[WN] [RT] verkeerde been laten staan bij de spin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splash

[RT] verkeerde been laten staan bij de spin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 02:32

Jay en ik hebben even een dipje en vooral vandaag was ik erg gefrustreerd (niet goed, weet ik Bloos ). Met de spin oefenen draaide ze eerst linksom alleen om het verkeerde been maar daar werdt aan gewerkt en kreeg van Daniel (mijn trainer) een oefening om daaraan te werken. Maar nu draait ze ook rechtsom om het verkeerde been. Dus in plaats van dat het beter wordt, wordt het alleen maar minder. De oefening van Daniel voor de spin linksom is in contra stelling rechtsom op een kleine cirkel stappen en daarbij haar achterhand overdreven meenemen zodat ze dat binnenbeen (in die oefening dus buitenbeen) goed eronder zette. Dan stilstaan, rechtstellen en linksom de spin inzetten. Als ze een paar pasjes goed deed eruit laten stappen voordat ze weer de fout in gaat. Daarna het tegen overgestelde voor de andere kant doen. Maar zoals ik al zei, het klikt niet bij haar en/of bij mij. Vandaag helemaal niet dus liet ik haar gefrustreerd te lang spinnen en dan om het verkeerde been, wachtend tot ze een pasje goed deed maar dat kwam maar niet. Toen maar even afgesloten met iets waar ze wel goed in is.
Ik hoor mensen vaak zeggen dat om het goede been draaien wel komt als er meer snelheid in zit maar ik wil niet dat het een gewoonte wordt voor haar. Ze laat dat buiten achterbeen wel echt goed staan dus ze blijft goed op de plaats en zwerft niet van der plek af. Als ik het nou eens voor elkaar kreeg dat ze dat om het binnen been ging doen zou het helemaal perfekt zijn.
Maar goed, misschien vewacht ik wel teveel van haar en ik wil ik te snel dat alles goed gaat. We zijn eigenlijk pas een paar maanden serieus met reining bezig. Kleine en grote cirkels en speed controle gaan steeds beter, stops gaan beter (soms met een beetje doorglijden) en rollbacks zijn we net mee begonnen maar gaat tot dusver redelijk goed. Als ik naar de spin kijk gaat dat eigenlijk ook al een stuk beter want in het begin raakte ze nogal eens met haar voorbenen in de knoop. Nu stapt ze zonder veel problemen heel netjes over en snapt ze wat met de voorkant de bedoeling is, nu de acherkant nog Knipoog

Ik kan helaas maar eens in de 2 a 3weken les nemen want het is lang rijden (1,5 uur). De les zelf is niet zo duur. Maar alles bij elkaar met benzine ben ik toch veel geld kwijt. Daarnaast sta ik er voor de rest alleen voor want ik heb niemand waar ik samen mee kan trainen, oefenen of probleempjes zoals dit mee kan bespreken want niemand in mijn omgeving doet aan reining. Alabama is helaas het 'land' van de roping en barrelracing. Dat mis ik dus wel heel erg van Nederland. Daar was altijd wel iemand in de buurt te vinden. Ik mag van geluk spreken dat ik Daniel Hill gevonden heb (die overigens voor Dell Hendricks en All Dunning heeft gewerkt dus dat zit wel goed Knipoog )

Maar goed, wat ik dus wilde vragen…..heeft iemand wat tips en oefeningen die mij en Jay in de tussentijd zouden kunnen helpen. Ik heb over 2 weekjes pas weer een les en misschien kan ik ook wat andere dingen proberen naast het 'huiswerk' van Daniel.

catalyst1

Re: [RT] verkeerde been laten staan bij de spin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 06:52

Hmmm,de spin,dat is ook mijn moeilijke onderdeel.Maar mijn idee van de perfecte spin,is een ander idee dan wat de jury heeft.(gelukkig)Mijn paard laat namelijk zijn binnenbeen helemaal niet staan,maar draait in een een blok van zo'n 75 cm om zijn achterbenen.Zelf vind ik dat mateloos irritant,want de perfecte spin is in mijn idee een snelle spin,losjes,draaiend om het binnen achterbeen. Maar dit is allemaal toegestaan,ook het draaien om het buitenbeen.Ik les bij Rieky, en ook zei zegt dat het met de tijd allemaal vanzelf beter wordt,niet te druk om maken dus.
Wat oefeningen die ik altijd mee krijg: Eerst nageeflijk vragen voordat je gaat spinnen,zodat je in ieder geval al recht begint (gaat de schouder ook makkelijker mee).Ook nageeflijk de spin uit,ook om weer recht te maken.Of vanuit de spin in draf weg,zodat het paard gewicht op de achterhand moet zetten, de oefening die jij beschrijft doe ik ook en ik moet erop letten mijn hand iets omhoog te houden.Als ik haar te los hou,wordt ze te lang en blijft ze helemaal niet meer op haar achterbeen staan.Ook rij ik met losrijden dressuurmatig,wijken,schouderbinnenwaarts etc,om haar soepel te maken en dan maak ik kleine spins,enkel op neckreining,zonder been,zodat ze soepel de spin ingaat.Dit dan maar een kwart-half spin,zodat je alleen de inzet hebt en dus ook de draai om het binnenachterbeen.
Hopenlijk heb je er wat aan,maar de beste tip is: niet te druk maken...

