[WN] Life time earnings en taxatie vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

Life time earnings en taxatie vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 15:16

Naar aanleiding van de topics over de aanschafprijs van een quarter,vroeg ik mij het volgende af.
Ik heb namelijk een hele gave merrie op het oog en wilde kijken of de vraagprijs reeel is.Volgens de eigenaar heeft ze ongeveer 5500 dollar verdient,maar ik kan dit op de lijst van de NRHA niet vinden. Is er een site waar je het totaal aantal verdiende dollars kan vinden?
Op de NRHA site staat vermeld dat ze in de open 1936,37 dollar heeft verdient en in de Intermediate open 1596,16 dollar heeft verdient. Zijn deze twee bedragen dan apart en heeft ze dus 3532.53 verdient in 2007? En waar vind ik dan het totale verdiende bedrag en eventuele showrecords (buiten de paar die ik via Google kan vinden(ze is enkel NRHA geshowt)?

En dan het volgende.Het is dus een merrie, prachtige buckskinkleur,die al behoorlijk wat heeft gewonnen.Ze is 7 jaar, ingereden toen ze 3 was en toen ze 5 was voor het eerst uitgebracht op shows.Ze heeft een super afstamming.Sire: Dun it's lucky charm ( van Hollywood dun It) Dam: Ebonies lena (snip of colonel, colonel freckless,doc o dynamite ,doc olena). Ze is dragend van een hele goede hengst,ook met super performance en super papier. Geen stal of andere gebreken en fijn te rijden.Koel in het hoofd,ook verkeersmak en fijn buiten te rijden.
Wat vinden jullie een reeele vraagprijs,afgezien van persoonlijke voorkeur en van wat ik bereid ben te betalen etc....
Alle hulp is welkom!

storrum

Re: Life time earnings en taxatie vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:12

Ik zou zeggen ergens tussen de 15 en 20000 euro. Maar ik zou ook wel heel graag zien hoe ze gebouwd is, buckskin kleur is voor mij persoonlijk niet waardeverhogend, voor anderen dan weer wel.
En verder is een keuring met foto's ook niet geheel onbelangrijk (al zegt dit lang niet alles).
En volgens mij beginnen ze in Amerika niet met 3 jaar Knipoog
De merrie is van februari, waarom hebben ze haar pas gestart op 5-jarige leeftijd?
(dat soort dingen zou ik me afvragen...)

Volgens de AQHA site heeft deze merrie 4992,54 verdiend.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:53

De kleur is ook niet echt belangrijk, de bouw en de benen daarin tegen weer wel, en ook moet een paard een fijn karakter hebben

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 06:52

Storrum; Ook in Amerika zijn er mensen die het beste met hun paard voor hebben.De eigenaar van Lena vind het heel belangrijk dat het paard ook paard kan zijn. In de winter wordt ze uit training gehaald en loopt ze in een kudde aan huis en gaat ze mee op buitenrit.Zoals de eigenaar zegt: Dan kan ze alles weer op een rijtje zetten en even paard zijn.Hij heeft haar zelf aangereden en door een prof laten trainen toen ze talent toonde en ze 5 was.Ook is ze niet overmatig geshowt,maar de shows die ze heeft gelopen heeft ze super gedaan.Goed toch,dat ook in Amerika mensen verstandig met hun paard omgaan.Voor de rest is het een prachtige merrie,goede bouw (beetje zoals mijn eiegen merrie,maar dan breder) en goede benen.Maar voordat ik tot aankoop overga wordt ze nog wel rontgenologisch gekeurd.Ik heb helaas geen foto's van haar,maar zal eens kijken of ik een filmpje kan plaatsen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:57

catalyst1 schreef:
Storrum; Ook in Amerika zijn er mensen die het beste met hun paard voor hebben.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, ik moet niet alle Amerikanen over één kam scheren.

