Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:08

Ach... dat is harstikke lief.
Bezoek van buitenaf mag helaas niet. Ze zijn best strikt daar.

Voor mij was het minder onverwacht. Ik vond zijn herstel te lang duren, en in goed overleg gewoon dit besluit genomen. Maar wist dus alleen niet dat zon dampbox kuur 14 dagen duurt. Dat vind ik echt het lastigste: dat hij veertien dagen daar moet staan, en ik hem niet kan vertellen dat hij daarna gewoon weer thuis komt .Dat ik hem dat niet kan uitleggen. Dáár heb ik dan last van.
Maar goed: toen ik hem vandaag zag zag hij er gewoon ronduit tevreden uit. Dat deed wel echt goed. Hij ziet er niet ongelukkig uit ofzo

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:43

Phoe toch even schrikken Punz, maar fijn dat ze zo vlot een diagnose hebben. Nu hopen dat hij snel op zal knappen. Utrecht is heel netjes met de paarden, fijn dat hij goed te pas was en je zelf iets meer rust hebt :)

Ik zie weer een boel stoere springfoto's voorbij komen leuk!

Wat ideaal dat je instructrices zo goed bij elkaar aansluiten en Beauty het zo goed oppakt Saams.

Wat een leuke connemara Juliezwaan95, en wat is ze al opgeknapt :j

Heerlijk hé Curly zo met de pony's bezig zijn, de bixie is naar maandag verplaatst toch?

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:24

Ja 14 dagen... Vond ik ook wel meest heftige van alles... :') Maargoed, je wéét dat het voor eigen bestwil is, en dat het gaat helpen. Maar toch.. :\ En dan is het uitermate fijn dat je idd een fijne kalme pony hebt, die overal kan aarden als er maar eten is :+ enneh... 455 kg :oo Ik moet mijn idee dat Lloyd ong 450 kg is even bijstellen geloof ik _O- _O-

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:02

Yep 455 kg.... netjes officieel gewogen op de universiteits weegschaal
In 2016 445 kg.... Of zoals de dierenarts in opleiding in reactie daarop zei: 1 x poepen en piesen en hij is weer op zijn oude gewicht _O-

En verder: helemaal gelukkig dat hij nu waar mogelijk in een weitje gezet wordt. Dat scheelt voor mijn gevoel zoveel. Vond het zo erg dat ik hem daar achter moest laten, met het idee dat hij daar dus 14 dagen binnen stond, en ik hem dus niet kan vertellen dat dat dan maar voor tijdelijk is, dat hij écht weer naar huis mag uiteindelijk.

Maar eerlijk: ik denk dat als hij straks ook nog regelmatig weidegang heeft, dat hij het probleem niet zo ziet :)

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 03:14

Nou zeg Ria, zitten jullie allebei met longproblemen!Was je zelf toch al fit genoeg voor zo’n reis naar Utrecht?
Maar 14 dagen je pony uit logeren is inderdaad wel lastig lijkt me. Hopelijk slaat de behandeling snel aan. Mijn dierenarts wou bij mijn oude pony met cushing met een soort stoommasker gaan werken, ben ik uiteindelijk niet meer aan begonnen, is zo’n stoomkamer zoiets in het groot?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:49

Fit genoeg is een relatief begrip Birgit. Ik heb niet heel erge koorts meer, maar ben vooral aan het hoesten, geen kracht en geen energie: moe, moe, moe

Heb het gedaan omdat er niet echt een keuze was ( en ik ook echt niet NIET mee was gegaan). En het ging. Ik moet niet te veel fysieke dingen doen, dat gaat niet echt. Maar rustig aan lopen etc gaat. Gelukkig was EK ook mee, dus die heeft ook wel het eea opgevangen.

Mbt de stoomkamer: dat is dus als het ware een gewone stal, die dan vol stoom komt te staan. Een beetje te vergelijken met een sauna als het ware:

Hier zie je het een beetje/ zie 2de pagina. Daar staat het helemaal uitgelegd:
https://www.knhs.nl/media/5195/ps02_veterinair_hoesten_def.pdf


Wat wel heel fijn is ook:
Jou krijgt nu ook via een maskertje medicatie. Dat masker krijgen we straks mee. Daarmee kunnen we straks ook, mocht hij een keer weer terugvallen, zelf via het masker medicatie geven. Dan hoeven er geen corticosteroiden gespoten te worden. En daar ben ik echt blij mee. Het inspuiten van cortico's geeft nogal een risico op hoefbevangenheid,dus daar ben ik dan met mijn paarden heel terughoudend in.

