[WN] (RT) niet durven aangalopperen op rechterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shorty21

(RT) niet durven aangalopperen op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 07:35

Hallo

Ik heb een probleempje...
Zo'n 3 weken terug is mijn paardje tijdens het longeren bijna onderuit gegaan in galop.
Hij was gewoon rustig aan't galopperen op rechterhand, en ineens glijden z'n achterbenen helemaal onder hem en zat hij als't ware op z'n kont. Hij schrok uiteraard heel erg en begon paniekerig achteruit te gaan. Ik heb hem snel kunnen kalmeren en heb daarna gewoon aan de hand nog zo'n 20 min rondgestapt. Dan begon hij lichtjes te manken op zijn rechter-achterbeen. Heb hem op stal gezet en zijn pezen ingewreven met cooling-gel.

Ik heb hem dan 2 weken rust gegeven, met uitzondering van 3 keer per week aan de hand een half uurtje stappen in de piste. En 1 keer per week aan de hand de straat op, ik was nl net sinds een weekje bezig hem te laten wennen aan verkeer en dergelijke. Zijn pezen voelden trouwens niet warm aan en niet gezwollen.

Nu ben ik sinds een weekje rustig weer aan de slag gegaan met longeren en hij durft niet aan te springen in galop op rechterhand. Hij probeert wel, maar na 2 galopsprongen gaat hij "glijden" en schrikt hier ook erg van. Ik heb het tot nu toe nog niet geprobeerd onder het zadel.
Op linkerhand geen problemen trouwens.

Wat kan ik doen om hem te helpen zijn vertrouwen terug te krijgen?
Of moet ik hem gewoon nog een tijdje rust gunnen?

Shorty

Winddancer

Re: (RT) niet durven aangalopperen op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:41

Waardoor glijdt hij eigenlijk?
Is dit alleen op de rechterhand of ook op de linkerhand zo?

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 08:09

Geen idee waarom hij begint te glijden...volgens mij is dit een paniek reactie.
Dit is enkel zo op rechts, niet op links.
Voordat hij aan de longe "gevallen" is, heb ik hier nooit problemen mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:12

Shorty21 schreef:
Geen idee waarom hij begint te glijden...volgens mij is dit een paniek reactie.
Dit is enkel zo op rechts, niet op links.
Voordat hij aan de longe "gevallen" is, heb ik hier nooit problemen mee gehad.

ik zou de DA bellen Ja want dit klinkt niet goed

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 10:25

Toen het net gebeurd was is de maandag daarna de DA langsgeweest. Moest toch komen voor zijn jaarlijkse inentingen. En volgens hem moest ik me geen zorgen maken, waarschijnlijk gewoon pees verrokken en zou het nog een tijdje stijf zijn. Maar hij had geen zorgen aangezien het niet warm was of dik stond.

Misschien heeft hij gewoon nog een beetje pijn als hij aanspringt in rechtergalop??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:31

Ik zou 'm even laten checken door de ostheopaat. Goede kans dat er ergens een kleine blokkade zit door die glijpartij die hij voelt als 'ie aangaloppeert, waardoor de stress terugkomt. Dat moet geen gewoonte worden, dus ik zou die rechtergalop even laten zitten zodat je geen bevestiging meer geeft.
Overigens is er een prima manier om te testen of er echt wat aan de hand is met die rechtergalop. Neem 'm maar mee naar bos of strand en laat 'm daar een paar keer aangalopperen. Rechts geen probleem? Dan rechtergalop even buiten de rijbaan terugbevestigen.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 03:58

Ik zou ook eventjes niet longeren tot je zeker weet dat het niet iets lichamelijks is. Het kan dat hij aan de longeerlijn steeds in de stress schiet en verkrampt en daarom begint te glijden maar het kan ook dat hij ergens pijn heeft.
Heeft hij trouwens achter ijzers onder?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:54

Een paard glijdt niet in de bak onder normale omstandigheden.. Slidingplates onder? een gladde bak? Galoppeert hij wel in de wei? Is er iets mis met je longeertechniek, toch iets lichamelijks?

Het kan nog aan best veel dingen liggen vrees ik.

