[WN] Je eerste western ervaring...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noor1986

Je eerste western ervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 08:55

Ik heb gisteren mijn les gehad in Veldhoven bij Sylvia (www.westernridingveldhoven.nl)! Het was leuk en ze geeft goed les! Heb wel hard moeten werken maar ik heb het ervoor over Knipoog

Nou mijn vraag... Hoe hebben jullie je eerste western les ervaren? Graag alle details! Ben benieuwd hoe het na deze les is verlopen en hoe lang je nu al western rijd etc.

Klets maar raak!

ikenindi

Re: Je eerste western ervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:09

ik heb geen les gehad. ja prive van bokkers Knipoog ik vond het super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:19

Leuk dat je overgestapt bent op western! Het is idd hard werken om die dressuurtics af te leren Clown

Mijn eerste westernles was iets van 3 jaar geleden, heb daarvoor iets van 10 jaar engels gereden dus dat was best wennen. Vooral de houding van mijn handen was anders, ik was gewend mijn handen bij elkaar ipv uit elkaar te houden. De paarden waren echt te gek, ze reageerden goed overal op en het was heel anders dan de dressuurpaarden. Ze waren ook een stuk liever, ik heb ook mijn angst om op nieuwe paarden te rijden overwonnen hier. Omdat er simpelweg geen gestoorde paarden gekocht werden, dat was bij de engelse maneges wel anders. De eerste les had ik al een rollbackje gedaan en ook het achterwaarts was erg gaaf. Ik ben er dan ook blijven rijden en heb steeds meer dingen bijgeleerd zoals cirkels achterwaarts, vierkantjes zijwaarts en spinnen. Ik heb dat op verschillende paarden geleerd. Iets van 2 jaar geleden kwam er een prachtige buckskin genaamd Whiskey, toen ik op haar had gereden was ik helemaal verliefd. In januari 2008 heb ik haar gekocht Haha!

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 09:52

Leuk om te horen dat je nu een eigen paardje hebt (mooie foto's ook op je profiel)! Ik heb zelf ook iets van 10 jaar engels gereden, op een manage maar ook verzorgpaarden. Het is inderdaad heel erg wennen met je handen zover naar buiten!

Ikenindi: rijd je nog steeds western nu?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:55

ik doe vanalles wat Knipoog recreatief. heb westernzadel, wil dat zeggen dat je dan ook western rijdt? Knipoog

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:58

de eerste keer dat ik western ging rijden kreeg ik een les voor mijn verjaardag ik wist nergens van in mn trainingsbroekje... toen vanuit galop naar het halthouden (toen zat die knop beetje in de weg) heb er dus nogal pijnlijke herinneringen aan. maar vond het super leuk!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:01

ikenindi schreef:
ik doe vanalles wat Knipoog recreatief. heb westernzadel, wil dat zeggen dat je dan ook western rijdt? Knipoog

Niet echt Clown Maar afwisseling is altijd leuk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:03

ik rijd t meeste buiten gewoon, dus niet echt dressuur/springen/western ofzo... wil wel western gaan rijden, maar moet eerst t paard er wat meer aan toe zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:08

ikenindi schreef:
ik rijd t meeste buiten gewoon, dus niet echt dressuur/springen/western ofzo... wil wel western gaan rijden, maar moet eerst t paard er wat meer aan toe zijn Knipoog

Ja hij is nog jong he? Maar wel leuk hoor! Hij zal het vast goed oppakken *LOL*

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:14

hij is en zij, en ze is bijna 4. maar er is even wat tussen gekomen, dus kan niet intrensief met haar rijden ofzo. voorlopig voornamelijk stapritjes...

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:31

Leuk dat je les hebt gehad! En idd hoe miss_montana het zegt, het is hard werken om de dressuurtics af te leren Knipoog . Je gaat nu ook door in de western?

Ik ben 2,5 jaar geleden overgestapt naar western. Daarvoor had ik iets van 10 jaar engels gereden, dus het was idd even wennen. Ik kan me herinneren dat ik op het begin vooral aan de galop met een losse teugel moest wennen, ik merkte dat ik bij het engels rijden er echt wel stiekem steun aan had Schijnheilig . In die 2,5 jaar western heb ik al zoveel bijgeleerd t.o.v. de 10 jaar engels. Dat komt denk ik mede doordat de lessen vaak prive of in kleine groepen worden gegeven (verder is het natuurlijk afhankelijk van waar je engels les hebt gehad, zo heb ik vroeger heel lang op een manege gereden waar je na een paar jaar niet meer verder kwam).

