(sliding-)stop gaat niet helemaal zoals het moet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:19

Ik denk dat die zich ook niet echt druk zouden maken om de hoofdhouding van hun paard, doorlopende voorbenen en zittende achterhand. Als je maar niet in het ravijn dondert, da's dan toch redelijk belangrijk Haha!
*LOL* Moet nu aan een heeeeeel flauw mopje over een kameel denken *LOL*
Phoe phoe....... *LOL* *LOL* *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:18

Ik denk dat de sliding het gevolg is van het 'wedstrijd' rijden, hoe verder hoe spectaculairder Haha!
Die jongens op de prairy (of aan het werk in een paddock) 'sliden' liever niet, want dan zijn ze nl hun koe kwijt Cool

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:23

Technisch gesproken zit er nu in de wedstrijdonderdelen met koeien ook geen slidingstop, voor dezelfde reden...dus die was bekend SM Haha!

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:26

Vraag ik me toch af Verward of reining en cutting/fencework dan wel op één paard te doen zijn Verward

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:33

Nou gaan we wel een beeeeetje off-topic, maar heel strikt gezien zou dat dus inderdaad niet kunnen. Een cutting-paard met plates lijkt mij ook niet handig. Working Cowhorse zou weer wel moeten kunnen met plates, maar je zal dan toch een korte stopper moeten hebben, omdat je anders je koe voorbij glijdt.
Ik heb ook wel eens gezien dat de draaien voor de cutting geoefend worden door veel achterwaarts te gaan en vanuit een achterwaartse beweging te draaien, dat zou dan voor je spin weer niet de bedoeling zijn.
(ben geen cutting-kenner trouwens, dus misschien heb ik het mis).

Hier wordt het waarschijnlijk wel gecombineerd omdat je nou eenmaal maar 1 (duur qua onderhoud) paard hebt, en daar maximaal plezier uit wil halen...

T kan een nieuw topic worden, welke onderdelen zijn te combineren... Of is dat al eens geweest?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:14

Sonja schreef:
Ik heb een kl*temiddag op m'n werk dus ik wil wel een poging doen. If I'm wrong, shoot me....

Ik denk (jaja) dat Blaze niet letterlijk bedoelt dat je je paard met z'n kop tegen of in Haha! de muur moet leren stoppen, maar dat hij daarmee een bepaald gevoel bij de ruiter probeert aan te geven.
Het gevoel van het ineens met je eigen zit die stop inzetten, alsof er ineens een muur voor je paard geprojecteerd wordt. Dus zonder veranderende hoofdhouding ineens die achterhand op de rem, terwijl de voorhand nog even doorloopt om niet achterover te gaan.


Ga ik door voor de koelkast, of word ik neergeknald? (eindelijk wat spanning in een f*cking boring day) Haha!



je gaat absoluut door voor de koelkast Cool
je zit zo giga dichtbij met wat ik wil zeggen(maar toch nog niet zeg Cool )

En Cer jawel hoor het heeft alles te maken met dit topic,speciaal om te vermijden dat je open monden en te hoge hoofden gaat krijgen

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:51

Blaze schreef:

je gaat absoluut door voor de koelkast Cool
je zit zo giga dichtbij met wat ik wil zeggen(maar toch nog niet zeg Cool )

En Cer jawel hoor het heeft alles te maken met dit topic,speciaal om te vermijden dat je open monden en te hoge hoofden gaat krijgen


Misschien heeft het nut dat je gewoon uitlegt wat je bedoelt? De meesten van ons hebben al een koelkast en willen gewoon wat wijzer worden... Gaaaap

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 20:12

Citaat:
Nou gaan we wel een beeeeetje off-topic, maar heel strikt gezien zou dat dus inderdaad niet kunnen. Een cutting-paard met plates lijkt mij ook niet handig. Working Cowhorse zou weer wel moeten kunnen met plates, maar je zal dan toch een korte stopper moeten hebben, omdat je anders je koe voorbij glijdt.
Ik heb ook wel eens gezien dat de draaien voor de cutting geoefend worden door veel achterwaarts te gaan en vanuit een achterwaartse beweging te draaien, dat zou dan voor je spin weer niet de bedoeling zijn.
(ben geen cutting-kenner trouwens, dus misschien heb ik het mis).




Ik heb leren rijden op een cuttingstal en mijn paard is in eerste instantie ook cutting-ingereden.

Wat betreft die draai:een cutting-draai gebeurt op het buitenachterbeen en begint vanuit een achterwaartste beweging en een reiningdraai op het binnenachterbeen en vanuit een voorwaartste beweging.
De stop:bij reining moet het paard sliden en voor doorlopen;bij cutting heb je een directe stop.
Nog een verschil:in de wending bij reining meer gewicht naar binnen;Bij cutting meer gewicht naar buiten.

Of dit te combineren is reining en cutting is een veel terugkomend discussiepunt,en de meeste zijn van mening van niet.

Voor mij is dat hele slidingstop-verhaal zo interresant,omdat ik mijn paard om wil rijden naar reining.Ze maakt op dit moment een harde stop waarbij ze dus wel op haar voorbenen "stuiterd" en haar hoofd laag houdt en naar voren steekt.Waar ligt dit aan?Meer met de backup gaan werken?Meer of minder tempo?Weer eerst in draf oefenen.

Ze heeft trouwens geen slidingplates en ik heb natuurlijk ook geen echte sliding-bodem in mijn buitenbak.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:34

Blaze schreef:
hehe eindelijk Cool
dus jij begrijpt wat ik bedoel??????
denk het niet helemaal Cool
eigenlijk helemaal niet.
welke wall bedoel ik en hoe maak je hem??? Cool


ik heb ook al een koelkast, maar wil het proberen voor een magnetron Haha!