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 21:45

Hij heeft inderdaad sliding plates onder zitten, al een jaar ongeveer.
Ik longeer nog steeds hetzelfde als voorheen, de bak heeft hij ook al 100 keer gezien, ...
Er is dus eigenlijk niks verandert ofzo, op advies van de DA heeft hij nu een week stalrust gehad en morgen ga ik erheen en 20 minuutjes aan de hand stappen.

Als hij op de wei staat galopeert hij wel, op rechte stukken, als hij afdraait gaat hij draven.
In linkergalop niks van problemen.

@ Sonja. De manier om te testen is jammer genoeg geen optie. Listo is nog niet gewend aan verkeer e.d. We zijn nu pas bezig met elke week eventjes de straat op te gaan aan de hand.
Dus naar het strand of bos gaan, zal nog niet gaan vrees ik.

Ik ga wel alvast jullie advies opvolgen ivm het longeren, even de rechtergalop vermijden zodat we niet weer de stress en schrik opwekken.

En maandag nogmaals bellen voor een afspraak met de DA. Vindt hij niks, dan overweeg ik om foto's te laten nemen in de dierenkliniek.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:54

Persoonlijk zou ik dus al eerste de plates eronder uit laten halen en het paard zo zijn footing weer laten krijgen. ZO kan een eventuele blessure ook beter helen.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:30

Dat had je er niet bij gezegd, dat hij sliding plates onder heeft! Dat veranderd natuurlijk de hele kijk op dit probleem.
Vaak worden de plates hoelanger ze eronder zitten hoe gladder. In sommige opzichten is dat goed maar in andere weer minder.
Als een paard 1 keer flink uitglijd op de plates kan hij schrik krijgen en dat kan even duren voordat hij weer vertrouwen heeft. Gewoon even niet longeren (vooral als de ondergrond niet geschikt is om te longeren met plates) en hem weer vertrouwen laten krijgen aan de hand of onder het zadel.

Edit: Ik sluit me aan bij dapperdier. Om het risico te verminderen dat hij weer uitglijd en de blessure mogelijk hierdoor verergerd zou ik zeker de plates er onderuit halen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:18

Je kunt ook de nagels laten vervangen door nieuwe standaardnagels waardoor de koppen boven het ijzer uitsteken en zo voorkomen dat hij uitglijd.
Waarschijnlijk heeft hij zich wel bezeerd dat hij zo gestrest reageerd.Ik zou dus ook een osteopaat of chiropractor ff laten checken of er geen blessure zit.
Er zou zelfs ergens een spierscheurinkje kunnen zitten.

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:09

Splash schreef:
Dat had je er niet bij gezegd, dat hij sliding plates onder heeft! Dat veranderd natuurlijk de hele kijk op dit probleem.
Vaak worden de plates hoelanger ze eronder zitten hoe gladder. In sommige opzichten is dat goed maar in andere weer minder.

Het ligt waarschijnlijk aan mij hoor...maar toch even een vraagje.
Je zegt,"hoelanger ze eronder zitter hoe gladder". Maar hij krijgt toch om de 6 a 8 weken nieuwe ijzers, en hij was trouwens net 3 dagen ervoor beslaan.
Dus daar kan het toch niks mee te maken hebben?

Voor de rest is vandaag de hoefsmid geweest, en hij heeft nu gewone ijzertjes op.

Voor de rest eigenlijk weinig nieuws omdat ik mijn beestje nog niet heb kunnen opzoeken...ik heb nogal veel moeten werken en een ziek kindje in huis...dus ja...
Oja, en voor ik boze reacties krijg...Hij staat hierdoor niet 24/24 op stal,hij wordt alle dagen buiten gehaald door de manege-eigenaar Knipoog

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 01:30

Shorty21 schreef:
Splash schreef:

Het ligt waarschijnlijk aan mij hoor...maar toch even een vraagje.
Je zegt,"hoelanger ze eronder zitter hoe gladder". Maar hij krijgt toch om de 6 a 8 weken nieuwe ijzers, en hij was trouwens net 3 dagen ervoor beslaan.
Dus daar kan het toch niks mee te maken hebben?

Voor de rest is vandaag de hoefsmid geweest, en hij heeft nu gewone ijzertjes op.