Via bokt heb ik een les-adres gevonden, ik vond het meteen super en wilde er zeker mee doorgaan. En dat heb ik ook gedaan Lachen . In m'n profiel staat m'n hele lesgeschiedenis van 2,5 jaar Knipoog , in die korte periode heb ik al op behoorlijk wat plekken gezeten door bepaalde omstandigheden zoals stoppen met lesgeven, verkoop paard, verhuizing waardoor de afstand te groot werd etc.

In de toekomst, als ik financieel en al stabiel ben, zal er zeker een eigen paardje komen Ja .

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:00

Ja ik ga zeker door in western! Ik heb je profiel gelezen, wat een verhaal zeg! Het is inderdaad niet makkelijk om iemand te vinden in de buurt van eindhoven, ik ben ook eerst een weert geweest maar kreeg les van een meisje dat daar nu zelf 1,5 jaar western reed maar waar de instructice van gestopt is (ik denk dus dezelfde instructrice die jij hebt gehad?) Op zich was de afstand wel te doen maar ik wist niet zeker of dat meisje mij het wel goed kon aanleren als ze zelf pas 1,5 jaar reed (western, engels al langer). Op zich deed ze het best netjes maar ik was wel bang dat het na een tijdje voor haar ook te moeilijk werd. Dus nu in Sylvia in veldhoven! lekker dicht bij en ik merk dat de les toch een stuk professioneler is!

Ik hoop ook dat ik ergens een verzorgpaardje kan vinden, eentje waar ik mee kan oefenen en les kan nemen, zou natuurlijk wel ideaal zijn! Zou het ook leuk vinden als iemand zijn paardje wil laten omscholen maar dat is nogal een lastige klus als je net begint maar wel een uitdaging! Dus ik hoop ook nog iemand tegen te komen, tot die tijd les ik op sylvia's paarden en dat is ook zeer leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:26

ikenindi schreef:
hij is en zij, en ze is bijna 4. maar er is even wat tussen gekomen, dus kan niet intrensief met haar rijden ofzo. voorlopig voornamelijk stapritjes...

Ja dat las ik ja. Vervelend hoor voor jullie beiden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:11

Ik heb op een fijne manier dressuurles gehad, maar deed voor de gein gewoon een manegelesje western. Was ondertussen net begonnen om mijn eigen pony zadelmak te krijgen. Het western heeft me aan het denken gezet, en ik heb uiteindelijk besloten begeleiding te zoeken en hem western in te rijden. Dat gaat nu super, al blijft het soms wel lastig. Wat een lesje Western voor de gein al niet kan doen... Knipoog

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:13

Mijn eerste westernles was ontzettend leuk.
En toevallig werd ik een soort van 'gedwongen' western te doen.
Maar ik vind het ontzettend leuk en ik doe het nu al 5 jaar Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:27

Gedwongen?
Hoe dat zo?

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:29

Mijn vader had een western paard gekocht Knipoog
Dus ga ik natuurlijk er wel western op rijden Lachen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:21

Alle details weet ik niet meer,maar ik vond het ontzettend moeilijk

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:31

ik heb 1 keer een westernles genomen, gewoon om het eens mee te maken eigenlijk.
super apart, alles moet ineens anders dan je gewend bent!
teugels op de grond betekend dat het paard moet stilstaan..
en ik dacht dat je in zo'n westernzadel wel zo ongeveer vast zat, nou mooi niet dus!
en het draven is niet gewoon draven, maar is weer onderverdeeld in draf en jog geloof ik?
oja, en als je iets achterover gaat zitten om van draf of jog naar stap te gaan gebeurd er iets heel anders, weet niet meer precies wat, volgens mij ging het paard dan juist versnellen ofzo?
en de teugelvoering is ook heel apart, ik weet niet meer hoe, maar moest iig overal bij nadenken Tong uitsteken
nouja, ik ben qua rijden niet echt ver (recreatie/hobby, haast nooit les gehad), maar voelde me tijdens deze les toch echt wel een absolute beginner!

ben er niet mee door gegaan, en rijd nu gewoon engels, en ga ook les krijgen! Haha!

