[WN] Omscholing van Western naar Dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarah_m

Omscholing van Western naar Dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:23

Hoii,

Het zal waarschijnlijk wel verkeerds staan, want daar ben ik een kei in (topics verkeerd plaatsen)
Maar ik heb dus een vraag, ik ben al een aardig tijdje op zoek naar een fijne merrie,
nu heb ik hier op bokt een heel leuke quarter gezien. Ze voldoet eigenlijk aan al mijn eisen, en heeft een lief koppie.

Alleen er is dus 1 probleempje Koe Clown En dat is dat ik graag dressuur wil gaan rijden. En ze is western beleerd
Als ik nou goede les neem natuurlijk... Is het aan te raden of juist niet..
Is het een echt moeilijke verandering voor het paard? Want ik hoor het wel vaak. (omscholing)
dus beste bokkers wat zeggen jullie?

Ik heb trouwens niet enorme wedstrijd ambities Knipoog

Sigrid

Re: Omscholing van Western naar Dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:25

Hoe oud is de merrie? En als je geen wedstrijdambities hebt, waarom zou je dan geen western proberen...misschien gaat er wel een wereld voor je open.

Quarters zijn idd wel hele lieve paardjes, pittig en toch koel in het koppie. Succes ermee in ieder geval.

PS: Zag hier laatst wel een advertentie op bokt van iemand die western spullen verkocht ivm overstap naar dressuur. Was me opgevallen, want meestal is het andersom. Misschien kan je haar benaderen?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:28

Als je toch geen wedstrijd ambities hebt, laat jezelf dan omscholen naar western Haha!

Een goed western getraind paard is heel gevoelig op de minste hulpen, en om dat nu overboord te gooien om er dressuur mee te gaan rijden, zou ik eeuwig zonde vinden.

Of het kan is iets anders. Het paard zal het er vermoedelijk wel moeilijk mee hebben, je gaat toch met meer continue druk rijden dan het paard gewend is, en dat kan in het begin een hoop stress/ frustratie bij het paard opleveren lijkt mij. De druk die in dressuur als "standaard' wordt gezien (lichte druk op de teugels, benen aangesloten) zijn voor een western getraind paard al aanwijzingen dat hij iets moet doen. En dan verwacht jij dat ie daar niet op reageert...

Het ligt er ook aan op welk niveau het paaard getraind is, een jong paard is nog meer op contact gereden, dan overschakelen lijkt me minder een probleem...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:38

sarah_m schreef:
Alleen er is dus 1 probleempje Koe Clown En dat is dat ik graag dressuur wil gaan rijden. En ze is western beleerd
Als ik nou goede les neem natuurlijk... Is het aan te raden of juist niet..

Hangt van je ambities en de bouw van je paard af.
Als je graag op een niveau wilt rijden waarbij een goede uitgestrekte draf wordt gevraagd heb je een probleem als je een QH koopt zonder ruime passen.
Als je op lager niveau wilt rijden en je koopt een QH met ruime passen heb je geen probleem Knipoog
Denk ook aan de bouw qua oprichting, als je een QH koopt met een lage halsinzet, zul je bij de dressuur tegen een houdingprobleem aanlopen.

Dus als je perse dressuur wilt rijden, kijk naar het paard en wat je wilt en maak een keuze.
Als je perse dat paard wilt, ga eens bij wat westernwedstrijd kijken om te zien of het wat voor je is.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:52

Bedankt voor de tips! Hmm misschien geef ik western wel een poging..
Maar ik rijd nu al zo lang dressuur.. En ik weet nou niet of western me zo ligt...

De merrie in kweste is trouwens 3 jaar oud en is pas 3 maanden onder het zadel geloof ik.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:12

Yentl_ @ [EA-TK-AP] [TK] wegens overstap naar dressuur, westernspullen te koop

Dit is iemand die overstapt van Western naar Dresuur, wellicht kan je daar eens mee gaan praten.

Je zou ook aan Klassieke/Academische Rijkunst kunnen denken. Dat heeft eigenlijk eenzelfde kern als western. Je rijdt namelijk zonder teugeldruk (zo min mogelijk iig) en ook met afgestoken benen. Bekijk maar eens een filmpje van Bent Branderup.

