Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, trek het je niet aan, het is vast niet persoonlijk bedoeld!
!! Soms zul je nog verbaasd staan van wat je ze nog kunt bijleren.
TurnAndBurn schreef:Ik rij ook western met een draver (van 1m48). Hij kent de basis van western, maar ik moet natuurlijk niet gaan verwachten om ooit met hem een reiningproef te rijden. Ik heb een hele tijd geprobeerd om hem een spin aan te leren, maar zelfs alleen maar overstappen lukte niet. Hij blijft steeds zijn achterhand draaien en hij blijft vanvoor gewoon staan

Sonja schreef:TurnAndBurn schreef:Ik rij ook western met een draver (van 1m48). Hij kent de basis van western, maar ik moet natuurlijk niet gaan verwachten om ooit met hem een reiningproef te rijden. Ik heb een hele tijd geprobeerd om hem een spin aan te leren, maar zelfs alleen maar overstappen lukte niet. Hij blijft steeds zijn achterhand draaien en hij blijft vanvoor gewoon staan
En ligt dat eraan dat je paard een draver is?
Tuurlijk kun je western rijden met een grote KWPN'er. Zolang je je ambities maar realistisch houdt. Als jij niet verwacht in de top mee te kunnen gaan rijden in de reining of pleasure en je bent bereid om supercreatief met trailhindernissen om te gaan danwel te accepteren dat niet alles zal lukken, dan kun je een hoop doen...
Mocht je wedstrijdambities hebben, dan zou je in de horsemanship, westernriding en versatile gewoon goed moeten kunnen presteren.
Sidepass etc doet hij wel, dus daaraan ligt het niet. Dan stapt hij wel vooraan over. Tis alleen die achterhand die hij altijd meedraait. Met veel oefening zou het misschien wel lukken, maar daar heb ik momenteel de tijd niet meer voor. Ik rijd met hem nu voornamelijk buitenritten en met mijn appaloosa rijd ik in de piste. Met haar lukt dat heel wat beter.nielsd schreef:BurnandTurn. Zelfs mijn tinker kan een technisch correcte spin. De snelheid is weer een ander punt, maar imo moet elk paard kunnen spinnen.
Ik denk eerder dat jij het fout doet. Probeer eens een klein cirkel te maken en die steeds te verkleinen totdat je in de spin bent. Dat steeds verder uitbouwen.
) Met mijn appaloosa van 3 lukt het wel, dus veronderstel ik dat het niet aan mij ligt? Ze spint nog niet maar ik kan haar wel al doen overstappen, soms lukt 1 volledige spin al. Maar we doen het rustig aan.
k_hermus schreef:als hij om zijn voorhand gaat draaien kun je hem denk ik beter weer naar voren rijden en opnieuw je cirkel beginnen, na 1 correcte spin aan een andere oefening beginnen
als hij meteen de spin correct doet, kun je hem ook eens vragen om 1½ spin te draaien en dan 2 enz.
Laat hem rustig zijn oefening doen en dwing hem niet om sneller te gaan spinnen, houd ook je binnenbeen een beetje naar achteren en tik hem rustig of bump hem rustig de spin in. Pas als hij correct spint en vloeiend kun je een beetje snelheid gaan inbrengen door hem meer te tikken met je benen en een beetje "dreigen" als hij niet overstapt voor je been geef hem dan 1 goede tik en dan weer rustig doortikken of gewoon inbrengen natuurlijk.
Als hij niet op zijn achterhand gaat zitten kun je ook nog je binnebeen een beetje naar achter doen en dan beejte aanbrengen dat zijn kont onder hem komt en zichzelf draagt.
Train altijd de spin vanuit stap en draai hem er dan in, een spin moet een voorwaartse beweging voor een parrd zijn en niet zijwaarts.
zoals al is gezegd, het maakt niet uit wat voor paard je hebt, elk paard kan correct spinnen, maar snelheid is een andere kwestie.

TurnAndBurn schreef:Bedoel je dat hij niet kan spinnen? Waarschijnlijk niet...Kan natuurlijk aan mij liggen ook

Sonja schreef:TurnAndBurn schreef:Bedoel je dat hij niet kan spinnen? Waarschijnlijk niet...Kan natuurlijk aan mij liggen ook
Zou zó maar kunnen.
Als Niels z'n tinker het kan, en Anya d'r KWPN'er, en mijn fjord....
cissy schreef:hij zal toch ook eerst soepel door zijn hele lijf moeten zijn en nergens blokkades moeten hebben om te kunnen spinnen, is dat ook zo?
daarnaast is een spin een oefening voor gevorderden die je niet zomaar in je upje kunt leren maar onder begeleiding van je lesgever moet doen... inkoppertje!![]()
maar on topic, tuurlijk kun je met je KWPN er gaan westernrijden, join the club and have fun!
) dus ik veronderstel dat ik er dan toch wel iets van kan hé