[WN] Wat voeren jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quartertje

Wat voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 14:27

Ik heb een 5 jarige paint ruin en hij staat elke dag van 9 tot 6 buiten op het land.
Ik rij 4x in de week en longeer hem ook 1 a 2 keer en in het weekend hebben we dan nog les. Dus beweging genoeg dacht ik. Hij krijgt 2x per dag een halve schep biks (basis sportbrok van Havens), maar toch is hij wat te dik. Ik wil hem wat laten afvallen, maar hoe? Nog minder biks of misschien een ander soort biks.....? Iemand tips? Ik zou ook graag willen weten wat jullie je Quarter/Paint voeren.

Broncoyboy

Re: Wat voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:56

Als ik dat gras zie bij jullie, zou ik zeggen, voer alleen nog een halve kilo muslie zonder haver van havens, dan is het paardje wat rustiger ,en hij is al dik genoeg. Het zijn van natuur sobere paardjes, dus rustig aan met voeren. groetjes van oma

Broncoyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:00

bey the way, mijn dikke eet alleen nog maar gras, en wat hooi in de stal, en een boterham zonderboter als ze binnen komt, en ze is nog zo dik. Als ze minder in het gras staan te eten, worden ze vanzelf wat magerder...

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:02

Maar Broncoyoby, het gaat niet alleen om het uiterlijk. van gras en hooi krijgt een paard niet meer de benodigde vitamines en mineralen binnen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:09

mehlika schreef:
Maar Broncoyoby, het gaat niet alleen om het uiterlijk. van gras en hooi krijgt een paard niet meer de benodigde vitamines en mineralen binnen.

Tuurlijk krijgt een paard genoeg vitamines en mineralen van gras binnen!
Hoe moeten ze anders in 'het wild' overleven?
Paarden die echt HOOG in de sport lopen (M/Z niveau en hoger) Die hebben alleen krachtvoer nodig!
En ja, ik voer zelf ook krachtvoer en rij ook geen M of Z, dus dat is ook niet nodig. (Mijn pony krijgt zon 0,7 kg krachtvoer per dag)
Sommige dagen geef ik haar echt niet wat hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:11

Ehhhhh Henkjan, een paard in het wild staat niet een paar uurtjes per dag op een klein stukkie Nederlandse weidegrond en hoeft ook niet te werken Knipoog En het wedstrijdniveau zegt ook "niet alles" over wat 'ie nodig heeft Haha!

Mijn Paint krijgt per dag max. 4 uur gras (arme wei), verder op stal en in de paddocks 24/7 onbeperkt hooi en 3x per dag 1/2 schep basisbrok. Geen supplementen, wel liksteen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:49

Die van mij loopt op olie en krijgt helemaal geen brok. Dan haalt hij de energie uit de vetten/olieen en niet uit de suikers, daardoor minder kans op spierproblemen/verzuring en dik worden (of insulineresistentie).

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:51

Verschilt heel erg per paard.
Onze paarden staan dag en nacht buiten. Ik moet er wel bij vermelden dat je het gras hier niet kan vergelijken met het gras in NL dus minder voedzaam.
Onze dikke mustang pony Ijsje krijgt 2 x 1/4 kg brok.
Mijn 3 jarige Quarter Sue krijgt 2 x 1/2 kg brok en een handje alfalfa pellets.
Mijn paint Jay is een heel ander verhaal. Ik rijd haar vaak en intensief en ze is zo te zeggen een 'hard keeper' (wordt niet makkelijk dik). Zij krijgt 2 x 1,5 kg brok, 1/4 kg alfalfa pellets en een halve kg bietenpulp.
Daarnaast krijgen ze allemaal 2 x per dag hooi en een vitaminen/mineralen supplement. Op hete dagen (wat hier nogal vaak voorkomt, zo rond de 35 of meer) ook elektrolyten.
Jay krijgt ook canola olie omdat ze gewoon wat meer vet in haar dieet nodig heeft.

