[WN] Trail

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

racinggirl

Trail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 07:36

Hallo,
Ik ben dus begonnen met western Haha! met mijn arabje en wil beginnen met een beetje trail, hoe trainen jullie hier voor??
Hij is namelijk net zadelmak wel al stuur en een rem Knipoog
En we gaan straks ook heerlijk lessen. Knipoog

Maar misschien zijn er wat tips om wat te oefenen Haha!

Het is de bedoeling dat het straks een lekkere all rounder gaat worden, maar wel rustig aan daarom wil ik ook eerst voorlopig met 1 onderdeel beginnen Knipoog

Nou alle tips zijn welkom Clown

Groetjes Chantal

spiritoes

Re: Trail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:49

Lachen goeiemorgen Chantal Knipoog

Moeilijk he om een keuze te maken Lachen????

Groetjes Saar

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:57

ik doe ook veel trail. mijn vorige paard vond alles leuk en zag het echt als spelletje. mijn nieuwe aanwinst vind het allemaal maar vreemd en spannend. Dat vraagt wel een beetje om een andere aanpak dus.
Ik doe de oefeningen eerst aan de hand.
lekker laten kijken, snuffelen, proeven en achter mij aan lopen.

Je kan oneindig veel oefeningen doen met balkjes. Ja Er overheen stappen en draven, er tussendoor stappen en draven, er tussen halthouden en achterwaarts gaan. er overheen gaan staan. (dus voorbenen erover laten stappen en dan halthouden balk ligt dan onder de buik) zijwaarts over een balkje, een draai maken / turn in een vierkant van balken. een waaier van balken.

Met pionnen de slalom in stap en draf of zelfs galop. achterwaarts de slalom proberen. cirkels om de pionnen.

verder vind ik de pick up leuk, een emmer pakken vanaf een olievat bijv.) meenemen en ergens anders weer neerzetten. of tussen 2 olievaten in gaan staan en de emmer van het linkervat pakken en over je paard tillen en op het rechtervat plaatsen.
een jas van de bakrand pakken en aantrekken en later weer uittrekken en terughangen.

Over zeil lopen. (vinden paarden vaak wel spannend, ze kunnen niet inschatten hoe diep het is, het knispert)
of over een brug lopen.
een hek openen vanaf je paard. (ook makkelijk te maken van 2 springstaanders met een touw eraan vast.

de mogelijkheden zijn oneindig! het is echt super leuk! lekker spelen in de bak met je paard.
en onwijs nuttig, want de trail is afgeleid van het werken op de ranch en het rijden door het landschap. Ook dan kom je een hek tegen dat open en dicht moet, of een tak of boomstam waar je overheen moet, water waar je door moet, smalledoorgangen enz.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 08:04

spiritoes schreef:
Lachen goeiemorgen Chantal Knipoog

Moeilijk he om een keuze te maken Lachen????

Groetjes Saar

He Saar,

Hunter blijf mn favo Haha! Go jij! Go jij! en dat in combi met misschien trail Knipoog voor zn afwisseling Clown

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:09

Zorg er eerst maar voor dat je paard alle basis dingen goed kent

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 10:13

MSQuincyTE schreef:
Zorg er eerst maar voor dat je paard alle basis dingen goed kent

Zo als je leest zijn we daar ook mee bezig Knipoog

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:16

juist trail is dan leuk om rustig in stap mee te beginnen vind ik. in het begin kan je nog zo weinig, trail zorgt dan voor leuke afwisseling. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:21

Leuk zowel onder het zadel als aan de hand of lijn eens wat met balken werken, rustig stilstaan tussen voorwerpen, over een zeiltje lopen, voorwerpen optillen en boven 'm houden etc.
Gewoon rustig aan je paardje het vertrouwen geven dat niets te gek is, en zijn interesse wekken in alles wat 'ie tegenkomt.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 11:21

trickywonder schreef:
juist trail is dan leuk om rustig in stap mee te beginnen vind ik. in het begin kan je nog zo weinig, trail zorgt dan voor leuke afwisseling. Ja

Juist Haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:56

Wat Sonja zegt! Eigenlijk train je stiekum van alles wat handig is en ik kan het ieder ruiter, ongeacht discipline, aanraden. het is zo fijn als je paard niet opkijtk van een brug tijdens een buitenrit, of gewoon de dresuurbak versiert met vlaggen inloopt.