Achteraf gezien denk ik dat zowel de DA als ik zelf te terughoudend zijn geweest met het gebruik van deze medicatie. Eerder behandelen met cortico's was in dit geval waarschijnlijk toch verstandiger geweest. Maar goed: wat me nu dus uitgelegd is dat wanneer je de cortico's via een masker geeft ( inademen ipv inspuiten of over het voer), dat dan het risico op hoefbevangenheid heel veel minder is!!

Dat had ik natuurlijk eigenlijk wel eerder willen weten. Nu was het aanvankelijk toch het afwegen van de ernst van het hoesten tegen het risico op HB, waarbij we dus het risico eerst niet durfden te nemen.

Maar goed: weer wat geleerd én blij dat we dan dus in de toekomst ( want hij zal best nog wel een keer ergens op reageren) direct kunnen ingrijpen, zonder dat ik meteen heel erg bang hoef te zijn voor hoefbevangenheid.

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:25

Jeetje, Punz, zitten Jou en jij allebei met longproblemen!
Hopelijk verloopt het herstel goed bij jullie allebei. Wel heel fijn dat Jou er erg relaxt onder blijft.
Rebel is ook meerdere keren in Utrecht geweest. Eerst een serie behandelingen voor sarcoid, dat gelukkig na behandeling nooit meer teruggekomen is. Daarvoor moest hij meen ik 4x naar Utrecht toe, waar hij 4x op rij pijnlijke injecties kreeg in het sarcoid. Ik ben er altijd over blijven verbazen dat hij daar geen negatieve gevoelens over trailers aan over heeft gehouden. Ongeveer een jaar daarna had hij weer een soort gezwel, ik dacht toen dat het sarcoid was teruggekomen, maar bleek iets anders dat operatief verwijderd is.
Toen hebben we de hele operatie zelf ook gezien. Ik was erg tevreden over Utrecht.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:12

Van mij ook beterschap voor jou en Jou Jou! Wel lastig zo tegelijk! Pandora heeft ook nogsteeds last van een hoestje, dus wel een waarschuwing. Dierenarts dacht toen ook aan stofallergie, maar ik denk zelf nog altijd dat het iets met het slikken te maken heeft, omdat het vaak tijdens het eten is. Bij rijden is het meestal 2, 3 keer hoesten in het begin en dan gaat het verder goed. Bij haar slokdarmverstopping 2 jaar geleden, heeft een iets minder handige dierenarts een slang via de neus naar de maag gebracht, die schoot toen los, bloedneus, ellende, lijkt wel of er sindsdien iets niet helemaal in orde is met slikken. Maar daar doe je volgens mij niks aan. Maar mss is zo’n masker nog wel iets om het slijm weg te krijgen. De kuur prednison vd winter reageerde ze slecht op, toen kreeg ze echt een soort astma-aanval, dus dat durf ik niet meer.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:42

Ria wat balen zeg. Maar jou krijgt nu wel de beste zorgen dus hij zal gauw beter worden.
14 dagen zijn zo om.

Sinds ik de galop heb afgevinkt bij sky galoppeert hij ook gemakkelijk aan bij een beencorrektie.
vandaag voor het eerst in de buitenbak gereden en ik voelde al dat hij wel zeer vlot was. Ja hoor vanuit stap in galop. En als toetje galoppeert hij even gemakkelijk in contra galop als in arbeid galop.
Wat uiteraard niet de bedoeling was.
Maar wat een heerlijke pony is het toch. Voelt zo vertrouwt aan. We zitten tegen het bos aan. Volgens mij kunnen we daar zo naar toe samen met en 2 de paard.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:11

Birgit: Ik wil je niet ongerust maken, maar Jou hoestte dus ook mn de eerste draf ( uiteindelijk was het wel wat meer/erger hoor), maar ook tijdens het eten. Dat was echt een trigger moment, eten.

