Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:54

Mja, persoonlijk vind ik het nog geen drama als de ribben in beweging te zien zijn als dit bij het type paard past.
Weet nog dat we een paar keren sportpaarden met flinke scheut (engelse) volbloed in topconditie gezien hadden en toen vonden sommige studenten die ook wat schraal. Ik vond ze niet te mager, spieren lagen er goed dik op en ze stonden idd scherp maar zeker niet mager. Commentaar van assistent: eigenlijk zijn dit paarden in perfecte conditie, wat wij 'goed' vinden en hoe we ook vele dressuur of springpaarden houden is eigenlijk al te vet ;) .

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:59

Ik vind een Engels volbloed bij ons op stal ook wat mager maar dat was omdat ik niet wist dat het er eentje was. _O- Als de ribben in beweging wel te zien zijn, maar in stilstand wel meevalt (en je rekening houdt met het ras inderdaad) dan is het geen ramp inderdaad.

Gewoon ervaring opdoen lijkt me en ook goed naar bespiering kijken ja. :)

Veel Nederlandse (en blijkbaar ook Belgische?) paarden zijn ook gewoon te dik. Dan is zo'n AT een heel ander verhaal!

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:15

Ik ken dit ras van je tekeningen. Voordien had ik er ook nooit over gehoord. Maar ik moet zeggen dat ik ze meteen geweldig vond. Nu geweldig is niet het juiste woord. Laat ons zeggen indrukwekkend, eerder mysterieus. Juist omdat dit een paard is dat niemand heeft en je nooit ziet.
Ik heb er dan ook erg veel bewondering voor dat jij er een hebt, en werkelijk, de jouwe is een prachtbeest.

Wat sport betreft.. Een haflinger, een fries, een tinker of een arabische volbloed hoort ook helemaal niet thuis in de dressuur of de jumping. Maar je ziet er genoeg lopen, toch?
Ik ben van mening dat je met elk paard sport kan beoefenen, alleen ga je niet bereiken wat een goed gefokte kwpn kan.

Maar misschien juist daarom heb ik zo veel bewondering en respect voor de AT. Bij zo'n paard heb ik het gevoel terug naar de natuur te gaan. Een paard is niet gemaakt om op te zitten. En de AT heeft zoiets primitiefs wat hem erg siert.

Zo dat wou ik even kwijt. Niet iedereen veroordeelt meteen een ras dat die niet kent. :)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 17:58

Het gaat er bij het windhondtype en AT in renconditie idd om dat je de ribben wel enigszins ziet mn in beweging, ipv alleen maar voelt. Maar veel mensen en ook AT eigenaren vergeten dat niet elke Teke van dat type is. Ik hanteer de maatstaf om naar het type en individu te kijken, en naar kwaliteit van lijf en leden (energiek, maar niet té, goed in de vacht enz.) Maar in principe geldt dat voor elk paard wel. Bij een AT is het alleen wat lastiger, omdat ze gauw tonnetje rond worden van onze rijke weides. Je ziet ook duidelijk verschil tussen de woestijn-Tekes en diegenen die in rijke weidegronden lopen. Je ziet ook verschil tussen AT toen ze nog in Rusland stonden en toen ze eenmaal in Europa waren, puur door een ander leefgebied en veranderde voeding. Het een is dan niet altijd beter of slechter dan het ander, maar men moet toch waken voor het gewicht van een AT om diverse redenen.

Daar hoef je geen bewondering voor te hebben hoor Marjoke. :o Dat was gewoon een kwestie van het echt willen en de kans grijpen toen die zich voordeed.
Bij AT heb ik het idee dat ze qua bouw voor bepaalde soorten sport eerder nadelen dan voordelen hebben (zoals diverse rassen dat hebben) maar ze veel kunnen op karakter. Ik vind het knap dat er paardenrassen zijn die meer willen doen voor hun ruiter dan ze eigenlijk op papier zouden kunnen. Bij de AT is dat misschien een soort vechtersmentaliteit en trouw die voortkomt uit hun oorspronkelijke gebruik.
Bedankt voor je reactie, Marjoke. :D

Ik heb nog geen tijd gehad om verder beeldmateriaal bij elkaar te rapen omdat ik een paar dagen weg ben geweest. Ik zal zsm wat links plaatsen voor geïnteresseerden.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 17:22

Tot slot, zoals beloofd, foto's en videomateriaal van diverse kleuren (ik meen dat daar een vraag over is gesteld in het topic).

