[WN] De 'bedoeling' van een westernzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

De 'bedoeling' van een westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 11:40

Hee, ik rijd een aantal keer per week op een haflinger va een 9-jarig meisje, en haar ouders hebben een westernzadel voor haar gekocht want ze dachten dat ze dan meer grip had.(ze rijdt overigens wel gewoon dressuur)
Alleen ik moet dus ook op dat westernzadel, maar ik snap de bedoeling eigenlijk niet echt.
Hoe moet je je benen houden, moet je lichtrijden of doorzitten in de draf etc?
kan iemand mij dit uitleggen? Bloos

Liezel1

Re: De 'bedoeling' van een westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:41

een westernzadel voor meer grip? kan ze dan niet beter gewoon zitlessen nemen?

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:43

Misschien dat ze te klein is voor de pony .. western zit dan wat makkelijker..kan best haha.

Lichtrijden is gewoon hetzelfde als dat je al doe, benen hou ik ook hetzelfde op een westernzadel. Alleen moet ik zeggen dat ik niet zo netjes rechtop zit in zo'n zadel, het zit ook zo ontspannen. Doorzitten in de draf hoeft echt niet hoor, dat deed ik ook niet. Ik heb les gehad en deze vertelde mij ook dat dit lang niet altijd gebeurd. Dus gewoon lichtrijden, even doorzitten voordat je aanspringt in gallop..en verder weet je het wel denk ik.

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 11:44

Liezel1 schreef:
een westernzadel voor meer grip? kan ze dan niet beter gewoon zitlessen nemen?

Uhh.. ja Haha! ?
Maar daar gaat het nu even niet om, die ouders hebben dat gewoon gedaan omdat het een heel klein meisje is en ze zich ook vast kan houden aan het zadel ofzo\..

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:44

Euhm volgens mij is een western zadel ontwikkeld om western mee te rijden en een dressuur zadel om dressuur mee te rijden, enz enz. Door het type zadel zit je anders, wat zowel voor je paard als voor de ruiter bevorderlijk is voor die tak van rijden. Klinkt mij een beetje als een koop aan die niet verder doordacht was dan de ideeën die opkomen aan de keukentafel. (of te wel gekocht zonder info in te winnen)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:13

Ik help op een manege waar ze ook aangepast paardrijden hebben, dwz paardrijden voor mensen met een (lichamelijke) handicap. Er zijn daar een aantal Westernzadels, omdat sommige ruiters daar idd beter op zitten. Sommige mensen hebben er dus blijkbaar wel profijt van, al is een gehandicapte ruiters misschien niet direct te vergelijken met een valide ruiter.

Je kunt in je Westernzadel gewoon lichtrijden of doorzitten. Ik vind doorzitten persoonlijk een stuk comfotabeler, maar dat zal per persoon en paard verschillen.

Sommige Westernzadels hebben beugels die een beetje meer aan de voorkant zijn opgehangen, waardoor je je benen wat minder goed lang naar beneden kan houden. Je kunt dus misschien wat minder gemakkelijk in de 'dressuurhouding' zitten.

Toch denk ik dat je zeker lekker kunt rijden met een Westernzadel, en het meisje kan zich misschien ook vasthouden aan de knop. Wil jij (of zij als ze wat ouder is) wat serieuzer rijden, dan is een dressuurzadel misschien wel prettiger. Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:56

persoonlijk denk ik dat dat kleine meisje beter zit op een dressuurzadel, is nl een minder breed zitvlak dan een westernzadel en beter voor haar heupen.
Kunnen ze niet een bokriempje aan het dressuurzadel maken waar ze zich aan vast kan houden?

Een westernzadel heeft minder beweegbare beugels waardoor je je benen wel stiller kunt houden dan op een dressuurzadel, verder zou je hetzelfde moeten gaan zitten dus de oren/schouders/heup/enkels op 1 lijn. Lichtrijden kan ook prima op een westernzadel maar is in de westernsport niet gebruikelijk en wordt eigenlijk alleen tijdens trainingen gebruikt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:19

Cissy, je hebt gelijk denk ik. Een (sper)riempje tussen de oogjes aan de voorkant van het zadel zou ook een goede optie zijn!

slipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:32

Zit lessen nemen lijkt is makkelijker.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:07

Maar daar gaat het niet om, het gaat om de TS en niet om de dochter van de baas van het paard..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:58

Justice_ schreef:
Hoe moet je je benen houden

Gewoon ontspannen af laten hangen, net als op een engels zadel

Justice_ schreef:
moet je lichtrijden of doorzitten in de draf etc?

Kan allebei, wat je prettig vind Lachen