En eerste draf kuch, die op zich onschuldig is, is al wel een teken van gevoelig zijn voor ...
Heeft Pandora wit snot? En hoor je tijdens het werk wat slijm als het ware? Dan heb je echt kans op een stofallergie.. En dat is dan mn het stof en schimmels in hooi en bodem bedekking. ( zandstof heeft er dan weer niet zoveel mee te maken)

Kitobeer:
Wat heerlijk dat hij zo aan je verwachtingen voldoet!!! Heel bijzonder dan toch!! Want is is best spannend als je een jong dier koopt, dan is het toch afwachten hoe het onder het zadel zal zijn!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:17

Birgit: wat rot dat Pandora dan zo op de cortico's reagereerde. Moesten jullie oraal geven, of werd het gespoten?
Maar goed dat ik niet geweten heb dat ze er ook een astma aanval van konden krijgen...
Dan had ik helemaal never nooit meer durven geven en hij had het toch echt nodig


Edit:
Kreeg ze het van de kuur, of had ze al klachten en kreeg ze het op het moment dat ze een kuurtje volgde?

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:33

Nee, ik liet een slokdarmscopie doen, omdat ik iets van littekenweefsel/gezwel vermoedde, omdat ze gevoelig is voor slokdarmverstopping. Maar daar was niks te zien, dus dan ook maar longscopie en daar zat inderdaad wit slijm. En toen kreeg ze een kuurtje. Na die aanval, nooit meer durven bellen, maar na jouw verhaal begin ik wel weer te twijfelen.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:37

Dacht ook bij dat hoesten bij het eten meer aan verslikken, maar dat hoeft dus niet! Tijdens het werk geen rochel, soms wel van te voren, maar dan loopt ze dat er snel uit. Conditioneel is ze ook echt nog supersterk, daar kan Rocks echt niet tegenop.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:39

Ria, heb jij ook een hooistomer gekocht/geprobeerd?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 07:17

Ja. 2 maanden geleden gekocht. Bevalt op zich super. Alleen lijkt het er op dat hij ook op het vlas waarop hij stond reageert ( moeten nu houtkrullen zijn). Verder kan het slowfeeder net bron zijn van schimmels, dus daar moeten we ook iets anders voor verzinnen ,

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 07:32

Zo’n hooistomer klinkt ideaal. Beauty staat op de ventipumil ivm hoesten. DA hoorde geen slijm of andere problemen. Maar wilde het wel behandelen.
Ik vroeg me nog af Ria: Waarom ben je zo bang voor HB bij JouJou? Is hij erg gevoelig of omdat het gewoon veel voorkomend is bij sobere ponys?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 07:46

Ik zie nu jouw eerste post pas ( nu even op mobiel op bokt, vandaar).
Ik zou dan, als er slijm is toch even bellen , maar dan meteen ook de allergische reactie vd vorige keer melden?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:18

Saams: een verhoogd risico op HB is een belangrijke bijwerking bij het gebruik van corticosteroïden.
En hoe soberder het ras, hoe groter de kans op deze bijwerking. Vandaar dus

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:15

Beaut mocht vandaag mee naar fotomeeting in de soesterduinen.
Zoals gewoonlijk was ze weer veel te braaf := Ik had een ballon: opblazen, leeglopen, piepen. Boeide er niks. Keek niet eens :’)
Staan, leuk blijven kijken. Andere pose, staan en leuk kijken. Af en toe even een beetje stout door grassprietjes te zoeken en boomtakjes te vermoorden :=
Ze moet een beetje spectaculairder worden eigenlijk :Y)

Zal de fotos laten zien als we ze hebben.


Afbeelding

Afbeelding

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:04

Ziet er al veelbelovend uit Saaams!

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:24

Echt ik lees mee, geniet mee en leef mee maar druk druk druk hier.
Over een tijdje post ik weer uitgebreid mee.
Ria sterkte....aftellen maar

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:15

Ben superbenieuwd naar de foto's Saams! Jullie hadden in ieder geval prachtig weer!!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:19

Ok
Ik was vandaag het ziek zijn ZOOOOO zat........het al heel lang niet gereden hebben nog “zatter”.

