Goed, zoals de titel dus al aangeeft wil ik eigenlijk met westernrijden beginnen.
Ik merk dat zowel ik als mijn paard geen plezier meer hebben in rijden. Ik denk dat er te weinig afwisseling inzit en ze houd niet van dat saaie rondjes lopen in de bak. Springen doen we af en toe ook eens, maar we hebben weinig hindernismateriaal waardoor het gauw ophoud. Buitenrijden doen we ook en vinden we tot nu toe het leukst, maar we hebben de omgeving al helemaal gezien. Ik heb helaas nóg geen trailer en E-rijbewijs, dus naar andere plaatsen gaan houd ook op.
Ik merk dat haar plezier weg is en de mijne ook. We hebben dit jaar maar 5 of 6 keer gereden. Verder doe ik alleen grondwerk met haar en een keer een stevige wandeling.
Nu zit ik er dus over te denken om te beginnen met western. Zelf lijkt het me onwijs leuk en er zit allicht veel afwisseling in. Ook denk ik dat mijn paard het erg leuk zal vinden. Vroeger heb ik namelijk wel eens achter grootvee aan moeten rijden om ze te vangen of met spelletjes dagen wel eens een barrelrace gedaan. Ze werd er helemaal enthausiast van en daarom denk ik dat ze western erg leuk zal vinden.
Nu heb ik begrepen dat er ook verschillende soorten "takken" in western zitten? Wat is het beste om mee te beginnen?
Kennen jullie misschien een westernmanege in de omstreek Tiel/Geldermalsen/Arnhem/Nijmegen?
Is het verstandig om met mijn eigen paard te gaan of gewoon op een manegepaard? (Ik zit anders ook weer met vervoer, moet mijn E rijbewijs nog halen.)
Welke "tak" van western is geschikt voor mijn 12 jarige haflinger? Ze houd erg van racen of achter dingen aan rennen, daarbij is ze erg wendbaar en lekker gevoelig op de hulpen.
Waar moet ik rekening mee houden (ook voor mijn paard) als ik ga beginnen met western?
Is er misschien een mogelijkheid tot privélessen aan huis?
Nou, ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen en informatie kunnen verstrekken.
Ik wil goed voorbereid zijn.
Groetjes, Babeth!