[WN] [RT] Moeite met Galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh

[RT] Moeite met Galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 18:25

Hoi allemaal,
Op dit moment rij ik een QH bij die altijd voor de reining opgeleid schijnt te zijn, en sinds enkele maanden pleasure/horsemanchip wat hij super oppakt!
Alleen de galop blijft een probleem, een rechte lijn kan die, maar zodra je een bocht/volte doed valt die over zijn eigen benen (zo voelt het) en gaat superhard draven...

Wat kan ik het beste doen om de galop te versterken? Ik dacht misschien met longeren? Dan moet die rond lopen immers...

Kan iemand mij helpen?

MSQuincyTE

Re: [RT] Moeite met Galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 01:34

Ik zou het zeker eens gaan proberen met Longeren kijken wat hij dan doet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:34

Is het paard wel goed vanuit de achterhand gereden ??

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 10:08

ja dat wel, hij zet ze achterhand er goed onder, valt niet op de voorhand of dergelijke (als je dat bedoeld..)

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:57

Kan het niet toch een balansprobleem zijn? Dan is oefenen en veel op de lange rechte lijnen galopperen toch het beste, zoals je met een jong paard zou doen.
Kiran had ook wat moeite met de galop (niet op buitenritten en op lange rechte stukken) en viel er in de bochten steeds uit. Ik ben gewoon door blijven rijden en heb hem steeds opnieuw een galophulp gegeven na de bocht, als hij er uit was gevallen zeg maar. Uiteindelijk kon hij 1 rondje bak galopperen zonder eruit te vallen en nu kan hij dat toch een heel aardig wat meer rondjes en draagt hij zichzelf ook netjes. In de bocht even je binnenhand wat optillen en bij reactie weer loslaten, zodat hij zijn schouder recht houd (tenminste als hij naar binnen dreigt te vallen over zijn binnenschouder). Dat hielp bij ons goed.

Ben overigens nog steeds aan het oefenen hoor. En inderdaad aan de longe wil ook goed maar dan bijv. aan een dubbele longe (buitenlijn over de rug, niet achter de achterhand langs i.v.m. zichzelf in de mond trekken/duwen) of in Kiran's geval een chambon teugel. Weet niet of "westernmensen" zulke teugels gebruiken overigens maar ik dus wel. Of anders even je instructie vragen want zij/hij kent je paard en kan zien wat er precies niet goed gaat.

Gr. Susan

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:42

Dubbele Lange Lijnen en ook gewoon achterlangs, zou ik zeggen. Een megagoed hulpmiddel

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:55

Yuma schreef:
Dubbele Lange Lijnen en ook gewoon achterlangs, zou ik zeggen. Een megagoed hulpmiddel

Juist in de galop als het paard dan afzet voor de galopsprong, "trekt" hij zichzelf in de mond doordat de lijn achter zijn billen langsloopt. En, als je wilt dat je paard leert lopen met een mooie soepele aanleuning zonder dat er een stoorzender aanwezig is, kun je de buitenlijn beter over de rug laten lopen. Je hebt dan ook "druk" op beide lijnen en kunt spelen met de "teugels" maar dan zonder stoorzender van een bewegende achterhand.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:38

Mij lijkt dat een paard zich in draf ook afzet. Wil je de draf verruimen dan zal ie toch echt in de afdruk moeten gaan. De lijn achterlangs wordt tenslotte ook niet gebruikt om strak tegen je paard aan te trekken

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:39

Pardon. Ik bedoel maar te zeggen, dat het probleem dat je aanhaalt voor de galop, dan ook voor de draf zou gelden toch?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:39

MSQuincyTE schreef:
Ik zou het zeker eens gaan proberen met Longeren kijken wat hij dan doet

Hier ben ik het ook mee eens. Gewoon het longeren opbouwen en zodra het goed gaat erop gaan zitten en dan kijken hoe dat gaat.

Succes !!

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:03

Yuma schreef:
Pardon. Ik bedoel maar te zeggen, dat het probleem dat je aanhaalt voor de galop, dan ook voor de draf zou gelden toch?

Dat klopt ook wel maar de afdruk in de galop, de beweging van het paard, is veel "schoksgewijzer". Weet niet of ik het zo goed zeg hoor, maar de draf geeft naar mijn idee een gelijkmatiger afzet van benen. Maar inderdaad, ook in de draf doe ik de buitenlijn niet achter het paard langs.
Wat ik wel doe om de achterhand beter te laten ondertreden is een beenbandage, zo'n elastieken, achter de billen langs en aan beide zijden vastknopen aan de longeersingel. Dan heb je wel druk maar het geeft geen druk in de mond als het paard beweegt. Uiteraard niet te strak. Daarbij is hij zich dan bewust van zijn achterhand zeg maar.

Maar goed, hihihi, volgens mij gaan we nu erg offtopic.....