Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:01

Ik vind dubbel verdunningen juist prachtig! Zo heerlijk apart!
En vind het een beetje raar dat ze beweren dat ie niet in de zon kan terwijl het ras in woestijnkimaat leefde? :')

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:41

Idd nogal apart, een paard uit een woestijnklimaat dat niet tegen de zon kan..

Maar goed om te weten dat AV niet zoveel invloed hadden als iedereen beweerd! Dan klopt er ook niks van de boeken die hier op de plank staan. Wat is er toch veel mis met die dingen zeg. Je pluist alles uit over één ras en het halve boek klopt al niet meer!

xGino

Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:37

Dat de Akhal-Teke geen klassieke sporten zou kunnen is niet waar volgens mij. Als je echt op GP niveau wilt rijden zal dit misschien niet het allerbeste paard zijn, maar hoeveel mensen breken daadwerkelijk door? Mijn paard heeft een super stamboom voor springen, maar blinkt gewoon uit in dressuur. Waarom zou een Akhal-Teke dat dan niet kunnen?

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:45

xGino schreef:
Dat de Akhal-Teke geen klassieke sporten zou kunnen is niet waar volgens mij. Als je echt op GP niveau wilt rijden zal dit misschien niet het allerbeste paard zijn, maar hoeveel mensen breken daadwerkelijk door? Mijn paard heeft een super stamboom voor springen, maar blinkt gewoon uit in dressuur. Waarom zou een Akhal-Teke dat dan niet kunnen?


Er lopen(hebben gelopen?) geloof ik al een paar Akhal's op GP niveau hoor?

JoSav

Berichten: 4688
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 22:22

Ik vind persoonlijk dubbele verdunningen ook erg mooi, maar zou er zeker niet specifiek een paard of dekhengst (voor mijn merrie) op uitzoeken. Ik ben van mening dat ook bij de AT een goed paard geen kleur heeft. :D Ik zie bij dubbele verdunningen het ene paard wel steeds met ogen dicht staan in de zon en de ander weer niet, dus ook dat verschilt. Qua verbranden is het zeker ook niet evident dat ze gevoeliger zijn. Maar goed, het bijgeloof was van oudsher ook niet direct gerelateerd aan gevoeligheid voor de zon, al had het er wel mee te maken. Het ogen dichtknijpen, de blauwe ogen en roze huid werd gezien als iets duisters en gevaarlijks. Ze geloofden dat boze geesten in dit soort paarden zaten en dat ze geen ziel hadden. Interessant, dat wel.

Klopt Riraito, telkens als er een nieuw handboek met rasseninfo op de markt is sla ik hem even open. Helaas moet ik ze dan doorgaans ook weer zuchtend en hoofdschuddend neerleggen. Jammer, maar waar. Dat heeft voor een deel te maken met het feit dat veel schrijvers hun informatie uit oudere boeken halen of, als ze wel enige extra moeite doen, bij rassenverenigingen die aan doe-het-zelf historisch onderzoek doen.