Ieder paard kan verschillen in stofwisseling en heeft meer of juist minder nodig dan een ander. Vaak is dit ras gebonden maar hier binnen ook individueel.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:57

cornelie schreef:
Die van mij loopt op olie

Haha. lijkt wel of je het over een auto hebt Haha!
Hoe geef je die olie dan, hoeveel en welk soort?

Ik zit er ook aan te denken om Jay op een ander soort voer te zetten met een hoog gehalte aan vetten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:06

Henkjan schreef:

Dat zou op gaan als een paard nog als 'in het wild' kan fourageren en zelf kan kiezen wat hij heet. Helaas staat 99,9% van alle paarden, ALS ze al op gras staan, op vet koeiengras waar veel eiwit (voor de melkproductie) en weing kruiden en harde grassen in staan. In wezen is koeiengras (die met hun tong grazen en niet zo kort af grazen als paarden) totaal ongeschikt voor paarden (die met hun tanden en dus veel korter grazen). Voor paarden heb je hardere grassoorten nodig die een lager groeipunt hebben en heel andere voedingswaarden. Verder eten paarden ook graag verschillende grassen én kruiden, iets wat ze in een gemiddelde hollandse wei dus niet krijgen.
Dus néé... een paard haalt absuluut niet voldoende vitamines en mineralen uit een gemiddelde hollandse wei, óf van het gemiddelde hollandse gras.
Zelfs een shet die niks doet zou je dus voor de vitamines een klein handje voer per dag moeten voeren om ze gezond en vooral goed in model te houden (probeer het maar eens, geef een shet een klein handje voer per dag bij en je zult zien dat ze véél minder 'buikig' worden).

En natuurlijk is het onzin om onze verwende gedomesticeerde paarden te gaan vergelijken met paarden in het wild... da's appels met peren vergelijken.

En idd hogere vetgehaltes in plaats van hogere suiker/koolhydraten gehalts zorgen voor minder spijsverteringsproblemen en een veel gelijkmatiger energie afgifte (en dus gelijkmatiger temperament van het paard).
Suikers zijn snelle energieleveranciers die direct verbrand moeten worden, vandaar dat een paard 'heet' wordt van suikers/koolhydraten. Vetten zijn langzame leveranciers die het dier kan opslaan voor later gebruik.
Daarom kun je een paard ook veel beter op gewicht krijgen door hoger in vet te voeren in plaats van bijv. bietenpulp of mais (beiden púúr koolhydraten) te voeren, wat ze alleen maar weer sneller moeten verbranden (en daardoor 'heter' en dus drukker worden, waardoor ze eerder magerder worden van meer voer dan dat ze er dikker van worden).

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:30

Francis schreef:
Henkjan schreef:

Dat zou op gaan als een paard nog als 'in het wild' kan fourageren en zelf kan kiezen wat hij heet. Helaas staat 99,9% van alle paarden, ALS ze al op gras staan, op vet koeiengras waar veel eiwit (voor de melkproductie) en weing kruiden en harde grassen in staan. In wezen is koeiengras (die met hun tong grazen en niet zo kort af grazen als paarden) totaal ongeschikt voor paarden (die met hun tanden en dus veel korter grazen). Voor paarden heb je hardere grassoorten nodig die een lager groeipunt hebben en heel andere voedingswaarden. Verder eten paarden ook graag verschillende grassen én kruiden, iets wat ze in een gemiddelde hollandse wei dus niet krijgen.
Dus néé... een paard haalt absuluut niet voldoende vitamines en mineralen uit een gemiddelde hollandse wei, óf van het gemiddelde hollandse gras.
Zelfs een shet die niks doet zou je dus voor de vitamines een klein handje voer per dag moeten voeren om ze gezond en vooral goed in model te houden (probeer het maar eens, geef een shet een klein handje voer per dag bij en je zult zien dat ze véél minder 'buikig' worden).

En natuurlijk is het onzin om onze verwende gedomesticeerde paarden te gaan vergelijken met paarden in het wild... da's appels met peren vergelijken.

