fencing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

fencing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 15:14

zoals gezegd, nieuw topic, om niet al teveel off-topic te gaan... Knipoog

Wanneer (op welk moment van je training) maak je gebruik van fencing, waarom (wat hoop je ermee te bereiken) ga je 'fencen' en hoe doe je het?
Zit er een 'opbouw' in, of is het 'simpelweg' afjakkeren op de muur...?

ik ben benieuwd naar jullie reakties !

ik heb begrepen dat Blaze er een videoband heeft... anders wilde ik er ook wel wat over op band zetten, aangezien mi het 'fencing' totaal verkeerd begrepen wordt... met alle gevolgen vandien Scheve mond paard met z'n hoofd kapot, paard is 'bang' voor de muur, paard wordt bang op rechte lijnen.... Lips are sealed

laat maar horen, wie o wie?! Knipoog

groetjes

anoniemmetje
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:29

nou uhm ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij is het zo dat je je paard leert stoppen in een run door te fancen, dit door rustig op te bouwen in stap, draf, galop en goed voordat je "fanct" whoa te zeggen, zodat je paard dit woordje gaat leren, maar ik weet dit niet zeker, ik laat het maar aan de kenners over! Haha!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:30

Ik heb wel eens mensen op een wedstrijd gezien, die dat voor de muur stoppen ook deden (dat bedoel je toch met fencing?). Ik ben er eigenlijk niet zo'n voorstander van. Sommige mensen gaan zo hard op die muur af dat die paarden tegen de muur aan knallen als ze niet stoppen, maar als ze stoppen, dan forceren ze hun spieren. dat lijkt me ook niet de bedoeling!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:43

Ik heb ook onbewuste fencing gezien op een wedstrijd op de Kalverhoek toen een paard echt BIJNA de kantine in stormde... Angstaanjagend..

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:55

Die videoband waar het in het vorige topic over ging gaat niet over fencen, (iig niet in de zin van laat maar tegen de muur knallen dan voel je het wel) maar over het correct aanleren van stop en backup. In het vervolg (teach your horse to stop light and collected) wordt volgens mij ook niet gefenced, maar die band heb ik nog maar voor een klein deel gezien dus dat weet ik niet zeker.
Het ging hier wel over een gevisualiseerde muur en in het begin liet hij ook zien hoe hij een paard (in STAP) tegen een echte aanzet op zo'n manier dat de neus net de muur raakt en het paard weet dat hij niet verder kan. Maar dat is het ook wel.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:44

ik begin in stap
en dan gewoon wandelen naar de overkant
daar stilstaan.
rustig omdraaien , stilstaan en dan weer hetzelfde terug
dit eest goed oefenen.
ik rijd wel helemaal door tot het eind van de bak.

dan in draf
steeds goed stil staan na de stop.
na het omdraaien ook eerst weer stilstaan.
in draf rijd ik in het begin ook door tot het eind van de bak.
ik stop wel zelf, laat hem dus niet doorlopen tot hij niet verder kan.
als dit goed gaat stop ik ook wel eens in het midden of op een andere plek.

dan in galop. gewoon rustig aangalopperen en weer stoppen aan het eind.
en weer hetzelfde verhaal als bij de draf.
als het goed gaat en je bak is lang genoeg , dan kan je het tempo langzamerhand wat opvoeren, maar dan krijg je een run

ik ga er nu wel van uit dat je paard weet wat stoppen is.
(das een ander topic Knipoog )

door te fencen , leert je paard doorlopen tot het eind van de bak , de fence dus Haha!
als je hem dus te ver laat doorlopen Frusty leer je hem dus eigenlijk dat doorlopen niet leuk is. en dan gaat je paard, als hij een beetje slim is in het midden al tempo terug nemen.

daar kan je hem dan natuurlijk wel weer doorheen schoppen, maar dat is denk ik niet de bedoeling

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:09

ik gebruik fencing alleen als mijn 17 jarige weer eens denkt dat ze zelf wel weet welke kant als we opgaan Afbeelding. of als ze te lui is om te reageren. dan is het dus of in stap of in draf en stoppen net voor de bakrand. ik doe dit dus niet in galop, maar dat heeft bij mij dan ook een reden. het is een kwpn-er (lees die stoppen ietsje minder makkelijk dan een kwartje) en ik vind het daarom dus ook niet eerlijk tegenover mijn paard.

