Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:37

Ik had een import ongecompliceerd connemara - :j

Ierse paarden zijn van nature de meest ongecompliceerde dieren die ik heb ontmoet (ik heb er 10 jaar gewoond).

Er zitten altijd dieren bij met problemen/traumas, en deze hebben meeste kans om op een vrachtwagen richting NL te belanden helaas. En hier komen de slechte verhalen vandaan.

Als je een import connemara hier in NL tegekomt bij een handelaar voor minder dan 4K moet je je afvragen hoe dat deze nog uberhaupt winst kan maken. Transport kost wat, en een connemara is niet goedkoop in Ierland, en ze verkopen als warme broodjes naar de UK en America.

Dan heb je nog een ander element, het ''cultuur'' verschil tussen Ierland en NL. In Ierland is men een stukje harder en de ruiters zijn daar zelfverzekerder en onverschrokken. Kinderen gaan al op jonge leeftijd mee op jachtritten. Die pony zijn een ''sterke'' leider gewoon. In NL is dat gewoon anders, en ze dat hebben ze snel door.

Dat is mijn persoonlijke mening en ervaring.

romyvs

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:41

Stal van boxtel komt de mijne ook vandaan inderdaad, fijne ervaring mee heb met hun nu ook contact over een nieuwe.

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:05

romyvs schreef:
Ik kom weer even binnenvallen wil graag jullie ervaringen horen.
Voor met name de importconnemara’s zijn veel van jullie tegen bepaalde dingen aangelopen betreffende karakterveranderingen en of blessures ed?
Ze worden vaak als koele kikkers verkocht (is de onze op zich ook wel alleen is hij ook heel gevoelig en ril.)

Hoor ook best veel over explosief gedrag (heeft de onze ook gehad zeker in zijn blessure tijd).

Zijn er ook mensen hier die gewoon een ongecompliceerde connemara hebben gekocht waarbij zich geen gekke dramatische dingen hebben voor gedaan als blessures of explosief gedrag onder het zadel?
Dit ivm het mogelijk opnieuw aanschaffen van een connemara voor onze andere dochter.

Hoor graag jullie ervaringen. :o


Die van mij past helemaal in dat plaatje, ik heb haar gekocht toen ze net 14 dagen in Nederland was, ze hadden er toen 2x op gezeten. Pony was van af het begin super lief en braaf, ik kan alles met haar doen. Het is een pony die geschikt is voor iedereen! Kortom Jaimy is haar gewicht in goud waard! Maar veel is ook afhankelijk van je eigen ervaring en hoe je het een en ander aanpakt.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 08:44

JeaDH schreef:
romyvs schreef:
Ik kom weer even binnenvallen wil graag jullie ervaringen horen.
Voor met name de importconnemara’s zijn veel van jullie tegen bepaalde dingen aangelopen betreffende karakterveranderingen en of blessures ed?
Ze worden vaak als koele kikkers verkocht (is de onze op zich ook wel alleen is hij ook heel gevoelig en ril.)

Hoor ook best veel over explosief gedrag (heeft de onze ook gehad zeker in zijn blessure tijd).

Zijn er ook mensen hier die gewoon een ongecompliceerde connemara hebben gekocht waarbij zich geen gekke dramatische dingen hebben voor gedaan als blessures of explosief gedrag onder het zadel?
Dit ivm het mogelijk opnieuw aanschaffen van een connemara voor onze andere dochter.

Hoor graag jullie ervaringen. :o


Die van mij past helemaal in dat plaatje, ik heb haar gekocht toen ze net 14 dagen in Nederland was, ze hadden er toen 2x op gezeten. Pony was van af het begin super lief en braaf, ik kan alles met haar doen. Het is een pony die geschikt is voor iedereen! Kortom Jaimy is haar gewicht in goud waard! Maar veel is ook afhankelijk van je eigen ervaring en hoe je het een en ander aanpakt.


