[WN] euuhm ik weet het niet.....jullie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tanjazaffira

euuhm ik weet het niet.....jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 08:45

Hallo Allemaal,

Ik zal me even voorstellen.
Ik ben Tanja en heb een 4 jarige merrie van Tango ( KWPN ). Al lange tijd ben ik geinteresseerd in de Westernstyle.
Mijn oom en tante hebben in Callifornia een fokkerij en ontvang regelmatig foto's en mailtjes van hun.
Mijn merrie rij ik sinds korte tijd dressuurmatig, daarvoor deed ze nog niets anders dan luieren.
Nou vraag ik me af of je ook met een ( simpel) KWPN paard western kan rijden, tuurlijk zie ook ook tinkers e.d. voorbij komen......maar is dat wel haalbaar voor deze dieren? Echte westernpaarden zijn zo onwijs wendbaar en snel en vooral krachtig. Kunnen andere rassen dit wel evenaren?
Ik heb voor mijn helaas overleden merrie een Randolph zadel gekocht, nu ben ik aan het twijfelen of ik deze ook eens op mijn huidige merrie zal leggen...... Is de omschakeling van Engels naar Western te groot voor haar, dit omdat ze zo jong is? En kan je Engels en Western afwisselen? Ik kan me namelijk voor stellen dat het een hele omschakeling is voor de dieren. Ik hoop dat ik niet heeel dom over kom maar dit zijn vragen die mij bezig houden. Misschien ook handig om te weten: Zaffira ( mn huidige merrie) is net een aantal maanden onder het zadel en is zoals jullie begrijpen nog niet een volleerd dressuur paard.

Hopend op jullie antwoorden en nog meer hopend op does ans don'ts.

gr Tanja

crazycactus

Re: euuhm ik weet het niet.....jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:11

Er zijn al zoveel topics over dit onderwerp dat je alleen maar even hoeft te zoeken op western en kwpn en je vind er zat.

Tuurlijk kan je met je paard western gaan rijden, zoek een goede instrukteur en dan kan je een heel eind komen.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:34

Ik heb een NRPS pony en rijdt ook western, goede instructie is uiteraard erg belangrijk. Bedenk wel dat een engels gefokt paard minder gebouwd is voor het westernrijden en dus met verschillende onderdelen meer moeite kan hebben. Ook stoppen kunnen ze vaak niet leren, daarvoor zijn ze gewoonweg niet gebouwd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:39

meikie schreef:
Ik heb een NRPS pony en rijdt ook western, goede instructie is uiteraard erg belangrijk. Bedenk wel dat een engels gefokt paard minder gebouwd is voor het westernrijden en dus met verschillende onderdelen meer moeite kan hebben. Ook stoppen kunnen ze vaak niet leren, daarvoor zijn ze gewoonweg niet gebouwd.

Heb geen antwoord op de vraag van TS helaas. ben wel nieuwsgierig hiernaar (welke rassen kunnen western). Zijn de Fjord en Haflinger er wel voor gebouwd? Die zie ik nml nog wel eens western aan het werk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:44

het hangt enorm af van de bouw en de lol die je paard heeft in het werk, hoever je komt
de top kun je er niet mee bereiken maar gemiddeld niveau moet zeker kunnen

ik heb jaren met een welsh-cob bijna alle onderdelen gereden en zat prijzen gehaald
het beste was hij in reining want dat vond hij het aller leukste

bedenk wel dat je jou paard niet moet trainen als een quarter maar meer dressuurmatig omdat hij nu eenmaal anders gebouwd is
zoek een trainer die gewend is ook andere soorten paarden te rijden/trainen

bedenk dat veel pleasure paarden ook rond de ruime 1.60 zitten
trail en horsemanship hoeft ook geen probleem te zijn

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:42

Ja dat kan, maar niet in alle onderdelen zal je paard even goed zijn. En bedenk dat de bouw anders is.. Dus de lage halshouding van de pleasure moet je niet willen. Tenzij je je paard graag op de voorhand wilt rijden. Maar gewoon doen hoor Ja
En een goede instructie erbij zoeken. Die ook kijkt naar het type paard. Dat is wel heel belangrijk Ja

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:20

Ik rij western met mijn ezels. Als zelfs zij het kunnen, moet het voor jouw paard toch een eitje zijn Haha! Het is net wat Anja zegt: pas de training aan aan het vermogen van je paard.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:34

ik rij ook western met mijn kwpn-er. en hoofdzakelijk reining. gaat prima. zij is trouwens 1.59 m.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 08:29

Oke wat leuk om allemaal te lezen....
Ik ga me eens verdiepen in een goede instructeur.
Bedankt voor de reacties!!
En succes allemaal.