Zoals een aantal mensen wel zullen weten zijn we een groepje Bokkers naar de Rendac in Son geweest.
Daar aangekomen zagen we elkaar al snel, en stonden we al snel met zn 6-en te wachten op de laatste 2 (die helaas niet zijn gekomen).
Om 13.30 hadden we de afspraak, en om 5 voor half zijn we naar binnen gelopen.
Binnen werden we ontvangen door een meneer die ons ook een presentatie heeft gegeven over de Rendac, wat zij doen en wat hun capaciteit is.
Rendac is een onderdeel van Sobel, onder de naam sobel vallen ook bedrijven Sonac en Ecoson.
De activiteiten van Rendac Son BV zijn het ophalen, verwerken en vernietigen van kadavers, bloed en slachtafval.
Hiermee spelen ze ook een grote rol bij de bestrijding en preventie van dierziekten (zoals MKZ,, varkenspest en BSE, als er in een keer veel dieren afgemaakt moeten worden).
Ze hanteren 3 verwerkingslijnen.
Catagorie 1, catagorie 2 en catagorie 3.
1 en 2 zijn na verwerking niet geschikt om verder verwerkt te worden in diervoer. Hieronder vallen dieren waarvan ze doodsoorzaak niet bekend is (bijvoorbeeld ouderdom) en zieke dieren.
Om alle dode dieren uit Nederland bij de Rendac te krijgen is er veel transport nodig.
Logistiek gezien is dit erg veel werk.
Voor de verschillende soorten “afval” die ze ophalen hebben ze ook verschillende soorten transport.
Voor kadaver hebben ze ongeveer 80 auto’s.
Voor slachtafval en slachtbijproducten (bulk) hebben ze zo’n 40 auto’s
Voor afval van vleesverwerking/slagerijen ongeveer 20 auto’s
En voor bloed en slib hebben ze ongeveer 12 wagens. Deze laatste groep is tanktransport.
De totale aanvoer van Rendc in 2005 was:
47,3 % slachtafval (207.676 ton)
31,2% kadavers (137.076 ton)
9,4 % bloes (41.401 ton) en
12,1 % veren ( 52.992 ton)
Dat maakt over 2005 een totale aanvoer van bijna 440.000 ton dierlijk afval wat de Rendac heeft verwerkt.
31,2% van de aanvoer is kadavers. Omdat wij toch eigenlijk voor de kadavers gekomen zijn, om te zien wat er hiermee gebeurd, even een overzichtje van de dieren die ze binnen krijgen.
42,3% zijn varkens, deze zijn goed voor 57.984 ton
30,3% zijn runderen, deze zijn goed voor 41.588 ton
13,6% is pluimvee, goed voor zo’n 18.622 ton
6,2 % zijn de schapen en geiten, goed zoor zo;n 8.497 ton
5,8% is weg gelegd voor diverse dieren (denk aan dierentuinen, aangespoelde potvissen ed)
En slechts 1,7% van de kadavers die ze binnen krijgen zijn paarden, met een totaal gewicht van 2.395 ton.
Rendac haalt kadavers en slachtafval af in heel Nederland. Zoals eerder vermeld rijden er heel wat wagens heen en weer naar son.
Het afval wordt verzameld op 6 locaties in Nederland, namelijk Sumar, Nijverdal, Heerhugowaard, berkel en rodenrijs, woudenberg en natuurlijk in Son zelf. In deze plaatsen is een zogenaamd overslag station. Dit is een soort opslagplaats voor hele korte tijd. Hier komen de wagens samen, om vervolgens de wagens helemaal te vullen zodat er geen lege of half lege wagens naar Son rijden.
In Nederland rijdt de Rendac ongeveer 65 routess per dag. Elke route heeft ongeveer 45 stops op een dag. Deze worden gecoördineerd vanuit 6 locaties.
In totaal hebben ze ongeveer 700.000 stops in een jaar bij ongeveer 70.000 actieve klanten.
Maar nu waar het eigenlijk om gaat!
Wat gebeurd er nu eigenlijk met het dierlik afval wat er binnenkomt!
Ik een beetje uitleggen wat er met een paard zal gebeuren.
Als eerste wordt het natuurlijk ”aangeboden” aan Rendac, zij komen het paard ophalen. Soms gaat hij direct naar Son, maar als je bijvoorbeeld in Friesland of Groningen woont gaat hij naar het overslag station in Sumar, vanaf daar gaat het kadaver naar Son.
Na het ontvangst in Son gaat het kadaver door een machine die het er allemaal stukjes van maakt die kleiner zijn dan 50 mm.
Dit doen ze omdat alles tot 85 graden verhit moet worden, ook helemaal binnen in, dit is de pasteurisatie.
Hierna gaan ze in de verwerking. Dit is een tank waar alles verhit wordt tot 133 graden voor 20 minuten lang. Op deze tank staat ook een flinke druk (3 bar). Dit is een beetje het idee van een snelkookpan.
De stukken die hier uitkomen worden gedroogd, en vervolgens ontvet.
Bij het ontvetten wordt het verdeeld in 2 dingen, namelijk meel en vet.
Het meel word weggebracht naar engergie bedrijven (eon ed) om te worden verbrand.
Ook de vetten zijn goed bruikbare brandstof.
En het doel waar de rendac momenteel mee bezig is, is om zelf biobrandstof te gaan produceren waar al die vrachtwagens op zullen gaan rijden.) (met dank aan lotteke)
In het echt is er natuurlijk veel meer aan de hand, de kadavers moeten ergens terechtkomen van waaruit ze verwerkt kunnen worden, de wagens moeten gewassen worden tegen de stank, het water dat gebruikt wordt moet gereinigd worden en nog veel meer dingen.
Humor was er ook dit keer in overvloed, zo kwam crossmonster met een broek waarbij we dr billen konden zien, en hadden we flinke aandacht van alle mannen daar.
Echt vrouwen komen ze natuurlijk niet tegen tijdens het werk, en al helemaal niet een stel jonge vrouwen die het interessant vinden!
Onze crosmonster:
De berg met kadavers in de los hal (KAN ALS SCHOKKEND BEVONDEN WORDEN!!!)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZLEO7WW3
Een lege nieuwe loshal
Een vrachtwagen die uit de loshal rijdt
Na het transporteren van de kadavers moeten de wagens schoongemaakt worden, dat gebeurde hier
Een foto van een van de tanken waar bloedmeel in zit, dit is meel gemaakt van bloed, gedroogd bloed dus eigenlijk. Dit is een hele goede meststof, gegarandeerd dat je plantjes het hier goed mee doen!
Verder hebben we nog een paar foto’s van het terrein die weinig zeggend zijn
Groetjes Marie-Jose