[WN] foundation quarter percentage

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

foundation quarter percentage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 18:42

ik was in een dolle bui en dacht, laat ik nou eens het foundation percentage van mijn merrie gaan berekenen, poosje druk geweest, boeken erbij gepakt, zitten tellen, niet uitgekomen, valt niet mee....
toch maar 18,- USD betaald en uit laten rekenen, ach dollar staat gunstig, pas paard verkocht dus kon bruin wel trekken Lachen
blijkt dat ze toch nog 93.75% foundation is en eligable for registration, niet dat ik dat ga doen maar toch...
Hebben jullie dat ook wel eens uitgezocht en hoeveel waarde wordt er aan gehecht dat een paard uit de foundation lijnen komt?

AprilRain

Re: foundation quarter percentage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:05

Ik zou het wel heel graag weten, maar weet niet precies hoe ik dat moet laten uitrekenen... staat zoveel info op die site Bloos

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 19:20

er staan wel tips en trucs en een heel aantal paarden die zeker 100% zijn, maar ik was er een paar kwijt in mn stamboom...
je moet wel je stamboom tot vrij ver terug weten (effe handig zoeken bij de AQHA) en dan die regeltjes toepassen en dan gaat het vrij snel.

maar goed, je kan ook 18 dollar overmaken dan weet je het ook Lachen je hebt alleen het registratienr en de naam van het paard nodig, (en een creditcard/paypal en mailadres) stuk sneller en simpeler. Je krijgt alleen niet alle gegevens mee, alleen het eindpercentage.
Ik mis dus nu alsnog een stukkie info waar ik wel benieuwd naar ben. Ik weet dat Doc Bar aan vaderskant bij mij roet in het eten heeft gegooid maar moet nog de moederlijn uitpluizen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:50

Ik denk dat het om I Am Mrs Peppy Pine gaat (even op je site gekeken)? Ik heb naar haar pedigree gekeken en zie dat er aan vaders kant 1x Doc Bar in zit, die 75% is, Jameen Tivio, JB King, Dewey Darling zijn 100%, ze hebben allemaal voorouders voor 1940 die vol quarter zijn. Vader is dus 93,75% foundation (375 / 4)
Wat moeders kant betreft zijn Poco Pine, Annie Lee Cody en Costy Dog allemaal quarters tot voor 1940 dus 100% foundation maar Betty Burnet is maar 75%. Dus ook moeder is 93,75 met als conclusie dat ook I Am Mrs Peppy Pine met het gemiddelde van vader en moeder ook 93,75% foundation is.

Waarom is Betty Burnet 75% foundation? Betty Burnett is van Grey Badger III en Black Bonnie 14. Eerst Grey Badger III, hij is van Grey Badger II een Quarter Hengst uit 1941 met twee Quarter voorouders van voor 1940 dus Grey Badger II is 100% foundation. De moeder van Grey Badger III, Mary Greenock, is echter een volbloed wat Grey Badger III een half quarter maakt en dus maar 50% foundation.
Dan Black Bonnie 14, een merrie uit 1944 waarvan beide voorouders quarters zijn van voor 140 dus zij is 100% foundation. 100% + 50% maakt 75% voor Betty Burnett.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:50

@Jolande: Knap denkwerk Ja mocht je eens zin hebben mag je ook kijken naar Rapsody in Motion Knipoog
anders laat ik het wel even uit tellen daar in Amerika Knipoog

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:52

Eerlijk gezegd was ik daar aan begonnen, maar die is een stuk complexer dan die van I Am Mrs Peppy Pine, die had ik in een kwartiertje berekend. Die van jou heeft veel meer generaties met TB's er in. Maar ik zal kijken of ik er dit weekend tijd voor heb.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:35

Welke foundation club bedoel je?? ik heb er al zeker 3 gevonden in de US, en allemaal berekenen ze het op een andere manier.

http://www.wittelsbuerger.de/ei/foundation.htm Correctie het zijn er zelfs 4 Haha!

http://www.fqha.com/index.htm

Bij die laatste heb ik bijna al mijn paarden al eens uitgerekend. Maar veel Doc Bar in de lijnen dus een 100% heb ik niet. En 18 dollar uitgeven voor 1 club, terwijl je voor 20 euro bij Wittelsburger voor 3 clubs kan laten berekenen..... Niet handig Knipoog

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:47

De berekening die ik gedaan heb is volgens de FQHA, daar heb ik zelf ook Holly in laten schrijven. Zij zat op 91,21% foundation. Vond het gewoon leuk haar ook bij de FQHA in te schrijven.

rina schreef:
Welke foundation club bedoel je?? ik heb er al zeker 3 gevonden in de US, en allemaal berekenen ze het op een andere manier.

http://www.wittelsbuerger.de/ei/foundation.htm Correctie het zijn er zelfs 4 Haha!

http://www.fqha.com/index.htm

Bij die laatste heb ik bijna al mijn paarden al eens uitgerekend. Maar veel Doc Bar in de lijnen dus een 100% heb ik niet. En 18 dollar uitgeven voor 1 club, terwijl je voor 20 euro bij Wittelsburger voor 3 clubs kan laten berekenen..... Niet handig Knipoog

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:13

Jolande schreef:
Eerlijk gezegd was ik daar aan begonnen, maar die is een stuk complexer dan die van I Am Mrs Peppy Pine, die had ik in een kwartiertje berekend. Die van jou heeft veel meer generaties met TB's er in. Maar ik zal kijken of ik er dit weekend tijd voor heb.

Bedankt!
Want als ik kijk op all pedigree zie ik tot een bepaalde generatie geen TB's (Thoroughbred veronderstel ik). Three Bars daar begint het en Jackstraw enz ...

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:24

Je moet ook gewoon gaan kijken naar de laatste generatie paarden die net na of in 1940 (toen werd AQHA opgericht) geboren zijn en dan kijken wat hun ouders waren. Als die beide Quarter zijn, dan is dat paard een 100% foundation, heeft hij een TB voorouder is hij 50% foundation, heeft hij twee TB ouders dan is het een TB en dus 0% foundation. Dus je moet inderdaad best ver terug in de stamboom om het percentage te berekenen voor een paard dat nu geboren wordt.

SkyeNShadow schreef:
Bedankt!
Want als ik kijk op all pedigree zie ik tot een bepaalde generatie geen TB's (Thoroughbred veronderstel ik). Three Bars daar begint het en Jackstraw enz ...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 12:26

Jolande, thanks voor die laatste telling, knap dat je er binnen een kwartier uit was, ik heb langer lopen stoeien en nog kwam ik er niet helemaal uit... maar ikke blond en lui Lachen
gaat inderdaad om I am Mrs Peppy Pine. Voor Toots wordt het dan nu wat makkelijker dan hoeven we nog maar 1 kant uit te pluizen.