plus ik vind dat als je al zover bent dat je stops in galop oefent (lees rijdt) kan je paard het al dusdanig dat ie weet dat het woord ho stoppen is en ik vind dan dat je de fence niet meer nodig bent.

mijn jonge paardje van 5 leert nu net in stap en draf stoppen, en bij die heb ik het alleen in het prille begin ( in stap) gebruikt om haar duidelijk te maken dat ik stoppen bedoelde. dit snapte ze nl niet helemaal (of wilde het niet snappen ze is nogal eigenwijs af en toe Tong uitsteken ) en om het haar makkelijker en mij ook overigens ook te maken heb ik toen dus gebruik gemaakt van een fence.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 23:15

mooi geschreven Jos en zo heb ik het dus ook 'opgebouwd' ...
en je krijgt écht geen 'bang' paard, maar een paard wat juist gráág op de muur wil Haha! ook niet helemaal de bedoeling, maar goed.. ze zijn er iig niet bang voor.

De reden waarom ik het fencen ben gaan doen, is wel vanuit een andere overweging...
Voor 'mijn' gevoel zat ik Colinda behoorlijk in de weg met/tijdens de 'stop' ...
o.a. hoe diep moet je zitten...
waar hou je je benen...
hoe hou je je handen...
wel/geen teugelcontact...
en zo ja... wannéér teugelcontact...
om nog maar niet te spreken over je 'timing' Scheve mond

m.a.w. ik moet zelf nog heel veel leren Haha! ik ben dus begonnen met fencen om Colinda haar eigen weg te laten zoeken hierin, je paard kan zich (eerst in stap, dan in draf & later in galop) zichzelf als het ware 'voorbereiden' op de stop, zónder dat jij het ze moeilijk maakt met v. alles & nog wat...

Het enige wat ik dus doe/deed, is zorgen dat ze 'recht' blijft... en diep zitten... verder niet, ik pak haar niet op... en zeg geen 'whoa' ...
'let the wall stop your horse' .

Dit heeft voor mij dus zeer zeker goede dingen opgeleverd ! en weet mijn 'zit' nu beter 'houding' te geven Haha!
en geen bang paard Cool

Ik gebruik het nu nog 'af en toe' als ik van mening ben, dat ze wat gaat lopen 'hangen' of ze zit niet op te letten... dan rij ik een keer door naar de muur.
Ze wordt er dus ook 'alerter' van, let beter op Knipoog

Helaas (vindt ik) zie je ook andere dingen... paarden die bang zijn, omdat ze idd op de muur afgejakkerd worden, nog nét ff voor die muur de sporen erin gooien... een roll-back erachteraan, om vervolgens op de andere muur af te jakkeren.. geen 'rust' moment.. Verdrietig
en op deze manier zie ik geen nut in het fencen wat zou je paard hier nu van moeten leren Verward

trouwens... ik heb het op videoband gezet, een stukje van mijn 'opbouw' in het 'fencen'...
jaja.. ben ook bezig met mijn 'home video' Haha! voor de komende videoavond.
als ik het 'durf' te laten zien, tenminste... Scheve mond

groetjes

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:35

Colinda schreef:
mooi geschreven Jos


ja ja ..... ik kan mooi schrijven
nu het rijden nog *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:42

Jos schreef:
en dan gewoon wandelen naar de overkant
daar stilstaan.
rustig omdraaien , stilstaan en dan weer hetzelfde terug
dit eest goed oefenen.
ik rijd wel helemaal door tot het eind van de bak.

dan in draf
steeds goed stil staan na de stop.
na het omdraaien ook eerst weer stilstaan.
in draf rijd ik in het begin ook door tot het eind van de bak.
ik stop wel zelf, laat hem dus niet doorlopen tot hij niet verder kan.
als dit goed gaat stop ik ook wel eens in het midden of op een andere plek.

dan in galop. gewoon rustig aangalopperen en weer stoppen aan het eind.
en weer hetzelfde verhaal als bij de draf.
als het goed gaat en je bak is lang genoeg , dan kan je het tempo langzamerhand wat opvoeren, maar dan krijg je een run



ok dan, maaruh, ff n vraagje. Als je dat steeds doet, dat heen en weer rijden na het stoppen (over het midden vd bak), gaat je peerdjuh dan niet steeds harder lopen? Ik bedoel dus als je niet van plan bent om te stoppen, maar bijv. een x wilt wijken vanaf het midden? Rent je paardjuh dan niet onder je weg?