xGino: sowieso kan elk gezond paard de basissport aan. Nu zal een Fjord, Trekpaard of AV gemiddeld genomen eerder moeite hebben om mee te komen op hoger niveau in dressuur, eventing of springsport dan de gemiddelde warmbloed. Maar, er was ooit eens een fjord in grand prix dressuur, er zijn (diverse) AVs in GP dressuur, maar van een echt trekpaard zou ik het niet weten (en me moeilijk voor kunnen stellen). En jawel, ook zijn er AT actief op grand prix, internationaal FEI en Olympisch niveau, zowel dressuur, springen als eventing in het verleden en tegenwoordig. Feit blijft wel dat je relatief meer neertelt voor een getalenteerde AT dan een getalenteerde warmbloed dus of je het moedwillig moet uitzoeken valt te betwijfelen. Voor bijv. 40.000 heb je al snel een onwaarschijnlijk getalenteerde warmbloed.
Op dit moment lopen o.a. in Rusland enkele AT in grand prix dressuur. Ik heb een paar pagina's terug wat video's geplaatst.
En uiteraard is het bekendste voorbeeld de AT hengst Absent, die op 3 verschillende speles medailles won (waaronder goud) en daarmee minstens zo succesvol als Salinero was. :) Bovendien presteerde hij dit onder gruwelijk harde training en met 2 verschillende ruiters. Een vierde deelname onder wederom een andere ruiter werd verboden, maar onder 3 verschillende ruiters presteerde dit paard in de GP op het allerhoogste niveau, tegen warmbloeden waaronder Hannoveranen (wat Salinero is). Dat het daarna niet meer is geëvenaard is heel eenvoudig uit te leggen: zijn zeer talentvolle zoon Abakan verongelukte vlak voor de spelen en daarna kwam de SU in economische problemen waarna de muur viel en de hele paardenindustrie volledig op slot kwam te zitten. Gevolg? Er werden geen paarden meer getraind voor internationale sport en er werd al helemaal geen geld voor vrij gemaakt. En tegenwoordig? Tegenwoordig kopen rijke Russen graag AT als renpaard en showpaard, niet voor de internationale sport, want daarvoor kopen ze graag in NL en DLD paarden. Waarom? Omdat dát een kant en klare weg naar succes is en de AT ook in Rusland wordt gezien als te gevoelig om met harde hand te worden klaargestoomd voor Olympisch niveau, ook al bewees Absent dat het zeker wel mogelijk was. Een AT is een gevoelig paard dat hecht aan zijn ruiter en dus alles voor de groom/stalruiter zal doen, maar vrij weinig voor de topruiter die er af en toe eens een rondje op wil gaan voor een podiumplek en dan verwacht dat het paard wil vlammen. Een AT wil vlammen voor zijn mens, en niet zomaar voor iedereen.

Maar dat neemt zeker niet weg dat de AT over het algemeen een vreselijk veelzijdig en getalenteerd type sportpaard is dat in alle takken van de sport kan en wil uitblinken voor zijn mens. Een AT geeft namelijk alles, echt alles, voor zijn mens. Dus nee ik zou echt niet weten waarom een AT niet in de basissport zou mee kunnen als ze al hebben laten zien het in eventing en dressuur leuk te kunnen. Ze hebben een vreselijke will to please, maar het grote nadeel is dat ze die will doorgaans niet aan iedereen geven en dat is in de tegenwoordige sport een nadeel tov de wat minder gevoelige en intelligente Europese sportpaarden.
Waarom je ze dan over het algemeen weinig ziet in de topsport? Topsport kost geld en dat geld wordt helaas op het moment niet geïnvesteerd door de meeste fokkers. Onbekend maakt bovendien onbemind dus er zullen relatief weinig mensen op het idee komen om, wanneer ze op zoek zijn naar een goed sportpaard, naar een AT te gaan kijken. Er is relatief moeilijk aan te komen en ze zijn relatief duurder dan warmbloeden (en voor de endurance duurder dan de AV). Maar ik ben het dus zeker met je eens dat je in de basissport sowieso met (bijna) elke doorsnee AT uit de voeten moet kunnen. :j Maar dat geldt sowieso voor wel meer paardenrassen, anders zag je in bijv. basisdressuur geen haflingers, fjorden of tinkers, aangezien die ook niet oorspronkelijk voor dressuur bedoeld zijn.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 00:33

Ik heb bij paarden hele erge voorkeuren bij kleuren en ook de dubbelverdunningen zijn bij de AT niet mis, maar hij de AT vind ik de bouw toch een stuk belangrijker dan kleuren. Want een bruine met een meer rastypische (show?) bouw vind ik mooier dan een cremello breder type :)