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:19

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:26

De oefening die je doet in in principe goed. Dat betekend dus dat jij iets fout doet.
Kun je jezelf even filmen zodat we kunnen bepalen wat er mis gaat?
Met woorden beschrijven wat je doet (of denkt te doen) is niet genoeg eigenlijkl/

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:15

Ik train de spin door steeds zijwaarts te vragen als hij op het verkeerde been gaat spinnen. Dus zodra dit gebeurt 1 a 2 passen zijwaarts en weer een paar passen spin vragen. Steeds blijven herhalen. Ik ben nu al een poosje hier mee bezig (6 weken) en het gaat steeds beter. Hij spint nu al 1 a 2 cirkels zonder in de fout te gaan. Echter nog niet op snelheid al gaat ook dat steeds beter. Misschien werkt dit voor jou en je paard ook. Ik train bij Chris Knol en kreeg deze tip van hem. Kost tijd en geduld maar voor ons werkt het.

Groetjes,

Monique

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 15:54

Jester schreef:
Ik train de spin door steeds zijwaarts te vragen als hij op het verkeerde been gaat spinnen. Dus zodra dit gebeurt 1 a 2 passen zijwaarts en weer een paar passen spin vragen. Steeds blijven herhalen. Ik ben nu al een poosje hier mee bezig (6 weken) en het gaat steeds beter. Hij spint nu al 1 a 2 cirkels zonder in de fout te gaan. Echter nog niet op snelheid al gaat ook dat steeds beter. Misschien werkt dit voor jou en je paard ook. Ik train bij Chris Knol en kreeg deze tip van hem. Kost tijd en geduld maar voor ons werkt het.

Groetjes,

Monique

Even voor de duidelijkheid. Als ik linksom de spin oefen en ze gaat de fout in, dan naar links zijwaarts of naar rechts. Mij lijkt naar rechts zijwaarts om dat binnen te activeren maar misschien heb ik het verkeerd.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:31

Ik denk dat het idd het beste is om het op film te zetten,,,,,,,,,,,,,,,,
Het is heel lastig om vanuit je verhaal met een oplossing of tip te komen.

Als ik zelf het idee heb dat er iets niet lekker loopt in een training, laat ik het filmen en kijk ik het daarna terug met mijn instructrice .
En dan zie ik toch vaak, dat ik zelf toch iets doe, waardoor het paard het verkeerd doet.
film is erg confronterend maar wel heel leerzaam...........

Ik was er altijd van overtuigd dat de rechter kant van mijn bijrijd paard zn slechte kant, totdat ik het op film terug zag en toen zag ik pas dat het mijn slechte kant was ..................

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:38

Splash schreef:
Jester schreef:

Groetjes,

Monique

Even voor de duidelijkheid. Als ik linksom de spin oefen en ze gaat de fout in, dan naar links zijwaarts of naar rechts. Mij lijkt naar rechts zijwaarts om dat binnen te activeren maar misschien heb ik het verkeerd.

Ik pas dit ook toe, werkt ook lekker voor ons. Het zijwaarts inzetten is soms al voldoende naarmate je die onder de knie krijgt. en wat mij betreft is het dus linksom spin, naar links zijwaarts, juist om het BUITEN been te activeren. Concentreer je dus nie top het stilhouden van het binnenbeen, maar actief houden van het buitenbeen. Begin met een kwartspin en let erop dat je voorwaarts en actief uit je spin stapt. Mij heeft het geholpen om mijn gewicht iets meer op het binnen(achter)been te plaatsen, dat zou je ook nog kunnen proberen. Snelheid zit er bij ons nog niet in ( tinker met zwaar front), maar hij gaat wel steeds makkelijker en correct de turn/spin in en ook weer uit.

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:55

Zoals wakkerdier beschrijft, train ik ook mijn spin, dus naar links spinnen is naar links zijwaarts. Ik kon niet eerder reageren omdat ik een weekendje in het buitenland zat, Succes.
Groetjes,

Monique

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 22:46

Bedankt voor de tips dusver. Heb deze week rustig aan gedaan en geen moeilijk dingen gevraagd en gedaan met haar. Even rust in onze hoofden gebracht en lekkere buiten ritten gemaakt.
@Jester..ik ga het zijwaarts zoals jij en dapperdier uitlegde eens proberen.
@dapperdier..het verplaatsen van mijn gewicht op het binnen achterbeen doe ik idd ook al.

Filmen is idd zeker goed maar ben meestal alleen in de bak. Maar ik zal het zeker een keer doen.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:13

Splash schreef:
Bedankt voor de tips dusver. Heb deze week rustig aan gedaan en geen moeilijk dingen gevraagd en gedaan met haar. Even rust in onze hoofden gebracht en lekkere buiten ritten gemaakt.
@Jester..ik ga het zijwaarts zoals jij en dapperdier uitlegde eens proberen.
@dapperdier..het verplaatsen van mijn gewicht op het binnen achterbeen doe ik idd ook al.

Filmen is idd zeker goed maar ben meestal alleen in de bak. Maar ik zal het zeker een keer doen.

Wat ik al eerder schreef , ik dacht echt altijd dat het zijn slechte kant was ,dus ik maar extra hulpen geven etc
Toen zag ik het terug op film en zag ik pas dat ik verkeerd zat en dat hij daardoor over zn binnenschouder weg viel !
en ik ken het probleem om iemand te zoeken om het te filmen maar het zeker de moeite waard!

En de tips van het uit de spin vallen van Dapperdier en Jester kan ik je ook geven
zo ga ik ook te werk

Succes er mee,
en vooral plezier houden, en zolang er niemand is om je bij te springen gewoon maar even geen spin oefenen Haha!