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:42

oeps, dat met die quote ging ff niet helemaal goed! Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:08

Leo: dat is niet de bedoeling Haha! Ik vind het daarom goed om tijdens het fencen af en toe even een keertje in draf naar de andere kant te gaan, of zelfs in stap. Verder mag je paard sowiezo niet zomaar onder je vandaan rennen, of je nu een rundown gaat maken of niet. Maargoed, paarden denken in gewoontes, en die moet je doorbreken af en toe. Zo leer je ze wachten op aanwijzingen Lachen

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:49

Ok. k wou t ff vrage omdattie van mij daar ook nog wel eens last van heeft. dan gaat het echt zo van: Wijken?! wat is dat? ik kan alleen maar een rundown... en daar gaat ze dan weer haha. das natuurlijk niet de bedoeling. soms gaat t ook wel goed, maar ja, als ze e geen zin heeft...

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:34

Jos schreef:
ik begin in stap
en dan gewoon wandelen naar de overkant
daar stilstaan.
rustig omdraaien , stilstaan en dan weer hetzelfde terug
dit eest goed oefenen.
ik rijd wel helemaal door tot het eind van de bak.

dan in draf
steeds goed stil staan na de stop.
na het omdraaien ook eerst weer stilstaan.
in draf rijd ik in het begin ook door tot het eind van de bak.
ik stop wel zelf, laat hem dus niet doorlopen tot hij niet verder kan.
als dit goed gaat stop ik ook wel eens in het midden of op een andere plek.

dan in galop. gewoon rustig aangalopperen en weer stoppen aan het eind.
en weer hetzelfde verhaal als bij de draf.
als het goed gaat en je bak is lang genoeg , dan kan je het tempo langzamerhand wat opvoeren, maar dan krijg je een run

ik ga er nu wel van uit dat je paard weet wat stoppen is.
(das een ander topic Knipoog )

door te fencen , leert je paard doorlopen tot het eind van de bak , de fence dus Haha!
als je hem dus te ver laat doorlopen Frusty leer je hem dus eigenlijk dat doorlopen niet leuk is. en dan gaat je paard, als hij een beetje slim is in het midden al tempo terug nemen.

daar kan je hem dan natuurlijk wel weer doorheen schoppen, maar dat is denk ik niet de bedoeling


Bedankt Jos hoef ik mijn hele verhaal niet op te schrijven want zo ben ik ook begonnen met fencen. En zo ben ik nu ook weer bezig met mijn jongste paardje. Gewoon lekker rustig aan en er voor zorgen dat ie niet in paniek raakt. En dat ie gewoon onder mij blijft lopen en recht blijft.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 19:36

Wat ik ervan heb begrepen is fencen bedoeld:

a. om het paard zijn/haar achterwerk eronder te krijgen in een stop zodat het paard beter gaat zitten.
b. de schouder te liften in een stop (zodat het paard ook kan doorlopen op de voorhand.
c. kun je tegelijkertijd oefenen om een mooie opbouwende run down te maken.

Normalerwijze beginnen met de stap, draf, en dan pas galop. Een paar meter voor de fence stoppen. Is het paard laks op voor of achterhand bijvoorbeeld hangen op het bit, schouder laten zakken of niet gaan zitten, dan pas wat dichter op de fence rijden.

Daarbij, gaat het paard uit zichzelf versnellen op de run down, handen omhoog houden en druk houden, been laten hangen (dus geen druk) tot het paard terugkomt in langzame galop of zelfs draf. Dan weer hand neer en teugel los. Laat de hand relaxed, volgende zijde weer versnellen, dan gewoon herhalen. Vergeet dus niet om de hand weer te ontspannen en dat zo te houden. Eerst kijken wat het paard doet en dan pas ingrijpen.

Is dit een beetje duidelijk Verward

Groetjes, Gisela

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 20:06

Wat ik bedoelde: Hand relaxed laten, als het paard op de volgende lange zijde weer zelf versneld, herhalen.

Was niet helemaal compleet.

Groetjes, Gisela