kiezen voor merrie met papieren enzo ;) is erg makkelijk zoekn, kan je eens kijken wat voor soort paardje je leuk vind :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:03

Ik denk dat een New-Forest wel wat is voor je vriendin!

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:04

melissa_b schreef:
Je hebt toch moderne haflingers? Die vind ik er vrij 'stevig' uitzien maar ik heb niet het idee dat het een tanker is(hiermee wil ik de 'tankers' niet aanvallen, ook daar zitten hele mooie tussen)

En dat is precies zo met fjorden.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:07

Misschien een merens?

Tenzij ze dat nog te robuust vind, ik heb er zelf een zien lopen die L-niveau liep in de dressuur :) Zijn ook pittige beestjes om te zien vind ik zelf!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:08

Het gaat niet om gebrek aan prestatie of weet ik wat van haflingers en fjorden etc. maar simpelweg om het feit dat ze ze niet mooi vind. Kan ik helemaal begrijpen, want zelf zou ik ook geen pony kopen die ik niet mooi vind :D

@ Henkjan: ik heb net idd net ook even naar new-forests gekeken, maar ik heb toch het idee dat de meesten toch een fors stuk kleiner zijn, of niet? En kunnen ze 70 kilo dragen?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:23

Je zocht een pony, of las ik verkeerd :o? New Forseters zijn t/m 1.48 m. Natuurlijk zitten daar ook stevige en minder stevige pony's tussen. 70 kg lijkt me aan de zware kant, maar dat ligt ook aan de pony zelf natuurlijk. Ik weet ook niet op wat voor niveau ze wil gaan rijden, maar als ze de pony heeft voor bosritjes, dan lijkt mij dat dat wel goed zal komen.

Ik ken een heleboel NF ponys, sommige zijn ontzettend heet en vlug, terwijl de andere lekker lui en sloom is, dus een NF is zeker niet een standaard braaf pony'tje!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:33

Ik zocht inderdaad een pony :) Maar omdat ze zelf wel 1.70 is en 70 kilo ;) Ze heeft zelf M1 gereden maar is niet specefiek van plan om een bepaald niveau te halen, maar een wedstrijd hier en daar zit wel in de planning. En dan maar zien hoever het komt. Ze is niet het type dat een pony weg zou doen omdat hij de L niet uitkomt bijvoorbeeld.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:19

Een fries maar dan rond de 1.55 / 1.60 mtr.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:02

Je vriendin maakt zichzelf wel lastig als zij perse een pony wilt hebben, maar geen stevige type pony wilt kopen. Zij weegt 70 kg als ik goed heb begrepen. Tja, dan kom je toch al gauw uit bij stevige pony's waar zij weer niet van houdt of bij paarden boven 1.55 cm.

Enige ponyras wat bij me opkomt is new forest pony. Die kunnen vaak wat zwaardere ruiters dragen, maar niet alle new forest pony's zijn geschikt voor zwaardere ruiter. Dat verschilt per pony. Ik ken zowel slanke en stevige NF pony's. En eventueel nrps pony, je hebt nrps pony die bijvoorbeeld gekruist is met haflinger en dat soort pony is wel weer geschikt voor zwaardere ruiter zoals jouw vriendin.

Op dit moment huur ik new forest pony van 1.56 cm en hij is vrij stevig gebouwd. Toen ik hem voor het eerst zag, dacht ik in eerste instantie of hij ooit gekruist is met trekpaard. :o Maar de eigenaar zei tegen me dat hij rasechte new forest pony is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:57

neem een quarter! die van mij is 1.52 en die lacht om die 70 kg van je vriendin, zie mijn profiel.
Lekker stevig en toch niet lomp, fijn beenwerk, mooi gespierd, super wendbaar, cool karakter, uiterst intelligent en multi inzetbaar! kost wel wat maar je krijgt heel wat (mits je een goeie koopt)
Kunnen bijna alles en zijn nog mooi ook.
wat wil je nog meer?!
maar ik ben dan ook zeer bevooroordeeld en verwend :+

deezjebeezje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:03

Quarter is misschien wel wat of groter type welsh misschien wat?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:16

mariska1989 schreef:
Misschien een merens?

Tenzij ze dat nog te robuust vind, ik heb er zelf een zien lopen die L-niveau liep in de dressuur :) Zijn ook pittige beestjes om te zien vind ik zelf!

Is voor mij gewoon een kleine fries.. :o

Maar aan het niveau valt niet te kwetsen, er is namelijk een fjord én een haflinger die officieel ZZ-licht rijden. ;)

Ik zou gaan voor een moderne haflinger voor ts.

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:21

Ik denk dat in dit geval een Connemara of een Welsh Cob wellicht wel geschikt is! Beide rassen zijn wat robuuster gebouwd dan de 'standaard' sportpony maar zijn niet grof.
Oh, ik lees nu dat ze geen Cob wil. Maar goed, de ene Cob is de andere niet en ik (zelf eigenaresse van een NRPS en behept met een sterke voorkeur voor slanke elegante paardjes ;) ) vind er werkelijk pláátjes van pony's bijzitten!! :~
Laatst bijgewerkt door MiraMar op 13-05-09 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:22

met 70 kilo en 1.70 vind ik pony ook lastig worden, als ze de ahum standaard wat bredere niet leuk vind.

