[WN] Stoppen op achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Stoppen op achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 20:38

Wanneer ik uit galop naar stilstand wil gaan, stopt mijn paard altijd op zijn voorhand waardoor ik bijna letterlijk uit mijn zadel vlieg.

Op welke manier train je best het stoppen op de achterhand ?

oosterhoff

Re: Stoppen op achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:20

eerst maar eens de oefeningen proberen waarbij je terugrijd zonder een gang over te slaan. dus van draf naar stap en van stap naar halt en van galop naar draf. Pas dan een keer een gang overslaan. dus van draf naar halt en van galop naar stap. Als dat lekker gaat pas de galop halt overgang. Lijkt me een logische volgorde.
Door je kuit aangesloten te houden in de overgang zal het paard de achterhand er niet uitdrukken. Gewoon een ophouding maken je zelf lang maken, je kuit aangesloten houden en wachten tot ie terug komt. pas als ie echt staat je kuit ontspannen en belonen.
De overgang mag 100 rondjes duren als het paard zich maar niet sterk maakt.

Hoe ver ben je in de training en waarom wil je deze zware oefening doen?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:14

Eerst doorverzamelen in galop. Dan overgangen galop- stap op de achterhand maken en dan naar halthouden toe werken.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:54

Misschien kan ik er ook best even bij vermelden dat ik western rijd, maar het paard is lang een springpaard geweest.
Bij het oefenen gaat alles vrij vlot. De overgang van draf naar stop zit er al tamelijk goed in. Het probleem is echt wanneer je in rechte lijn van galop wilt stoppe, dat ze telkens weer op die voorhand stopt.
Ze wordt nu al een jaar western bereden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:58

Eerst vanuit stap en draf goed oefenen en dan pas vanuit galop is het handigste. Daarnaast natuurlijk les! Jij moet zelf nl ook goed zitten, tijdens het stoppen moet je in het zadel blijven zitten, als je naar voren neigt gaan paarden automatisch op de voorhand stoppen. Ze brengen hun kont goed eronder wanneer je meteen na je stop meteen een vlotte back up van een paar meter met ze doet. Dus niet stoppen, stilstaan, achterwaarts maar: stoppen en achterwaarts in 1 beweging. En tijdens dat achterwaarts goed je bovenlichaam naar achteren brengen zodat ze echt die achterhand gaan gebruiken. Bij mijn merrie werkt het erg goed, ben het nu al een tijdje met haar aan het oefenen. Je had dit btw beter bij Western kunnen zetten Clown Ik tem wel even.

Hoe oud is je paard eigenlijk?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 13:33

Oei, ja sorry, ben hier nog maar vrij nieuw en dacht dat dit onderwerp hier hoorde.

Ik ga het eens proberen op de manier die jij uitlegt.
Mijn houding is naar het schijnt best te doen, dus daar ligt het grootste probleem niet, maar ik ga alvast extra naar achter leunen. Ze stopt echt fel op haar voorhand, waardoor het lijkt of je op een bokkend paard zit.

Het paard is 13

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 06:50

en wat gebeurt er als je uit een lichte schoudervoor stopt?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 06:53

Het is al gezegd: je paard moet stop/achterwaarts denken voor stop op de achterhand mét een losse teugel. Ik stop en zet mijn paard altijd direct achteruit. En dat vanuit draf of stap eerst. Pas als dat werkt (met losse teugel) kun je aan galop stop achteruit denken.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 17:09

Heb aan iemand ervaren gevraagd wat zij erover dacht (deze weet wel niet dat het paardje een springpaard is geweest), en zij vond dat de achterhand wat "versterkt" moest worden. Dit door berg op, berg af te stappen...

Nu vroeg ik me af of die achterhand echt wel zo onderontwikkelt is??? Ik bedoel maar, tis een springpaard geweest, die moeten toch een vrij sterke achterhand hebben om zich af te zetten voor een sprong???

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:13

vergeleken bij een quarter wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:32

Idd, vergeleken met een quarter heeft jouw paard een minder sterke achterhand.

Zie nu ineens dit topic weer en heb donderdag getemd om het naar WN te laten verplaatsen. Maar het staat nog altijd hier, dat gaat toch altijd sneller normaal? Verward

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:19

--> WN-AM

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:43

ik mis nog even 2 kantekeningen

stop alleen op een bodem die er geschikt voor is!!!
anders doet je paard zich zeer en zal nooit op de achterkant gaan stoppen omdat hij zich vast graaft
het kan best zijn dat hij wel stopt op de achterhand, vast staat en gelijk voorover donderd op de voorhand omdat hij niet kan glijden

verder heeft een paard ook het juiste beslag nodig om te kunnen stoppen vanuit de galop
als je geen slidings er onder wil zetten, doe er dan toch minstens iets onder waarmee hij zich niet vast graaft in het zand

ik leer het mijn paarden door vanuit voorwaartse stap achteruit te gaan(zonder stop erin)
gebruik dan ook mijn stem--back back bij iedere pas
als hij dat doet zonder aarzeling, liefst alleen op de stem, dan ga ik over op draf naar achteruit
dit kan allemaal nog zonder ijzers of speciaal beslag, maar ga je vanuit galop aan de gang is de bodem en het beslag wel van belang

het belangrijkste is dat je paard moet willen stoppen
je moet hem niet aan het bit moeten trekken om te stoppen want dan stopt hij altijd op de voorhand
natuurlijk begeleid je hem wel met het bit in het begin maar zo voorzichtig mogelijk(als een wortel die je uit de grond trekt)
verder drijf je hem de stop in zodat de achterhand er onder komt(daarom moet hij ook willen stoppen anders gaat hij op die hulp juist harder galoperen)
ook belangrijk is dat je paard galopeerd vanuit de achterhand voordat je wil stoppen
galopeert hij al op de voorhand wordt de stop ook niks
we noemen dat een opwaartse galop, liever daarbij het hoofd wat hoger gedragen als over de grond

en tot slot is je eigen houding ook heel belangrijk
ga duidelijk diep zitten in je zadel als je de stophulp geeft
span je buikspieren aan, maak je rug wat rond en blijf boven het midden van je zadel zitten(dus niet achterover hangen)
wat mij wel hielp was met 1 hand tegen de knop duwen om zo de juiste huiding te krijgen

heel verhaal dus en eigenlijk hoort er nog 1 belangrijk ding bij
neem goed les want zoiets kun je niet jezelf en je paard aanleren!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:04

