Wat is dit waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Wat is dit waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 15:14

Ik heb even wat hulp nodig met het beoordelen van de waarde van een paardje. Het gaat om het volgende dier;

Ruintje van 1 jaar, wordt in juni 2. Zijn moeder is een vosroan/schimmel van ongeveer 1,55m, de vader is een bruine welsh hengst van 1,46m. Het ruintje zelf is een Fewspot van nu 1,37 hoog, hij heeft geen papieren maar is wel aansprekend gebouwd.
Hij kent echt helemaal niets, staat op stal en komt daar ook niet uit omdat hij niet mee kan/wil lopen, je kunt hem enkel over zijn kaak en hals aaien, als de boxdeur losgaat staat hij de stuiteren in een hoek.
Hij is zeker niet gemeen, enkel heel bang en is wel erg nieuwsgierig, zolang je genoeg op afstand blijft komt hij wel even checken.
Hoe hij loopt kan ik niet zeggen omdat ik dat alleen eens heb gezien toen hij pas geboren was en daarvan uitgaande lijkt het me een gemiddelde beweger.

Ik wil graag serieuze schattingen van mensen die er verstand van hebben en bekend zijn met dit wereldje. Liever geen mensen die maar gewoon een gok doen, dat kan ik zelf ook ;) (ik ben zelf alleen bekend met pony's van 3/4 jaar mét papieren en ik heb geen idee in hoeverre de kleur nog wat met de prijs doet)
Commentaar over zijn leefomstandigheden ed hoef ik niet, ik zou er graag wat aan willen doen.

anneliesdj

Re: Wat is dit waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 16:58

Iemand? Ik wil het graag snel weten omdat hij hem wil verkopen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:00

ik denk dat het van de kleur afhangt. hoe de spikkels zijn zeg maar. het zal niet veel zijn in ieder geval,

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:01

Ik denk niet dat het ruintje meer als 800,- mag kosten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:02

Hij heeft nauwelijks spikkels, is wit op het lijf, hoofd bruin, staart donkergrijs/wit en onderaan de benen nog wat donker.
Ik zal even kijken of ik een foto'tje kan vinden van iets wat erop lijkt.

Edit; http://www.ponynet.nl/media/upload/lwmt ... hewano.jpg
Zoiets als dit alleen hij heeft heel weinig wit op het hoofd, ik geloof dat ie ook niet van die gestipte ogen/mond heeft (maar dat komt wss later)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:07

tussen de 500 750 euro dat is maximaal. ook omdat hij niet halstermak is.
Hier in de buurt is een handelaar die vaak dat soort pony's heeft en die zou er nog minder voor vragen denk ik. (heb er zelf 3 pony's gekocht ronde de 500 en die waren wat groter)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:10

Zo'n idee had ik al ongeveer, gaat ook echt om marktprijs, als hij hem verkoopt doet ie hem wss toch naar de markt of een handelaar.
Ik vind het een leuk dier en wil hem wel een kansje geven, ik wil er alleen niet meer voor geven dan ie ook echt waard is, ik ben geen liefdadigheidsinstelling.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:11

Ik zou ook 500 zeggen, misschien beginnen bij 400.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:15

Tussen de 450,- en de 700,- denk ik
Eerlijk gezegd zou ik er niet meer dan 550 voor geven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:17

Kiloprijs en een kleine bonus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:18

En wat is de kiloprijs momenteel? En wat zie jij als kleine bonus?

Moet ik hem nog een bonus gaan geven ook omdat ie dat dier al 4 maanden in een box van 1,5x2,5 heeft staan :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:19

Nou, ik denk in dit geval aan een totaalbedrag van rond de 350 euro, eerlijk gezegd..... voor de slacht zal zo´n dier niet meer opleveren dan 250 euro schat ik zo even uit het blote bolletje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:22

Hmz, ik had zelf ook gedacht ergens tussen 300 en 500 maar op zo'n klein bedrag is dat nog een aardig verschil.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:23

Ik denk dat de belangrijkste vraag vergeten wordt...
Wat wil de eigenaar voor hem hebben....?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:25

