Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinneh
Berichten: 52
Geregistreerd: 04-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:28

Hierin kan ik me ook zo hard in ergeren, waarom kijken ze niet even naar hun eigen paard, als het dan net een Akhal is waar je op valt en 'verliefd' op word, is het dan ook zo. =)
Ik heb 1x op een AT gereden, en over dat 'breekbaar' word zeker gelogen :')
Dat beest voelde beter aan dan een 'normaal' rijpaard, ik vind de iets smallere rug zelfs makkelijker om op te zitten.

+ geen 1 ras is lelijk, allemaal hebben ze hun voor & nadelen. :)

jasz

Berichten: 2222
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:34

ja ik vond de at waar ik op reed ook alles behalve breekbaar :+ maar dat zeggen ook alleen mensen die zelf nooit een at hebben gezien/ gereden.

minetje
Berichten: 324
Geregistreerd: 18-02-11

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:39

Sowieso snap ik die uitspraak niet, waarom zou een paard in hemelsnaam breekbaar zijn :+ Een Akhal Teke heeft ook gewoon botten en alles precies hetzelfde als een ander paard.

Wou iemand toevallig nog iets aan de eigenaresse van Stoeterij Argamak vragen? Ik ga er morgen weer heen, dus als er nog iets is! :j

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 15:03

jasz: kan ik me voorstellen. Voor mij was de keuze altijd heel helder: "ik wil geen paard, ik wil een Akhal-Teke". Dus in mijn geval wilde ik gewoon geen ander ras, dan maar wachten (wat veel korter is gebleken dan verwacht).

Ik geloof dat de VP voor de AT merrie in Brabant 5000 is. Of daarover valt te onderhandelen heb ik geen idee van.

Tinneh: is ook zeker zo, paarden worden met een doel gefokt en daarom ziet de AT eruit zoals ie eruit ziet. Heeft niks met lelijkheid te maken. Ik vind de smallere rug ook heerlijk zitten, net als de vlakke gangen. Zonder zadel doorzitten? Dat kan IK zelfs. 8-)

minetje: ik denk dat mensen gewoon op het uiterlijk afgaan, lees: op plaatjes afgaan, want ze hebben er vaak nog nooit 1 in het echt gezien. En het is wel zo dat een afgetraind 2-jarig showpaard op keuring er heel anders uitziet dan de gemiddelde, volwassen warmbloed uit Europa. Maar die volstrekte logica ontgaat sommigen blijkbaar, haha. Dus vrolijk een 2-jarig paard op keuring of op de baan vergelijken met een een Hollands welvaren warmbloed uit Hollandse vette weides. :j

Dan weer een update voor het verdere topic...
Afgelopen week bereikte me het bericht dat een aantal dagen ervoor de dekhengst Gagur aan een hartstilstand is overleden. Gagur stond al enige tijd ter dekking in Slowakije. Hij laat vooralsnog 15 nakomelingen na, waaronder Europees kampioen Bagrakhanum en meervoudig Europees kampioen Gagar-han. Gagur sukkelde al enige tijd met zijn gezondheid. Hij werd krap 16 jaar.

Om toch met een positieve toon te eindigen, twee mooie jonkies uit Stavropol met blauwe kijkers:

Hengstje Menelik Yazaidym x Margaritka
Menelik geboren 2012 dus "jaarling".

En Andijan Piastr x Aidjemal
Met een leuke bles op de koop toe. Geboren 2011. Andijan is te koop voor de liefhebber. <3 (Zou wel een blikvanger kunnen worden met zijn blauwe kijkers en kleur!)

minetje
Berichten: 324
Geregistreerd: 18-02-11

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:45

Wauw! Wat een prachtige jonge paarden! <3

Tragisch van Gagur.. Eerlijk gezegt heb ik niet veel over hem gehoord, wel over zijn nakomeling Gagar-Han.

