wat voeren jullie je tinker per dag

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:56

Rover:

Werkt elke dag ongeveer een half uurtje redelijk intensief (een of twee keer in de week een rustig buitenitje, verder dressuur), staat op dit moment al de hele zomer en nu nog 24/7 op een schrale wei. Daarbij krijgt hij enkel wat brood bijgevoerd.

Hij heeft de neiging om heel snel dik te worden en heeft al genoeg energie zodat brok helemaal niet nodig is. In de winter krijgt hij ongeveer 1/4 tot 1/2 brok of muesli bijgevoerd, omdat er dan niks meer uit het gras te halen valt. Bovendien krijgt hij dan de hele dag door hooi (overigens niet van de eerste en tweede snede)

Op dit moment leeft ie dus van gras, en krijgt ook niet meer gras dan nu. zodra we hem op meer gras zetten raakt hij hoefbevangen. we moeten dus erg opletten waar we hem zetten en wat we hem voeren.

Ben blij dat ik hem eindelijk weer op normaal gewicht heb nadt ie vorig jaar 3 weken op een volle wei heeft gestaan en gelijk weer veel dikker was. Ik merk ook dat hij nu veel makkelijker met zichzelf it de weg kan dus mijns inziens voer ik hem goed. Ik vind 2-3 kilo erg veel voo een tinker, ook al werken ze hard.....

kimmegie

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:03

mijn tinker krijgt 1/2 kilo biks (havens basis brok) per dag, 2 handjes musli en een paar wortels.
Verder vul ik dat aan met compleet voedingssupplement van de paardendrogist.
Ik rij ongeveer 4 keer per week.

Ook krijgt ze 3 x per dag kuilgras.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:24

Supertje schreef:
Dat idee heb ik inderdaad ook wel vaak Percy, ik heb eerlijk gezegd ook vaak het idee dat tinkers al snel als druk/lastig bestempeld worden (niet voor jou bedoeld Michèle).


>;) heeej en nou kappen hoor... Knipoog

baukje
Berichten: 167
Geregistreerd: 02-09-03
Woonplaats: sint pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:23

oke kom ik met een ' stomme' vraag. wat is nou het verschil tussen basisbrok en meusli?
ook ten opzichte van de energie die erin zit.
missy staat 24 uur per dag buiten en krijgt onbeperkt hooi en ca een kilo brok als ze gelopen heeft.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:11

gefeliciteerd baukje Lachen

basisbrok zal toch uit andere samenstellingen bestaan dan muesli's. ook zijn er vaak meer toevoegingen gedaan van andere stoffen. maar het fijne weet ik er ook niet van.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:29

ghisje schreef:
Als ik Jacks minder dan 3 kilo geef wil hij helemaal niet meer werken en wordt dan echt heel sloom en traag. Nu hij al geruime tijd op 3 kilo staat zit hij lekker in zijn vel en staat weer klaar bij de deur om te werken. Voor een zweep gaat hij niet harder lopen, ik rijd hem momenteel met sporen om hem voor het been te maken en de zweep gebruik ik als correctiemiddel. Maar daar wordt hij niet warm of koud van. Hij is dan soms ook liever lui dan moe en doet aan het eind van de les net alsof hij dood moe is.


Ziek net alsof ie moe is?! Volgens mij kan een paard niet net doen alsof Scheve mond zeker niet als ie zo jong is als Jacks.... misschien wordt ie wel overrommeld door moeilijke dingen/ lang werk --> een tinker uit dat vaak niet in "moeilijk" doen --> maar juist in niet lopen ....
Zou dit toch even in je achterhoofd houden en je trainingsmethode nog eens goed onder de loep nemen , want het is denk ik voor jou ook niet de bedoeling dat je je paard overvraagd en er later problemen of spijt van krijgt ...

en in het algemeen:
Ik ben verder iemand die liever 1 of 1,5 kilo van een iets rijker brok geef dan 3 kilo arme, maarja dat is ook weer afhankelijk van de reactie van je paard enz.. enz..

en idd veel ruwvoer, zodat een paard lang bezig is met eten, want in de natuur grazen ze zo'n 17 uur per dag dus...

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:54

Knipoog ghisje ik bedoel dit trouwens niet aanvallend , maar ik heb veel met jonge tinkers alsook jonge ijslanders en jonge KWPNers gewerkt en merk daar toch wel een groot verschil tussen... vandaar mijn opmerking


... Bij ons is dus erg veel gras ter beschikking (misschien af en toe wel teveel Scheve mond ). We weiden regelmatig om en ze mogen er gemiddel zo'n 10 uur op. Op de paddock krijgen ze daarnaast een ruime hoeveelheid hooi bijgevoerd en per dag krijgen ze 1 grote schep (ca 1,5 kg) basissportbrok (bij ca 4 a 5 dagen aan het werk).
Ook gedurende de gehele winter mogen ze op een grote wei (die wordt dan in voorjaar weer ingezaaid en een jaar als hooiwei gebruikt). Dan krijgen ze 's ochtends ruim hooi en 's avonds ruim voordroog (dat is, zeg maar, droge kuil) bijgevoerd en naar gelang 1 a 1,5 schep basissportbrok.
Het gras, hooi en de voordroog zorgen al voor een zeer goede basis (mits natuurlijk voldoende gevoerd wordt) de brok is dan extra voor vitamines/mineralen, het werk en in winter ook voor de kou. Dit wordt naar behoefte eventueel gewijzigd maar daar is tot nu toe eigenlijk nog geen reden toe geweest. Natuurlijk hebben ze ook altijd een liksteen ter beschikking.