De AT komt voor in alle kleuren. Bont worden ze niet gefokt, maar sabino komt voor. Bij de Turkoman komt ook roan voor en wildkleur komt af en toe ook nog steeds voor. Waarschijnlijk is savrasaya (zoals de Russen het noemden) bij de AT zo zeldzaam geworden dat het is wezen is weggefokt. Ik heb daar dan ook geen overduidelijke foto's van.

Ook rabicano komt voor.
Vroeger waren er ook getijgerde paarden en het vermoeden bestaat dat ook interessante 'patterns' qua kleur voorkomen zoals giraffe-achtige vlekken en 'rare' appeltjes. Hier moet eerst meer onderzoek naar gedaan worden.
Bij de paarden in deze regio komt ook "bloed zweten" voor.

Voor afbeeldingen van diverse bij de AT en Turkoman voorkomende kleuren: http://www.turanianhorse.org/colors.html
De blauwe tekst is aanklikbaar en laat voorbeelden zien.
Jammer genoeg is er van voronaya (glimmend blauwzwart) geen foto omdat het zéér zeldzaam is.
Gewone zwarte (alaman type) AT: http://farm3.static.flickr.com/2618/400 ... b811_z.jpg

Videomateriaal met diverse kleuren AT en Turkomans:

Akhal-Teke
Goudvalk (bulanaya)

Hengst staat in Duitsland.

Diverse kleuren

Opmerking: er wordt ze geleerd zo te steigeren en stuiteren. Dat zit dus verder niet in de aard.

Dzhigitovka met AT van diverse kleuren.





Diverse kleuren. Jaren 80. Waarschuwing: niet allemaal even vriendelijk voor westerse ogen.


Diverse kleuren en gebruik, waaronder carrousel rijden en dzhigitovka

Diverse types en kleuren: (veel afbeeldingen)
Hengsten http://www.stewartclan.ca/galleries/jal ... index.html
Merries http://www.stewartclan.ca/galleries/jal ... index.html


Turkoman (en enkele Yabou):
Schimmel:




Diverse kleuren in 1 video:



De meeste van de paarden in bovenstaande video zijn/waren in het bezit van de filmer van de video's van de schimmels (en enkele andere video's, een Canadese AT fokker). Hij krijgt ze helaas vooralsnog nog steeds niet geëxporteerd. In die kudde merries zijn diverse strains Turkomans te zien (o.a. Goklan, Gatman, Teke, Yamoud/Iomud) en Yabous; in uiteenlopende kleuren.

Yamouds in Iran:http://www.facebook.com/group.php?gid=120529761314847
Teke in Iran: http://www.facebook.com/group.php?gid=129182163758999

Ingepakte Turkomans:

Racen.


Telgang.

En toen was de tijd weer op. :=

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:27

heerlijk stuk tekst, misschien maak ik ook wel zoiets met de exmoor :P

alle vooroordelen de wereld uit!

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:28

Tja, het is maar net waar je je drukt om maakt? Gewoon lekker schijt aan hebben zou ik zeggen. :+

Ik vind het persoonlijk ook niet echt een mooi ras, maar ik heb ook nog nooit een Akhal Teke voor m'n neus gezien dus echt oordelen kan ik niet.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:59

Wat een mooie filmpjes zeg! :)
In dat tweede filmpje, het paard dat als eerste voorgeleid wordt, wat is dat een mooi kleurtje! Soort metaalbruin maar dan met appeling erop, vind het prachtig. :)

Waarom willen ze al dat nerveuze gestuiter er dan bij? De beesten kunnen zo te zien prima stilstaan.

En in dat 3e filmpje valt me die mooie vlakke lange galop van ze op. Wat bijzonder! :) En wat gaan ze er hard mee.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:00

Beeldmateriaal, leuk.

Je schrijft dat wildkleur af en toe voorkomt maar ik dacht ergens gelezen/gezien te hebben dat de AT 1 van de rassen was die nog vrij vaak de kenmerken van wildkleur vertonen. Ik bedoel dan niet persé de kleur opzich, maar wel kenmerken als schaduwvlekken op hals en schoft, soort van schaduwtekening op het voorhoofd en zebrastrepen op de benen zouden ook niet ongewoon zijn?