jasz

Berichten: 2222
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:34

die zijn wel heeel erg gaaf zeg!
wow. Die mogen ze wel komen brengen hoor! :j er hoeft geen strik om <3

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:43

Ohhhh die Andijan. Ik word hier zo hebberig van :~
En wat jammer van Gagur zeg, dat is ook nog niet zo oud, 16 jaar. :(:)

Alexandra_

Berichten: 941
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Wijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:29

Vind het echt geen mooie paarden.. :+

minetje
Berichten: 324
Geregistreerd: 18-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:10

Alexandra_ schreef:
Vind het echt geen mooie paarden.. :+


Iedereen zijn mening, maar waarom als ik vragen mag? :o

jasz

Berichten: 2222
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:02

dat vroeg ik me eigenlijk ook af.
want nu zeg je alleen dat je ze niet mooi vind, opeens, en verder niet waarom?
maar maakt niet uit verder, juist goed dat niet iedereen hetzelfde leuk vind toch?

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 15:02

minetje: Gagur is van Gigant, net als de schimmelhengst Gargantua van mevr. de Vos die een jaar of 6 terug is verongelukt (misschien voor jouw tijd? ...)

Jaaa, Andijan is leuk he? Net als Menelik, maar ik heb dan ook een zwak voor zwarte AT. :j Gaat iemand héél blij mee worden, 1 die genoeg geld heeft. :+

Alexandra: waarom? Omdat het gebruik en type je niet aanstaat? Er zijn zoveel paardenrassen die me niet aanspreken maar "niet mooi" of lelijk kan ik ze niet vinden. :D


In Europa staan ook regelmatig AT met blauwe ogen te koop, trouwens. Niet alleen double dilutes (cremello, perlino, smokey cream) maar ook andere kleuren.
Bijv:

Ata Altyn Palomino jaarling hengstje in Frankrijk.
Daigara Valk merrietje in Slowakije. Wordt dit jaar 3.

En voor de liefhebbers van grote AT...
In Duitsland staat een AT ruin van 1,69m.
In België staat een goudpalomino ruin van 1,68m en deze was afgelopen jaar ook op Horse Event te bewonderen.
Onlangs stond in Rusland een AT merrie van 1.72 te koop.

Bij Geli staat een goudpalomino hengst te koop van 1.67m, Damir. Ze hebben er ook een broer staan uit dezelfde moeder van 1.65 die goudvalk is: Dagat.

Dan weer wat fotootjes...
Dekhengst Dujgur in Slowakije.
Dekhengst Prospekt Slowakije.
Dekhengst Myrat in Estland. Hij heeft zo'n mooi hoofd! <3

Kemput en Kambarbay als jonge hengsten.
Kambarbay als 6 jarige.
Enkele van zijn eerste nakomelingen uit diverse (niet AT) merries.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:19

Wauwauwwauw weer <3

Ik vind Daigara erg mooi! En ook Dagat! Eigenlijk allemaal wel :j

minetje
Berichten: 324
Geregistreerd: 18-02-11

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:02

6 jaar terug is inderdaad voor mijn tijd, ik heb wel veel over Gargantua gehoord.

Misschien leuk om even te vertellen, sinds donderdag avond staat er bij ons op stal een akhalteke x Groninger, zoon van Karatai waarmee ik bezig ga om te beleren! *D
Ik stuur binnenkort wel even een foto van hem, want hij is echt prachtig! <3

Helaas zijn ze op stal niet zo blij met hem, want morgen is hij precies 3 mnd geleden gecastreerd en meneer voelt zich dus nogal de macho hengst.. :')
Als ik alleen met hem ben is het echt een schat van een paard, maar zodra ik wegloop verandert hij in de 1.60 grote zwarte tank die z'n hele stal afbreekt.. :+ als meneertje bezig is zijn stal af te breken vliegt het vlas door de lucht B-)

Ook deze meneer word zeker 1.70 later, waarschijnlijk nog wel groter.