En idd hogere vetgehaltes in plaats van hogere suiker/koolhydraten gehalts zorgen voor minder spijsverteringsproblemen en een veel gelijkmatiger energie afgifte (en dus gelijkmatiger temperament van het paard).
Suikers zijn snelle energieleveranciers die direct verbrand moeten worden, vandaar dat een paard 'heet' wordt van suikers/koolhydraten. Vetten zijn langzame leveranciers die het dier kan opslaan voor later gebruik.
Daarom kun je een paard ook veel beter op gewicht krijgen door hoger in vet te voeren in plaats van bijv. bietenpulp of mais (beiden púúr koolhydraten) te voeren, wat ze alleen maar weer sneller moeten verbranden (en daardoor 'heter' en dus drukker worden, waardoor ze eerder magerder worden van meer voer dan dat ze er dikker van worden).

even off-topic want het was niet mijn vraag natuurlijk.
Klopt wat je zegt over bietenpulp maar sinds ik dit geef blijft Jay beter op gewicht. Ze is ook niet heet van nature en mag wat dat betreft wel wat extra's gebruiken. Maar ik moet toegeven dat het me niet lekker zit dat daar zoveel suikers in zitten. Ik denk toch dat ik maar eens achter een voer aan moet gaan met meer vetten of juist meer olie door het voer gaan doen. Alleen weet ik niet in welke hoeveelheden ik extra olie bij kan voeren en wanneer en of het schadelijk kan zijn?
Als iemand hier wat meer ervaring mee heeft kan je me ook even pb'en zodat dit topic niet vervuilt wordt.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:55

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:10

'Vet' kant en klaar voer kun je hier in Nederland niet kopen.. Hier hebben we hoogstens een keer 8 á 9% (hoogste wat ik tegen ben gekomen), in Amerika heb je voertjes die 14 tot zelfs 20% hebben.
Wil je dus een 'vet' dieet voeren, dan zul je dat idd zelf moeten toevoegen of op een andere manier zelf voer moeten samenstellen (rice bran bijv. heeft een héél hoog vetgehalte en kun je i.p.v. olie voeren, maar ook hier is heel moeilijk en alleen nog via Duitsland aan te komen. Subli heeft een vergelijkbare product, die EM-mix, maar daar zitten ook vitamines e.d. aan toegevoegd.. moet je dus weer andere hoeveelheden van voeren...).
Olie toevoegen aan het voer moet je we een beetje geleidelijk doen en ook consequent voeren, want het spijsverteringssysteem past zich hier op aan.
Maar dan kun je het gerust opvoeren tot 1 kopje (zo'n klein pickwick theeglas) per dag (wel verdeeld over meerdere voederingen, meeste paarden zijn niet blij met voer dat 'drijft' in de olie). Bij grote paarden en bijv. hengsten kun je zelfs zonder problemen tot 2 kopjes gaan (of als je zoals Cornelie helemaal naar een speciaal dieet gaat), maar voor 't gemiddelde paard is 1 kopje als aanvulling op normaal - wel liefst melasse-vrij - voer genoeg. Ik heb dit zo jaren aan mijn paard gevoerd die erg moeilijk op gewicht te houden was en van teveel suikers ook heet werd en dat ging héél prima...
Het best gebruik je soya olie, maiskiem olie of arachide olie is ook goed.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:24

Zoals je denk ik wel weet Francis woon ik in Amerika en kan ik makkelijk aan een hoog vet gehalte voer komen dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Tis alleen die overstap waar ik tegenaan zit te hikken.
Dat soort hoeveelheden olie die jij aangeeft voer ik al maar dan Canola olie. Volgens de kenners hier het beste wat je aan je paard kan geven. Ik twijfelde eigenlijk vooral aan de hoeveelheid.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:38

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:47

sonita schreef:

Wow, hier schrik ik toch wel van. Nog nooit van gehoord. Is dit ook voor paarden zo? Veel mensen hier gebruiken dat voor hun paarden en werd me zelfs aangeraden door kenners.