En de mannelijke tegenhanger van Jaimy (ook qua kleur :P ) precies zo; heel braaf en eerlijk. Máár het heeft bij ons even geduurd voordat we aan elkaar gehecht waren hoor, die van mij is best wel eenkennig en was gereserveerd (nu nog tegen vreemden). Ik merkte wel dat de basis qua rijden echt anders is dan een basis hier en nog best wat werk van gehad (had sneller gekund maar wilde niet uitbesteden en zelf niet zo talentvol :') ) De langzamere opbouw heeft hem (ons) goed gedaan, je groeit samen. Én het zijn wel echte binnenvetters die je snel overvraagt omdat ze maar doorgaan en niet snel laten blijken dat ze pijn hebben of het mentaal niet trekken (uitzonderingen heb je altijd trouwens). Lloyd is mijn once in a lifetime hors.. eh “pony” in ieder geval!

romyvs

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:10

Die hebben wij ook gevonden in onze MilkyWay (Coolagh Sid) hij is echt ons maatje vanaf week 1 terwijl hij super gereserveerd was toen we hem kochten. Beetje opstartproblemen gehad maar hij doet alles voor ons echt een gouden karakter. En ik hoop dat we nog zon leuk maatje voor mijn jongste dochter kunnen vinden. Ze is alleen wat onzekerder als mijn andere dochter. En hoewel MilkyWay zo voorzichtig is met haar vind ik hem te ril om ze samen aan de gang te zetten vandaar dat we nu op zoek gaan naar een maatje kleiner en hopelijk iets minder gevoelig. Binnenkort komt er een lieve merrie naar Nederland waar we mee kennis gaan maken. Enige jammere vind ik dat de afstamming onbekend is (connemara kruising dus) van deze maar van de andere kant als het karakter geweldig is en de klik is er wil ik een pony daar ook zeker niet op afschrijven. Alleen jammer dat ze dan niet allebei op het onck kunnen rijden ;) .

romyvs

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:16

Dat qua binnenvetters herken ik wel.
Dacht dat hij het prima naar zijn zin had op de pensionstalling/manege waar we staan omdat hij altijd alles in de gaten wil houden echter bekruipt me steeds meer het gevoel dat het veel te druk is voor hem.
Gelukkig kan ik hem dichterbij halen (staat nu op een half uur rijden) en heb een weide met alles erop en eraan kunnen huren op 3 km afstand van mijn huis.
En mooiste van alles plek voor een (connemara) maatje.
Denk dat de rust en het vele buitenspelen hem goed zullen gaan doen. En ik heb meer mogelijkheden om tijd met hem door te brengen *\%/* per 1januari gaat hij dan ook verhuizen.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:43

Ik heb ook een geimporteerde merrie, nu 3.5 jaar. Een bijzondere merrie,goud eerlijk super zachtaardig, wat eenkennig, gereserveerd, incl een soort van traumaatje in de omgang. Vind alles rondom haar heen heel spannend, al gaat het stukken beter dan in het begin. Het zijn binnenvettertjes, hebben de tijd nodig om te aarden.
Je overvraagd ze snel met alle gevolgen van dien.

Afbeelding
Hier ging ik bij haar kijken


Afbeelding
Afgelopen zomer op de keuring,met een 1e premie en het sterpredicaat

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:45

Eenkennig herken ik niet in Jaimy, gereserveerd wel. Het 1ste jaar dat ze bij me was veranderde dat stukje bij beetje. Ze ging 'grapje's ' uithalen. Ik kon echt merken dat ze helemaal aan mij gewend was toen we voor de 2de keer verhuisden daar werd ze toen niet anders of anders van.
Mbt binnenvetters, dat vind ik niet een typische Connemara eigenschap dat is iets wat je bij veel pony's en paarden terug ziet met een 'cool' karakter, juist daardoor worden ze sneller overvraagd.

romyvs

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:55

Knappe pony Curly2day!

Vind het wel grappig ik riep altijd dat ik geen bonte en geen schimmel wilde totdat ik verliefd werd op het connemara ras en nu ben ik helemaal wild van schimmels _O- .