Anouskax

Berichten: 348
Geregistreerd: 02-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:54

ik vind het zeker geen lelijk ras , ik vind het hele mooie paarden ! :j :D

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 12:28

Emma: ja, Daigara heeft een leuk koppie he? Is ook helemaal niet zo duur trouwens. Als ik nou wat eigen grond had...

minetje: bedoel je Kobus? Die zal dit jaar ook wel alweer 3 worden of niet? Leuk, hoor! Grote mond, klein hartje, haha.

Anouska: :D :D

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:01

Ik word hier zo hebberig van, het is echt niet eerlijk :')

Dodgejr
Berichten: 430
Geregistreerd: 19-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:07

Wat een geweldig topic is dit, ontdek 't vanmorgen voor het eerst en heb heerlijk zitten lezen op mijn 'lazy sundaymorning' ;-)
JoSav wat enorm interessant kun je alles beschrijven, enne...ik ga zo beginnen aan al je geweldige topics van je eigen AT
Ik heb zelf een Quarter, en dan nog wel het brede type, dus staat erg ver van de AT, maar ik vind de AT een prachtig paard, ik hou gewoon erg van raspaarden, vnl omdat ze ooit voor een doel gefokt en gebruikt zijn, er hangt van een mooie historie aan....ik ga dit hier blijven volgen!

jasz

Berichten: 2222
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:09

wat eem mooi at weer! die mogen ze me wel komen brengen hoor!
vooral Daigara en Myrat <3 wauw!

minetje
Berichten: 324
Geregistreerd: 18-02-11

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:27

Ja Kobus bedoelde ik! Hij word in Maart volgensmij 3 :o
Vind het wel een beetje jammer van zijn naam, maargoed iedereen zijn eigen smaak :=

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 17:11

Daigara is leuk he? Lijkt me een leuk merrietje. :j
En ja, ik krijg er zelf ook wel kooplust van, maar kopen is op dit moment niet aan de orde maar een beetje rondkijken is altijd leuk. Krijg ik ook wel een "hebbe hebbe" gevoel van hoor. Maar ik moet mijn mond houden want ik heb al een "hebbe hebbe" merrie. :D

Nieuwe site van nog jonge stoeterij in Kazachstan: http://www.saks-stable.kz/
Zitten leuke sfeerplaatjes tussen! Heb net de Engelstalige versie bekeken trouwens, en dat is toch wel echt steenkolenengels. :Y) Maar goed, voor diegenen die echt geen Russisch kunnen bijv. wel weer beter dan niets!
Ze hebben deels een Kazachs bestand, deels een bestand gebaseerd op m.n. Stavropol.

In Frankrijk staat trouwens ook een AT ruin van 1.70 te koop. Dus wie een grote, zwarte AT zoekt...
In Duitsland staat trouwens diverse grote AT (1.65+), ook merries. Zo staat er een merrie van 1.66 te koop, de moeder van de ruin van 1.69 die ik in de post hierboven noemde. De valk merrie van 1.72 is trouwens 1.71 :o Maar nog steeds erg groot natuurlijk.
In Rusland staat ook nog een AT hengst te koop van 1.67m dus ook aardig aan de maat.
Zo zijn er in Duitsland en Hongarije diverse grote AT, o.a. nakomelingen van de hengst Aidyn van 1.69m die zijn maat veel heeft doorgegeven.
Nu ik het toch over AT in Hongarije heb, er zijn daar diverse fokkers.

