Snaffle versus shanks

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-01 09:33

Leider worden heeft te maken met het krijgen van respect. Respect dwing je niet af en zeker niet aan de hand van lijfstraffen (want dat is toch eigenlijk wat we doen).
Respect verdien je.
Heb jij op school respect gekregen voor leraren die je angst inboezemde? Nee, daar was je bang voor. Je had respect voor de leraren die zich in jouw situatie probeerde te verplaatsen en die positief stimuleerden. voor die mensen deed je je best.
Het trainen van je paard is idemdito. En we worden allemaal wel een keertje boos, we zijn ook niet perfect en affentoe is dat ook nodig, maar als ik mijn paard 'the hard way'had behandeld (wat daarvoor al door andere was gedaan) dan stond hij nu nog te trillen als een rietje als ik hem zijn halster om moest doen.
Nee, de vriendschap die ik met hem heb weten op te bouwen is ontstaan door hem te waarderen en begrip te tonen voor zijn 'angsten'. Nu is hij veranderd van een schichtig konijntje in een heus paard met zelfvertrouwen.
Als je dat soft wilt noemen.....mmm....

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 19:10

Sorry hoor, maar hier kan het verhaal niet meer volgen. Aan de ene kant zeg je van geen lijfstraffen maar je rijd er wel op. Wat is nou een grotere straf voor een paard dan dat we hem zijn vrijheid ontnemen en er boven op gaan zitten en willen dat hj domzinnig rondjes gaat lopen!!!
Wij mensen zijn elke minuut bezig onze parden voor keuzes te zetten. Keuse nummer 1 is doe wat ik wil.
Keuze nummer 2 is krijg een rot gevoel, mentaal of lichaamlijk.
WAnt niet alleen lijfstraffen zijn straffen. Zoals Monty Roberts die een paard uit de beveiligde kudde drijft, dat kan ik nou niet bepaald aardig vinden. Met als enige verschil dat het dier het eerder begrijpt wordt beweert.
Mijn lieve monster wilde gister niet de trailer in, ik verkoscht hem een schop en binnen 2 seconde stond hij op de trailer. Is dit wreed, dieronterend? Nee hoor, moet je zien hoe vaak ze mekaar te lijf gaan, met vaak veel hardere klappen als die schop van mij.
We lijden onze paarde door onprettige gedachtens of gevoelens. De een kiest mentale kant en de andere voor fysieke kant. Wat is schadelijker voor het paard?
Dat is de vraag.
Kim
p.s zal hier vast veel commentaar op krijgen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 19:18

Nee hoor Kim, ik ben het helemaal met je eens. Bij mij op stal staat een vrouwtje die je bij wijze van spreken al aangeeft bij de dierenbescherming als je je paard een tik geeft omdat ie bijt ofzo. Ze is zelf helemaal in de NH. Maar, het is net wat je zegt, ook in zo'n roundpenn a monty roberts luistert een paard want anders...... Inderdaad, veel mentale druk. Kijk maar eens in een kudde, paarden gaan weg voor de hengst want anders krijgen ze klappen. Maar, er is ook vaak 1 paard waar ze graag bij willen zijn die geen mentaal/fysiek geweld gebruikt. En ik heb ontdekt dat ook de mens zo'n paard kan zijn Lachen Clickertraining!!!! Als ik een handdoek in de stal gooit brengt mijn paard die naar me terug, niet omdat ie anders een pak slaag oid krijgt maar omdat ie een brokje krijgt als ie dat doet. Dus 'positive reinforcement' ipv 'negative reinforcement'Maar ja, ik zit ook nog steeds op hem dus dat is dan toch weer wat minder he Verward

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 20:17

Hoi,
Wel negatief en positief zijn in dit opzicht eigelijk gelijk. Als je hem iets op laat pakken ( heb je hem dit geleerd via de methode van nathalie penquit? of hoe ze ook heet)en hij krijgt daarvoor een beloning dan koppel je automatisch negtief eraan als hij het niet doet. Straf dus!!!
Heel lang geleden was er ooit eens een mens die te lui was op zelf van A naar B te lopen en bedacht dat hij iets anders maar met dat probleem op moest zadelen. De paarden waar dom genoeg om aardig te zijn en lieten de mensen op hun rug. Hun lot was bezegeld.
We gebruiken paarden voor ons plezier en dat we het omdat we er niet ons brood mee hoeven te verdienen op wat voor manier dan ook, kunnen we ze op een andere manier gebruiken wat ons de kans geeft om op een andere manier te denken over onze paarden. Wat bij veel mensen weer aanzet tot dingen als NH. Ze denken dat ze er een paard mee helpen. Mij best maar een paard kan je maar op 1 manier iets leren. Door het een keus te laten maken. Kiezen tussen iets leuks en iets minder leuks in het beste geval.
Bloed uit de flanken gaat mij ook veel te ver. Dat doe je je paard niet aan. Ik niet in ieder geval.
Kim

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 21:02

in usa had ik buren die hun paard achter de pick-up bonden "taking him for a ride" als het beest niet gehoorzaam genoeg was, het was daar normaal om een paard aan een telefoonpaal te binden, voor een jaartje ofzo

maar hier hebben paarden regenjasjes aan en komen nauwelijks op een wei te staan...overal is er wat he

wat betreft de snaffle, dat is je bit voor al je werk,ook als je overgaat op shanks/curb is het prettig de snaffle te blijven gebruiken voor je recreatieve rijden, en shanks gebruik je op een punt in je training als je er aan toe bent verder te gaan, niet om een probleem op te lossen wat je met snaffle niet kan
(mijn mening dus)

