[WN] Skid boots nodig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_ABC

Skid boots nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 09:29

Hoi!

Ik ben nu bezig met stops, maar geen grote sliding stops. Mijn merrie heeft geen sliding plates, maar sinds de laatste keer hoefsmid wel grotere achterijzers met langere takken (om een andere reden). Ze heeft dat stoppen zo goed door dat ze toch wat begint te glijden, maar maximum een metertje, zeker niet meer. Ik wil ook niet meer, is gewoonweg niet gezond zonder plates, en heb geen wedstrijd-ambities. Bovendien staat ze 24/24 op de wei, en we doen trektochten, dus heeft ze haar gewone ijzers nodig. Nodig in de zin van: dat gaat niet op plates.

Nu viel mij gisteren op dat haar vetlokken vanachter wat wijd/ rommelig stonden, maar heb er verder geen aandacht aan besteed. Vannacht in bed Haha! bedacht ik dat dit misschien toch van het glijden zou kunnen zijn. Iemand een idee of dat zo kan zijn? Zou ik dan toch skid boots nodig hebben?

Animal_ABC

Re: Skid boots nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 11:40

39 views en geen reacties??

Ik snap dat skid boots de kogels beschermen bij stops, maar vraag me gewoon af of het niet overdreven is voor onze mini-stopjes...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:47

K zal is een poging wagen uit mijn beleving Haha! Voor kleine mini-stopjes zou je geen skidboots nodig moeten hebben. Volgens mij ligt het er vooral aan op wat voor bodem je stopt en of je paard inderdaad méééters neerlegt vanuit een versnellende galop.

Als ik ga lessen (ooit weer 's Knipoog ) met m,n paard en we gaan stops oefenen in een 'reining'bak doe ik ze zeker om. Zo ook op een wedstrijd met een 'reiningbak'.

Sommige gebruiken de skidboots ook als de grond wat kluiterig is of niet helemaal egaal.

Wat ik heb geleerd is dat als een paard pijn ervaart (aan de kogels) bij een slidingstop dat het dat niet meer graag een tweede keer wil doen.

Ik denk niet dat je ze nodig hebt voor 'recreatie-stopjes' Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:53

Als je recreatief rijdt, zou het geen probleem moeten zijn om de sliden zonder boots, mits gecontroleerd en met mate. Goede skid boots zijn duur, en zoals je zegt ben je een beetje aan het keutelen, zonder wedstrijdambities. Vetlokken die wat wijd staan is een heel ander verhaal dan brandplekken op de kogels. Gewoon in de gaten houden, en anders niet meer doen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 13:08

OK, bedankt voor jullie mening Lachen

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:53

Wat zijn skid boots precies (ik denk dat ik ze wel eens gezien heb)en wat is een goed merk?Ik rij wel wedstrijden en mijn merrie begint aardige meters te maken met glijden (zo'n 3-5 meter denk ik)Maar ze gaat niet heel diep zitten en ik heb nog nooit wat opgemerkt aan haar kogels?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:00

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn skid boots. Boven van Professional Choice, onder van leer (alleen bescherming van de kogel). Ze zorgen voor bescherming van de onderkant van de kogel tegen brandplekken door het zand. Een paard dat diep gaat zitten en lang glijdt hoeft niet per definitie brandplekken te krijgen. Maar een paard dat ze wel krijgt, zich zo bezeerd dat het zeer doet, zal in het vervolg minder graag stoppen. Hetzelfde geldt voor het glijden op ongeschikte bodem of het fanatiek sliden zonder plates. Verkeerde ijzers of verkeerde ondergrond kunnen frictie veroorzaken tussen ijzer en ondergrond, en klappen opleveren die voor het paard pijnlijk zijn en eventueel met flinke blessures gepaard kunnen gaan.

Dus uitkijken waar je glijdt, met wat voor ijzer je glijdt, en bij brandplekken bescherming gebruiken.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:36

Nog een aanvulling: soms doen skidboots meer kwaad dan goed. Ik heb beide voorbeelden van Cassidy in het verleden gebruikt en het beviel allebei niet. Die van de bovenste foto zaten vaak gedraaid en schepten zand, waardoor mijn paard schuurplekken kreeg in de kootholte. Die van de onderste foto gaven schuurplekken door het leer. Deze zou je ook eigenlijk alleen om moeten doen als je de stops gaat oefenen, dus eerst losrijden zonder, dan omdoen en dan je stops oefenen. Daarna moeten ze weer af. Veel te lastig, dus ik gebruik ze niet meer. Gelukkig hebben zowel Kelo als Rusty geen last van brandplekken, terwijl ze toch behoorlijk sliden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:38

Idd Redneck, skidboots gaan bij ons op stal ook alleen maar om als ze echt aan de rundowns en de stops beginnen. Een heel uur mee rijden doen we eigenlijk nooit.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:04

Redneck schreef:
Nog een aanvulling: soms doen skidboots meer kwaad dan goed. Ik heb beide voorbeelden van Cassidy in het verleden gebruikt en het beviel allebei niet. Die van de bovenste foto zaten vaak gedraaid en schepten zand, waardoor mijn paard schuurplekken kreeg in de kootholte. Die van de onderste foto gaven schuurplekken door het leer. Deze zou je ook eigenlijk alleen om moeten doen als je de stops gaat oefenen, dus eerst losrijden zonder, dan omdoen en dan je stops oefenen. Daarna moeten ze weer af. Veel te lastig, dus ik gebruik ze niet meer. Gelukkig hebben zowel Kelo als Rusty geen last van brandplekken, terwijl ze toch behoorlijk sliden.

Ik heb er van Cattleman en dat vind ik toch hele fijne. Ze lopen niet, zoals op de bovenste foto, door maar bieden toch meer bescherming dan de onderste. Ze hebben nooit gedraait, plakken goed en er is nog geen zand tussen gekomen. Ik gebruik ze ook enkel als ik de bedoeling heb om de stops te trainen want ik ben sowieso niet zo een fan van veel beschermers.