Die grapjes herken ik wel jeaDh.
Ik hoop dat de mijne ook zo goed door zijn verhuizing komt verwacht eigenlijk van wel
Omdat hij zo erg aan mij hangt (tot irritatie van mijn dochter aan toe) en die situatie natuurlijk niet veranderd. Tevens veranderd zijn voer ook niet en qua rijden gaat hij de trailer op naar zijn oude plekje.
Hij heeft een tijdje terug ook 2 weken op de kliniek doorgebracht en dat ging ook goed. Kwam er wel iedere dag langs, soms 2 keer per dag.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 14:20

Kiet is ook een importje, maar al het 'trauma' is hier in NL gebeurd. Hoewel ik het wel eens ben met FatCat, is in Kiet haar geval gewoon niet naar het paard geluisterd en is het van een beetje naar erger gegaan. Ik heb wel verhalen gehoord van hoe ze vroeger <10 jaar oud was en wellicht als er toen goed gecorrigeerd was, was het anders gelopen maar dat blijft gissen natuurlijk. Het eenkennige is hier ook zeker aan de orde. Ik loop nu enorm tegen het probleem aan dat mijn verzorgsters haar amper kunnen rijden, zodra ze opstappen dan maakt ze zich zo scheef dat ze het zadel erbij afknikkerd aan de andere kant. Dan stap ik op en is er niks aan de hand := . Van de week gaat er eens iemand op die ook handig met rechtrichten, want het is belachelijk dat ze zich niet laat rijden :+. Aan de andere kant: ja ze is eenkennig, maar er is waarschijnlijk ook een hoop gebeurd qua ruiters waardoor ze niet iedereen vertrouwt en accepteert. Zelfde geldt overigens voor hoefsmeden, dierenartsen, krakers etc. Altijd als er nieuw iemand komt dan heb ik woeste hengst in de stal :') . Onze pensionstal is ook een zorgboerderij doordeweeks en die mensen voelt ze zo bizar goed aan en doet ze altijd heel lief en rustig, maar mèn wat kan het een heks zijn als je de andere kant van het verhaal ook kent (naast angst is het ook nog gewoon heul veul merrie :+)

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:01

@romyvs
Wat ik ook heb gedaan tijdens de verhuizing van Jaimy, gewoon onze dagelijkse routine blijven volgen. Wat in ons geval betekend ongeveer 5x per week 'iets' doen, dressuurtraining, longeren of een buitenrit...

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:17

Ach Punzeltje

Geen enkel trauma

Maar als je haar niet zou kennen , denk je op momenten dat ze er wel een gehad heeft. En als je de humor daar niet van inziet, en haar niet én begrijpt én begrenst... oehh... }:) }:) }:) :D

Dusss
Uiteindelijk komt het gewoon weer bij: kijk naar het individu... en als het te goedkoop is om waar te zijn.... dan is het te goedkoop om waar te zijn....

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:06

Punz schreef:
Ach Punzeltje

Geen enkel trauma


Dusss
Uiteindelijk komt het gewoon weer bij: kijk naar het individu... en als het te goedkoop is om waar te zijn.... dan is het te goedkoop om waar te zijn....

Naar het individu kijken sws! En goedkoop hoeft echt niet altijd duurkoop te zijn dat bewijst Jaimy maar weer. Wij hebben wel vaker ‘goedkope’ pony’s op stal dat hoeft echt niets te betekenen. Maar je moet er wel een beetje kijk op hebben.

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:03

Nu moet ik wel zeggen dat Jaimy op de keuring in NL tweede klasse werd, ze zou niet rastypisch genoeg zijn. Daarentegen kreeg ze een 8 op de stap en draf dus als sportpony dikke prima.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:35

romyvs schreef:
Ik kom weer even binnenvallen wil graag jullie ervaringen horen.
Voor met name de importconnemara’s zijn veel van jullie tegen bepaalde dingen aangelopen betreffende karakterveranderingen en of blessures ed?
Ze worden vaak als koele kikkers verkocht (is de onze op zich ook wel alleen is hij ook heel gevoelig en ril.)

Hoor ook best veel over explosief gedrag (heeft de onze ook gehad zeker in zijn blessure tijd).

Zijn er ook mensen hier die gewoon een ongecompliceerde connemara hebben gekocht waarbij zich geen gekke dramatische dingen hebben voor gedaan als blessures of explosief gedrag onder het zadel?
Dit ivm het mogelijk opnieuw aanschaffen van een connemara voor onze andere dochter.