Toevallig las ik gisteren nog een topic op een amerikaans forum over het jong starten, en heel veel mensen daar zijn er óók op tegen.

catalyst1 schreef:
Goed toch,dat ook in Amerika mensen verstandig met hun paard omgaan

Ik denk dat in Amerika - verhoudingsgewijs - veel meer mensen verstandig met hun paard omgaan dan hier, per slot is Amerika al eeuwenlang een paardenland en je hebt natuurlijk vreemde 'cowboys', maar ook heel veel échte paardenmensen.
Hier staan we eigenlijk nog maar in de kinderschoenen vwb 'normal horsemanship'...

Ik hoop voor je dat het gaat lukken met de aankoop, ze lijkt me een superpaard! Pling

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 10:25

Storrum;Ik zag in een ander topic dat je ook een paard had geimporteerd...heb je nog tips voor me,welke maatschappij,waar moet ik op letten,wat zijn de kosten van transport en import in nederland?
Alvast bedankt

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:54

ik vind je vraag moeilijk catalyst1.
je paard is inderdaad goed gefokt en ze heeft geld verdient maar blijkbaar ( begrijp me niet verkeerd dit is geen kritiek ) zien ze in Amerika geen progressie in dit paard dus mag hij weg naar europa.
ik heb laatst iemand gesproken die deze winter in Amerika is geweest voor zaken en die vertelde mij dat de handel in paarden daar ook een beetje op z'n gat ligt en dat je daar op dit moment paarden met goede papieren voor een prikkie kan kopen.
nu is het maar net wat jij bereid bent voor dit paard te betalen en wat jij er voor over hebt.
daarom kunnen wij wel prijzen gaan roepen maar dan moet je wel goed op de hoogte zijn met de daar geldende prijzen op dit moment.
en Amerikanen willen nog wel eens hogere prijzen vragen aan buitenlanders dan aan hun eigen mensen omdat men denkt dat wij nog niet op de hoogte zijn met hun prijzen Knipoog
ik denk de prijs van storrum hoog is maar reeel voor een merrie.
zelf zou ik het er niet voor gaan betalen ik zou niet hoger gaan dan $ 10.000 - $ 12.000 je krijgt er nog wel de overtocht kosten over dit paard en die kosten zijn niet misselijk dus moet je wel zorgen dat ze met een gezamenlijke vlucht mee kan om de kosten enigzins te drukken.
wat jij eigenlijk zou moeten doen is iemand in Amerika zelf inschakelen die je vertrouwd, hem of haar het paard laten kopen en dan naar Nederland laten komen.
Een kennis van me ( ik zit in de cutting paarden) heeft 4 jaar geleden een Wereld Kampioen ladies cutting paard gekocht voor nog geen $ 8.000,- puur en alleen omdat hij een trainer waar hij op dat moment was contact met deze mensen heeft laten opnemen.
had hij dat niet gegaan hadden ze zonder te knipperen met hun ogen $ 20.000,- neer laten tellen.

dus probeer een kruiwagen daar te vinden en ga dan nog eens onderhandelen over de prijs.
of de prijs die jij op dit moment moet betalen een redelijke prijs is weten we natuurlijk niet maar wij kunnen niet zomaar even prijzen rond gaan roepen omdat we niet weten hoe de markt prijs daar op dit moment ligt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:23

Overigens kunnen prijzen in Amerika heel erg flucteren afhankelijk van de staat. In sommige delen van Amerika zijn paarden gewoon een stuk goedkoper als in andere staten.
Heeft idd te maken met (gebrek aan) fourage, maar ook met de 'rijkdom' van de bewoners.