Weinig wss omdat hij min of meer in de weg staat, hij kan er zelf niets mee en hij weet dat zo'n dier niets waard is en momenteel minder dan niets. (hij vertelde me van de week nog dat ie op een markt was waar een drachtige haf verkocht werd voor 650, vond ie toch wel weinig)
Ik ga het hem ook wel vragen maar ik wil wel graag weten of wat hij vraagt redelijk is. Stel dat hij denkt; zij heeft geen verstand van dit soort pony's dus ik kan er wel een paar 100 bijop doen, daar heb ik geen trek in.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:29

Gabrie80 schreef:

Ik vind dat nog erg veel voor een veulen dat niet echt gewend is aan mensen en zo schuw is. :\
Ik zou er niet meer dan 450 euro voor geven. ;)
Sucses met onderhandelen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:29

Tja, ik zou er niet meer dan 350,00 voor geven...
Dan mag hij in zijn handjes klappen.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:36

ehm maximaal 500 euro ?
je kan er tenslotte nog niets mee en het is een ruintje
klinkt verder wel als een leuk diertje, maar veel meer moet je er denk ik niet voor geven

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:42

Iessie schreef:
Gabrie80 schreef:

Ik vind dat nog erg veel voor een veulen dat niet echt gewend is aan mensen en zo schuw is. :\
Ik zou er niet meer dan 450 euro voor geven. ;)
Sucses met onderhandelen

Dank je, ik hoop dat ie hem aan me wil verkopen.
Van de week heb ik hem al aangeboden te helpen zodat hij eens naar buiten gaat maar daar is ie wss te trots voor dus blijft hij gewoon op stal, in zijn boxje van 1,5x2,5 max. ;(

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:08

Slachtprijs lijkt me nu zo'n 200 à 250 euro (heb paar jaar terug voor het laatst voor 180 euro een slachtpony gekocht), misschien nog wel minder.
Omdat 'ie een ruin is, is 'ie ook niet interessant voor de fok. Verder kan 'ie niets. Het enige waar de eigenaar zich op kan beroepen is dat het dier nog een toekomst voor zich heeft, maar voordat je iets met hem kunt, zul je de nodige tijd en geld erin moeten steken. Evt kun je nog aanbieden de gemaakte castratiekosten erbij te betalen ofzo, maar veel verder zou ik persoonlijk niet gaan. Enig idee of het dier verder - gezien de omstandigheden - wel gezond is?

Kijk, het ligt er natuurlijk aan wat het jezelf waard is om dit dier te redden. Maar zet alsjeblieft laag in en beargumenteer dat, dan zal die knakker (om woedend op te worden trouwens) ook niet denken dat je een dommie bent die nergens verstand van heeft. ;)

Nou, sterkte, ik hoop voor het dier dat het je lukt!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 18:19

Hij is verder wel gezond voor zover ik weet. Zijn andere 2 pony's staan er ook goed bij, hij heeft ze eerder (veel) te dik dan iets te dun.
Of hij is geent en ontwormd weet ik niet maar de hoefjes zijn wel redelijk en hij ziet er verder goed uit. Hij moet alleen nodig eens flink gepoetst worden en hij zou nog een stuk gezonden zijn als ie zich eens kon uitleven.
Hij heeft een nare ervaring meegemaakt toen hij hem afgelopen herfst van de weide naar de stal heeft vervoerd maar verder is hij nog blanco, hij heeft geen jarenlange mishandeling achter de rug oid.

Waar ik eerder bang voor ben is dat ie hem niet aan me wil verkopen. Het is onze buurman en ze zijn erg trots, hij ziet en weet dat ik met jonge en bange paarden om kan gaan maar het zou me niet verbazen als hij hem niet aan me wil verkopen omdat hij dan moet toezien hoe ik dat dier verander in een mak paardje. Ookal zeg ik het niet, het geeft hem toch het signaal dat ik beter ben dan hem omdat het mij wel lukt en bovendien wss ook nog in kortere tijd (hij is al de hele winter bezig met over zijn hals aaien).
Goedgezegd moet hij dan zijn meerdere erkennen in een vrouw, véél jonger als hem, véél minder ervaring(volgens hem).

