[WN] QH scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh

QH scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 10:19

Ik moet verschillende QH scheren die ook staan aangesloten bij de AQHA en binnenkort ook dat soort wedstrijden gaan rijden, wat MOET ik laten zitten? Denk aan tastharen endergelijke...
Of maakt het niet uit?

Midasje

Re: QH scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:20

wat bedoel je met scheren gewoon zijn vacht of z'n oortjes beentjes etc.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 10:25

Alles.. compleet 'kaal' Maar weet dus niet of je de tastharen bij ogen,neus moet laten zitten, mogen de oren kaal of alleen een randje? Dat soort dingetjes Lachen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:48

Waar is het voor voor het zweten of voor het oog??

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:31

Als je gaat halteren wordt het wel gewaardeerd als je alles eraf scheert, ook tastharen. Ga je naar duitsland, valt het onder dierenmishandeling en wordt ook gecontroleerd. Persoonlijk vind ik dat ze de tastharen niet voor niets hebben en zou ze deels laten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:33

In NL valt t hopelijk binnenkort ook onder dierenmishandeling, of in elk geval onder een verbod, tast en oorharen scheren kan zorgen voor verwondingen en ontstoken oren...

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 11:36

1 van de paarden word naar het oosten gevlogen binnen een maand, en dan word er uiteraard verwacht dat die netjes word gebracht en niet in de wintervacht Knipoog
2 andere paarden wordn uitgebracht op show, en 1tje is gewoon puur voor het oog.
Dus ik kan beter de tastharen maar gewoon laten zitten, en de oortjes? Helemaal kaal of alleeen randjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:43

Oortjes alleen de randjes, als t er gewoon netjes uitziet, zonder uitstekende haren, lijkt mij dat prima. Ik zou zeker niet te diep scheren. Tastharen zou ik allemaal gelijk maken en zo'n 3cm laten.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 11:46

Oke dankjewel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:00

Hebben de eigenaren je trouwens niet gezegd hoe ze t hebben willen? Kan nl. best zijn dat zij t er persee af willen hebben. Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:41

Ligt er aan wat je wilt.. als je't doet zoals het 'hoort', dus echt 'Halter-toiletteren', dan gaat alles er af.. snorharen, tastharen boven en onder de ogen (wimpers weer wél laten zitten dus voorzichtig!!) Oren glad uitscheren, kogels en kootholtes glad, kroonranden glad, wit aan de benen opscheren en als aan de achterkant van de voorbenen lang haar zit dat ook glad maken, maar bij gekleurd haar weer niet met de tondeuse maar liever met een efileerschaar, anders zie je't heel erg... 'Bridle-path' (achter de oren) scheer je goed kort en liever net iets langer dan 1 oor lengte.

Wil je dat allemaal niet, dan doe je wat je wel wilt.
Veel hangt af van de show waar je naar toe gaat... Ga je naar een grote Quartershow, dan zul je er rekening mee moeten houden dat de Amerikaanse judges het 'gladde' plaatje gewend zijn én het graag zien. Als jij daar met je wollige paardje tussen de glad getoiletteerde paarden staat kost je dat gewoon punten, of je't leuk vindt of niet. Dan moet je paard wel héél mooi zijn willen ze'm alsnog 1e plaatsen zeg maar...
Ik zeg dus niet dat je niet kan willen zonder mooi te toiletteren. Met een écht goed paard kun je je vanalles permiteren. Maar met een net iets minder goed paard zul je alles uit de kast moeten halen om hem/haar zo voordelig mogelijk te laten zien en dan zijn dit de puntjes waar je't op kunt pakken... perfécte verzorging en afwerking. Daar houden ze van...

Als je hulp nodig hebt mag je altijd PBen...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:47

skippy1 schreef:
In NL valt t hopelijk binnenkort ook onder dierenmishandeling, of in elk geval onder een verbod, tast en oorharen scheren kan zorgen voor verwondingen en ontstoken oren...

Sorry hoor, vette onzin... dus ben ik een dierenmishandelaar!? Thanks!!