Je kunt al heerlijk beginnen met 'schrik en obstakel training' aan de hand en later onder zadel.

Qua wedstrijd trailgerichte oefeningen zou ik klein beginnen en eerst het verplaatsen van voor en achterhand trainen voordat je ook maar een balk in de buurt legt. Dat scheelt een hoop frustratie en onzekerheid.

Als je paard een zijwaarts zonder balk beheerst is de overgang naar met balk een stuk makkelijker. Door een hek gaan is ook makkelijker als je het eerst zonder hek probeert en de stappen doorloopt. Ondertussen kun je natuurlijk wel eens je paard aan de hand door een hek laten gaan en over ene brug laten stappen om aan al dat vreemde spul te laten wennen.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:17

Ik zou ook eens rond kijken of er ook oefen of onderlinge "wedstrijden" worden georganiseerd.
Daar kun je ook best veel van leren en je kunt dan veel dingen eens uitproberen met een groep samen, want dat is ook iets wat veel paarden in het begin vreemd vinden. Ja
Peppysan organiseerd er ook één, maar dat is bij ons "in het hoge noorden". Dat zal tever weg zijn maar anders probeer zelf een een groep bijelkaar te krijgen,het is leuk en je doet er veel leuke ervaringen mee op. OK dan!

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:55

@ trickywonder: wat een hoop ideeën zeg! Misshcien kun jij of iemand anders die dit leest helpen!

Ik doe zelf aan TREc en in het hindernissengedeelte komen ook trailoefeningen voor. Ik wil ook graag thuis oefenen, maar heb twee vragen:
1. Welke trailoefeningen zijn er allemaal, is er ergens een lijst van?
2. Het lukt me maar niet om de poort openen en sluiten netjes uit te voeren zonder los te laten, hoe doe ik dat stap-voor-stap?

Als iemand de antwoorden op deze vragen weet, zou ik daar erg blij mee zijn!

In aanvulling op trickywonder zou ik nog het labyrinth willen voorstellen: wordt ie ook nog lenig van!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:38

@ Mirjam ik zla proberen overal antwoord op te geven.
(ik weet niet alles hoor! ben nu nog maar ong. 2 jaar bezig maar wel veel met trail)

In het regelboek van de wran staan alle onderdelen per niveau aangegeven. (L5 en 4 zijn meer beginners niveau)
Op bladzijde 14 vind je een lijst van de onderdelen voor de trail.
En nog wat algemene dingen die ook voor de trail van toepassing zijn staan op blz 13.
(kom je er meteen achter dat je nog niet al te veel dingen hoeft te kunnen in de L5 en L4)
http://www.wransite.nl/maxidoc/uploaded ... 202007.pdf
Om ideeën op te doen kun je ook altijd op youtube kijken of naar een wedstrijd gaan natuurlijk!

het labyrinth is ook leuk inderdaad! ga ik zeker eens doen!

dan het hek er zijn veel verschillende manieren om door het hek te gaan.
En het is zo moeilijk te beschrijven...
ik heb wel wat foto's van hoe ik door het touwhek ga en een filmpje. (waar ik achterwaarts bijna tegen het paaltje op bots haha)
Afbeelding
Hier doet iemand anders het mij stap voor stap voor.
stap 1: ga netjes naast het hek staan en doe het open.
http://i87.photobucket.com/albums/k124/ ... G_1545.jpg
stap 2: stap door het hek.
http://i87.photobucket.com/albums/k124/ ... G_1546.jpg
stap 3: maak een draai
http://i87.photobucket.com/albums/k124/ ... G_1547.jpg
Stap 4: stap achterwaarts
http://i87.photobucket.com/albums/k124/ ... G_1548.jpg
stap 5: ga netjes naast het hek staan en sluit het hek.
http://i87.photobucket.com/albums/k124/ ... G_1549.jpg

tja, en dan is het met een touwhek natuurlijk nog weer anders dan een vast hek..
(Bij de L5 mag je het hek openzetten loslaten en er door gaan en daarna het hek sluiten. dan is het ook makkelijker.)

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 11:36

Leuk dat je er een filmpje en foto's bij hebt Knipoog

Goeie info Knipoog

Groetjes,
Chan

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:39

wat een leuke dingetjes in dit topic.
Leuk om ideetjes op te doen!