Voor de rest eigenlijk weinig nieuws omdat ik mijn beestje nog niet heb kunnen opzoeken...ik heb nogal veel moeten werken en een ziek kindje in huis...dus ja...
Oja, en voor ik boze reacties krijg...Hij staat hierdoor niet 24/24 op stal,hij wordt alle dagen buiten gehaald door de manege-eigenaar Knipoog

Sommige smeden gebruiken de plates vaker dan 1 keer. Dus als de smid iedere 6 tot 8 weken komt wil niet altijd zeggen dat hij ook nieuwe ijzers onder krijgt. Als ze nog niet erg versleten zijn dan gebruiken ze de vorige gewoon nog een keer.

Sliding plates zijn altijd gladder dan gewone ijzers. Daarvoor zijn het sliding plates. Dus uitglijden is altijd een extra risico met plates.

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 19:52

[/quote] Sommige smeden gebruiken de plates vaker dan 1 keer. Dus als de smid iedere 6 tot 8 weken komt wil niet altijd zeggen dat hij ook nieuwe ijzers onder krijgt. Als ze nog niet erg versleten zijn dan gebruiken ze de vorige gewoon nog een keer.

Sliding plates zijn altijd gladder dan gewone ijzers. Daarvoor zijn het sliding plates. Dus uitglijden is altijd een extra risico met plates.[/quote]

De hoefijzers worden ALTIJD vervangen bij mijn paard.
En dat sliding plates gladder zijn lijkt me redelijk logisch...
Ik krijg hier steeds meer het gevoel dat je dit puur op de sliding plates gaat steken, terwijl hij dit al langer dan vandaag heeft. En dat het dus gewoon mijn eigen schuld is?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:39

Een heb je nou alweer met je paard gegalopeert

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:46

Mag ik vragen waarom je de plates er onder hebt? Als het geen specifieke reden heeft, zou ik ze er gewoon afhalen, zodat je de kans op nog een keer uitglijden verkleint en dan krijgt hij er misschien ook weer wat meer 'feeling' voor waardoor hij weer durft te galopperen.

Het kan ook zijn dat hij de longeerbak of longeerlijn en rechtergalop koppelt aan glijden, dus als je hem misschien gewoon een keer losgooit en dan rechtsom laat galopperen dat hij het dan wel doet. (Gewoon wat opjagen, zodat hij zelf in galop gaat.)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:56

Een paard hoort op je stem te reageren Ukkiee

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:01

Mag ik vragen waar die opmerking opeens vandaan komt? Ik heb het daar helemaal niet over?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:56

Ukkiee jij begint over op jagen

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 07:03

MSQuincyTE schreef:
Een heb je nou alweer met je paard gegalopeert

Nog niet, hij heeft nu even rust gekregen. Vandaag ga ik hem even losgooien in de bak, en kijken wat hij doet. Als het goed gaat, ga ik hem longeren MAAR zonder touw. Gewoon los in de rijbak, op de stem en mijn lichaamshouding, hij is dit ook gewend om te doen.

Ukkiee schreef:
Mag ik vragen waarom je de plates er onder hebt? Als het geen specifieke reden heeft, zou ik ze er gewoon afhalen, zodat je de kans op nog een keer uitglijden verkleint en dan krijgt hij er misschien ook weer wat meer 'feeling' voor waardoor hij weer durft te galopperen.

Ik heb dit paard gekocht met als doel reining te gaan rijden, en binnen een paar jaar wil ik uiteraard ook wedstrijden starten. Hij was zo groen als gras, dus het was beginnen bij nul.
Nu, sinds enkele maanden zijn we bezig met oa side-pass, stops enz...
De stops zijn nu nog klein en zeker niet altijd even goed. Ik rij nu ongeveer 9 jaar western en er is mij toch altijd geleerd dat als je stops wil gaan doen dat je ook slideplates nodig hebt. (Wij gaan ook niet hardlopen op naaldhakken toch?) Knipoog
Ok, als je niet de ambitie hebt om echte goeie, lange stops te maken dan is het misschien niet nodig. Maar bij mij is dat wel mijn uiteindelijke doel, vandaar slideplates.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:57

MSQuincyTE schreef:
Ukkiee jij begint over op jagen

Ja, omdat het paard dan zelf in galop aanspringt en dat niet doet omdat jij het wil. Als hij dan zelf aanspringt, is hij misschien niet bang. Als je hem vertelt om aan te galopperen, kan het zijn dat hij als het ware denkt van: 'Oh nee, dan glijd ik uit!' en vervolgens uitglijd, omdat hij zich spant. Ik zeg niet voor niets opjagen.