Dot's tastharen zijn vanaf jaarling leeftijd afgeschoren... in de zomer d'r af, in de winter mocht ze 'wild' worden.. in't voorjaar ging ze dan weer in showtoilet.. Nooit problemen gehad, nooit verwondingen of ontstoken oren (ik liet het haar diep in't oor dan wel zitten, scheer normaal alleen het bovenste deel van de oorschelp uit, dat wat je ziet zeg maar en nooit helemaal wég, laat altijd paar millimeter zitten).
En al die showpaarden worden dus mishandeld door ze de tastharen af te scheren?
Paarden die in ruig landschap staan hebben ze nodig om 's nachts hun weg te vinden, maar in onze perfect vierkante weitjes zonder ook maar 1 boom (als we't dan over dierenmishandeling hebben, dát vind ik dus dierenmishandeling.. paard de godhanze dag zonder schuilmogelijkheid/schaduw in de brandende zon zetten) hebben ze die tastharen echt niet nodig.
Alleen veulens en zogende merries zou ik ze niet afscheren en 's winters oren uitscheren zou ik dus ook niet doen, maar ook omdat mijn paard 's winters bij weer en wind buiten stond...

Overigens is het voor Duitsers wel verboden, die tastharen af te scheren. Voor nederlanders die in Duitsland showen weer niet (nationale dierenwelzijnswet die dus niet voor buitenlanders geldt). Maar ook de Duitsers scheren en ik heb nog nooit mee gemaakt dat er ook maar iemand op 'gepakt' is... officieel mag de Duitse organisator je de titel en gesponsorde prijs ontzeggen. Je plaatsing en AQHA/APHA punten krijg je wel gewoon.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:51

crow schreef:
Als je gaat halteren wordt het wel gewaardeerd als je alles eraf scheert, ook tastharen. Ga je naar duitsland, valt het onder dierenmishandeling en wordt ook gecontroleerd. Persoonlijk vind ik dat ze de tastharen niet voor niets hebben en zou ze deels laten zitten.

Zie hierboven, dit klopt dus niet... Nederlanders die in Duitsland showen mogen gewoon scheren, 't is een nationale wet die voor de Duitsers geldt, niet voor mensen vanuit 't buitenland (net zoals een in België gecoupeerde hond best Nederland in mag)
En er wordt op shows of langs de weg dus ook níet op gecontroleerd... (heb jaren met m'n glad geschoren paard in Duitsland geshowed dus denk te weten waar ik 't over heb).

Ze hebben ze idd niet voor niets... ze hebben ze alleen véél minder nodig door de manier waarop wij paarden houden. Ze zijn - normaal gesproken - in een voor hun bekende omgeving die ze niet in't donker hoeven te verkennen. Vierkante wei zonder obstakels, vierkante stal zonder obstakels... daar kan een paard héél goed zonder tastharen. Zoals ik al zei.. zogende merries en veulens zou ik ze niet af knippen...

Als je je hond laat knippen of scheren worden ze ook afgeschoren (ja, een hond heeft ook sinus haren), daar hoor je nooit een mens over...

zo, en nu weer van m'n kissie af... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:04

Hoho Francis, ik zeg niet dat jij een dierenmishandelaar bent, ik zeg alleen dat ik t meer dan logisch vind dat de NLse regering er over denkt t te gaan verbieden en het daar volledig mee eens ben. Ik vind t niet goed, gelukkig heeft een ieder daar zijn eigen ideeen over. Ik vind t prima dat jij t wel zou doen en juich hard mee met jou successen, dat weet je ook. Neemt niet weg dat ik t eigenlijk niets vind om de snorharen en oren te scheren. Heb veel kapotte neuzen gezien en veel over ontstoken oren gehoord. Is ook de reden dat ik na de 1e keer scheren bij [naam], wat jij prachtig voor me hebt gedaan, besloten heb nooit meer de snorharen helemaal weg te scheren...de laatste keer hebben we ze op allemaal dezelfde lengte gelaten, een cm of 2,5 a 3, dat vond ik er prachtig en strak uitzien! En oren uitscheren tot op zekere hoogte. Plaatje moet wel mooi zijn, maar helemaal uitscheren hoeft niet, en is niet handig, de haren zitten er niets voor niets. Ze beschermen de gehoorgang tegen vuil.

Ik denk maar zo, die haren zitten er allemaal nietvoor niets. Een paard kan zijn eigen neus niet zien, om toch een beetje te kunnen "zien" wat er onder zijn neus zit, kan hij dat voelen.