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 18:15

minikatje schreef:
heerlijk stuk tekst, misschien maak ik ook wel zoiets met de exmoor :P

alle vooroordelen de wereld uit!

Doen! Exmoor is ook een erg bijzonder paardenras!
En idd, alle vooroordelen de wereld uit. :j :j

Peuk: oh, maar ik maak me er ook niet druk om hoor. Dat staat ook in de OP. Ik erger me vooral aan de vooroordelen omdat ze nergens op gebaseerd zijn. :o

Nemurin: Yanardag is een bulanaya (valkkleurig). Het komt regelmatig voor dat ze dergelijk verloop in kleurschakeringen met appeltjes hebben. Yanardag is ook de hengst die op de Turkmeense vlag + briefgeld staat.

Dat nerveuze gestuiter en gesteiger is om te laten zien hoe energiek en krachtig de hengsten zijn. Merries leren ze dit niet aan. Het steigeren had te maken met indruk maken op de merrie eigenaren om te benadrukken hoeveel uithoudingsvermogen ze hebben. Puur om te imponeren dus. Je ziet ook dat ze weer rustig worden zodra ze de ring verlaten. Even op commando showen, en dan weer normaal doen aan de hand (en zo hoort het).

Je ziet bij die rengalop ook dat wanneer de ruiter onder de buik door kruipt dat het paard de galop erop aanpast. Heel bijzonder om te zien.

Thioro: countershading komt heel veel voor bij AT, vooral bij bulanaya. Maar genetisch gezien komt dat o.m. door sooty, en niet door wildkleur. Echt wildkleur is uitermate zeldzaam tegenwoordig. Heb diverse AT gezien met een zwart masker, valse aalstreep, e.d. maar dat zijn allemaal bulanaya, geen savrasaya.

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:00

Interessant! Leuk om te lezen, wat een passie zit er achter :) Ben altijd wel een AT fan geweest :) er is toch ook een theorie dat er milennia terug ATs naar Noord Afrika zijn gebracht? Weet jij daar misschien meer van? Ik zie hier wel af en toe er wat op lijkende paardjes rondlopen. De metaalglans zie je hier ook wel voorbijkomen.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 23:34

Lakshmi: dankje. :D
Ik vermoed dat je zelf wel een en ander weet van het ontstaan van het Berberse type, maar ik ga er toch even op in naar aanleiding van je vraag.
Die theorie bestaat inderdaad en is deels voortgekomen uit onderzoek gedaan door de Hongaar Bökönyi en onderzoek van paleo-zoölogen zoals Clutton-Brock, welke één van de eerste was die stelde dat de paarden uit vondsten en tekeningen o.a. in Noord-Soedan en Mesopotamië afkomstig waren uit Centraal-Azië. Genetisch gezien is de berber verwant aan alle oosterse paarden en (zoals de theorieën er nu voorstaan) afstammend van type 3 en 4 oerpaard, waarbij type 3 het Turkoman (proto)type was uit de Toeranlaagvlakte en type 4 het (proto) Kaspische paard.

Of er nog een of ander inheems paard in Noord-Afrika van invloed is geweest is erg onwaarschijnlijk, te meer omdat veel wetenschappers vermoeden dat paarden na de verdroging van deze gebieden zijn weggetrokken danwel 'uitgestorven' omdat ze zich niet goed konden handhaven. Zoals je waarschijnlijk weet waren paarden in de Arabische wereld lange tijd niet (meer) inheems. Het Nubische, Koesjietische en Numidische (Libische type) paard zijn vermoedelijk ontstaan naar aanleiding van de invoer van paarden vanuit de Toeranlaagvlakte (Centraal-Azië). Dit waren zeer waarschijnlijk Turkomans (AT) al droegen ze destijds een andere naam. Vanuit de Turkoman is waarschijnlijk de kleinere en compactere proto-Arabier (subgroep) ontstaan, onder invloed van het Kaspische paard.

