Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sonja schreef:De 'eigen' functie die mijn spoor heeft, is dat ik mijn paard ermee 'omlaag tik' . Door zachtjes te 'bumpen' (eerst deed ik dat met mijn hele been, nu is dat verfijnd tot zachtjes tikken met het spoor) vertel ik mijn paardje dat ik wil dat ze haar hoofd laag houdt.

gera"]
[quote="Sonja schreef:De 'eigen' functie die mijn spoor heeft, is dat ik mijn paard ermee 'omlaag tik' . Door zachtjes te 'bumpen' (eerst deed ik dat met mijn hele been, nu is dat verfijnd tot zachtjes tikken met het spoor) vertel ik mijn paardje dat ik wil dat ze haar hoofd laag houdt.
Ze zien er ruiger uit door de grootte, de breedte van de (hoe noem je die dingen?) dingen die je om je hak heen doet, en het gerinkel van de wieltjes. Maar de meeste (niet allemaal dus!) zijn hartstikke bot. Verder worden ze hetzelfde gebruikt als dat de bedoeling is in de western, verfijning van de hulpen, alhoewel er met Sonja haar gebruik van sporen ook niets mis is, is eigenlijk ook een vorm van verfijning met de hulpen.jilleroo schreef:grinnk weet je dat in de wedstrijd handboek van western zelfs staat dat het verboden is wedstrijden te rijden met sporen die geen wieltjes hebben? oftewel knopsporen. en ik ben er van overtuigd dat wieltjes minder scherp zijn dan stompjes maar je kunt alle sporen scherp gebruiken.