Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:05

Vrees dat dat lastig gaat worden. In de ierse database staat Margaret Redmond uit Carlow als laatste eigenaar genoemd. Je zou contact op kunnen nemen met het Ierse stamboek, maar de informatie verstrekking gaat van daar uit niet zo heel fantastisch vrees ik

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:26

Ria wat fijn dat Jou morgen naar huis mag als de resultaten goed zijn. Wachten heeft natuurlijk al lang genoeg geduurd. Super dat hij verzekerd is, dat scheelt nogal. Al verbaasd het me sowieso altijd wat de kosten zijn bij de uithof. Voor de zorg die ze krijgen, is je eigen dierenarts duurder. Maar Joujou gezond krijgen is natuurlijk het geld sowieso waard.
Ik heb altijd gezegd dat ik over een operatie of wat dan ook niet hoef na te denken qua kosten. Ik zal alles voor er proberen. Beauty is overigens niet verzekerd.

Marrit complimenten. Lloyd is echt een spierbonk geworden. Glanst je tegemoet!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:31

Jou-Jou update:
Er is vandaag weer een bronchoscopie gedaan en die ziet er heel goed uit. Daar waar er de eerste keer echt een dikke vette rivier aan slijm aanwezig was, en vorige week halverwege de behandeling nog maar een heel klein beetje onder in zijn longen ( de rest al schoon) is dat kleine beetje nu ook verdwenen. Wat rest is nog hier en daar wat kleine spatjes.

Hij was in principe goed genoeg om naar huis te mogen, om daar dan met 24/7 buiten en toch nog even wat medicatie het laatste restje verder thuis te herstellen.

Maar, juist omdat er weer zo'n grote stap verbetering zat tussen nu en de vorige keer , denkt de dierenarts dat hij met een weekje doorstomen volledig schoon is.

Kortom..
Aan mij de vraag wat ik wilde. Hij mócht naar huis, 24/7 buiten met medicatie was haast net zo goed als nog even doorstomen, maar nog even door behandelen was wat haar betreft ook een hele mooie optie.

Tja...
Jullie snappen het waarschijnlijk al...
Hoe graag ik hem ook thuis wil hebben, heb ik toch gekozen voor nog een weekje doorbehandelen. Better safe than sorry.

Heb me nogmaals laten verzekeren dat hij naast de stapmolen echt, echt, echt zo goed als elke dag ook een paar uurtjes in het weitje komt....En mezelf getroost met het idee dat ik hem morgenavond dan maar ga bezoeken.. EN: mezelf gerust laten stellen dat het echt een stofallergie is en dat straks 24/7 buiten met schuilstal echt heel veel goed voor hem gaat doen ook.

Dus...
Opnieuw aftellen dan maar....

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:38

Aanvulling: De eerste dag, na de eerste bronchoscopie meldde ze me al dat ik er rekening mee moest houden dat hij na 2 weken nog niet volledig herstelt was, dat ik daarna thuis nog door moest behandelen.

Het nu door willen behandelen is ook in dat licht gewoon goed nieuws: ze denkt dat het echt haalbaar is hem zo goed te krijgen, dat nabehandeling thuis niet meer nodig is..

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:48

O, op zich goed nieuws dus, dat hij helemaal beter kan worden! Maar nog een week wachten.... moet ook lastig zijn.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:56

Precies dat. Heel fijn dat er thuis niet nog een nabehandeltraject hoeft als het mee zit. Maar was wel even slikken...
Het hielp dat ze de keuze helemaal bij mij liet: ik mocht hem morgen meenemen, en dan thuis verder met 24/7 buiten en nog even medicatie..Feit dat dat óók kon, ook een optie was, maakte het eerlijk gezeg makkelijker om er voor te kiezen toch een week door te behandelen, juist omdat hij er zo goed op reageert.

En wat ook helpt is dat hij echt makkelijk is, en het daar gewoon ook wel naar zijn zin lijkt te hebben. Vind het fijn dat ik weet dat hij ook buiten komt. Denk dat hij het daar daarom gewoon wel prima naar zijn zin heeft. Dat helpt ook, die gedachte.

