Quartervraagje...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Quartervraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 01:01

Een kennis van me is bezig met de koop van een Quarter... althans dat blijft hij volhouden... Ik heb het paardje echter vrijdag gezien en ik zag toch echt duidelijk een witte vlek op de buik! Ik zei hem al, dit zal wel een Paint Breeding Stock zijn... of een halve quarter. *Ik zag er bovendien niet echt quarter in ook... maar zat weinig spier op* Maar hij is absoluut niet thuis in de quarters en paints, dus dat zei hem weinig...

Toen ik zei dat het nog aardig wat geld kon schelen, was ie wel geïnteresseerd Knipoog

Hij koopt het paardje om de eigenaresse te redden... paardje moet verkocht worden, financieel redt ze het niet. Hij was toevallig op zoek naar een weidegenootje voor zijn arabier. Hijzelf wilt overigens westernrijden gaan leren, paardje wordt nu ongeveer een jaar gedeeltelijk westerngereden, maar dan erg chaotisch. Hij heeft mij gevraagd het paardje een poosje bij te spijkeren, als hij hem koopt.

Maar mijn vraag: mag een quarter een witte vlek op de buik hebben? (was ongeveer 10 vierkante cm...)

P.S.: Hij heeft ondertussen al gevraagd om de papieren, maar die heeft ie nog niet gezien. Ik ben ondertussen alleen erg nieuwsgierig of het nu wel of niet kan Tong uitsteken

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 09:22

Sinds kort is het resultaat van een geregistreerde Quarter hengst en een geregistreerde Quarter merrie altijd registreerbaar als Quarter, dus de hoeveelheid wit en waar het zit maakt niet meer uit.

Niet elke Quarter is breed c.q. gespierd. Je hebt ook de uitvoeringen die wat langer zijn in de rug en duidelijk minder gespierd in aanleg. Dit is afhankelijk van de bloedlijnen die erin zitten.

Zolang er geen officiële papieren bijzitten is het geen Quarter, ook al lijkt het paard er 100% op. Het papier maakt het ras. Zonder papier is het paard niet meer waard dan elk andere paard, dus afhankelijk van leeftijd, bouw en staat van training.

Bij paarden waarvan wordt gezegt dat het Quarters (of Paints) zijn maar dat het papier 'zoek' is, ben ik altijd extra alert op HYPP. Die worden nl nog al eens in de handel 'gedumpt' met alle gevolgen van dien.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 13:51

Dank je wel! Maar dat is dus nog maar vrij recent neem ik aan? Oudere paarden die voorheen niet als quarter zijn geregistreerd, kunnen nu al enige tijd alsnog her-geregistreerd worden dus? (Als de papieren kloppen)

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:01

Klopt, zelfs paarden die al jaren als Paint door het leven gaan worden nu alsnog ook als Quarter geregistreerd. Vooral als dit een bekende/goed presterende hengst is, is dit natuurlijk heel interessant voor de eigenaar.

En idd moeten de papieren in orde zijn anders lukt het sowieso niet.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 00:39

De witte vlek op de onderbuik heeft veelal met de Sabino gene te maken. Dit zit in veel rassen en kan in verschillende vormen voorkomen van Minimal tot Loud tot Maximum (geheel wit geboren uit bijvoorbeeld 'solid' ouders Bloos! ). Kijk is op volgende site: http://www.sabinohorseregistry.com/patterns.htm

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:22

snowdon schreef:
Maar mijn vraag: mag een quarter een witte vlek op de buik hebben? (was ongeveer 10 vierkante cm...)

Zo een grote vlek zou zelfs een reguliere Paint betekenen, geen Breeding Stock!

Hebben jullie het papier al gezien?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 19:01

Helaas is de koop niet doorgegaan, maar ga nu zijn anglo-arabier rijden Lachen

Het ging overigens om een Quarter x Paint... why in godsnaam die kruising vraag ik me af Verward

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:05

Daar komen de mooiste paarden uit, vooral die Quarter-kant doet het hem Cool Haha!

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:01

snowdon"]
Het ging overigens om een Quarter x Paint...
[/quote]

[quote="Sugarmiss schreef:
Daar komen de mooiste paarden uit

Inderdaad, een Paint Knipoog !

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:43

Paintje schreef:
Inderdaad, een Paint Knipoog !

Haha! !! Tsja, ieder zijn ding. Ben zelf ook helemaal Paint-fan. Ik heb zelf dus weer twee effen gekleurde exemplaren die er precies uitzien als Quarters Cool en ook 100% Quarter gefokt zijn ... verwarrend? Ja!!

Overigens over dat "alsnog registreren" van Paints die uit Quarterouders geboren zijn: dat kan alléén als de ouders van dat paard allebei als Quarter geregistreerd zijn. Ik heb het nagevraagd omdat Lee's vader een crop-out Paint is (dus uit twee Quarters) en haar moeder een gewone "ordinaire" Vork Quarter. Dit zou dus inhouden dat ik er voor moet zorgen dat eerst haar vader als Quarter geregistreerd moet worden, en daarna kan ik haar als Quarter laten registreren.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:42

Klopt. Het is even werk, maar het is mogelijk.
Als het bij Gunner lukt, moet het bij jou ook lukken Haha!