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:05

Pellie schreef:
gefeliciteerd baukje Lachen

basisbrok zal toch uit andere samenstellingen bestaan dan muesli's. ook zijn er vaak meer toevoegingen gedaan van andere stoffen. maar het fijne weet ik er ook niet van.


zou je een keer naar een voedings clinic moeten gaan daar leer je heel veel van Knipoog , ik wil best uitleggen wat het verschil is maar ik word niet zo serieus genomen Cool Frusty >;)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:35

emmelske, je wordt wel serieus genomen, maar meningen verschillen nu eenmaal! En soms worden bepaalde fabels als feiten gezien of dingen door elkaar gehaald. Anderen willen anderen dan alleen maar helpen dat anders te zien, is allemaal goed bedoeld. Ook al zou jij natuurlijk gelijk kunnen hebben. Maar daarover kan je blijven discussieren wie bij welk gelijk heeft en dergelijke...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:52

emmelske schreef:
zou je een keer naar een voedings clinic moeten gaan daar leer je heel veel van Knipoog , ik wil best uitleggen wat het verschil is maar ik word niet zo serieus genomen Cool Frusty >;)


wie praat er nu dan? Scheve mond

natuurlijk is een voedingsclinic erg leerzaam, nog leuker wanneer ze op de tinkers zijn toegespitst zoals op 30 oktober Lachen
je mag het best uitleggen hoor, ik denk ook niet dat ik iets raars zeg. je hebt brok en brok, d.w.z. elk merk zijn eigen samenstelling en toevoegingen.

verder is Gam weer van de Havens af en op Garvo gegaan. Ik heb nu na ongeveer 2 weken gemerkt dat Gam minder fit is op de lange afstand.

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 00:11

Djana krijgt het 's morgens een kilo equiralmix en 2 plakken hooi. Het 's avonds krijgt ze ook weer eerst 2 plakken hooi en vervolgens 1 kilo equiral. Van mij krijgt ze nog wortelen, brood en 1 appel erbij.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:11

mijn tinker krijgt per dag bijna een halve kilo basisbrok en bijna een halve kilo muesli (over 2 voerbeurten verdeeld). Verder zo'n 3 (dikke) plakken hooi en staat de hele dag buiten ('s avonds en 's nachts op stal). Ik ben nu bezig met haar te longeren (maar ook nog niet elke dag)
s' winters krijgt ze meer hooi, omdat dan de wei nogal leeg is.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:21

Mijn Tinkermerrie (10 jaar, 1.4m.) wordt ongeveer 5 keer per week bereden. Van april tot en met september staat ze fulltime in de wei en wordt niet bijgevoerd (alleen in april krijgen ze nog kuil in de wei). In de winter staat ze 's nachts op stal maar wel de hele dag buiten. Ze krijgt dan 's ochtends en 's avonds een halve kilo brok, en 4x per dag kuil.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:43

Hmm, lastig dat ik die typefout nu niet meer kan wijzigen, maar het is dus 1.46m. Haha!

GCofOz

Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:29

Voor wie wil weten wat, hoeveel etc. zijn/haar Tinker mag eten, op 30 oktober organiseert het NST een voorlichtingsavond over "voeding van je Tinker", gegeven door dr. A.M. van den Top, dé voedingsexpert bij uitstek.
Plaats is De Zilvia's Hoeve in Houten. Aanvang is om 19.30 uur
Kijk even op de site van het NST. En in de Battie zit een aanmeldingsformulier.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:42

Hihi heb die brok al HannekeS!

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:00

mijn tinker krijgt 1,5 kilo basisbrok staat 24 uur buiten en onbeperkt kuil en gras
hij 2 jaar OK dan!

groetjes petroes Haha!

leintje24
Berichten: 507
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:20

Mijn Tinker Taryn loopt gemiddeld 5 dagen in de week, ongeveer een uurtje of ietsjes langer, waarvan de helft buitenritten zijn.
Ze krijgt nu nog overdag onbeperkt weidegang, s nachts een heleboel hooi en 1 kwartje bix.

in de winter krijgt ze heeel veel hooi en kuilgras, meer hooi dan kuilgras, eigenlijk onbeperkt, en als ze het nodig heeft iets meer bix, maar dat is nog afwachten

groetjes Marjolein