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 06:00

Punz ik kan me deze keuze goed voorstellen toch in het belang van Jou. En juist omdat je een keus had. Wat een positief nieuws toch!

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:32

Week is zo om! Fijn zeg. Kan hij wel op dezelfde stal blijven ivm 24/7 buiten?

Ik heb vandaag mijn stal opgezegd en Beaut gaat 30 juni verhuizen. Vind het erg lastig.. ik laat echt mensen achter wat me zwaar aan t hart gaat. Maar volgens mij had B een winterdepressie. Zo’n andere pony is ze nu, weer mn oude Beaut. Ik wil lekker de rust voor haar en heleboel buiten spelen.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:56

Nog even een spam!
Beaut had 2 dagen vrij gehad. Was vandaag wat traag aan mn been. Verder liep ze wel oke.
Dacht ga gewoon naar het bos. Klein rondje. Ik kan eigenlijk nooit alleen dan gaat ze piafferen en steigerhupjes doen vanuit adrenaline. Ik heb het hele rondje in draf/galop gedaan en kleine stukjes stap. Ze was echt heel braaf, oortjes erop en lopen maar. Soms even van rechts naar links wijkend over het pad want die bladeren eten je op en dan moet je echt voor uitkijken :+ Maar zo trots dat we het gedaan hebben. Afbeelding

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:52

Saams, leuk joh! Wat knap dat ze het allemaal wel kan. Het is volgens mij echt een race monster?

Ik vind het echt heel leuk om te lezen wat jullie allemaal met jullie paarden doen, zowel in een goede tijd als een slechte tijd..

Even een update van Flynn. Het gaat helemaal niet goed met hem. Zo slecht zelfs dat ik besloten heb hem zo snel mogelijk van zijn nieuwe plek te verhuizen.. Ik had jullie laatst foto's gestuurd van dat hij was afgevallen. Nu zie ik ook een duidelijke gedragsverandering.. Hij is gestresst zit onder de wonden. Een paddockparadise wordt hem niet meer voor mij.

Vanavond ga ik kijken bij een stal waar hij in de avond in een stal met een aanlopende paddock kan staan en overdag op de weide in een rustig groepje.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:57

Och jeetje! Ja dat kan natuurlijk ook.. jammer zeg. Hopelijk is het iets vanavond.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:09

Heftig Gizeppie. Ik hoop dat je snel een fijne plek vind voor hem.

Saams: Waar ik nu sta heb ik voor mijn pony's een "eigen" stuk wei, wat we zelf ingericht hebben ( oa paddock met track, verhard hooistuk, zelf paardengras ingezaaid.) Dus de boer is wel wat initiatief gewend zullen we maar zeggen. 24/7 buiten is hier geen probleem, ook in de winter zou dit in principe kunnen. We hebben het nl zo ingericht dat dat ze op de ci 30 x ci 50 paddock en zeer royale track kunnen, zonder dat ze wei kapot lopen ( waar ze overigens ook swinters als het niet té nat is, ook wel op komen) Wat we nu gaan doen is dus tegen de schuurwand aan ( bestraatte stuk grenst aan de wand) een afdak bouwen zodat JJ en Punzel ( zij wordt zijn gezelschapsdame comfortabel 24/7 naar buiten kunnen/ De andere 2 oudjes gaan snachts wel op stal)


Gisteren oa met EK op bezoek geweest bij JJ.. enneuhh

pfffff

We kunnen wel zeggen dat hij opknapt. Hij was meer dan levendig, druk voor zijn doen en echt bomvol energie ( terwijl hij gewoon echt wel buiten komt, en ook echt elke dag een uur in de stapmolen staat)
Dus daar werd ik wel heel, heel, heel blij van, van zo'n uberfitte pony

En hij?
Hij werd vooral ook heeeeeeel blij van de meegebrachte worteltjes en appeltjes
Afbeelding

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:06

Punz wat heerlijk dat JJ het zo goed doet in Utrecht! Lijkt me een drama om hem zo lang te missen, maar is voor een goed doel :) Fijn dat je e.e.a. kunt regelen op je stalplek.