Hoor graag jullie ervaringen. :o


Ik kan hier over mee praten. Ik heb mijn pony door dit gedrag verkocht. Een import Connemara vanuit Ierland.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:39

JeaDH schreef:
Nu moet ik wel zeggen dat Jaimy op de keuring in NL tweede klasse werd, ze zou niet rastypisch genoeg zijn. Daarentegen kreeg ze een 8 op de stap en draf dus als sportpony dikke prima.


Dat is dan mss ook de reden tot uitvoer geweest. Lloyd is ook niet heel rastypisch, of niet rastypisch genoeg moet ik misschien zeggen. Verder qua bouw en beweging correct, maar geen uitzonderlijke bewegingen (wordt wel beter :D ). Dus idd; het is ook niet waar dat alles wat uitgevoerd wordt, per def. blessures heeft of slecht karakter. Je moet er idd wat kijk op hebben, én goeie afspraken met de handelaar maken.

romyvs

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:54

JeaDH schreef:
@romyvs
Wat ik ook heb gedaan tijdens de verhuizing van Jaimy, gewoon onze dagelijkse routine blijven volgen. Wat in ons geval betekend ongeveer 5x per week 'iets' doen, dressuurtraining, longeren of een buitenrit...

Bedankt voor de tip!

@Punzel, ik heb een ruin die zich als een merrie kan gedragen jeetje wat kan die over de flos gaan als het hem niet bevalt! verder is het wel echt een super lieve aanhankelijke pony hoor :+

@gizeppie balen zeg dat je hem daardoor hebt moeten verkopen. Heb je verhaal al eens gevolgd. Moet eerlijk bekennen dat ik heel erg blij ben met de begeleiding die we hebben en het doorzettingsvermogen van mijn oudste dochter anders zouden we het ook stukken lastiger hebben gehad.

Bedankt allemaal voor de reacties!

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:29

Mijn Connemara is ook geïmporteerd uit Ierland, moet eerlijk bekennen dat dit wel even een twijfelpuntje was voor mij, voordat ik ging kijken wist ik namelijk vrij weinig van het ras en was ook niet bekend dat hij geïmporteerd was.

Bij de bezichtiging was hij aan de hand heel voorzichtig, ingetogen en braaf (eigenlijk sloom). Met rijden was hij zeer voorwaarts en gespannen, een totaal verschillend beeld. Heb daarop besloten hem te laten staan, omdat ik vooral het niet weten van zijn achtergrond een risico vond.

Na een maand twijfelen en merken dat hij toch in m'n hoofd bleef spoken, toch besloten om hem te laten keuren en heb vervolgens opgehaald. Nu thuis heel rustig vanaf nul weer begonnen met opbouwen, aan de hand is hij nog steeds zeer braaf en moet ik hem echt stimuleren om mee te lopen op mijn tempo en niet 3 meter achter me ;) Onder het zadel begint de stress minder te worden, al rij ik nu nog zeer weinig, hij is nu een kleine 2 maanden bij mij. Hij heeft duidelijk een goed karakter, hoe hij zich verder gaat ontwikkelen moet nog blijken. Zijn stress onder het zadel uitte zich trouwens niet in rottigheid, hij is hooguit wat vlug..

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:00

Het is ook lastig om te achterhalen waar zoiets vandaan komt; want het hoeft niets met import of zogeheten trauma’s (sowieso dit woord hatelijk, want 90% is geen trauma maar gewoon onwetendheid qua omgang, kennis en kunde van de eigenaar) te maken te hebben maar met bijv karakter.

Ik denk dat wat jij doet, Minka, een hele goeie benadering is. Tijd geven, band opbouwen (wel regels stellen :+ ) en dan heb je er straks een heerlijk dier aan

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:13

Klopt Marrit, heb bij hem ook absoluut niet het idee dat hij een trauma heeft. Hij is zelfs zeer goed opgevoed en niet snel onder de indruk. Realiseer me wel dat hij veel heeft meegemaakt, aangezien hij in augustus in België is gekomen, daarna doorverkocht naar Nederland en daar voor de verkoop behoorlijk is gereden. Met het idee 'hij is gereden' stapte ik er thuis na een weekje acclimatiseren ook gewoon op. Dit ging absoluut niet slecht, maar wel duidelijk met veel spanning, vooral als ik m'n teugels oppakte. Loslaten voelde niet echt als een optie, want ik kende het paard niet, maar hij had dan ook de neiging om te gaan galopperen en dan kreeg ik hem niet meer terug. Nu dus weer opnieuw begonnen, paar weken vooral gefocust op grondwerk en kan nu rijden met licht contact en eerst daarmee aan de slag voordat we aan het verdere plaatje gaan denken.

