Irish Draught

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Irish Draught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 11:56

Heb de vorige oude topics erop nagezocht... Maar er was niet zoveel info.. Zijn er inmiddels meer mensen in het bezit van een Irish Draught en hebben jullie die vanuit Ierland of UK geïmporteerd? Heeft jullie paard indien geïmporteerd nog erg moeten wennen hier? Het ras spreekt mij aan omdat ze net wat grover zijn van bouw en vanwege hun rustige temperament. Meer info is welkom!

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Irish Draught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:57

Mijn paard is dan wel geen Irish Draught, maar ik heb haar laten overkomen uit het zuiden van Rusland; import dus (binnen EU is geen sprake van import/export).
Wat betreft wennen moest ze alleen wennen aan hooi en schrikdraad, want dat kende ze niet. Qua klimaat moest ze wennen aan de nattigheid en rijke weidegrond, omdat dat in haar geval dus nogal anders was dan het subtropische klimaat waar ze vandaan kwam. Wel heb ik haar met opzet op een stal gezet met ca 90ha grond omdat ik anders de overgang van steppe naar Nederlandse postzegelweitjes te groot vond. Over het algemeen passen paarden zich goed aan, zeker als ze niet uit een extreem ander klimaat komen (en zelfs dan passen ze zich heel snel aan over het algemeen). Maak je daar dus maar niet zo'n zorgen over.

Ik neem aan dat je deze websites al kent:
www.irishdraught.ie/
http://www.idhsgb.com/web/

Ik neem voor het gemak ook aan dat je de websites van grote paardenveilingen in Ierland en UK allemaal wel weet te vinden. Geloof dat ze sommigen ook wel listen op de verschillende IDHS websites, evenals fokkers.
Hier op bokt zijn diverse mensen die een paard uit de UK hebben laten overkomen en die paarden pasten zich bij mijn weten allemaal prima en razendsnel aan. Daarin zal een ID ongetwijfeld niet anders zijn.

JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Re: Irish Draught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 17:07

Bedankt voor je reactie en mooi paard heb je!