Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

MarcR schreef:Hierdoor en samen met mijn persoonlijke ervaringen uit de engelse wereld, denk ik te kunnen besluiten dat wij in het algemeen gemakkelijker de stap zetten van “mensen met een paard” naar “paardenmensen”.

wat een hokjesdenken hier weer... 
[/edit]
omdat m'n jonge paard dingen doet zonder ooit het geleerd te hebben. Gewoon omdat ik de correcte hulpen geef... Zulke dingen zou men in een gewone manège misschien ook eens wat meer aan de ruiters moeten uitleggen. Ik heb op verschillende manèges les gevolgd vroeger en nooit heb ik zulke theorie gehad of zelf maar een deftige uitleg.
. Al moet ik toegeven dat m'n eerste westernlesgever ook nooit veel uitleg gaf...
, maar toch meer dan op al die traditionele manège. Tja, dat zijn mijn bevindingen.
cissy schreef:hokjes denken??? ik vind nou niet van mezelf dat ik in hokjes denk, heb respect voor iedere goede ruiter engels of western, maar vind het jammer dat er zo weinig theorie wordt gegeven

cissy schreef:maar hoe wil jij dan je paard de juiste galop aanleren en eventueel corrigeren als je niet eens weet welke beenzetting de galop is en welk been je als eerste moet bedienen???? Of als westernruiter vanuit stilstand in de juiste galop wilt vertrekken?
is niet erg als je het niet gelijk weet maar er wordt te weinig over nagedacht maar men wil wel verder in de sport..... vandaar dat ik het jammer vind dat er zo weinig aan theorie wordt besteed, geldt overigens voor beide stijlen alleen mijn ervaring is (goede instructie gehad) dat het bij western eerder meegepakt wordt omdat je het anders niet redt.
en dan het zweefmoment.Citaat:Romkabouter; En bovendien hoef je niet te weten welk been eerst gaat om in de goede galop te zitten. Je moet weten hoe je dat voelt en hoe je het paard daar kunt krijgen
. Niet iedereen voelt dat of moet dat nog leren.
(dit alles natuurlijk in samenwerking met een goede instructeur/trice)cissy schreef:hokjes denken??? ik vind nou niet van mezelf dat ik in hokjes denk, heb respect voor iedere goede ruiter engels of western, maar vind het jammer dat er zo weinig theorie wordt gegeven

Romkabouter schreef:Instructeurs moeten het natuurlijk wel uit kunnen leggen

ikke schreef:ik ga, zoals wel vaker, met Rommie mee, begin eens met de balk in je eigen oog, voordat je gaat zeuren over de splinter bij de ander.
Ik zie veel brandhout in de western(sport) en evenveel "pennies-met-shetties" al zijn dat dan vaak Quarters, de mentaliteit is gelijk. Diezelfde ellende zie ik evengoed in de dressuuer en "NH" of wat daar voor door wenst te gaan.