Bedoel je met 'wall' een 'denkbeeldige muur' ?
eh... hoe maak je hem ?
Paard 'tussen' je handen/benen/zit rijden = muur ?
Dus niet écht tegen de muur aan, maar je combinatie whoa, zit, benen, handen is een 'muur' ?

Ik ben met Colinda ook met 'fencing' begonnen, heb hier wat van op band staan, hou het voor de video avond Knipoog

Overigens... om o.a. Carys tegemoet te komen... als ik het niet juist heb, wil ik ook het antwoord wel weten, wat je dan wel bedoelt Schijnheilig Haha!

groetjes

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:39

En ik hou me aanbevolen voor een uitgebreide uitleg van fencing. Ik heb er van alles over gelezen en toch ....????
Je komt toch de hoefslag ook tegen? En je paard ziet het hek toch en stopt bij mij vanzelf?????

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 02:00

Blaze schreef:
JUST LET HIM WALK IN TO A BRICK WALL Cool

Dat heb ik ook eens geprobeerd met mijn super lenige andalusiër, hij ging alleen versnellen hoe dichter ik bij de muur kwam Frusty op laatste moment ging hij eerst iets naar links maar bedacht zich en ging in volle galop rechtsaf VOL met mijn knie tegen de muur AUW.... IK bleef wel zitten maar hen paar weken niet kunnen lopen. (lidteken zit er nog)

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:56

Carys schreef:
En ik hou me aanbevolen voor een uitgebreide uitleg van fencing. Ik heb er van alles over gelezen en toch ....????
Je komt toch de hoefslag ook tegen? En je paard ziet het hek toch en stopt bij mij vanzelf?????


Wat wil je weten eigenlijk?

Fencen is gewoon met een noodgang over de A-C lijn (of C-A, ligt eraan welke kant je op gaat) crossen, en dan vlak voor de muur of het hek nog even flink benen geven.

Een beetje als wanneer je bij iemand in de auto gaat zitten, zegt 'rij maar zo hard mogelijk op die muur af, ik zeg wel ho' en dan stiekem geen ho zeggen...

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:49

Colinda schreef:

ik heb ook al een koelkast, maar wil het proberen voor een magnetron Haha!


Ik ben met Colinda ook met 'fencing' begonnen, heb hier wat van op band staan, hou het voor de video avond Knipoog

Overigens... om o.a. Carys tegemoet te komen... als ik het niet juist heb, wil ik ook het antwoord wel weten, wat je dan wel bedoelt Schijnheilig Haha!

groetjes



ok Cool op de video avond zal in woord en beeld exact uitgelegt worden wat The brick wall is en hoe toe te passen.
Ik weet in elk geval dat Sonja en Colinda 80% van hun verhaal bevestigd krijgen. Cool

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:58

Nou geweldig! Daar ben ik zowieso niet bij, dus zal ik er niet achter komen.

Nu heb ik voor het stoppen geen brick wall nodig, niet letterlijk en niet figuurlijk, dus ik lig er niet wakker van...

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:12

Blaze schreef:
Ik weet in elk geval dat Sonja en Colinda 80% van hun verhaal bevestigd krijgen. Cool


en die andere 20% Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:20

Die krijgen we daar als bonus als we een pakje kauwgum kopen in Lunteren *LOL*

Kom op, we hebben nog een maand om achter die andere 20% te komen. Of misschien dat we die wel 'ontdekken' door iemands videodinges?

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:25

waarom die raadseltjes, en de moeite om er zelf achter te moeten komen, als je het gewoon simpel kan vertellen Verward
het wiel is ook maar 1 keer uitgevonden ,ook al denken sommige van niet

het leven zonder de "brick wall" is al moeilijk genoeg Knipoog

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:47

sja waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan he Knipoog
Zo'n raadsel is het niet, het is zoals Sonja en Colinda al schreven. Nieuw is het dus ook niet. Het is alleen zo moeilijk om precies te omschrijven hoe of wat, je moet het eigenlijk gewoon zien want dan is het zoveel duidelijker. Larry Trocha legt het op de band allemaal heel mooi uit, en laat bovendien op verschillende paarden, die allemaal in een ander stadium van de training zijn zien hoe hij het doet waarom hij iets doet en wat voor effect het heeft. Die 20% is eigenlijk zo'n beetje de touch die hij er zelf aan geeft.
Zoiets als "een beetje van jezelf en een beetje van maggie" ofzo.... Verward Haha!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:09

Cer schreef:
Fencen is gewoon met een noodgang over de A-C lijn (of C-A, ligt eraan welke kant je op gaat) crossen, en dan vlak voor de muur of het hek nog even flink benen geven.


dit ben ik niet met je eens... maar weet je wat...
ik zal een nieuw topic starten

groetjes

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:04

oke... dan wacht ik op de maggie Haha!
dat houd ik wel uit tot eind februari

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 18:10

Als ik wil dat radetsky stop dan ga ik in galop en vraag hem een beetje aan de teugel, dan laat ik hem lekker door galopperen en dan op een bepaalde plek als het lekker gaat, zeg ik heel zacht: 'Hoo...'.
En dan doe ik als ik daarmee klaar ben met het woordje (het liefst als je nog net even bezig bent met "ho") geef ik een kort trekje aan zijn teugels en dan maakt hij een stop. Uiteindelijk hoef je geen trekje meer te hebben maar daar ben ik nog niet en zal ik waarschijnlijk nooit komen. Ik denk ook dat radesky nooit een grotere sliding dan 1 meter kan maken (ben pas op zijn 14de begonnen met westernrijden...domdomdomdom) .