[WN] draagkracht quarter/paint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lady123

draagkracht quarter/paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:38

Hallo

Ik heb eigenlijk een vraag. Hoe werkt de "draagkracht" zal ik maar zeggen bij deze rassen. Soms zie je vrij forse mensen op best wel kleine quarters of paints. Is dit ras sterker. Hebben ze meer "draagkracht" dan bijvoorbeeld een kwpn paardje.

Het plaatje moet ook wel wat zijn daar niet van maar ik voel mij soms al snel te zwaar voor een kleiner paardje. Ik rij dan ook vaker op een groter paardje.

Is het "zielig" om op een kleine quarter of paint te rijden?

Als je reining wil gaan rijden zijn het vaak toch de wat kleinere paarden. Weet iemand dit?

CherokeeChum

Re: draagkracht quarter/paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:22

Het is per paard verschillend of ze geschikt zijn om meer gewicht te dragen.
Persoonlijk zou ik voor een wat robuuster gebouwde quarter of paint gaan als je boven de 80 kg weegt,dwz wat zwaarder beenwerk,en liefst een korte rug.
Sommige lijnen in met name reiningpaarden zijn erg klein en zeer fijntjes in de benen en
imo niet geschikt voor de zwaardere ruiter. Ik vind ook dat je zelf in goede fysieke conditie moet zijn om sport met paarden te bedrijven en geen overgewicht moet hebben met name in snelle onderdelen als reining,ivm de manouvres die van de dieren verlangt worden. Echt grotere quarters zijn vaak niet zo handig op deze manouvres vandaar dat de paarden vaak wat kleiner zijn,maar wel zeer bespiert.Dit zegt imo echter niet alles over het draagvermogen.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:35

topic met een lange grijze baard

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 00:46

En je wil ook geen paard met een korte rug want daar passen dan weer bijna geen zadels op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:52

Maar dat zijn vaak wel de betere gewichtsdragers dan de paarden met een lange(re) rug Knipoog

hanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:08

Ken het probleem. Ik heb een super leuke ruin eigen fok maar helaas naar mijn gevoel te klein gebleven voor mij. Nu moet hij helaas worden verkocht,

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:13

wildwestwill schreef:

wat bedoel je hiermee hihi

ik denk dat het voor ieder paard even 'zielig' is...De kwpn paarden zijn vaak weer wat groter. alleen heb ik in de reining ook wel vaker echt best grote mannen(niet dik) gezien op 'kleine' reiners maar die zijn dan vaak wel heel erg gespierd(de paarden dan haha) toch vind ik dat niet altijd mooi en zeker niet prettig om te zien...

en tussen jezelf snel 'te zwaar' vinden en echt te zwaar zijn zit ook een groot verschil....Haha!

hanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:44

joany_pony schreef:
wildwestwill schreef:

wat bedoel je hiermee hihi

idd wat zou ze bedoelen??

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:51

Who cares als iemand alleen een one-liner dropt?!
Als je geen interresse hebt reageer dan gewoon niet....

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:46

Ik zelf vind het geen gezicht......die dikke reining ruiters op een wat kleiner reining paard. Alleen al voor het oog vind ik het niet kunnen maar ik vind het al helemaal niet kunnen als het gewicht van de ruiter de gangen van het paard gaan belemmeren.
Maar...ik moet er wel bij vertellen dat Quarters van nature hun gewicht beter verdelen en meer over hun achterhand dragen dan een veel andere rassen.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:40

ik bedoelde te zeggen dat er al meer topics hier over gegaan zijn en misschien goed bedoeld maar het is niet zo leuk voor de mensen die toch al met hun gewicht tobben en nu ook al niet meer zouden mogen rijden . zolang een paard nog een goede galopsprong kan maken en niet als een haas door de bak hupt is er niets aan de hand en hele zware ruiters zijn gelukkig uitzondering

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:45

wildwestwill schreef:
ik bedoelde te zeggen dat er al meer topics hier over gegaan zijn en misschien goed bedoeld maar het is niet zo leuk voor de mensen die toch al met hun gewicht tobben en nu ook al niet meer zouden mogen rijden . zolang een paard nog een goede galopsprong kan maken en niet als een haas door de bak hupt is er niets aan de hand en hele zware ruiters zijn gelukkig uitzondering