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:09

Aha, ik begrijp je verhaal nu een stuk beter. Wat wil die man zelf met die pony? En misschien is het dan toch juist wel de truc om je 'dom' (sorry, ik kan het niet helpen, maar ben nou eenmaal als een blok voor die pony gevallen) voor te doen, en er op die manier voor te zorgen dat hij 'm aan je verkoopt, ipv dat hij denkt dat jij boven hem staat.
Dat dat in de praktijk wel zo is, hoeft hij niet te weten nietwaar? ;)
Als je dan dus maar zelf wel je eigen maximale prijs in je achterhoofd houdt. Mogelijk ligt die iets hoger dan de marktwaarde, ook dat maakt je niet per definitie een kneus.
Overigens was mijn laatste slacht-redding een appaloosa, ik heb er meerdere in handen gehad en ze waren allemaal wat gereserveerd. Tot ze je leerden kennen. :)
Nogmaals: helemaal super dat je het gaat proberen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 19:16

Het enige wat hij doet is ermee fokken, vroeger deed hij ze ook weleens voor de kar of reden zijn kleinkinderen erop maar dat waren nooit successen en die kleinkinderen zijn de grootste beulen die er zijn. Hij heeft er nu nog 2 haffen bij, denk dat dat het enige ras is wat vergevingsgezind genoeg is en braaf genoeg om het te accepteren dat hij ze zo ineens compleet inspant en wil dat ze ermee weglopen.

Deze pony zal hij zowieso wel weg doen omdat het een ruin is, daarbij kan hij er ook nog niets mee, het wat meer een bloedpaardje en daar kan hij niet mee omgaan.

Ik ga ook niet zeggen dat ik beter ben als hem maar ik denk dat hij dat zelf ook wel weet, ik heb al een flink aantal jonge paarden ingereden en dat gebeurt praktisch onder zijn keukenraam. Ik hoop dat hij er graag genoeg vanaf wil en het geen probleem zal vinden dat ie hem dan nog geregeld zal zien.

Toen ik afgelopen week met hem aan 't kletsen was hield hij ook de boot af toen ik voorstelde om eens te helpen en hij is bang dat ie niet bovenin de D maat komt, want 'hij moet 1,48 zijn anders is ie niks waard'. :+
Het is nogal een boer, hij wil niet verkeerd, 't is alleen dat hij niet weet hoe het anders moet en van mij wil hij het niet aannemen. (tenslotte ben ik een vrouw van pas 22 en is hij 60 (?) en heeft al zijn hele leven paarden)

Edit; ik ben idd ook gevallen voor het dier, zeker toen ik hem afgelopen week in zijn stalletje zag staan, hij heeft heel lief nieuwsgierig koppie. De manier waarop hij reageert valt me ook erg mee als ik bedenk hoe ze hem in die stal hebben gekregen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:53

Ja nou ja, fokken kan hij dus niet met deze ruin. Als we het puur zakelijk bekijken. ;)
Heb je, ipv zeggen dat je wilt helpen, al gezegd dat je de pony wil kopen? Misschien moet je dat gewoon maar doen. Je hebt nou eenmaal al je hele leven een appaloosa willen hebben. ;)
En ja, de inzichten mbt. paardenhouderij zijn met de jaren veranderd, hopelijk ten goede van de paarden... :) Maar kennelijk heeft die 'boer' ook gezien dat het niet de nieuwe tophengst is, anders had 'ie 'm niet laten castreren.
Mijn advies, nogmaals: je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. Probeer hem zo gek te krijgen dat hij jou deze fantastische pony gunt. Bij voorkeur voor een zacht prijsje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 20:36

Nou ja, ik breng het ook wel heel lief hoor, ik kijk wel uit om hem kwaad te maken, daar bereik ik helemaal niets mee.
Ik heb hem nog niet aangeboden hem te kopen omdat ik eerst wilde weten wat een redelijke prijs is en eigelijk wil ik hem dan ook eerst een keer buiten zien maar dat zal er wel niet in zitten.