Uit de proto-Arabier ontwikkelden Berberpaarden, Arabische paarden en Arabische Volbloeden. Het gaat hier om minimaal 2000-4000 jaar geleden, vermoedelijk is die invoer naar Noord-Afrika al rond 1600 v.Chr. of nog eerder begonnen en ergens vanaf die periode zijn de Toeranische paarden steeds groter geworden, terwijl de Noord-Afrikaanse paarden relatief klein bleven (en nog steeds zijn, zoals je weet). Klassieke geschriften wijzen pas op Carthaagse en Numidische cavalerie vanaf de derde eeuw v.C. (zo ook Arabische ruiters, al bleef daar gebruik in een cavalerie langer uit) maar het Lydisch-Libische type (Anatolië en Noord-Afrika) en het Nubische paard (Soedan) bestond al eerder.

Invloed van andere Oosterse paarden en kruisbestuiving van diverse oosterse rassen heeft waarschijnlijk nog relatief lang aangehouden, in veel gevallen waarschijnlijk ook tijdens de Islam (in tegenstelling tot het tegenwoordige idee van asil). Daarbij geldt wel voor de belangrijkste typen (Berbers, Arabisch en Turkoman) dat ze voornamelijk een specifiek type bleven fokken (relativiteit van asil) vanaf het moment dat de rassen grotendeels gedestilleerd waren: de leefomgeving vertoont weliswaar overeenkomsten, zo ook het type, maar er zijn ook opvallende verschillen in bouw en gebruik en dat maakte kruisbestuiving tot een relatief iets.

Nog even inhakend op het ontstaan van Oosterse paardenrassen:
Alleen al op de trappen te Persepolis staan tien verschillende oosterse paardenrassen afgebeeld, waaronder paarden afkomstig uit Noord-Afrika van een beduidend Berbers type; het eerdergenoemde Lydisch-Libische type. Tegen die tijd (6e eeuw v.C.) was het Berberse type dus al aardig gedestilleerd. Invloed van de Turkoman (en het Kaspische paard) in de ontstaansgeschiedenis van dit en het Arabische type is vrijwel niet uit te sluiten. Uit genetisch onderzoek van Cothran is voortgekomen dat de Turkoman en het Kaspische paard voorouderlijk (en dus ouder) zijn dan de andere oosterse paardenrassen, waaronder de Berber en ze zeer waarschijnlijk aan diens basis hebben gestaan.
Ik zal hier verder op ingaan in mijn boek, waarin ik niet alleen de huidige Berber zal behandelen maar ook Noord-Afrikaanse paarden uit vroeger tijd, zoals het Numidische paard en het Nubische paard. Dit is, zover ik het zie, hoe de theorieën er nu voorstaan. Ik weet van het bestaan van theorieën dat de Berber is ontstaan uit een inheems oerras, maar deze theorie is vooralsnog niet aannemelijk. Uitgebreider en verregaander genetisch onderzoek naar Oosterse paarden zou ik zeker toejuichen.
Vooralsnog heeft MtDNA weinig opgeleverd, o.m. vanwege de aard van dit DNA. Maar genetisch onderzoek staat sowieso nog relatief in de kinderschoenen dus ik ben zeer benieuwd wat de komende jaren gaan brengen.
Ook worden er tot op de dag van vandaag paardenskeletten gevonden. In Avaris (Tell el Dab'a in Noord-Egypte) is in 2009 een nieuw paardenskelet ontdekt na eerdere vondsten in Oud-Egyptische sites. Maar goed, dan heb ik het over Egypte en vermoedelijk ook vóór het ontstaan van het (meer westelijke) Numidische paard. Maar ik begin wat af te dwalen.

En ik zie dat deze post ook weer erg lang is/dreigt te worden dus ik hou al op. := :D Zoals je ziet kan ik uren doorpraten over Oosterse paarden...

blitsie

Berichten: 522
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: België

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:42

Zeer interessant en goed geschreven! Heb weer heel wat bijgeleerd ;-)

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 00:01

Wauw wat heb je er een werk van gemaakt zeg! Respect!!
Ik vind het mooie paarden om te zien, maar nog nooit 1 in levende lijve mee gemaakt..

LoveCartoon

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 00:08

Jeetje, nou lekker positief al die mensen,
ik vind het zelf wel een mooi paard en juist leuk als leuk paardje beetje koppig is,
daar is die paard voor toch,
maar ik heb toch een vraag of tenminste een soort van.
denk je niet dat het gewoon pure jaloezie is? dat kan best,

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 00:24

ik vindt dat je het prachtig geschreven heb, erg duidelijk.

ik moet wel zeggen dat ik dit type paard echt prachtig vind.
en die van jou ook echt een schoonheid is :j
ik heb jullie welleens vaker voorbij zien komen, en blijf het prachtig vinden.