JoSav

Berichten: 4688
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 21:17

Emma, ik heb uiteraard ook wel mijn persoonlijke voorkeuren. Ik vind zwart geweldig, maar een mooie valk of dubbel crème vind ik ook zeker niet mis, maar zou er zeker geen paard specifiek om kiezen of laten staan. Ik zou er ook al helemaal geen schimmel om laten staan bijv. jammer als het een prachtige goudvalk of goudpalomino is, maar dat wordt dan ook ongetwijfeld een hele mooie schimmel. *\o/*

Er zijn inmiddels ook alweer een aantal veulentjes geboren hier en daar! En ik zal ook weer eens wat tijd bij elkaar sprokkelen voor weer eens een flinke fotopost. Misschien met wat veulentjes. :D

Ook een interessante nieuwe site in Turkmenistan:
http://www.ahalteke.gov.tm
De Engelse versie is qua taal een beetje tja maar de plaatjes zijn ook voor diegenen die geen Russisch of Turkmeens kunnen leuk. Ik vond zelf het album met foto's van de president met AT bijzonder interessant.

JoSav

Berichten: 4688
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 18:04

Nou, zoals beloofd, weer eens wat foto's. :)

Een tijd geleden had ik het over het boze oog. Het boze oog (göz-dil) is een blik die anderen letsel of ongeluk kan berokkenen, zelfs dodelijk kan zijn. Over het algemeen wordt in Centraal Azië vooral gedacht dat vrouwen, kinderen en dieren (zoals honden en paarden) er kwetsbaar voor zijn, vooral als ze erg mooi zijn. Kamelen zijn juist krachtig tegen het boze oog en om die reden worden aladja's van kamelenhaar gemaakt.
Om te beschermen tegen het boze oog worden o.a. amuletten gedragen, die ook in Turkmenistan en Iran om de halzen van Akhal-Teke en Turkomans gehangen worden. Het oog-amulet is zelf in de vorm van een oog omdat de aanblik het boze oog zou laten wegkijken en zo mens of dier dat een amulet draagt zou beschermen.
Kohl wordt ook rond de ogen gedragen als bescherming, trouwens.
Chakan paarden (met blauwe ogen dus) zijn kwetsbaarder voor het boze oog.
De aladja beschermt tegen het boze oog, maar vooral bij kwetsbaardere paarden (bijv. paarden die beroemd zijn) wordt ook een nazar (boze oog amulet) aan de aladja gehangen. Ook dagdans worden wel gebruikt; dit zijn driehoekige (vaak kleurig en van hout) amuletten. Daarnaast worden ook sacrale planten, specerijen e.d. gebruikt die boze geesten afweren.
Er zijn verschillende type amuletten die het boze oog zouden afweren, waarvan diverse duizenden jaren teruggaan.

Khanbegler met een göz-dil aladja.
Ik heb al eerder foto's en video's van Khanbegler geplaatst, hij heeft diverse kampioenschappen in Turkmenistan gewonnen, wat hem in de ogen van zijn eigenaar uiteraard kwetsbaarder maakt voor het boze oog.

Akhal-Teke die een levade doet. Misschien dit topic verplaatsen naar barok? :P

Vandaag is trouwens wederom Dag van het Paard in Turkmenistan, dus ik zal nog wat foto's van afgelopen jaar plaatsen in afwachting van foto's van dit jaar.
Versierde Teke
Teke met traditioneel zadel
Nog een met traditioneel zadel
Met versierd hoofdstel

Pegasus
Ook wordt die dag het raceseizoen weer geopend met diverse races en demonstraties van dzhigitovka gegeven.

Race
De winnaar krijgt traditioneel o.m. een tapijt

Dzhigits
Dzhigit
Vrouwelijke dzhigit
En uiteraard moet er dan ook gevlagd worden

Een uitgebreidere update volgt nog.
Intussen, voor wie het topic van mijn AT merrie gemist heeft: [ITP] Mijn mooie valkmerrie heeft eindelijk de lente in haar bol!

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:32

Wat een gave foto's! Echt een prachtig paard die in de levade <3
Grappig van die amuletten, hier worden dezelfde soort amuletten gebruikt tegen het boze oog, die oogvormige, ook die blauwe met zwart wit oog, en driehoekige. Ook gebruiken ze wel tandvormige.