Denk trouwens dat jezelf omscholen ook makkelijker is dan het paard omscholen. Heb zelf weleens een westernpaard mogen rijden (ook een quarter) en die was echt mega-gevoelig. Daar moet je wel mee om leren gaan denk ik. Zo pakte ik mijn teugels de eerst keer vrij dicht bij elkaar, maar beest is getraind op neck-reining dus ging meteen afwenden. Stom van mij, wel grappige ervaring.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:16

Denken jullie dan dat ze nu al ook is geleerd om bij de lichtste druk iets te doen? Want ze is pas erg kort beleerd. (ik heb er geen verstand van hoor Knipoog mij niet gek aankijken als ik iets zeg wat voor jullie heel erg duh is.)

@ _sigrid_ Ja ik zal een filmpje van hem zoeken, wat is dan ongeveer het verschil tussen die 2 takken? (western/klassiek)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:21

ik heb altijd dressuur gereden, en ben overgestapt op western.

Daar ben ik degene die me heeft geintroduceerd nog altijd heel erg dankbaar voor. vind het 10000 keer leuker..

geef het een kans zou ik zeggen!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:01

sarah_m schreef:
Denken jullie dan dat ze nu al ook is geleerd om bij de lichtste druk iets te doen?

Als je goed dressuur rijdt wil je dit ook. Dit heeft niks met western/dressuur te maken maar met lichtheid op de hulpen Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:07

De basis van beide takken van sport is hetzelfde. Alleen de oefeningen zijn anders, en er wordt een andere hoofd-halshouding gevraagd.

Belangrijk bij de lagere dressuur is echter dat het paard lekker nageeflijk loopt, iets wat ook bij western paarden belangrijk is. Daarnaast moet je lekker kunnen stellen en buigen. Dit kan ieder paard (net als nageeflijk lopen) en dus ook geen probleem.

Dan krijg je de zijgangen. Ook die kan ieder paard, dus nog steeds geen probleem. Bij de hogere klasses krijg je te maken met oprichting. Dat is vanwege de andere bouw lastiger, omdat de hals meer verticaal als naar boven gaat. Toch is ook zo'n paardje heel prima te verzamelen (er onstaat hooguit een andere hoofd-halshouding bij als bij een kwpn-er). Dit is echter niet het belangrijkste punt.

Als het paardje je aanspreekt, zou ik zeggen: gewoon doen. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:10

Animal_ABC schreef:
Een goed western getraind paard is heel gevoelig op de minste hulpen, en om dat nu overboord te gooien om er dressuur mee te gaan rijden, zou ik eeuwig zonde vinden.

Pardon?? Een goed dressuur getraind paard is ook heel gevoelig op de minste hulpen, dat ligt niet aan de stijl maar aan de ruiter. Geen enkele stijl van paardrijden is krachtsport, in alle gevallen geldt dat je het zo licht mogelijk zou moeten houden.

Daarbij ken ik genoeg western getrainde paarden die helemaal niet gevoelig zijn op de hulpen, maak je geen illusies over het niveau van de gemiddelde westernruiter in Nederland, die is geen steek beter dan het gemiddelde niveau van de dressuurruiters.

Een jong paard dat nog maar net onder het zadel is kun je rustig ook dressuur mee gaan rijden, de basis is namelijk gewoon hetzelfde (zou het in ieder geval moeten zijn......).

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:16

Ik bedoel meer dat een western getraind paard in principe zonder contact gereden wordt, en reageert op het moment dat hij contact voelt. Als het paard al zover staat, dat ie echt met losse teugel gereden kan woren, vind ik het zonde om dat niet meer te "gebruiken" en te gaan rijden op constante druk. Ik weet goed genoeg dat er in de hogere dressuur ook op minimale aanwijzingen gereageerd wordt!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:18

Animal_ABC schreef:

Hoezo? Het doel van dressuur is precies hetzelfde

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:18

Constante druk??? bij dressuur is er dan hooguit sprake van een constant contact, en dat zou zo licht als de teugel moeten zijn...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:47

Dat bedoel ik dus Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:55

Ik bedoel constant contact, sorry voor mijn onjuiste formulering zo vroeg op de ochtend Bloos

Ik krijg blijkbaar niet overgebracht wat ik bedoel, dus ik zal het er maar bij laten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:13

_Sigrid_ schreef:
Yentl_ @ [EA-TK-AP] [TK] wegens overstap naar dressuur, westernspullen te koop

Dit is iemand die overstapt van Western naar Dresuur, wellicht kan je daar eens mee gaan praten.

Je zou ook aan Klassieke/Academische Rijkunst kunnen denken. Dat heeft eigenlijk eenzelfde kern als western. Je rijdt namelijk zonder teugeldruk (zo min mogelijk iig) en ook met afgestoken benen. Bekijk maar eens een filmpje van Bent Branderup.