Dus
In overleg met EK ( die er vandaag niet was) besloten dat ik vandaag voor het eerst ZELF Punzel zou gaan rijden. Wel met iemand erbij die me wat kon helpen, maar dus gewoon zelf mijn paardje pakken, zelf rijden.

Misschien niet helemaal verstandig qua mijn eigen fase van longontsteking ( ik knap stap voor stap op hoor, maar heb nog niet heeeeel veel energie en hoest hier en daar ook nog wel wat), maar ik werd GEK van het niets doen het NIET kunnen rijden ook..

En johhh..
Ben nu best trots op mezelf, al ging het niet helemaal vlekkeloos. Punzel was volgens mij stomverbaasd, en aanvankelijk ook gespannen. En omdat zij gespannen was ik natuurlijk ook. En al stappend ging dat nog wel goed, al kwam ze niet echt tot ontspanning, maar in de draf ging het even fout.

Wat ik doe als ik gespannen raak is niet alleen verstrakken, maar ik pak mijn teugels ook korter. Dus al dravend iets te korte teugels, waarbij Punzel bij het inzetten van een volte verstrakte, waarop ik ook verstrakte en natuurlijk mijn teugels korte pakte, met als gevolg dat ze echt even ontplofte: Grote steigersprong naar voren, waarbij ze oprecht gewoon gespannen/angstig was , en er eigenlijk vandoor wilde . Maar dan is het ook een braverd ook. Op mijn hoooo ging ze direct stil staan ( heb ik haar van veulen af aan al ingeprent, heel veel gemak van nu :') )... En we hebben met zijn tweeen al stilstaand even uitgebibberd.

Daarna gewoon in stap aan het werk gegaan en heel gericht gewerkt aan mijn eigen ontspanning. Niet in de overgang halt-stap met mijn hand terug werken als ze even haar hoofd omhoog doet, niet gespannen gaan zitten als er een rillinkje door haar lijf gaat, niet de teugels verpakken ( korter pakken) etc etc.

Aanvankelijk bleef ik wat gespannen en vond ik het lastig om haar los te laten. Maar omdat ik weet dat ze op de bestrating tussen bak en stallen altijd heel relaxt stapt als EK haar uit stapt ( en ik dan regelmatig ook even op Punzel stap dan) ben ik dus dáár gaan stappen.

Feitelijk volstrekt onlogisch, want op bestrating, dus in principe veel linker, maar psychologisch gezien werkte het. Punzel is wel gewend dat ik daar op haar zit, dus die wat relaxter én ik ben gewend dat ik daar op haar zit, dus ik was ook relaxter.

En zo hebben we een 20 minuten stapwerk gedaan. Beginnend op de bestrating, en als ik de ontspanning bij ons beide voelen, en ik het echt durfde haar echt LANG en LAAG te laten, ging ik dan steeds de bak in om daar het zelfde werk te doen. En op de momenten dat ik voelde dat de spanning bij een van ons weer op liep, ging ik weer de bestrating op, daar stappen, ontspanning halen en húp, de bak weer in

Uitendelijk dus heel erg zinvol gereden, heel tevreden hoe we eea in ontspanning hebben kunnen afsluiten, eigenlijk fijn gereden ook... Maar tegelijkertijd wel een beetje balend dat ik door mijn eigen stress, in eerste instantie stress bij Punz heb veroorzaakt, zodat ze wel móest reageren zoals ze reageerde.

Maar.
Al met al

Tóch tevreden. Ik heb een super eerlijke wereld pony, waar ik verschrikkelijk veel van ga leren
( én: als ik haar echt kan rijden... dan kan ik echt veel meer dan ook ooit gedacht had)

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:28

Waar heb je het lef vandaan gehaald Ria? :oo wat onwijs rete stoer die beslissing! Wat goed dat je het gedaan hebt. Ik vind het oprecht een enorme stap met punzel airlines :+
Gewoon vaker doen, zowel onder begeleiding als lekker alleen een beetje rond tuffen in de bak tot er ontspanning is en dan lekker trainen. Word (is) een wereldpony. Oh en wat een handig commando :=

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:28

“Punzel airlines” _O-

Dat is wel een goede benaming ja. Áltijd “ready for take off” :D