JoSav

Berichten: 4688
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 11:16

Klopt, in Noord-Afrika worden deze amuletten ook veel gebruikt, ook in het Midden-Oosten trouwens (en Zuid-Europa). :j Ze gebruiken ook bijna over de gehele dry belt (van Noord-Afrika tot Centraal-Azië) belletjes en ander rinkelspul en glimmers om het boze oog af te wenden. Gebruiken ze tegenwoordig nog steeds van die belletjes aan paarden in Tunesië? Het gerinkel zou het boze oog nl. ook verstoren en afleiden. :j

Angeliq1988
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:24

Dat paard in de levade vind ik ook een prachtig dier!! En de rest van de foto's / paarden mogen er ook wezen :D
Je paardje wordt al een echte dame JoSav! Ze ziet er goed uit... +:)+

JoSav

Berichten: 4688
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 15:38

Momenteel is het hier even heel hectisch, stressvol en druk dus ik houd het kort. Een echte update met uitgebreid commentaar en foto-selecties volgt nog...

Dankje, Angelique! :D

Voor wie het 2e topic van mijn AT gemist heeft: [ITP] Help! Mijn valk denkt dat ze echt kan vliegen!
Zit ook een filmpje bij, voor het idee.

Verder een eerste impressie van de Dag v/h Paard in Turkmenistan.
Een uitgebreid verslag met veel meer foto's, video's etc. volgt nog.

*klik*

Astrid_Brann

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:17

Wow.. Ik vind dit ras echt heel erg bijzonder.
Elegant en toch een stoere uitstraling, gaaf!
En die van jou is ook eeeerg mooi :D

Die foto's van de race zijn erg leuk om naar te kijken, het zijn net een soort hazewindhonden onder de paarden :P

JoSav

Berichten: 4688
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 17:08

Dankjewel Astrid. :)
Zeker in renconditie en de toi type Akhal-Teke zijn net hazewindhonden. Zo worden ze ook wel genoemd: "de hazewindhond onder de paarden".

Een deel van jullie zal het wel al gezien en/of gehoord hebben dat er tijdens de Dag van het Paard, op de zondag, een incident is gebeurd waarbij de president ten val is gekomen.
Zie ook dit nieuwsbericht [ON] zware val president Turkmenistan toch te zien
Let vooral op de reactie van de Teke in kwestie na het voorval.

Verder is er wederom een endurance wedstrijd georganiseerd tijdens die week. Ondanks het enthousiasme is echter wel duidelijk dat deze sport daar nog echt in de kinderschoenen staat.

Een eerste selectie van beelden van de feestdag(en):

Bij de endurance wedstrijd Let niet zo op de manier waarop de foto bewerkt is. Dit doet deze fotograaf heel vaak zo, geen idee waarom.
Groep deelnemers endurance
En weg zijn ze
Vetgate hartslag meten
Koelen
Uiteraard krijgen de winnaars een tapijt

Circusdemonstratie van de dzhigits
Dzhigit
Vrouwelijke dzhigit
Drie te paard
Twee dzhigits
5 man op 2 paarden
Uiteraard is dit erg belastend in zo'n kleine piste, maar daarom wordt dit uiteraard niet hele dagen gedaan.

Parade
Met verdere demonstraties
Inclusief dzhigitovka op hoge snelheid
Dodenkruis
Dzhigit
Dutar spelende dzhigit :=

Er werd wederom een schoonheidswedstrijd georganiseerd.
Met dit jaar wederom een stijgend aantal traditionele zadels
Nog een met traditioneel zadel
Wordt overigens bij het rijden een speciaal kussen overheen gelegd. Wat fijner voor rug en kont.