Hey

Beslag & de grond is uiteraard inorde.

Back up doet ze goed naar mijn gevoel.

Ik heb inderdaad al wel gemerkt dat ze meer op die voorhand galoppeert, en die rechte lijn van A naar C neemt ze ook nog niet zo recht...

Misschien terug in draf al de stappen hernemen? (hoewel ze die onder de knie heeft...)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:13

Je noemt nu zo al 4 dingen:

- je gaat zelf achterover zitten
- je paard galoppeert op de voorhand
- je rechte lijn is niet recht
- je paard denkt niet achterwaarts, maar zo snel mogelijk stilstaan.

voor een goede stop moet je ze in deze volgorde oplossen:
- je paard galoppeert op de voorhand
- je rechte lijn is niet recht
- je gaat zelf achterover zitten
- je paard denkt niet achterwaarts, maar zo snel mogelijk stilstaan.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:25

Ja, ik moet toch achterover zitten ?

Het is juist dat galloperen op die voorhand (en dan vooral het stoppen op die voorhand) dat ik op de achterhand wil, en de vraag was meer hoe ik dit kon aanpakken.

De meeste dinge die hier zijn aangehaald kan ze en doe ik.

Ik ga nu, zoals hier al is vermeld werd, gewoon van galop naar stap blijven oefenen op de achterhand. Het probleem is echter dat ze die dus bijna niet WIL gebruiken.

Is het misschien ook aangeraden om enkele keren "in-the-fence" te doen ? Het lijkt mij zo dat de achterhand op die manier ook wel versterkt kan worden ?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:26

Zo als vele zeggen, verzameld en dan de overgang maken

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:15

Gleyla, je 'moet' niet achterover zitten, maar diep gaan zitten. Dus je bekken kantelen. Niet je bovenlichaam naar achter brengen, dat zal het voor het paard alleen maar moeilijker maken.

Ik denk dat je een nette stop op de achterhand moet zien als een einddoel, niet als een oefening op zich. Als je de andere dingen, zoals de anderen al hebben aangedragen, voor elkaar hebt/krijgt, zal een goede stop 'vanzelf' een logisch gevolg zijn.

Persoonlijk denk ik niet dat zoals jij het noemt 'in the fence' rijden een bijdrage zal leveren aan jullie probleem.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:24

Je moet je kont als het ware in het zadel duwen (dus idd zwaar maken), dan blijf je wat beter zitten. Fencen zou ik nog niet echt aan beginnen, ga eerst lekker vanuit stap en draf aan het stoppen achterwaarts werken Lachen

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:33

Ik laat het hierbij.

Ik probeerde dezelfde benamingen te gebruiken (ik rij al 12 jaar western, ik weet wel da je je bekken moet kantelen om vast in je zadel te zitten)

Het paardje is wel zeer wendbaar hoor. Heb al meerdere malen "in-the-fence" gedaan en da doet ze zonder moeite.

In ieder geval, bedankt voor sommige welgemeende goede voorstellen.

Ik rijd met dit paard trouwens altijd les. Het is echt niet zo dat ik dit probleem op mezelf probeer op te lossen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:35

Gleyla schreef:
Is het misschien ook aangeraden om enkele keren "in-the-fence" te doen ? Het lijkt mij zo dat de achterhand op die manier ook wel versterkt kan worden ?

Fences is niet bedoelt om je paard te leren stoppen, fencen is bedoelt op je paard te leren dat doorlopen naar het hek niet erg is en er op kan vertrouwen dat de ruiter op tijd de de stop hulp geeft.

Het hek injagen geeft alleen maar meer problemen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:37

En ik zou ook niet weten hoe fencen kan bijdragen aan het versterken van de achterhand. Heel veel overgangen: daar kan ik me wat bij voorstellen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:54

Het was eerder een gewone vraag, omdat er dan op de achterhand wordt gedraaid, en deze daardoor versterkt kan worden (allez, dat was de vraag)

Kritiek en tips kan ik best verdragen, maar ik ben hier vrij nieuw, en ik vind dat er nogal gepiqueerd op mijn vragen wordt geantwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:56

Dat valt nog best mee hoor, deze reacties zijn nog mild vergeleken met andere topics op bokt Sigaar En je moet het ook niet als commentaar zien maar als opbouwende kritiek Knipoog

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:58

Romkabouter schreef:
Gleyla schreef:

Fences is niet bedoelt om je paard te leren stoppen, fencen is bedoelt op je paard te leren dat doorlopen naar het hek niet erg is en er op kan vertrouwen dat de ruiter op tijd de de stop hulp geeft.

Het hek injagen geeft alleen maar meer problemen.

Dat was dan ook de vraag niet.

Ik weet dat fencen niet een oefening is om je paard op de achterhand te leren stoppen. De vraag was of deze oefening kon helpen de achterhand te versterken.