Gizeppie: sneu voor Flynn. Hoop dat je gauw iets vindt dat meer geschikt is voor hem.

Wat een leuke dingen doen Beaut en jij toch Saaams! Kun je op je nieuwe plek ook weer lekker het bos in. Mooi dat Beaut daar meer buiten komt, da's toch een eerste levensbehoefte.

Ook nog de metamorfose van Lloyd gezien, wat een krachtpatser is dat geworden!

Springfoto van Birgit (nou ja de pony dan) vond ik ook gaaf! Braaf zo zonder zadel en hoofdstel. En dan ook nog een mooi voorbeen!

Vroeg me even af: is bij de Connemara's 'ontdekt' waar HWSD ooit vandaan gekomen is. Dus bij welke hengst/merrie de mutatie ooit is geweest? Realiseerde me nu ook pas dat zelfs een Connemara x NRPS theoretisch HWSD kan hebben. Die van ons niet hoor, die heeft alleen het vetzuchtgen in ernstige mate geërfd :+

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:03

Punz, wat fijn dat Jou Jou zich zo goed voelt. Jullie kunnen vast niet wachten tot je hem weer lekker in de wei kan laten ‘uitrazen’!
Gizeppie, wat jammer dat het paddockparadise niet bevalt. Lijkt zo ideaal, maar niet voor ieder paard blijkbaar.

Afbeelding
Hier weer naar springles geweest. Over 2 weken weer een wedstrijdje. Vrijdagavond 1juni, komt voor mij goed uit, omdat ik het weekend altijd moet werken.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:13

YEESSS Ik heb een plekje voor Flynn.. Hij komt overdag op de weide en in de avond op stal.. Ik hoop dat hij snel opknapt.. Morgen mag ik al over..

Punz.. Wat fijn dat hij energie heeft.. Het lijkt alsof hij wel aan het opknappen is! :)

De springles ziet er goed uit Brigit..

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:21

Dat is echt super! Klinkt perfect. Dan heeft hij snachts gewoon de rust voor zichzelf. Meek dat na een dag wei Beaut op stal ook direct inkakt en gaat slapen. Laat je morgen fotos zien van zijn nieuwe thuis?

Ziet er goed uit Brigit! Wat voor werk doe je? Mooie aparte balken :+

Ria, super dat je dat zo goed kan organiseren. Vraag me af: is het luchtwegen probleem stukje rasgebonden? Ik kan er de klok op gelijk zetten dat overgang winter naar voorjaar Beaut ooi begint te hoesten. Las op facebook al meerdere connies met hoestklachten.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 23:00

Ik weet niet of het perse rasgebonden is, er zijn heel veel paarden die eigenlijk niet goed tegen het stalleven/ hooistof kunnen. De periode dat Jou hoest is ook de periode dat ik hier op stal ook andere paarden wel heb horen hoesten. Dus zeg het maar.

Koeke: Tot nu toe is het HWSD gen nog niet buiten de Connemara ontdekt. Maar als de NRPSer ( wat eigenlijk geen ras is, maar een kruisingenfokkerij) naast arabisch bloed ook Connemarabloed heeft, dan zou het theoretisch gezien drager kunnen zijn ( dat kun je dan niet zien, want dragers hebben geen last) van het gen. Kruis je zo'n pony met een Connemara die ook drager is ( dus ook niet zichtbaar), dan zou je theoretisch gezien een lijder kunnen krijgen.

Maar goed. Heel waarschijnlijk is dat niet. En binnen het Connemara bestand zijn er wel wat lijnen bekend, wordt het wel helderder nu me het testen hoe eea/ binnen welke lijnen het zich verspreid heeft.

