[WN] ahqh papieren op mijn naam zetten ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bianca26

ahqh papieren op mijn naam zetten ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 00:02

hallo allemaal..

ik ben hier nieuw ik heb vandaag een een ahqh quarter merrie gekocht met papieren

Haar naam is HollyWood Personality Babe. Ze stamt af uit de bloedlijn van Doc Bar, Listo Lena en Sugar Bars.

Babe’s vader is Hollywood Personality en moeder is haflinger Nienke.

maar mijn vraag is ..
als we het paspoort van haar op anze naam zetten
moeten we dan de AHQHR papieren die bij haar zitten ook op onze naam zetten ..

want volgens de vorige eigenaar moeten we de AHQHR papieren ook meteen op onze naam zetten .want als er iets gebeurd met het paard zou zij anders verantwoordelijk voor het paard blijven ...

dat vond ik een beetje een raar verhaal ..
want het gaat hier in nederland toch om het paspoort dat je op die manier kunt aan tonen dat het paard van ons is ..ik heb dus altijd gedacht dat als op het paspoort mijn naam als nieuwe eigenaar staat dat voldoende is ..en de andere papieren van de AHQHR gewoon op naam van het paard staan ..
toch ??

ik hoop dat iemand mij hier meer kan over vertellen ..

want dit is onze eerste AHQH

gr bianca

Shotime

Re: ahqh papieren op mijn naam zetten ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 01:01

In principe is, voorzover ik geinformeerd ben, het paspoort geen eigendomsbewijs, het hoort wel altijd bij het
paard te zijn en je hoort het ook over te schrijven, maar ik vind die paspoorten nog steeds een beetje vaag...
Ik geloof dat het enige dat ze als een geldig bewijs beschouwen een koopovereenkomst of contract is, dus
niet eens zozeer een papier omdat sommige paarden geen papier hebben.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 01:20

Bij de NQHA kunnen ze ook een aantal dingen voor je regelen kijk maar eens op www.nqha.nl

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 01:45

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe paard! Tong uitsteken

AHQHR staat voor American Half Quarter Horse Registry oftewel een register voor quarterkruisingen.
Het is geen stamboek.
De AHQHR heeft geen erkende wedstrijden in Nederland, noch een fokprogramma o.i.d. dus het heeft waarschijnlijk weinig zin voor jou om lid te worden van de club en je paardje op jouw naam over te laten zetten - tenzij je het natuurlijk geinig vind om een paard ´met papier´ te hebben Lachen
Je kan ze altijd mailen voor info natuurlijk.

Het is zoals gezegd wel belangrijk dat het paspoort op jouw naam wordt overgeschreven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:34

Het paspoort is idd geen eigendomsbewijs, dus je zult een overdrachtsformulier moeten hebben c.q. een aankoopbewijs.

Zou er ook een Half Haflinger Stamboek zijn Knipoog

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:42

Ik zou inderdaad gewoon even op papier zetten dat jij per die en die datum, dat en dat paard hebt gekocht van die en die persoon....eventueel het bedrag erbij.
Allebei je krabbel erop, paspoort even over laten zetten en klaar.
Je moet volgens onze wet kunnen aantonen dat jij betaalt voor dat dier, dus bonnetjes van de stalling, verzekering,Da en HS bewaren.

Verder is er inderdaad een hulpstamboek voor haflinger Kruisingen. Er was destijds namelijk een Haflo-Arabe afdeling voor kruisingen met arabieren. Daar stond mijn pony ingeschreven en die had ook een papier. Even het Haflinger stamboek bellen...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:30

Inderdaad proficiat met je aanwinst.

Ik zou in elk geval je paardje netje over laten schrijven op jou naam. Het is nu tenslotte jou paard.
Misschien is het hier geen echt bewijs van eigendom of wat dan ook. Maar mocht er iets gebeuren dan is het wel zo fijn als ook het registry bevestigd dat het dier bij hun op jou naam geregistreerd is.
Het overschrijven stelt vaak niet veel voor en kost ook niet super veel.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:28

DubbelDun schreef:
Het paspoort is idd geen eigendomsbewijs, dus je zult een overdrachtsformulier moeten hebben c.q. een aankoopbewijs.