Dus nee, ik vind jou geen dierenmishandelaaar, valt me ook tegen dat je dat zegt over mij...
Imo valt het geheel wegscheren van de tastharen wel onder een vorm van handelingen die t welzijn eerder kwaad dan goed doen en dus mag t van mij verboden worden. Is overigens ook meer iets waar de juryleden op aangesproken moeten worden, logisch dat eigenaren doen wat de jury graag ziet, moet de jury andere dingen maar liever gaan zien! Ja Ik zie echt niet in waarom t op gelijke lengte knippen van tastharen minder mooi zou zijn dan glad...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:17

De handeling wil jij onder dierenmishandeling (dat schrijf je zelf in je eerdere post), maar ik ben geen dierenmishandelaar als ik die handeling verricht... 't is of't één of't ander Skip.
Maar goed, daarin verschillen we dus van mening.. Ik heb heel wat paarden geschoren en geshowed zien worden en nooit kapotte neuzen op shows gezien of van ontstoken oren gehoord. Ook bij Fly en Reba nooit last van gehad, ook nooit van gehoord bij ál die showpaarden die ik ken... Dus tja...
De enige keer dat Dot met kapotte kop op de show liep is toen ze als jaarling in Duitsland op de Duitse Kampioenschappens stond. In m'n profiel staat de foto, als je goed kijkt kun je zien dat ze d'r kop kapot heeft... En tussen d'r ogen (waar het kapot was) heeft ze zowiezo geen tastharen. Deze foto is dusdanig verkleind en wazig dat je d'r snorharen niet ziet, maar daar moet je dan maar van me aannemen dat ze die daar nog wel had.. op't posterformaat wat ik hier heb is't duidelijk te zien...
Heb me dus vergist hierboven, heb haar als jaarling ook nog mét snorharen geshowed omdat ik toen ook nog in de veronderstelling was dat ze niet geschoren mocht worden in Duitsland. De show er na, die in Nederland was heb ik d'r snorharen wel afgeschoren, dus idd wél als jaarling al geschoren.

Overigens.. 't maakt qua uiterlijk dus echt véél verschil of je ze er af haalt of niet.. .óók als je ze inkort... dat verschil kun je pas goed zien als je't ook daadwerkelijk doet, maar ik heb wel es groomdemo's gegeven waarbij ik de snorharen als allerlaatste deed, dus paard hélemaal showklaar behalve snorharen, en alle aanwezigen moesten toegeven dat het veel verschil maakt of ze er aan zitten of niet... Dus als je serieus wilt showen is dat wel een overweging waard denk ik.
Ik zeg niet dat het MOET, maar 't maakt dus wel veel verschil.

Zo, en nu heb ik er wel genoeg over gezegd denk ik...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:26

maar als het niet meer mag en iedereen laat ze er aan , is er geen verschil meer daarin tussen de paarden
het enkele paard waar ze dan wel bij zijn afgeschoren valt gelijk op en zou dan de ring moeten verlaten want het mag niet

alles staat met hoe streng een jury en organisatie de regels naleven om het voor iedereen eerlijk te laten verlopen

ik weet niet hoe ze het doen in Duitsland maar ook daar jureren Amerikaanse jury's en ook daar zal de mooiste wel vooraan komen staan

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:32

Het is iig beslist ongewenst of je nou duitser bent of niet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:33

ik ben het helemaal met Francis eens.
Ik ben allergisch voor al dat haar op die paarden Haha!
Mijn paard is ALTIJD kaal, oortjes eruit, deel van de manen eraf zowel bij de oortjes als bij de schoft, de tastharen rond de ogen, neus, kinharen alles is weg...JECH!!!
Kootholtes en kroonrand kaal. Verder 3x per jaar alles eraf van de vacht....
Ook nog eens in de Cowboy Magic, staartzak etc etc....
Ik vind zelf dat het gewoon hoort bij showpaarden!

En ook denk ik dat inderdaad ze op stal geen tastharen nodig hebben. Hij redt zich prima in de box en paddock. Is nooit stuk oid....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:38

el camino ik zou zeggen, koop een barbie paard!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:40