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-01 21:41

Hoi Kim,
Ik vind de vergelijking 'lijfstraf en erop rijden' een beetje uit zijn verband. Dan moeten we allemaal in een tent gaan wonen, honden de deur uit, konijnen uit hun hok en vissen in de sloot. Zo passen we geen lijfstraffen meer toe??
Als je alleen maar domme rondjes rijdt dan doe je iets fout. Tuurlijk blijft het werk voor onze paarden en lopen ze liever over de steppe (alhoewel dagelijks zoeken naar je kostje of het lekker aangeboden krijgen is ook wat voor te zeggen). Maar werk kan best wel leuk zijn, als je bv. beloond wordt voor je prestatie of regelmatig een uitdaging aangeboden krijgt.
Mijn paard was te bang om te kunnen benaderen, stond echt te trillen als ik in zijn buurt kwam en vloog naar achter als ik langs zijn box liep. Voor mij een schoolvoorbeeld dat verkeerd straffen negatief kan uitpakken.Want dat is waar we eigenlijk over spreken, een hengst in de kudde of de alpha merrie straffen zeker niet zachtzinnig maar wel op het juiste moment en op de juiste manier waardoor het paard de boodschap wel door heeft. Wij zijn meesters in het straffen op het verkeerde moment en op de verkeerde plek. Al je paard loopt te klieren om in de trailer te gaan dan moet je inderdaad er voor zorgen dat het in de trailer aangenamer is dan daar buiten. Dat kun je doen door hem een rotschop te verkopen of bv. door hem in kleine rondjes te longeren en 2 minuten flink te laten draven, lopen ze er ook zo in. Het is maar wat bij jou en je paard past.
Als ik de eerste keuze toepas bij mijn paard dan ben ik weer terug bij af en bij de tweede keuze vind hij mij ook echt niet leuk maar is dan alleen maar boos en niet bang.
Straffen is echt niet slecht als je het maar op het juiste moment en op de juiste manier doet.
Maar volgens mij gaan we onwijs off-topic alhoewel dit ook een aardige discussie is!

Kirsten

Berichten: 4509
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 21:44

sorry ff offtoppic Ons Clubblad heet Snaffle...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-01 21:51

volgens mij meer toppic dan mijn tekst hierbocen, gaat tenslotte weer eens over een snaffle Haha!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 06:18

Ik bedoelde ook niet dat rijden een lijfstraf is. we moeten er alleen wel aan denken dat een paard niet is gebouwd om ons te dragen en dat elk veulen hoopt om vrij met mama rond te lopen.
Tijden is niekt verkeert!! Negen van de tien veulens die er nu geboeren worden kunnen niet meer in het wild overleven. Als ik mijn lieverd in een groot schraal land zet weet ik zeker dat hij zich dood vreet. Darnaast hebben veel van onze gfokte paarden niet genoeg vacht meer om te overleven.
Dus rijden is niet verkeerd, en misschien dat je paard er inderdaad wel lol aan beleefd, maar natuurlijk is het zeker niet.
Kim

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-01 09:06

Ik denk dat paarden het werk in de bak (binnen of buiten) minder leuk vinden dan een buitenrit. Toch heeft hij kennelijk wel lol in het rijden want hij staat in een heel groot land en komt meteen aanlopen als ik daar met zadel en hoofdstel aankom. Hij staat niet alleen dus het kan ook geen behoefte aan gezelschap zijn. Waarschijnlijk is het de verandering van omgeving en impuls die hij leuk vindt en dat ik dan op zijn rug zit dat neemt hij maar op de koop toe. Party!!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:14

Ik ben nog "trouw" aan mijn dubbel gebroken trensje. Ik rijd geen wedstrijden (hoewel ik wel les blijf houden omdat ik mijn paard wel getrained wil houden natuurlijk!) en ben van mening dat ik dan ook geen shank nodig heb. Mocht ik wel wedstrijden gaan rijden als Escala weer wat relaxed-er de trailer in wil, dan ben ik toch echt eerst beginner en dan heb ik begrepen dat ik nog steeds op 2 handen mag rijden met een trensje, ongeacht de leeftijd van mijn paard. En mocht ik dan zo ver komen dat ik dat niveau "ontstijg" dan kan ik tegen die tijd met mijn instructrice wel bekijken of ik eens over moet gaan op een shank en 1 hand...tot die tijd red ik me prima met mijn trensje. Escala kan goed op 1 hand bereden worden, maar zo lang ik niet op dat niveau zit waar je met een shank moet rijden vind ik dat ik dat zelf best af en toe op 1 hand kan rijden met mijn trensje om dat een beetje te blijven oefenen. All in due time zal ik maar zeggen... Schijnheilig Een meer ervaren ruiter zal ongetwijfeld met een shank uit de weg kunnen met Escaal, maar zo lang ik die zekerheid niet heb over mezelf komt er geen shank in mijn kast. Knipoog (Mijn geld gaat al hard genoeg de deur uit zonder dat ik iets voor een ander zou kopen... Haha! )

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-06-29 11:15 ]</font>

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 11:19

Ik rijd Endurance met een Shanks. Rijd verder geen Western, maar gebruik wel dit bit. Is veel relaxter, heel lichte hulpen te geven, hoef niet de hele tijd met strakke teugels te rijden, kan gewoon met lange teugels een drafje enzo doen. Neef reageert er super op!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 11:21

doe mij m'n bosal maar...