En waar we hier op moeten passen met autoos van 'bejaarde mensen' heb je daar erg veel 'kinderen die gaan studeren' Knipoog

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 11:31

piggeljay: bedankt voor je advies.Je hebt voor een deel wel gelijk,maar het is niet zo dat ze geen progressie in het paard zien.Ik ben in Amerika geweest en de eigenaar van dit paard was een vriend van waar wij logeerden.Door persoonlijke omstandigheden ( o.a. dat hij zelf geen reiningruiter is en haar dus door een prof laat uitbrengen)moet hij het paard verkopen en het liefst gewoon in Amerika.Dat er dan een Nederlander helemaal verliefd wordt op dit paard,had hij zelf niet op geteld.Maar ik wil gewoon weten wat de marktwaarde van zo'n paard ongeveer is.Het veulen tel ik niet bij de waarde op.Er kan nog van alles misgaan en als er dan toch een veulen geboren wordt is dat alleen maar meegenomen.Zelf zat ik dus ook aan jouw bedrag te denken.Er komt inderdaad nog van alles bij en ze moet eerst ook nog gekeurd worden.Maar ik ben gewoon benieuwd naar aanleiding van de andere topics over het aanschafbedrag van een paard,wat voor waarde jullie dit paard in euro's zouden geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:33

Misschien een idee om eens wat Amerikaanse verkoopsites te zoeken en dan specifiek op 'reining'. Vaak staan daar de earnings en/of wedstrijdpunten bij en kun je een goed beeld krijgen wat er zoals gevraagd wordt.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 07:18

Ik had niet begrepen dat de merrie in Amerika staat, dan wordt het verhaal wel anders en ga ik ook meer met Piggeljay mee kwa prijs.
Er komt dan idd nog de reis bij (ik denk nu ong 4500 dollar) + áls er wat gebeurd met het veulen is die dekking weg. De meeste hengsteneigenaren sturen geen sperma naar Europa en als er al Life Foal Guarantee is heb je daar dus niets aan.
Ook is het aanbod in Amerika zo groot ivm slechte economie dat je behoorlijk voordelig kunt 'shoppen'.

Maar je zou maar net verliefd geworden zijn op dit paard.... Knipoog

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:31

catalyst1 voor de reis zou je mischien bij Vera hier op bokt kunnen vragen.
Zij heeft haar paard ook over laten komen.. Ja

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 08:38

Bedankt voor alle tips,tja het probleem is inderdaad dat ik verliefd ben geworden op dit paard.Zaterdag heb ik een bod gedaan,vanavond krijg ik te horen of het wordt geaccepteerd...allemaal duimen dus.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:34

of vraag het marieke, die heeft ook connecties aan die kant vd plas en weet ook veel van transport Lachen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:46

Nog sneller, gelijk Irmgard van Nedpoint mailen Knipoog Haha! Ze is echt heel aardig en behulpzaam. Maar kwa kosten is het heel simpel hoor, 4150 dollar voor Carantaine en shipping, en daar komt dan nog import in NL overheen. Mijn paardje is net afgelopen dinsdag aangekomen vanaf Nedpoint Knipoog

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 06:55

Marieke heb ik gemaild, en nedpoint heb ik ook gesproken.Maar nedpoint zit zo'n 2000 mijl vanaf de standplaats van mijn nieuwe paardje vandaan......jaaaaaa heb haar gisteren gekocht!!!Nu alleen nog de keuring afwachten en dan kan ze naar nederland komen.
Rina: wat ben je aan import kwijt....ik hoorde dat dat 19 % over de "vleeswaarde" is omdat hengsten en merries als fokproduct worden gezien en ruinen als luxeproduct.
Wat voor paardje heb jij gekocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 06:59

Gefeliciteerd! Nu maar hopen dat de keuring goed is!

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:28

Bloos! zo te lezen kan ik je feliciteren Haha! heb je al foto's van haar? van harte en dat je veel plezier aan haar mag beleven Pling uiteraard hopen dat de keuring helemaal goed zit.
waar zo een vakantie allemaal niet goed voor is Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:45

catalyst1 schreef:
Rina: wat ben je aan import kwijt....ik hoorde dat dat 19 % over de "vleeswaarde" is omdat hengsten en merries als fokproduct worden gezien en ruinen als luxeproduct.
Vroeger was het voor hengsten en merries 6% (lage tarief), maar dat is sinds kort afgeschaft. Alles is nu 19% volgens mij.
Zoek een naar een vervoerder die dichterbij je paard zit en wat die rekent aan transport etc.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:35

PB is onderweg Knipoog