President vóór de demonstratierace op Berkarar.
Finish seconden voor de val

Uiteraard werden er ook nog reguliere races gehouden.
Palomino renpaard
Race
Mooie valk bij de finish
Andere valk aan het inlopen
Palo
Start

Wel weer genoeg voor deze keer, dacht ik zo.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:13

Wat ik zo mooi vind, is dat het paard er echt zo bij blijft staan van 'He, alles goed? Waarom sta je niet meer op?' Echt zo heel braaf en bijna bezorgd.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:23

Weer een mooi verslagje met nog mooiere foto's! Wat blijven het toch gave paarden! Wel heel gaaf om te zien dat die Teke bij die val gewoon bij de ruiter bleef :)

JoSav

Berichten: 4688
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 14:13

Ja, vind het zelf een heel typische AT reactie. Bij de ruiter blijven, he? :)

Omdat het veulenseizoen in volle gang is een kleine nieuwe selectie van enkele AT veulentjes. :D

Kuddegenoot groet nieuw veulen Edeelin Yadi Sweet Water Farm USA

Hengstveulen Stavropol stoeterij (Gadymiet-Elperi)

Shael (Rusland)
Dag oud veulen in het gras temidden van de kudde
Merriekudde met veulens rustend in de wei.
Genietende veulentjes
Impressie van de merriekudde Let ook op de merrie met rabicano incl skunktail.

Yasya
Shandi

Iran:
AT merrieveulen in Iran
Nog eens
Versierd veulen
Dubbel creme
Nog een merrie met veulen
Nog een leuk veulen
Valk, mogelijk dun(skin) veulen (heeft masker, aalstreep en strepen op benen)
2 veulens samen
Bruin veulen
Veulen dat te koop staat in Iran
Nog een veulen uit Iran

Iomud veulen (kleiner type Turkoman)
Nog een Iomud veulen
Voskleurig veulen
Bruin veulen Iomud en Teke bloed.


Verder nog iets om jullie aandacht op te vestigen:

Hoewel misschien enigszins off topic, plaats ik hem toch omdat het ras is ontstaan uit o.a. de AT.

Stoeterij Zimovnikovsky vlakbij Zimovniki (aan de Don) doekt op. Zij fokken Dons.
Wie dus een vreselijk leuke vos met echte metallic goudglans niet wil afslaan, grijp deze kans.
Het alternatief is de slacht, helaas. De Don is een erg zeldzaam ras met een enorm werkwillig karakter.
Ze zijn heel geschikt voor bijv. endurance en zijn ontstaan als cavaleriepaarden. Het zijn veelzijdige paarden.

Hengstenkudde
Ze staan niet ver van Rostov aan de Don.
Transport vanuit daar naar NL is doorgaans ong. 2000 tot 2500 euro per paard. Dat zal ook voor de meesten het grootste obstakel zijn. Ze zijn dan alsnog niet goedkoop en het transport is duurder dan het paard zelf. Wel is dit een ontzettend leuk ras.


Video van een aantal van de jaarlingen bij Zimovnikovsky.

Hengsten jonger dan 3 zijn 1250 euro (50.000 roebel)
Merries (met of zonder veulen) 2000 euro (65.000 roebel)
Dekhengsten 5000 euro.

Jaarling
Zelfs als ze vies zijn glanzen ze je nog tegemoet

Jaarlingen
Don hoofdfoto
Afbeelding
Nog een Don

Oude leidhengst Bentos in 1 van de kuddes
Jonge jarige hengst Bagor met sabino
Zelfde hengst
Standfoto Bagor

Beelden van de herdenkingstrek 1812-2012 (Napoleontische oorlogen) met Dons.
Dons tijdens een trek vorig jaar van Moskou naar Parijs 3000km te paard
Idem
Ze zijn goed mak te krijgen zullen we maar zeggen. :D :=
Gave buitenrijpaarden dat zeker!
Mooi sfeerbeeld
Leuk!
Verdere info en nog veel meer hele mooie foto's zijn hier te bekijken.