Zo zijn er bijv. fokkers in Ópusztaszer (zuiden van Hongarije). Zij fokken raszuivere en kruising AT. Ook maken zijn traditionele zadels welke ze gebruiken voor hun AT.
In het noordwesten van Hongarije, direct aan de Oostenrijkse grens, zit ook een fokker van raszuivere en kruising AT. Hij bezit een hengst die een directe nakomeling is van Dagestan (1976), waar er nog maar weinig van zijn in Europa, geloof zelfs nu alleen nog de inmiddels 27 jaar oude (1985) merrie Sayatkhanum in Tsjechië. Via de moeder zit er wel 'helaas' wat Karlavach achter, waardoor hij niet zo zuiver is als Sayatkhanum bijv. Toch lijkt het me zeker een interessante hengst en zou ik graag wat meer raszuivere nakomelingen van hem zien alleen al om te kijken hoe hij fokt.
Ook deze mensen maken gebruik van traditionele zadels en behouden de tradities van de Magyar rijkunst, incl. boogschieten te paard.

Zij zijn ook zeker niet de enige fokkers in Hongarije en ook niet de enige die met hun AT aan traditionele Hongaarse rijkunst doen.
Andijan, de valk met twee blauwe ogen, is trouwens verkocht.

Alexandra_

Berichten: 941
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Wijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:48

JoSav schreef:
minetje: Gagur is van Gigant, net als de schimmelhengst Gargantua van mevr. de Vos die een jaar of 6 terug is verongelukt (misschien voor jouw tijd? ...)

Jaaa, Andijan is leuk he? Net als Menelik, maar ik heb dan ook een zwak voor zwarte AT. :j Gaat iemand héél blij mee worden, 1 die genoeg geld heeft. :+

Alexandra: waarom? Omdat het gebruik en type je niet aanstaat? Er zijn zoveel paardenrassen die me niet aanspreken maar "niet mooi" of lelijk kan ik ze niet vinden. :D

In Europa staan ook regelmatig AT met blauwe ogen te koop, trouwens. Niet alleen double dilutes (cremello, perlino, smokey cream) maar ook andere kleuren.
Bijv:

Ata Altyn Palomino jaarling hengstje in Frankrijk.
Daigara Valk merrietje in Slowakije. Wordt dit jaar 3.

En voor de liefhebbers van grote AT...
In Duitsland staat een AT ruin van 1,69m.
In België staat een goudpalomino ruin van 1,68m en deze was afgelopen jaar ook op Horse Event te bewonderen.
Onlangs stond in Rusland een AT merrie van 1.72 te koop.

Bij Geli staat een goudpalomino hengst te koop van 1.67m, Damir. Ze hebben er ook een broer staan uit dezelfde moeder van 1.65 die goudvalk is: Dagat.

Dan weer wat fotootjes...
Dekhengst Dujgur in Slowakije.
Dekhengst Prospekt Slowakije.
Dekhengst Myrat in Estland. Hij heeft zo'n mooi hoofd! <3

Kemput en Kambarbay als jonge hengsten.
Kambarbay als 6 jarige.
Enkele van zijn eerste nakomelingen uit diverse (niet AT) merries.


Vind het ras zelf gewoon niet mooi. Zou er niet eens op durven zitten .. bang dat ie breekt ofzo haha xD
Op de een of andere manier doen ze me denken aan Haze-windhonden

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 11:34

Alexandra_ schreef:
Vind het ras zelf gewoon niet mooi. Zou er niet eens op durven zitten .. bang dat ie breekt ofzo haha xD
Op de een of andere manier doen ze me denken aan Haze-windhonden

_/-\o_
Dan heb je de OP niet gelezen want daarin laat ik juist zien dat je niet bang hoeft te zijn dat ie breekt ofzo. Er gaan gerust 2 of 3 volwassen kerels op met dzhigitovka en tijdens rooftochten of jachten gingen er ook geregeld 2 volwassen mannen + fikse buit op of een volwassen ruiter + jachtluipaard en dat over LANGE afstanden (méér dan 150km) dus dan hoef je niet bang te zijn dat ie breekt als er een Westerse dame op plaats neemt. :D :D En dan mag je ze natuurlijk nog steeds niet je type paard vinden, dat staat je helemaal vrij natuurlijk.