Maar goed: alle dieren worden getest nu. Dus als het goed is worden er geen lijders meer geboren, en over decennia heen wil je natuurlijk heel langzaam ook steeds minder dragers ( maar goed: je wil de genen populatie ook niet te klein maken, dus in principe moeten ook dragers beschikbaar blijven voor de fokkerij... alleen moeten die dan wel strikt gekruist worden met vrije dieren)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:42

Saaams schreef:
Dat is echt super! Klinkt perfect. Dan heeft hij snachts gewoon de rust voor zichzelf. Meek dat na een dag wei Beaut op stal ook direct inkakt en gaat slapen. Laat je morgen fotos zien van zijn nieuwe thuis?

Ziet er goed uit Brigit! Wat voor werk doe je? Mooie aparte balken :+

Ria, super dat je dat zo goed kan organiseren. Vraag me af: is het luchtwegen probleem stukje rasgebonden? Ik kan er de klok op gelijk zetten dat overgang winter naar voorjaar Beaut ooi begint te hoesten. Las op facebook al meerdere connies met hoestklachten.


Ik ga morgen foto's maken van Flynn. Vandaag stond hij nog even lekker op de paddock. Gelukkig gelijk hooi te eten.. Ik ben benieuwd wanneer hij weer de oude wordt.. Ik denk dat een stal hem idd rust geeft.

Flynn heeft met de overgang ook last van hoesten hoor.. Ik geef Fenegriek bij.. Zeker nadat hij hooi heeft gehad gaat hij hoesten..

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:09

Ik ben hier niet zo heel actief meer (sorry!) maar had vanochtend een hele gezellige fotomeeting!

behind the scenes <<)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:20

Wow: die onderste galoppeer foto is gaaf!

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:25

Blijft een prachtige pony Tribunals

Hopelijk is hij snel weer de oude Gizeppie!

En we hebben een bakkerij in Cadzand Saaams, dus 7 maanden 7/7, in de winter alleen de vakanties open, dus dan veel vrij. Maar na dit seizoen, ga ik ander werk zoeken, liefst geen weekendwerk meer. Wil lekker met mijn dochter wat meer wedstrijden gaan rijden!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:31

Ohh Birgit: dan hebben we misschien ook wat meer mogelijkheden om dan eens echt,echt,echt jouw kant op te komen!

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:06

Ja, wordt na 22 jaar wel weer eens tijd voor een beetje ‘normaal’ leven. En een keer afspreken zou zeker leuk zijn!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:29

Kan ik me voorstellen, en gaan we doen!

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 23:16

hi allemaal,

Ik heb al een hele tijd niks meer laten horen, onder andere omdat wij hier op het ogenblik niet zulke spannende dingen meemaken op paardengebied.
Punz, fijn dat het vooruitzicht voor JouJou zo goed is, maar het lijkt me inderdaad lastig om hem zo lang te missen.
Gisteren reden we met de auto langs een stukje met prachtige rhodondenderons. Leek me wel wat om daar eens wat foto's te maken met de pownie. Vandaag mooi weer, dus hup, pony snel even beetje gefatsoeneerd en mijn dochter als fotograaf ingehuurd.
Rebel vond het maar een zeer matig plan om naast de bloemekes te poseren. Oren op standje 'ezel', niet vooruit willen lopen, of dan toch het liefst als kameel. Afin, de rijfoto's zijn het niet geworden, maar er zaten toch wel wat leuke plaatjes bij.

Hallo baas, kan je zo'n telefoon opeten?


Afbeelding

Hier op de plaats van bestemming aangekomen. Rebel was erg sceptisch over dit geheel. Vooral achteruit lopen ging erg goed (netjes recht en taktmatig achteruit, dat dan weer wel...) Maar vooruit langs de bosjes draven, homaar.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En al weer op de weg terug naar huis. Even verderop ging de turbo goed aan! Hij had er duidelijk genoeg van, dus probeerde even of we misschien in volle galop naar huis konden, de boef!


Afbeelding
Afbeelding