Mensen weten vaak zelf wel of ze te zwaar zijn voor een bepaald paard, en zullen hier dan ook rekening mee houden. Doen ze dat niet dan mag er wat van gezegt worden.
Als mensen recreatie rijden dan is het niet zo belangrijk hoe het plaatje eruit ziet zolang het paard er maar geen hinder aan ondervind, op wedstrijden vind ik het plaatje belangrijker.

lady123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:48

Ik wil niemand voor het hoofd slaan. Ik ken zelf het probleem ook en daarom ben ik ook onzeker. Nu ik in de western zit en dus ook wedstrijden ga kijken zag ik het. Dus de bouw van een quarter en paint is anders dan van een ander ras. Zo ver ze mij hebben verteld kan een quarter "zitten". Ze kunnen een deel van de bekken kantelen daardoor de sliding maken.

Dus dacht ik misschien kunnen ze door andere spieropbouw dan ook meer gewicht dragen. Daar was ik eigenlijk dus benieuwd naar.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:29

Dit heeft volgens mij buiten de zwaar bespierde bouw en de andere gewichtsverdeling ook te maken met het feit dat Quarters eigelijk niet veel " kleiner "zijn als de gemiddelde WPN-er (uitgezonderd de kastelen ) Dat klinkt idioot dat weet ik, maar als je goed kijkt naar de benen van de meeste Quarters zal het je op gaan vallen dat ze een korter onderbeen hebben dan je zou verwachten. Ze staan dus vaak kort aan de grond.Tel dus eens een cm of 10 onderbeen lengte op bij de meeste Quarters en dat zal blijken dat ze gemiddeld niet meer in de " ponymaat" vallen . Ook als je let op gewicht en deken maten zul je merken dat deze heren en dames vaak niet onder doen voor een gemiddel paard wat 10 tot 20 cm meer aan stokmaat telt.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken. Haha! Haha! Cool

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:57

Quarters zijn wel degelijk veel kleiner dat kwpn-ers hoor! Veel quarters en paints zijn tussen de 1.45 en 1.55, zeker reiningpaardjes zijn vaak niet zo groot.

Wel kunnen ze beter gewicht dragen met die hoogte dan een vergelijkbare gewone pony, daar kan immers geen volwassene op! Dit heeft met de bouw te maken, vergelijk maar met bijv ijslanders. ook die zijn relatief klein maar kunnen gemakkelijk volwassenen dragen.

Het is wel belangrijk dat een wat zwaardere volwassene op een volgroeide quarter rijdt en dus niet iemand die 100 kilo weegt een 3-jarige gaat inrijden, maar dat lijkt me eigenlijk wel vanzelfsprekend.

IGHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 07:19

Maar ik ben ook wel benieuwd; wat is een acceptabel gewicht van een ruiter op een reining paardje van 1.45 en wat van een ruiter op een meer all round paardje van 1.55?
En daarbij: het gewicht van het zadel kan ook al 15 kg bedragen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:21

Bij 15 kilo begint het pas, een degelijk ranch/ropingzadel kan wel 30 kilo wegen.

Er zijn genoeg tabelletjes te vinden maar grofweg wordt er van uitgegaan dat een ruiter+zadel etc rond de 17% van het gewicht van het paard mag zijn. Een korte rug heeft weliswaar een beter draagvermogen als een lange rug, maar een 'lichtgewicht' kan een paard net zo snel de vernieling in rijden door slechte te rijden als een 'zwaargewicht' zijn paard lang heel kan houden door goed te rijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:30

Ik heb het me ook al vaker afgevraagd..
Vooral toen ik vorige week bij Paul's western stables was, bij t WK teampenning, daar zaten me toch een stel dikke duitsers Nagelbijten / Gniffelen Op quarters van gemiddelde grootte.. Die mannen waren niet echt lang, maar wel écht dik, zwaarder dan 100 kilo.. Wij hebben ons dan ook afgevraagd hoe die paarden met zo'n gewicht nog die korte, snelle wendingen kunnen maken bij t cutting. Maar toch leken de paarden er niet echt veel problemen mee te hebben.
Eens kijken of ik iets op de foto heb staan..

