[WN] [RT] Blijven staan in spin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

[RT] Blijven staan in spin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 17:48

Hallo,

Mijn nieuwe paardje kent de spin al goed, maar ik , als beginneling, nog niet zo goed. Ik ben nog op zoek naar goede westerninstructie, wat heel zelden is hier, dus vraag ik het even hier Huilen
Hij wijkt wel voor de druk van mijn been, maar als ik hem dan met lichte binnenstelling en druk van de buitenteugel naar binnen toe vraag om rustig te draaien, dan stapt hij gewoon eruit met zijn neus naar boven en begint snelller te stappen of draven. Wie heeft tips?

MSQuincyTE

Re: [RT] Blijven staan in spin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:40

Zo je niet beter les kunnen gaan nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:58

Het is eigenlijk iets goeds dat hij voorwaarts gaat in de spin. Hij kan er beter uitlopen dan dat hij achterwaards gaat of stug blijft staan.
Weet je zeker dat je ook met een been druk geeft en niet onduidelijke hulpen geeft? Als hij er uit wilt lopen, vang je hem op naar een rustiger stap tempo, zet een kleine cirkel in, en maak deze steeds kleiner tot dat hij enkele passen overstapt en dan laat je hem er weer uit lopen. Het aantal passen bouw je steeds verder uit, en het begin tempo ook. Uiteindelijk zal hij het ook vanuit stilstand begrijpen.
Ik kan helaas uit je verhaal niet opmaken of je je spin vanuit stilstand begint of vanuit een cirkel.
Kan hij bij een ander wel makkelijk spinnen, of heeft hij er zowiezo moeite mee? Ik zou je toch willen adviseren les te nemen, desnoods op een volleerd lespaard waar je op kan voelen hoe het moet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:45

Ze is al op zoek zegt ze, lijkt me beetje overbodig om weer met de eeuwige dooddoener "neem les" te komen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:29

Romkabouter schreef:
Ze is al op zoek zegt ze, lijkt me beetje overbodig om weer met de eeuwige dooddoener "neem les" te komen Knipoog

Ik heb haar geprobeerd te helpen, maar het is gewoon heel moeilijk als je niet ziet wat er gebeurd. Zo is het ook moeilijk om tips te geven.
Ik bedoelde meer te zeggen als ze geen les aan huis kan vinden maar wel eens op een volleerd paard kan voelen hoe het moet dan is ze ook al een stuk geholpen.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:10

Citaat:
Hij wijkt wel voor de druk van mijn been, maar als ik hem dan met lichte binnenstelling en druk van de buitenteugel naar binnen toe vraag om rustig te draaien, dan stapt hij gewoon eruit met zijn neus naar boven en begint snelller te stappen of draven. Wie heeft tips?

Het is de bedoeling dat als jij je teugel aanlegt hij zijn schouder geeft. Als hij dit nog niet beheerst kan je niet gaan spinnen. Dus vanuit stilstand met de buitenteugel zijn schouder vragen, stapt hij dan netjes over met de voorbenen en blijft hij dit in een regelmatige pas doen dan ga je snelheid vragen met je been. Als hij eruit loopt gebruik je je binnenteugel om hem terug op je cirkel te krijgen. Het ligt er ook aan hoe je paard heeft leren spinnen, vanuit een cirkel of vanuit stilstand?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:58

Er zijn meerdere manieren om de spin aan te leren, net zoals er meerder stijlen binnen de reining zijn. Het kan dus zijn dat onderstaande aanwijzing niet helemaal is zoals je paard ingereden en getraind is voordat je hem kocht.
In principe is de spin een voorwaartse beweging, en in te zetten vanuit een klein cirkeltje. Wat je kunt doen is rollbacks oefenen langs een omheining van de rijbak (zo kan hij niet rechtuit er uit kan lopen). Als hij eenmaal een halve draai gemaakt heeft, kun je uiteindelijk doordraaien naar een hele draai. De bakrand voorkomt dat hij er vooruit uit kan lopen. Als je de rollback inzet, laat je paard dan achter je binnenhand aanlopen, dus geen neckrein gebruiken.

Andere methode is dat je vanuit een klein cirkeltje de spin gaat inzetten.Je paard moet achter je binnenhand aanlopen. Nog even geen neckrein gebruiken, klein cirkeltje met hoofdje ingebogen laten lopen, en op het moment dat je wilt indraaien, achteroverzitten, met wat meer ruitergewicht op de kant waar je heen wilt. Contact met buitenteugel naar achteren om je paard te belemmeren om vooruit uit die spin te lopen, en binnenhand opzij, zodat de binnenschouder vrijkomt en hij over kan stappen. Geef druk met je buitenbeen, maar zorg er voor dat de aanwijzing van je hulp vlak achter de singel komt.
Begin langzaam, en wees in het begin blij met een aantal stapjes opzij. Geleidelijk aan kun je het aantal passen en de snelheid opvoeren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:39

volgens mij is het het allerslimste om de telefoon te pakken en de vorige eigenaar te bellen
en desnoods te vragen naar haar/zijn trainer zodat die je kan uitleggen waar de knopjes zitten

je kunt wel van alles gaan uitproberen maar je bent zelf nog beginner en je maakt je paard alleen maar in de war
zijn alle knopppen er straks af, ook zonde

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:42

MSQuincyTE schreef:
Zo je niet beter les kunnen gaan nemen.

Van wie heb jij eigenlijk les? Tong uitsteken

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:39

Wranglerbutt schreef:
Van wie heb jij eigenlijk les? Tong uitsteken

AstraGirlie schreef:
Ik ben nog op zoek naar goede westerninstructie

Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:44

Volgens mij had ze het toch echt tegen MSQuincyTE, niet tegen AstraGirlie Clown

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:45

WildWings schreef:
Volgens mij had ze het toch echt tegen MSQuincyTE, niet tegen AstraGirlie Clown

Da's het handige van quoten Ja Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:28

Hehe, bedankt voor de nodige tips iedereen die er wou geven Knipoog

Ik heb ondertussen 3 telefoonnummers verzameld van instructeurs die me willen helpen, dus dat komt zeker goed.

Ik heb ook een zeer uitgebreide pb gehad met info, waarvoor dank aan die persoon Lachen

Een deze dagen geef ik idd een belletje naar de vorige eigenaar om het eens te vragen of ie uit cirkel of uit stilstand heeft geleerd. Dat zal alles al een pak duidelijker maken.