Denk trouwens dat jezelf omscholen ook makkelijker is dan het paard omscholen. Heb zelf weleens een westernpaard mogen rijden (ook een quarter) en die was echt mega-gevoelig. Daar moet je wel mee om leren gaan denk ik. Zo pakte ik mijn teugels de eerst keer vrij dicht bij elkaar, maar beest is getraind op neck-reining dus ging meteen afwenden. Stom van mij, wel grappige ervaring.

Ik rijd western, mijn man klassieke dressuur ( Hij traint bij een instructeur van de Portugese Hogeschool en ik bij JeanClaude Dysli). Wij rijden allebei niet/ nooit met afgestoken benen en met lichte teugelcontact bij jonge paarden. Alleen de volleerde paarden rijdt je met minimaal teugelcontact. Bent doet heel goede en leuke dingen, maar op zijn heel eigen manier en in zijn filmpjes zie ik hem overigens ook niet met afgestoken benen ( en veel westernruiters doen dat ook niet; hooguit tijdens een sliding stop!).

Weer on topic: een paard wat op de juiste manier net onder het zadel is ( alleen de basis) kan nog alle kanten op als het goed is. Zeker als jij recreatief rijdt lijkt het me geen enkel probleem. Een jong paard zal in het begin met teugelcontact gereden worden en natuurlijk met benen en zit, anders wordt het erg lastig om over te brengen wat je wil. Als jij op de "goede"manier dressuur rijdt wil je ook op licht contact en rustig met je paard rijden, dus als je het paard leuk vind zou ik me daardoor niet laten tegenhouden.
Maar western is ook erg leuk Knipoog

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:59

Romkabouter schreef:
sarah_m schreef:
Denken jullie dan dat ze nu al ook is geleerd om bij de lichtste druk iets te doen?

Als je goed dressuur rijdt wil je dit ook. Dit heeft niks met western/dressuur te maken maar met lichtheid op de hulpen Knipoog

Mee eens, maar bij dressuur is er toch altijd wel (heel lichte) constante contact met de teugel

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 10:02

En voor iedereen; bedankt voor de tips en adviezen, ik ga gewoon bij de merrie kijken en dan kijk ik het wel aan!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:25

Gewoon doen Lachen
Ik heb een amerikaanse appaloosa die ik eerst western heb gereden en daar rijd ik nu L1 dressuur mee. En middengangen en uitgestrekte gangen is ook geen probleem. Elk paard kan uitstrekken, je moet alleen niet verwachten dat ie ze in zn nek gooit Haha! En dan nog, dat zijn maar een paar punten in een wedstrijd die je in elk geval voor een 6 kunt rijden, het is niet alleen een kwestie van die benen de lucht in maar vooral technisch goed rijden. Dus als jij je paard netjes voor elkaar hebt, netjes wegrijdt, laat verruimen en weer goed opvangt kan je ook zo voor een 7 gaan. In de L1 wordt in 5 onderdelen een middengang gevraagd, nou, dan heb je nog 25 andere onderdelen om goed te scoren Knipoog

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:30

cornelie schreef:
Gewoon doen Lachen
Ik heb een amerikaanse appaloosa die ik eerst western heb gereden en daar rijd ik nu L1 dressuur mee. En middengangen en uitgestrekte gangen is ook geen probleem. Elk paard kan uitstrekken, je moet alleen niet verwachten dat ie ze in zn nek gooit Haha! En dan nog, dat zijn maar een paar punten in een wedstrijd die je in elk geval voor een 6 kunt rijden, het is niet alleen een kwestie van die benen de lucht in maar vooral technisch goed rijden. Dus als jij je paard netjes voor elkaar hebt, netjes wegrijdt, laat verruimen en weer goed opvangt kan je ook zo voor een 7 gaan. In de L1 wordt in 5 onderdelen een middengang gevraagd, nou, dan heb je nog 25 andere onderdelen om goed te scoren Knipoog

Daar zit inderdaad wel wat in! Tong uitsteken ik ga zowiezo bij de merrie kijken, jullie hebben me om Knipoog

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:36

Iemand bij mij op stal is ook over gegaan van western naar dressuur. Dit paard liep altijd iets verkort voor en dat is nu weg. In het begin is het heel erg hard werken geweest, maar nu gaat het super goed.
Wat je inderdaad zelf al zegt, neem goed les, en blijf concequent rijden(dit moet trouwens niet alleen met omscholing natuurlijk).
Heel veel succes.