Edit: geen foto van de wedstrijden zelf, wel van de prijsuitreiking: http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... enning.jpg
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-08-08 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:37

een amerikaanse trainer zei ooit (weet bij god niet meer wie)
:beter 100 kilo, die mee gaan met de beweging van het paard, als 50 kilo, dat constant hindert.....
zit ook wel wat in.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:26

Okee,ik hoor tot de categorie die enorm onzeker is over mijn gewicht. Vraag me al een hele tijd af of ik nu echt te zwaar ben voor mijn paard.Ik heb bewust gekozen voor een wat groter reining paard,beide zijn rond de 1,52 en mijn nieuwe paard is een stuk steviger gebouwd en heeft een kortere rug.
Toch heb ik nooit het gevoel gehad dat mijn paard problemen heeft met mijn gewicht.
Wel ben ik nu bewust aan het afvallen omdat ik verder wil komen in de sport en vind dat ik dan zelf ook een betere conditie moet hebben.Er zijn al 5 kilo af!!
Maar dat betekent wel dat ik heel streng moet dieeten en veel moet sporten,ik word werkelijk van water al dik bij wijze van spreken. Het is niet voor iedereen even makkelijk om af te vallen en ik vind dat daar soms erg makkelijk over wordt gedacht.
Maar wat vinden jullie nu..ben ik te dik voor mijn paard of niet?
(ps,mijn doel is om nog 15 kilo af te vallen)
Voor foto's en video, zie mijn website...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:39

nee hoor, je bent imo niet te zwaar.het zijn wat" ïjdele " kilos.(dwz alleen voor t mooie).
maar je rijd goed, en je paard loopt lekker.
ik ben ook niet de slankste.ik ben ook onzeker.was eens aan t rijden buiten, stopt een jonge knul naast me.roept ie keihard uit t raam; vetzak, ga eens van dat paard af, dat is toch zielig! en reed zo gillend een heel eind achter me aan.
genant, en vernederend.... Boos!
maar dat stimuleerde mij wel tot afvallen.ik had trouwens een grote en zeer stevige quarter.ben tot nu toe een kilo of 22 afgevallen, verdeeld over 5 jaar.het gaat extreem langzaam bij mij, door een verkl** stofwisseling.
nu heb ik een jong paard, die wat kleiner en smaller is, en de onzekerheid komt weer opzetten Scheve mond

lady123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 11:01

Ik ben zelf dus ook erg onzeker over mijn gewicht. Dun zou ik nooit worden maar hoop toch dat ik nog wat kan afvallen. Ik heb nu maat 44 en hoop dat het 40 of 42 kan worden.

Ik kan een leuke quarterruin 4 jaar krijgen. Maar dus wel "klein" en niet echt breed. Zijn stokmaat zou ongeveer 1.50 zijn. Zelf ben ik dus 1.78 en maatje 44.

nu kwam ik op stal daar mee aan. Krijg ik te horen misschien is een haf of tinker meer iets voor je. Zelf gaat de voorkeur uit naar een quarter of paint. Ik wil niet alleen wran doen maar ook de rassenshow lijken mij leuk om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:06

MysticTinker schreef:
Vooral toen ik vorige week bij Paul's western stables was, bij t WK teampenning, daar zaten me toch een stel dikke duitsers Nagelbijten / Gniffelen Op quarters van gemiddelde grootte.. Die mannen waren niet echt lang, maar wel écht dik, zwaarder dan 100 kilo.. Wij hebben ons dan ook afgevraagd hoe die paarden met zo'n gewicht nog die korte, snelle wendingen kunnen maken bij t cutting. Maar toch leken de paarden er niet echt veel problemen mee te hebben.

Misschien is het voor een paard zelfs wel makkelijker om met een niet te lange zwaardere ruiter zijn wendingen te maken, dan met een langere ruiter van hetzelfde gewicht... Bij een korte ruiter zit het gewicht letterlijk dichter bij het draaipunt, dus makkelijkere beweging dan als de ruiter heel lang is...

Tamelijk onbeschoft trouwens om er een foto van in jouw ogen 'écht dikke ruiter' bij te willen zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:00

Die foto is niet tégen die ruiters bedoeld, maar om te laten zien dat de paarden er juist weinig tot geen moeite mee hebben Knipoog Anders waren ze ook nooit ver gekomen in zo'n wedstrijd.

En ja, die ene duitser was écht dik Clown
Heb de foto's van catalyst1 gezien, en ik vind jou gewoon 'goed gevuld' Vork Niks om je druk over te maken hoor. Zijn misschien wat mensen die wat te zeuren hebben over het plaatje, maar daar zou ik me niks van aantrekken. Het gaat erom dat t paard er geen moeite mee heeft Lachen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:13

precies!!
het trieste is, dat anderen je onzeker maken. Boos!