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:54

Ik rij nu 7 maanden western. Heel toevallig gekomen, stopte met mijn verzorgpaard en op zoek naar iets anders. Ik vond niets dat aan mijn eisen voldeed, alleen een privéstal die westernlessen geeft en pas naar ons dorp verhuisd was ( sorry, Linda Tong uitsteken ) Het enige probleem, het was een westernstal. Maar eens een lesje geprobeerd, en ik wist meteen dat dit mijn ding was. 15 jaar dressuur en springelsjes gehad, maar dat boeide me echt niet. ( ik ging liever met/zonder zadel en met lang teugeltje in het bos rijden) De eerste westernles was echt een opluchting dat ik mijn teugels mocht loslaten. Maar ook moeilijk, want bij dat paardje mocht je je teugels echt niet vastnemen, dat was dan ook weer een uiterst geval... (paardje gaat lopen, en je mag je teugels niet aanraken, hmmmmm Haha! )
Even mijn zit moeten zoeken in het westernzadel en het sturen wat onder de knie krijgen. En na een paar lesjes was ik er helemaal mee weg. Maar die Engelse dingen steken nu en dan op één of ander onbewust moment toch nog wel eens op. Dat gaat nog wel lang duren voordat het er helemaal uit is.
Maar voor mij niets anders meer dan western! Hoewel ik altijd heel negatief heb gestaan tegenover western.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:35

Ik ben sinds kort ook om. Een vriendin heeft een paard waarmee ze western rijdt en ik rijd het paard nu ook. Ik heb er denk ik 8 keer op gereden en ik vind het erg leuk.
Ik zou zelfs afgelopen week mijn eerste les gehad hebben, maar deze kwam te vervallen. Dus volgende keer beter Lachen

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 08:04

Chiba: Mag ik vragen waarom je eerst negatief was over western? Had je er eerst een verkeerd beeld bij ofzo?

Ik zelf heb er nooit aan gedacht om western te gaan rijden eigenlijk, had het nog nooit iemand zien doen. Tot ik dus iemand tegen kwam die western reed en toen ben ik pas info gaan zoeken. Ik vind het zelf ook fijn om door de bossen te rijden, heb ik gisteren nog gedaan zelfs! 2,5 uur lang door de bossen draven en galopperen, het blijft heerlijk Knipoog

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:43

Ik rij nu sinds januari dit jaar western (dankzij een "laten we voor de gein een keer een westernles nemen" ingeving) en ik vind het helemaal geweldig.

De eerste les was bijna een openbaring. Heel relaxed en zo... logisch allemaal! Het opzadelen was de eerste keer wel een hele toestand want wat zijn die zadels vreselijk zwaar haha!

Wat mij nog wel het meeste is bijgebleven is de galop. Hoe makkelijk en relaxed! Wat mij ook opviel was dat de paarden zoveel cooler waren en lang niet zo schrikkerig waren als de dressuurpaarden die we kennen maar dat zal natuurlijk ook wel per paard verschillen en deels door het ras komen.

We rijden met een leuk groepje (toevallig allemaal mensen die ook in mijn dressuurles rijden) op Trainingsstal Starnmeer en dat bevalt prima. Leuke paarden, goede lessen, duidelijke instructies. Nu komt alleen het probleem dat we eerdaags een keuze moeten maken: dressuur of western. Allebij gaat gewoon niet langer omdat we nu al dingen door elkaar gaan halen.
Het wordt wel lastig hoor omdat de manege (Waarland) waar we dressuur rijden zo ontzettend gezellig is. Ik heb het wat dat betreft wat makkelijker want ik rij ook nog in een carrouselgroep op Waarland en dat blijf ik ook doen maar de dressuurlessen zal ik toch echt aan de wilgen gaan hangen. Voor de andere zal de keuze een stuk moeilijker zijn.

Wat vinden jullie trouwens van de combi carrousel / western. Gaat dat lukken denken jullie of verkijk ik mij daarop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:09

Welke dag rijd jij op Starnmeer? Lachen

Carrousel en western zou moeten lukken. Mij is het ook een tijd gelukt om engels te blijven rijden. Alleen vond ik op een gegeven moment het engelse rijden gewoon niet leuk meer. Constant rugpijn na het rijden, was er echt klaar mee.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:44

Wij rijden op zaterdagmiddag van 16.00 tot 17.00. Eerst bij Gaby maar nu krijgen we een nieuwe instructrice. Nu ik je profiel heb gelezen kan ik je zeggen dat ik zelfs een keer een les op jouw paard gezeten heb toen jij op vakantie was en dat je ons een keer hebt geholpen met opzadelen Knipoog ! Je hebt inderdaad een ontzettend leuk paard, ik kan mij voorstellen dat je er gelijk verliefd op bent geworden. Ik kan alleen maar hopen dat het ook ooit voor mij zo zal zijn, maar eerst nog maar eens een paar lessen nemen Lachen.

Ik ga het volgende carrouselseizoen gewoon even aankijken, gaat het niet en wordt mijn vooruitgang in het westernrijden er door belemmerd dan kan ik daarna altijd nog stoppen.

Leuk om te horen dat jij ook ooit dressuur hebt gereden!