Het opdoeken van de bovengenoemde stoeterij is niet alleen tragisch voor de paarden zelf maar ook voor het ras an sich. Dons zijn al zeldzaam maar met het slachten van zoveel gezonde paarden wordt hun algehele voortbestaan ernstig bedreigd. Dit zijn de echte kozakkenpaarden, trouwens. Ze hebben al eens vaker op het randje van uitsterven gestaan, maar in Rusland zijn KWPNers en aanverwanten helaas steeds populairder ten koste van lokale rassen.

Ik zal de volgende keer wat foto's posten van het Star of Turkestan kampioenschap dat onlangs in Oezbekistan is gehouden. Deze post is zo alweer lang genoeg. Wie wil, ik kan ook nog wel wat mooie foto's van hooded eyes posten.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:36

Oh wat een lieve veulentjes weer <3
En die Dons zijn ook erg gaaf! Als ik het geld toch eens had.. :P

JoSav

Berichten: 4688
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 16:32

AT veulens kijken zeggen de meesten AT liefhebbers denk ik geen nee tegen. :D
Het is erg jammer van de Dons. Het is al een ras dat op uitsterven staat en zo veel gezonde paarden naar de slacht kan met recht de nekslag betekenen voor de fokkerij.

Voor wie een leuke Teke voor weinig geld zoekt en binnen NL:
Met spoed te koop. Lieve, veelzijdige merrie, koffievos, 11 jaar oud. VP 2000 euro. Meer info via bovenstaande link of PB.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:48

Wat zonde van die Don paarden, hoeveel zijn er nog over ongeveer? En hoeveel staan er daar? Kan me niet voorstellen dan mensen ze dan niet redden..

Maar wat glanzen die paarden zeg :wow:

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:53

Ontzettend zonde van die Dons, als ik het geld/tijd/plek had had ik het wel geweten.... schitterende paarden. Hoop dat ze een goed plekje krijgen.

Ook weer leuke veulens! Die merrie hierboven is ook niet duur trouwens.

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:58

JoSav schreef:
Voor wie een leuke Teke voor weinig geld zoekt en binnen NL:
Met spoed te koop. Lieve, veelzijdige merrie, koffievos, 11 jaar oud. VP 2000 euro. Meer info via bovenstaande link of PB.


Spijtig dat ik net een extra paard gekocht heb, over deze had ik niet lang hoeven twijfelen... (toen ik rondkeek was ze ook al te koop maar aan een véél hogere prijs, nu is het echt een koopje... spijtig :-( )

Wat die Dons betreft: ze zijn écht wel zeldzaam, in Rusland nog zo'n 250 merries... en dit gaat om een 30tal merries (drachtig en met veulen), 20tal jonge paarden en 4 hengsten. Zonde! Zo'n prachtbeesten...

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:01

kiekje.be schreef:
JoSav schreef:
Voor wie een leuke Teke voor weinig geld zoekt en binnen NL:
Met spoed te koop. Lieve, veelzijdige merrie, koffievos, 11 jaar oud. VP 2000 euro. Meer info via bovenstaande link of PB.


Spijtig dat ik net een extra paard gekocht heb, over deze had ik niet lang hoeven twijfelen... (toen ik rondkeek was ze ook al te koop maar aan een véél hogere prijs, nu is het echt een koopje... spijtig :-( )

Wat die Dons betreft: ze zijn écht wel zeldzaam, in Rusland nog zo'n 250 merries... en dit gaat om een 30tal merries (drachtig en met veulen), 20tal jonge paarden en 4 hengsten. Zonde! Zo'n prachtbeesten...


Haaah, dat is gewoon meer dan 1/10e van de totale populatie! Zijn ze niet beschermd ofzo? Omdat ze zo zeldzaam zijn?

jasz

Berichten: 2222
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:01

wat zonde van die dons! voor mij ook helaas te duur.. als ze nou hier stonden was dat geen probleem geweest.\echt prachtige paarden!

Rosalba
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:03

Ik vind Akhal-Tekes echt prachtige paarden... Maar ja, ieder zijn eigen smaak hé ;) Wel raar dat mensen er soms zo lelijk over doen...