Dat kan dus niet zoals jij het stelt, een amerikaanse judge moet de landelijke wetten respecteren maar hoeft geen paarden de ring uit te sturen want het mag wel van de APHA en de AQHA en die regels worden gevolgd tijdens een show. Hij mag geen paarden mét snorharen uitsluiten of achterstellen, maar als ze in een line up staat en hij moet kiezen welk paard'ie het mooist vind en één van z'n favorieten is strak getoiletteerd en de ander niet. dan zal de keus in 90% van de gevallen dus op die getoiletteerde vallen. Zeker als de paarden verder qua bouw dicht bij elkaar liggen zijn dat nou juist de puntjes waar je't mee kunt winnen.
En zodra er een wel geschoren paard uit het buitenland (waar het dan wel mag) tussen staat heb je die gelijkheid al niet meer.
Da's precies de rede dat meeste Duitse showers dus gewoon scheren ondanks die wet en dus al blijkt hoe de naleving daarvan gehandhaaft wordt... níet dus... ik denk dat politie wel iets beters te doen heeft dan te controleren of paarden al hun haren nog hebben... d'r zijn wel belangrijker dingen dan dat, die écht dierenmishandeling zijn, die ook dagelijks gebeuren.. zullen we ons daar eerst eens op focussen? We hebben 't nu over háar notabene.. nog even en we mogen ook de manen niet meer knippen? Die hebben ze ook niet voor niets (maar waarom hebben de meesten dan geen dubbele manenkam?)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:42

Sorry, crow vermeld dat het in Duitsland onder dierenmishandeling valt. Skippy haalt alleen aan, dat ze hoopt dat het hier ook zo zal worden....
Als iedereen gelijke regels heeft dan, is iedereen dus weer gelijk.
Als dat zo zal zijn, moet een goeie jury daar doorheen kijken.
Ik zelf hou helemaal niet van Halter, omdat mensen er erg ver in gaan met allerlei hulpmiddelen. Een goed en correct paard zou al zoveel uitstraling moeten hebben, zonder helemaal ingepakt te worden of allerlei rommeltjes.
Respect als het je hobby is, moet iedereen verder zelf weten natuurlijk!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:44

We hebben 't nu niet over de illegale praktijken die overigens helemaal niet alleen bij de Halter toegepast worden.., we hebben het over afknippen van HAAR. niet meer en niet minder...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:48

spatter schreef:
el camino ik zou zeggen, koop een barbie paard!

Ooit een Barbie paard gehad? Die hebben geen haar, die zijn helemaal glad en haarloos Clown
Daar valt niks aan te scheren en knippen.... en dat is nu juist zo leuk Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:51

Heb ik jou met naam genoemd Francis? Nee dacht ik...dat jij je aangesproken voelt, kan ik niet helpen. Je kent mij goed genoeg om te weten hoe ik over je denk, hoe ik je hulp waardeer en hoe ik met je meeleef.
Neemt niet weg dat ik idd vind dat scheren van de tastharen verboden moet worden in NL. Dierenmishandeling is een groot woord, maar helaas dringt bij veel mensen de noodzaak van dingen pas door bij grote woorden. Zo ook met solitaire huisvesting etc...ook dat moet je dierenmishandeling noemen om duidelijk te maken hoe rot t is! Dat jij je dan zo aangsproken voelt, kan ik echt niet helpen en is ook volstrekt niet zo bedoeld. Dacht dat je dat wel wist.

Dat jij alleen maar goede ervaringen ermee hebt is fijn, alleen maargoed om te horen. Helaas heb ik die niet. Heb in de paar dagen na het scheren veel paarden met wondjes zien lopen (zijn misschien ook vaak genezen ten tijde van de show, of wellicht weggepoederd? Ik zeg niet dat t zo is, maar zou kunnen. Is alleen maar fijn als t niet zo is! ). [naam] heeft nadat ik voor t eerst zijn tastharen had geschoren een aantal keer flink hard zijn neus gestoten en ook wondjes opgelopen, hij was daarna een tijdje mega voorzichtig. Wondjes waren gelukkig genezen op de show, maar voor mij dus t besluit eens maar nooit weer. Met t lesgeven heb ik veel vervelende verhalen vernomen en gezien, helaas...had liever positieve ervaringen net als jij.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:01

Hoe kan ik me nu NIET aangesproken voelen!? Je hoeft mij niet bij naam te noemen skip, de hele wereld weet dat ik m'n paard scheer.(en met mij nog vele vele anderen trouwens). Scheren mag volgens jou onder dierenmishandeling, ergo... degene die die handeling uit voert is een dierenmishandelaar. Sorry maar dat valt echt niet anders op te vatten... dan had je't anders moeten formuleren.
Dat je mij dan weer geen mishandelaar vindt, tekent dus al direct de hardheid van de uitspraak dat haar knippen mishandeling zou moeten worden... het wordt dan dus zo'n 'ja maar die en die is goed voor z'n paard, dat telt niet' verhaal.
Een wet is per definitie zwart wit. Het mag wel of het mag niet.. niet soms wel en soms niet. Da's met twee maten meten.