[WN] dressuur&western=verwarrend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

dressuur&western=verwarrend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 20:49

Hoi,
Wij hebben vandaag een westerzadel voor mijn 4jarige pony gekocht, en ze heeft hem ook al opgehad, hij paste perfect.
Een stukje gereden, zat echt superlekker en ze was heel braaf.
Ik wil als ik met een westernzadel ga rijden, natuurlijk ook echt dan op de westernmanier rijden, dus los teugeltje etc.
Is dit niet verwarrend voor een paard? Om dat ene keer met veel contact enzo en netjes moet lopen, en de andere keer relaxed aan een lang teugeltje heel andere dingen te doen? En ik spring ook nog met haar, eigenlijk alles Tong uitsteken
Iemand tips hoe ik dit moet aanpakke?
Groetjes Lachen

Anya

Re: dressuur&western=verwarrend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:58

zorgen dat je in beide gevallen met signaalhulpen werkt, dat scheelt al de helft. En neem goede les en spreek dingen onderling goed door.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:22

Zoals als zóóóóvaak gezegd: Western rijden is niet "zomaar" aan een los teugeltje rondrijden; dit is het einddoel en de weg daar naar toe is lang, heel lang, waarschijnlijk nog wel langer dan die van de klassieke rijkunst, juist vanwege dat "losse"teugeltje.

Maar, desalniettemin: veel plezier en succes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:43

Dropje2: dat weet ik wel, maar dat was niet mijn vraag.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:45

De basis van alles is hetzelfde. Rechtrichten etc.
Wil je echt verder, dan ben ik van mening dat je een keus moet maken.

Ik mag trouwens wel hopen dat het zadel door een deskundig iemand is gepast Knipoog

BTW: relaxt aan een los teugeltje? Zo ziet het er uit, maar voor het paard en de ruiter is het nog steeds (hard) werken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-08 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:47

Sodeletuut schreef:
Is dit niet verwarrend voor een paard? Om dat ene keer met veel contact enzo en netjes moet lopen, en de andere keer relaxed aan een lang teugeltje heel andere dingen te doen?

- dressuur is niet per definitie veel contact
- western is niet per definitie geen contact

Werk beide keren naar ontspanning, wissel alleen de houding van je paard af. Dat is niet verwarrend voor je paard, maar juist goed.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:52

Oohhh ik bedoel niet dat western helemaal geen werk is enzo! jullie snappen me toch wel.. Verward

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:57

Ja, ik snap je heel goed Knipoog

Mijn antwoord is toch vrij duidelijk Verward

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:11

Mijn mening is dat je met een jong paard niet te veel te gelijk zou moeten willen, blijf gewoon aan de basis werken zoals iedereen hierboven aangeeft. Of je met engels of westernzadel rijdt moet dan weinig uitmaken (in het western onderdeel hunter rijdt men ook met engels zadel).

Hopelijk hebben ze bij het aanschaf van het zadel duidelijk aangegeven dat je pony nog in de groei is en dat het normaliter zo is dat hij na een paar maanden niet meer past ivm groei in hoogte of in breedte (uitzwaren/spierpopbouw). Kortom laat je eerst goed adviseren voor je je geld uitgeeft, er zijn zat mensen die aan onwetendheid van mensen willen verdienen. (Ik zeg niet dat dit nu bij jou is gebeurd, maar ik kan het beter een keer te veel zeggen dan te weinig - toch?)

Tips hoe je het moet aanpakken:
- zoek een western-instructeur / manege in de buurt en kijkt of je vanuit daar hulp kan krijgen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:30

Ik vind het ook vrij jong om al meteen met 2 vrij verschillende rijstijlen te beginnen. Blijf idd aan de basis werken, dat is het belangrijkste. En westernrijden DUS een los teugeltje hebben is er in de eerste jaren dat je western rijd niet bij Ik zou ook een instructeur of manege zoeken die je erbij kan helpen.

Wat voor westernzadel heb je trouwens gekocht? Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:03

Je zou wel bv. lange stukken rechtdoor kunnen stappen en draven aan een lange teugel (bv naar buiten als dat een optie is), lekker op zijn eigen benen. Of hem eens wat langer en lager laten lopen. Hoef je niet van stijl te veranderen, heb je wel je lange teugel.
(Hoop dat je snapt wat ik bedoel, lastig uitleggen.)

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:05

Mijn paard is ook nog erg jong (sinds 2 jaar o.h.z.) en werd tot nog toe alleen western en endurance gereden. Alhoewel ik met de endurance de voorkeur had voor een "engels" hoofdstel en martingaal. Tegenwoordig wordt mijn paard ook dressuurmatig gereden. Het valt mij mee dat hij alles zo makkelijk oppakt. Nu gebruiken we beiden (vriendin die hem dressuurmatig rijd) wel een andere optoming en zelfs mijn optoming voor de western en endurance verschilt!

Eigelijk blijkt dat wij beiden nagenoeg hetzelfde vragen van mijn paard, we willen beiden ontspanning, beiden een soepele teugelvoering (niet los hangend/slingerend of continue strak aangespannen want dat is i.m.o. beide keren niet goed) waarbij ik mijn paard in de hals/hoofd houding wat lager laat lopen dan mijn vriendin. Die is onlangs begonnen hem wat op te richten en eigenlijk gaat dat best heel goed!

Beiden merken we dat we hem nog wat moeten helpen in zijn balans. Mijn "galophulp" is eigenlijk een stemhulp en was voor haar dus heel makkelijk over te nemen, de beenhulp voor de draf/jog is gelijk en terugnemen ook, beiden zoveel mogelijk op de zit van de ruiter.

Dus kan het, jazeker kan het. Maar..... eigenlijk is de basis gewoon gelijk, ontspanning en balans in het lichaam!

veel succes!

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:39

Mijn bolletje knol loopt dressuur én western.
Dat gaat prima!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:44

ik vind het zo grappig, zoveel mensen denken dat het met een western hoofdstel en zadel gedaan is. je rijdt rondjes aan een los teugeltje en tadalaa, daar heb je je western. Onzin natuurlijk.

Ik weet niet of je het echt gekocht hebt om western te rijden, of gewoon voor chille buitenritjes. Maar is denk dat je uiteindelijk zelf toch wel tot een besluit komt, je valt gewoon voor één van de steilen helemaal en je wilt niet anders meer.

Of het verwarrend is?? Dat ligt helemaal aan jezelf..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:47

Ik vind het zo grappig dat mensen altijd zo'n enorm verschil zien in western en dressuur. Het eindplaatje is anders, maar de weg ernaar toe is geplaveid met dezelfde hulpen. En ook een westernpaard rij je van achteren naar voren en ook bij een westernpaard heb je ophoudingen nodig. Kortom: als je goed les neemt en je hulpen goed op elkaar afstemt, gaat het prima.

Het is echt niet zo dat een paard een hokje in het hoofd heeft met western en dressuurhulpen. Een hulp is een hulp. Niet meer dan dat.