Shorty21 schreef:
Ik heb dit paard gekocht met als doel reining te gaan rijden, en binnen een paar jaar wil ik uiteraard ook wedstrijden starten. Hij was zo groen als gras, dus het was beginnen bij nul.
Nu, sinds enkele maanden zijn we bezig met oa side-pass, stops enz...
De stops zijn nu nog klein en zeker niet altijd even goed. Ik rij nu ongeveer 9 jaar western en er is mij toch altijd geleerd dat als je stops wil gaan doen dat je ook slideplates nodig hebt. (Wij gaan ook niet hardlopen op naaldhakken toch?) Knipoog
Ok, als je niet de ambitie hebt om echte goeie, lange stops te maken dan is het misschien niet nodig. Maar bij mij is dat wel mijn uiteindelijke doel, vandaar slideplates.

Oke, dan snap ik het. Misschien is het toch verstandig om de plates er tijdelijk af te halen. Ik weet niet of hij onder het zadel ook bang is om rechts aan te galopperen, maar in dat geval kun je er toch geen wedstrijden mee rijden, dus dan kun je die plates er ook even onderuit halen om het paard wat zekerder op zijn achterbenen te maken.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:15

Shorty21 schreef:

Sommige smeden gebruiken de plates vaker dan 1 keer. Dus als de smid iedere 6 tot 8 weken komt wil niet altijd zeggen dat hij ook nieuwe ijzers onder krijgt. Als ze nog niet erg versleten zijn dan gebruiken ze de vorige gewoon nog een keer.

Sliding plates zijn altijd gladder dan gewone ijzers. Daarvoor zijn het sliding plates. Dus uitglijden is altijd een extra risico met plates.[/quote]

De hoefijzers worden ALTIJD vervangen bij mijn paard.
En dat sliding plates gladder zijn lijkt me redelijk logisch...
Ik krijg hier steeds meer het gevoel dat je dit puur op de sliding plates gaat steken, terwijl hij dit al langer dan vandaag heeft. En dat het dus gewoon mijn eigen schuld is?[/quote]

Nou, zo bedoelde ik dat helemaal niet hoor! Maar jij zei 'daar kan het toch niks mee te maken hebben'. Ik zeg helemaal niet dat het jou schuld is. Waar lees je dat? Ik probeer gewoon te uit te leggen wat er gebeurd kan zijn. Sliding plates brengen altijd een extra risico met zich mee zoals uitglijden en dat kan iedereen gebeuren die plates bij hun paarden gebruiken.

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 21:41

Splash, zo kwam het gewoon op me over.. Ik ben blij dat je't niet zo bedoelde Knipoog Gewoon kwestie van misverstandje dus Bloos

Ondertussen een kleine update:
Het gaat GOED met m'n paardje, de paar weken rust hebben hem deugd gedaan...
Ik heb vorig weekend op zaterdag een paar minuten gelongeerd in de piste en dat ging goed. Ik heb enkel stap en draf gevraagd op zowel linker- als rechterhand. Dat ging uitstekend, zonder aarzeling op rechterhand.
Zondag heb ik opgezadeld en opnieuw gelongeerd, ook laten galoperen op rechterhand en er was niks aan de hand. Dus opgestapt...en weg! Geen problemen gehad, veel gedraafd en een paar rondjes in galop, niet teveel gevraagd...gewoon ontspanning opgezocht en veel cirkels gereden. Ondanks de aantal weken rust was hij erg braaf ...tot hij schrok van spelende kinderen en hevig begon te bokken en ik uiteindelijk ook heel subtiel met mijn kont in het zand ben beland Bloos
Maar, zo weer opgestapt en weer rustig verder gereden, zonder problemen.

Zo te zien gaat het dus goed met m'n beesje...morgen gaan we opnieuw een paar rondjes toeren...en nu hopelijk zonder zand te eten Haha!

Ik ben zoiezo van plan de volgende keer dat hij wordt bekapt ook weer gewone ijzers te laten opleggen en dan de keer daarna weer baby-sliders en dan zien we wel weer verder!

Bedankt voor jullie tips! Ik heb er veel aan gehad en hopelijk kunnen we binnenkort weer verder met de training!