Voordeel is wel dat ik nog nooit angst heb gevoeld op een paard en zou ook op Mallow zo alles durven, maar realiseer mezelf dat ik wel aan de lange termijn moet denken en beter een goede basis kan opbouwen.

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:49

Helemaal met Marrit eens! Ik denk dat je heel goed bezig bent minka!

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:53

romyvs schreef:
Ik kom weer even binnenvallen wil graag jullie ervaringen horen.
Voor met name de importconnemara’s zijn veel van jullie tegen bepaalde dingen aangelopen betreffende karakterveranderingen en of blessures ed?
Ze worden vaak als koele kikkers verkocht (is de onze op zich ook wel alleen is hij ook heel gevoelig en ril.)

Hoor ook best veel over explosief gedrag (heeft de onze ook gehad zeker in zijn blessure tijd).

Zijn er ook mensen hier die gewoon een ongecompliceerde connemara hebben gekocht waarbij zich geen gekke dramatische dingen hebben voor gedaan als blessures of explosief gedrag onder het zadel?
Dit ivm het mogelijk opnieuw aanschaffen van een connemara voor onze andere dochter.

Hoor graag jullie ervaringen. :o


Ja! Vanonder mijn meeleessteen kan ik volmondig ja zeggen 200% wat ik gehoopt had♡

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 22:53

romyvs schreef:
JeaDH schreef:
@romyvs
Wat ik ook heb gedaan tijdens de verhuizing van Jaimy, gewoon onze dagelijkse routine blijven volgen. Wat in ons geval betekend ongeveer 5x per week 'iets' doen, dressuurtraining, longeren of een buitenrit...

Bedankt voor de tip!

@Punzel, ik heb een ruin die zich als een merrie kan gedragen jeetje wat kan die over de flos gaan als het hem niet bevalt! verder is het wel echt een super lieve aanhankelijke pony hoor :+

@gizeppie balen zeg dat je hem daardoor hebt moeten verkopen. Heb je verhaal al eens gevolgd. Moet eerlijk bekennen dat ik heel erg blij ben met de begeleiding die we hebben en het doorzettingsvermogen van mijn oudste dochter anders zouden we het ook stukken lastiger hebben gehad.

Bedankt allemaal voor de reacties!


Ik heb ook heel veel begeleiding gehad, heb hem ook helemaal laten nakijken, zowel geestelijk als lichamelijk. Maar daar kwam niks uit. Ik had elke week intensief begeleiding, reed ook niet meer zonder begeleiding. Dat was te gevaarlijk. Maar het ging niet meer.. Het werd levensgevaarlijk.. ;) Heb de littekens op mn armen staan..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 22:55

Marrit13 schreef:
Het is ook lastig om te achterhalen waar zoiets vandaan komt; want het hoeft niets met import of zogeheten trauma’s (sowieso dit woord hatelijk, want 90% is geen trauma maar gewoon onwetendheid qua omgang, kennis en kunde van de eigenaar) te maken te hebben maar met bijv karakter.

Ik denk dat wat jij doet, Minka, een hele goeie benadering is. Tijd geven, band opbouwen (wel regels stellen :+ ) en dan heb je er straks een heerlijk dier aan


Ik weet niet of ik het met je eens ben.. Flynn liet het namelijk alleen zien onder het zadel. Met buiten rijden was het een super paard, maar in de bak ging het mis. Daar werd hij levens gevaarlijk. Daarnaast heb ik ook professionele ruiters/lessen gevolgd elke week. Maar hij bleef het doen. Ene keer ging het goed, andere keer werd het weer gevaarlijk.. Hij werd alleen gevaarlijk onder het zadel. Ik ging zelfs wandelend door t dorp met hem..

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 07:54

Daarom zeg ik 90%