Het "hazewind" type is 1 van 3 types, zoals in de OP staat uitgelegd. Misschien toch een idee die te lezen voor je reageert? :) :) Want nu raakt je argumentatie eigenlijk kant noch wal. :o Als je ze nou gewoon niet je smaak had gevonden...

tessastone

Berichten: 36
Geregistreerd: 08-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:15

JoSav schreef:
Alexandra_ schreef:
Vind het ras zelf gewoon niet mooi. Zou er niet eens op durven zitten .. bang dat ie breekt ofzo haha xD
Op de een of andere manier doen ze me denken aan Haze-windhonden

_/-\o_
Dan heb je de OP niet gelezen want daarin laat ik juist zien dat je niet bang hoeft te zijn dat ie breekt ofzo. Er gaan gerust 2 of 3 volwassen kerels op met dzhigitovka en tijdens rooftochten of jachten gingen er ook geregeld 2 volwassen mannen + fikse buit op of een volwassen ruiter + jachtluipaard en dat over LANGE afstanden (méér dan 150km) dus dan hoef je niet bang te zijn dat ie breekt als er een Westerse dame op plaats neemt. :D :D En dan mag je ze natuurlijk nog steeds niet je type paard vinden, dat staat je helemaal vrij natuurlijk.

Het "hazewind" type is 1 van 3 types, zoals in de OP staat uitgelegd. Misschien toch een idee die te lezen voor je reageert? :) :) Want nu raakt je argumentatie eigenlijk kant noch wal. :o Als je ze nou gewoon niet je smaak had gevonden...


Helemaal mee eens JoSav! Alexandra, als je echt eens goed rondkijkt (hier op het forum en op het internet) zou je zien dat ze helemaal niet allemaal als hazewinden eruit zien! En van dat breken is zeker onzin, want de echt getrainde sportpaarden hebben vaak een bespiering waar je u tegen zegt. Ik zou nog eerder nog eerder een breekbaar gevoel krijgen bij een arabier (wat in mijn ogen al snel een pony is en die over het algemeen wat kleiner zijn en vaak ook heel fijn gebouwd) dan bij een Teke. Maar zo te zien aan je reactie houdt je dus niet van volbloeden maar eerder van het wat zwaardere type paard :) niks verkeerd mee natuurlijk, maar lees idd eerst eens het forum door zoals JoSav zegt voordat je dingen gaat roepen. Als je goed had gelezen had je geweten dat er veeeeeel meer achter de Akhal-Teke schuilt dan hetgeen dat jij nu zegt. Je kan pas echt goed een mening vormen wanneer je jezelf van tevoren verdiept in de materie, nu speculeer je gewoon op een wikipedia manier om het zo maar even te zeggen.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 23:35

:D

Nog even wat filmpjes, voor de liefhebber.


Turkoman Teke merrie in Iran. Pittige tante, wordt op de traditionele manier aan een touwtje gehouden. Op het kanaal staan nog een paar filmpjes van haar. In Soofian wonen enkele Teke Turkoman. In Iran zelf zitten veel meer Yamoud/Iomud en Goklan Turkmenen (vooral die eerste) en zijn AT dan ook zeldzaam vergeleken met Iomuds. Deze merrie is drachtig van een Iomud, wat daar helemaal niet ongebruikelijk is, aangezien ze om de zoveel generaties inkruisen om diverse redenen.


Iets heel anders: Makka Shael, afgelopen zaterdag, tijdens zijn eerste officiële grand prix dressuurwedstrijd, score 62.7


Duag Shael is hem al voorgegaan in de Grand Prix en loopt al enige tijd op dit niveau. Score voor deze proef was 65%

Nog een kleine toevoeging voor de geïnteresseerden: op marktplaats en bokt markt staat momenteel een palomino AT ruin te koop aangeboden.

tessastone

Berichten: 36
Geregistreerd: 08-04-08

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:28

Terwijl ik ze als dressuurpaard vaak nog veel eleganter over vind komen dan dat ze al zijn! Met die mooie slanke benen :D Erg leuke filmpjes!