Biieniie
Berichten: 797
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 00:59

AMEN, nieuw ras erbij geleerd. Ik kende de naam, wel is foto's gezien, maar wist er verder weinig van. Nu wel :D. Vond ze overigens niet echt lelijk omdat het 'hazewindhond' type niet gezien had!
Vind het wel een interessant paardje, karakter ook. Vind arabs ook gaaf vanwege hun karakter. Applaus voor mezelf omdat ik alles gelezen heb. Bedankt voor je bijdrage aan mijn algemene paardenkennis!

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 01:04

Jij bent echt zo geweldig goed in je woorden goed en duidelijk over te laten komen!
Maar je weet van mij toch al dat ik Akhal Teke's prachtige paarden vind haha :P

Ik zie heel vaak dat mensen vooroordelen over een ras hebben. Neem bijvoorbeeld een topic van een haflinger en je ziet geheid 1 x voorbij komen:
"Ik ben normaal helemaal niet dol op haflingers maar de jouwe is heel mooi :D " of "Ik vind alle haflingers lelijk maar de jouwe is een uitzondering, wat een leuk koppie <3 " :+

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 19:07

Dank voor jullie reacties. :o

LoveCartoon, zou kunnen, maar denk dat het 'lelijk' vinden buiten smaak ook een kwestie van wat ben je gewend is. Ze zien er eenmaal anders uit dan Westerse paarden. Het ging mij vooral om de vele vooroordelen die de ronde doen.

Lifaya: van jou wist ik idd dat je ze mooi vindt, Renée. En wat ik ook al in de OP zei: je kunt zeker iets soortgelijks over bijna alle paardenrassen schrijven, en de titel helemaal (zie het ook vaak in topics voorbij komen). Toch maar als een compliment opvatten, toch? :D :D

Wauw, dit topic is al meer dan 10.000 keer bekeken. :oo

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:29

Ik vind ze prachtig.
En die kleuren zijn om van te watertanden.
Je hebt een prachtige merrie,veel plezier er nog mee.
Ik kende het ras al,m'n tante heeft nog een palomino merrie gehad.Maar die is zo'n 5 jaar geleden ingeslapen door een beenbreuk.
Ik hoop er later eens een te zien in het echt,in Belgie zie je ze helemaal niet :P

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:21

Bedankt, Quebelle!
Wat bijzonder dat je tante er een gehad heeft! Heeft die palomino ook veulens gehad?
Er zijn er wel een aantal in België, zo uit mijn hoofd weet ik al 1 grotere fokker, twee kleinschalige fokkers en een handvol private eigenaars verspreid door België te bedenken. :j
Met het transport van de mijne gingen er ook twee naar België: een hengst (inmiddels ruin) en een merrie van Muzanna's jaargang en van dezelfde stoeterij. :) :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:23

JoSav schreef:
Bedankt, Quebelle!
Wat bijzonder dat je tante er een gehad heeft! Heeft die palomino ook veulens gehad?
Er zijn er wel een aantal in België, zo uit mijn hoofd weet ik al 1 grotere fokker, twee kleinschalige fokkers en een handvol private eigenaars verspreid door België te bedenken. :j
Met het transport van de mijne gingen er ook twee naar België: een hengst (inmiddels ruin) en een merrie van Muzanna's jaargang en van dezelfde stoeterij. :) :)

Nee,m'n tante heeft haar maar kort gehad.
Ze was maar 1 jaartje in Belgie toen ze stierf.
Ze was bijna 3 geloof ik :=

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:27

Jeetje wat zonde, Quebelle, en zo jong! Soms kun je met paarden enorme pech hebben, dat blijkt maar weer.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:29

Inderdaad.
Ik heb haar maar 1 maal gezien,na haar aankomst.
Ze was enorm rustig en nieuwsgierig maar vanaf ze in haar weidje kwam gingen alle remmen los :P

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:38

Afbeelding
die middelste wil ik best wel in mijn weilandje hebben hoor! prachtig ras! *D

maar dan ging er wel een beetje meer voer in :o