We gaan trouwens wel heel erg off topic.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:59

off topic, goed alles gelezen? hele artikel.
wij voeren, veel goed hooi, en drie handjes conditie en een handje mais+lijnzaad brok van van Gorp horsefood per keer (drie maal daags)

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:02

sonita schreef:
off topic, goed alles gelezen? hele artikel.
wij voeren, veel goed hooi, en drie handjes conditie en een handje mais+lijnzaad brok van van Gorp horsefood per keer (drie maal daags)

Ja, nu heb ik alles gelezen. Denk dat ik maar overstap op wat anders. Raar, heb dit nog nooit gehoord over canola olie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:13

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:26

Splash, mij is door kenners juist soya olie aangeraden. Soya olie is ook wat in de betere 'hoog vet gehalte voertjes' gebruikt wordt. En't mooie is dat dat ook een vrij goedkope olie is... zou ik gewoon daar op overstappen. Hier is het in 10 liter cans te koop bij bijv. de Hanos...
Die hoeveelheden zijn echt geen probleem, heel veel Halterfitters voeren olie om de paarden op gewicht te houden en dan gaan er echt mínstens twee kopjes per dag in zo'n halterhengst, zo niet meer... (degenen die ik ken die het voeren voeren allemaal 2 tot 2,5 kopje per dag).
Olie is juist veel veiliger dan koolhydraten, er is al een studie die aan toont dat paarden op een hoog vet dieet véél minder gevoelig zijn voor zaken als tying-up en bevangenheid. Logisch als je bedenkt dat die zaken meestal veroorzaakt worden door 'overfeeding' (en dan m.n. de koolhydraten).

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:52

DubbelDun schreef:
@splash: hier moet je wel makkelijk aan kunnen komen
http://horse.purinamills.com/products/Omolene_200.asp

Zoiets vergelijkbaars voer ik al namelijk Safe Choice van Nutrena maar ook hierin is het vet percentage lang niet hoog genoeg vind ik.

@francis... Soya olie is idd een optie. Kijken of dat hier ook makkelijk te verkrijgen is.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:15

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:30

sonita schreef:
heb jij ervaring met wieght builder http://www.valleyvet.com/ct_detail.html ... b0d0204ae5 dat is toch ook zo iets.

Ja, daar zat ik idd ook aan te denken en zou een optie kunnen zijn. Wij verkopen het zelfs in de winkel dus krijg zelfs korting. Altijd mooi meegenomen Knipoog
Ik moet me daar eerst eens wat meer in verdiepen in hoeverre het echt werkt en hoeveel je daar van moet voeren. Ik ken niemand in mijn directe omgeving die het gebruikt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:40

Oeh, géén Weight Builder... ik weet het niet meer 100% zeker maar er is een 'gewichts opbouwend' middel (en ik dacht dus Weight Builder) op de markt en dat bevat dierlijke vetten. En dat wil je NIET aan je paard geven, een paard is niet gemaakt om dierlijke bestanddelen te verteren en daar kun je dus spijsverteringsproblemen mee krijgen.
Hou het liever op olie en Splash, jij kunt heel goed rice-bran voeren, da's in Amerika heel veel gebruikt en voor zover ik weet algemeen verkrijgbaar. Ik ben er hier JAAREN naar op zoek geweest maar 't was nooit te koop, ik heb van Mac begrepen dat het sinds kort in Duitsland wel te krijgen is. Maar Rice Bran is dus ook super voor extra gewicht (rice bran zijn dus de vezels van rijst en die bevatten héél veel vetten en is dus puur plantaardig).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:49

OK, toch even gecheckt, kan het niet meer vinden. Wel dat 'Hard Keeper' dierlijke vetten bevat, die dus in ieder geval niet.
Overigens bevat Weight Builder wel BHA én BHT... dat zit ook al ik veel voeders en is iets (vooral de BHT) wat je niet wilt voeren: http://www.lifetimepetfood.nl/Chemische.htm