Wordt dus zoeken naar wat anders. Maar dat is stuk lastiger.
Mij schiet ook eigenlijk haf, fjord, grote maat Welsh cob etc te binnen.
Dan hebben we nog Norikers? is dat wat? Of wil ze eigenlijk geen zwaar paard, maar gewoon klein paard. (dus pony?)

Of een leuke aan de maat zijnde AV! Is dat niets? (zitten ook zat paarden tussen die wat "boller" zijn qua bouw van borst.)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 19:24

@Stravero: zoals vermeld vind ze een haflinger niet mooi, luxe of modern maakt geen verschil daarin. Jij koopt toch ook geen pony die je niet mooi vind? :)

De keus is gevallen op toch een wat zwaardere NRPS of Deutsche reitpony :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:26

Ik wilde net posten :+

Van NRPS heb je ook de wat minder bloed-voerende (en dus wat robustere) bovendien zijn er genoeg te vinden in E-ponymaat. :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 19:26

@ sjolvir, ze wil idd geen zwaar paard, maar ook geen echte slanke den. Meer een gewone doorsnee KWPN, maar dan in E-ponyformaat. Een wat grovere arab kan idd ook nog een optie zijn :j

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:27

Ik bedacht me ook net, mijn eigen 'wat zwaardere' NRPS komt ook nog wel met 70 kg uit de voeten, mits de ruiter in kwestie goed kan rijden :j Hoe dan ook, succes met de zoektocht!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:29

Ze maakt het wel moeilijk,
Het moet een stevige pony zijn, een echt ras, maar alle stevige ponyrassen vind ze niet leuk.
Welsh cob komt idd als eerste bij me op maar die wil ze niet.
Haflinger, heb je tegenwoordig hele luxe, maar wil ze ook niet.
Misschien beter is in de kleine paardenrassen zoeken gezien haar lengte en gewicht!

Bij het NRPS valt best wat te vinden hoor. Zo ken ik bijv een nakomeling van Romantico die aan al haar eisen voldoet.
Niet te groot, stevig, maar toch een dier waar je mee in de ring kan verschijnen.
Ook KWPN enners vallen vaak wat kleiner uit dan de bedoeling was, kun je ook mee fokken.
Laatst bijgewerkt door shan op 13-05-09 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:30

Lyonesse schreef:
@ sjolvir, ze wil idd geen zwaar paard, maar ook geen echte slanke den. Meer een gewone doorsnee KWPN, maar dan in E-ponyformaat. Een wat grovere arab kan idd ook nog een optie zijn :j

Zijn er ook te vinden ;)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:34

wat dacht je van een lippizaner?
- heb je ook wel wat groffer gebouwde tussen zitten
- zijn veelzijdig, dus ook geschikt voor de sport
- hebben flink wat temperament, maar weet niet of je dit met een ponykarakter kunt vergelijken
- zijn klein, maar toch stevig en groot genoeg voor een persoon van 1.70

je moet alleen wel een lippizaner mens zijn om er een te hebben (vind ik dan). juist omdat het paarden met een gebruiksaanwijzing en aardig wat karakter zijn. je moet dan ook niet een heel heet persoon zijn om een lippi te hebben.
voor rasbeschrijving klik hier
op dezelfde site staat ook een rasbeschrijving van de frederiksborger. misschien op het eerste gezicht niet wat je zoekt, maar zijn ook zeer fijne, veelzijdige en goudeerlijke paarden!

maargoed het verschilt natuurlijk altijd per paard. op ieder potje past een deksel en op ieder paardje past een ruiter....
succes met de zoektocht ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 20:02

De lusitano/lipizaner/andalusier zijn idd ook heel passend in de beschrijving, helaas ook best duur als je ze zoekt met papieren voor het fokken, vandaar dat die afvallen. :+
@ Shan: De meeste zwaardere ponyrassen vallen af omdat er geen kleurvariatie in zit. Haflingers zijn allemaal vos, fjorden allemaal wildkleur, tinkers allemaal bont etc. En omdat het de bedoeling is dat er ook meegefokt gaat worden (vandaar de papieren) is wat meer kleuren pony's beschikbaar wel leuk, naast het feit dat je bij de 1 kleurige ponyrassen ook nog zit met het wel/niet toestaan van aftekeningen, stekelharigheid enz terwijl dat er in principe helemaal niet toe zou moeten doen, maar wat het fokken niet echt bevorderd. Welsh cob zou op zich kunnen, maar die dan wel een slag moderner als de standaard cob. Eigenlijk zou een new forrest perfect zijn, ware het niet dat die over het algemeen te klein zijn.
Ik zag ook nog ergens connemara staan, maar hoe makkelijk is daaraan te komen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:06

fjorden niet allemaal wildkleur!
Pas op!!!
je hebt roblakke, isabel en grey gniffel!!!!

plaatjes erbij gezocht...grey en isabel op 1 foto.
http://i41.tinypic.com/2ds1o5j.jpg

en roblakke even foto's gestolen van FW foto's van Skreia.
roblakke heeft dus niet die zwarte streep, die is rooiig, deze roblakke is vrij "haflinger kleurig"je hebt ze ook witter.
ben hem aan het zoeken.
http://img294.imageshack.us/img294/686/rubis14a.jpg

wittere roblakke fjord.
http://lh6.ggpht.com/Sjolvir/SHAEOkK79X ... %20682.JPG

edit: plaatjes erbij gezocht.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 13-05-09 20:16, in het totaal 2 keer bewerkt