Daar schijnt dus jurisprudentie over te zijn; dat degene die het paspoort in bezit had als eigenaar werd erkent.
Ik weet helaas niet meer waar ik het heb gelezen (BIT, Bokt of ander forum) Scheve mond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:10

@WB: is dat recent dan, want ik kom alleen dit tegen:
Citaat:
Artikel Rechtbank Almelo
Citeertitel NJF 2007, 170
Samenvatting Eigendomsrecht. Beschikkingsbevoegdheid. Paardenpaspoort geen eigendomsbewijs. Aankoopprijs beneden getaxeerde waarde. Goede trouw koper ontbreekt. (A.W.M. van Bakel / M.A. Gerritsen).
Pagina 398 - 400

bianca26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:59

hallo allemaal ..

in iedergeval allemaal bedankt voor jullie reacties ...

het paspoort laat ik inderdaad op mijn naam zetten ..

we hebben ook al een papier ondertekend waarop staat dat ik vanaf vandaag de nieuwe eigenaar ben en dat ik vanaf vandaag dus ook verantwoordelijk ben voor het paard ...

het gaat mij dan ook meer om de papieren van het ahqhr of ik die ook meteen op mijn naam moet zetten ??

want volgens de vorige eigenaar is het zo dat als de papieren van het ahqhr niet op mijn naam staan ..en er zou iets met het paard gebeuren dat zij dan verantwoordelijk zou blijven ...

maar volgens mij is dat niet zo ...zit ik nu dan helemaal fout hiermee ??

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:36

Ik denk dat als je beide een contract hebt ondertekend, het op zich wel goed zit. Maar ik zou het papier ook gewoon op mijn naam laten zetten. Dan voorkom je in ieder geval problemen, mochten die er komen en bovendien is het toch ook gewoon leuk om je paard echt op naam te hebben?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:10

bianca26 schreef:
want volgens de vorige eigenaar is het zo dat als de papieren van het ahqhr niet op mijn naam staan ..en er zou iets met het paard gebeuren dat zij dan verantwoordelijk zou blijven ...
Dat is dus niet zo en verder heeft dat stamboek sowieso al weinig/geen toegevoegde waarde, dus IMO is het zonde van je geld. Kun je beter voor je paard iets leuks van kopen.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:13

ElCamino schreef:
Verder is er inderdaad een hulpstamboek voor haflinger Kruisingen. Er was destijds namelijk een Haflo-Arabe afdeling voor kruisingen met arabieren. Daar stond mijn pony ingeschreven en die had ook een papier. Even het Haflinger stamboek bellen...

Hulpstamboek bij Haflingers is er al jaren niet meer (als het al is geweest). HafloArabe is een kruizing van een Haflinger met een Arabier. Daar nemen ze geen andere rassen in op. In het geval van TS kan haar paard daar niet paard geregistreerd zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:51

Mijn opmerking moet gezien worden als eentje met een vette knipoog.
Waarom is het nl zo belangrijk als een paard een 'halve Quarter' is en niet als het een 'halve Haf' is Knipoog

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:08

Ik vind dat het helemaal niet belangrijk is wat voor ras of half ras of zelfs vuilnisbakje je hebt. Als hij of zij maar geschikt is voor het gene wat je er mee wilt en je er lol mee hebt.

Ik vindt het wel belangrijk dat je een paard's papier gewoon op je naam zet. Er staat tenslotte Owner:xxxxx Het is jou eigendom dus waarom zou je dan op je papier de naam van een ander laten staan?
Je bent er volgens mij alles bij elkaar nog geen 35 euro voor kwijt plus een postzegel.
Dus ook niet echt een enorm kapitaal toch?