[WN] [RT] Opbouw trainingschema

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosanja

[RT] Opbouw trainingschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 12:49

Ik ben op zoek naar een trainingsschema om de conditie van een eerder reining getrainde ruin (amateurnivo) van 9 jaar weer op te bouwen. Afgelopen 1,5 jaar heeft hij wegens omstandigheden stil gestaan, wel weidegang gehad dus wel wat beweging.
Ga je eerst aan de conditie werken door veel longeren/evt. bijzetten of toch gelijk erop en oefeningen doen? Of een combinatie? Ben wel benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.

Romkabouter

Re: [RT] Opbouw trainingschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:36

Gewoon rijden, niet al te hard laten werken in het begin en kijken hoe het gaat.
Niet meteen uren, maar eerst een half uurtje ofzo. Lekker laten draven en galopperen. Tot je voelt dat zijn lichaam het weer wat makkelijker kan en dan de oefeningen uitbreiden c.q. verzwaren.

Let op hoe je paard er onder is qua spierpijn/conditie en dergelijke

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:55

Ik zou juist in het begin niet longeren, onder je voel je toch veel beter wat er gebeurd.
Rustig opbouwen, wat rustige buigoefeningen, zijgangen, wat achterwaarts. Laat hem eerst maar weer wat spieren krijgen, dan kun je daarna afwisselen met longeren.
En, als je de ruimte hebt natuurlijk is een buitenrit perfect voor het opbouwen van konditie!

Kwalitatief goed voer en hooi en absoluut niet overvragen, dan zal je zien hoe snel het de goede kant opgaat! Veel succes! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:00

Ik sluit me volledig aan bij m'n voorgangers. Vooral lekker naar buiten als je die gelegenheid hebt. Lekker rechtuit weer wat conditie op laten doen. Vooral rustig opbouwen. Eerst sterker laten worden, dan pas verder uitbouwen in zwaarte en longewerk. Eventueel als ondersteuning tegen spierpijn een sel./vit.e-supplement bij het voer geven.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:01

Paard eerst weer lekker los door het lijf maken. Besteed veel aandacht (moet natuurlijk altijd maar nu helemaal) tijd aan warming up en cooling down. Lekker aan een losse teugel laten stappen, voorwaarts draven en galopperen. Dan pas de teugels wat aannemen en wat licht buigoefeningen doen. Rustig opbouwen. Ben ook erg voor buitenritten. Om de conditie op te bouwen zijn stapritten door het zand in het begin prima!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:52

crow schreef:
. Om de conditie op te bouwen zijn stapritten door het zand in het begin prima!

Begin dan eerst met de pezen goed te harden door op het harde te stappen/draven.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 12:36

Hey bedankt voor de tips!
Ik ben gelukkig in de gelegenheid om in de buurt buitenritten te maken, we staan namelijk niet zover van het bos! Ik heb besloten om nu de eerste weken zoveel mogelijk buiten te gaan rijden of bij slecht weer in de binnenbak, gewoon voorwaarts rijden. En dan maar es weer kijken.
Ik vind het igg handig om voor mezelf alvast wat vooruit te plannen wanneer ik wat ga doen omdat me houvast geeft in de training en overzicht. Weet niet hoe anderen dit doen maar dit geeft me wat meer 'structuur' zeg maar... Bloos Haha!
Ben nog wel benieuwd hoe ver jullie vooruit 'plannen' met dit soort dingen of dat je het meer per dag bekijkt.

Misty_1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:52

Hoi,

Ik werk eigenlijk niet met tijdschema's meer met bereikbare doelen aangezien niet elk paard alles even snel door heeft. Zodra een doel behaald is voor +- 75% begin ik met een nieuw doel zodat je het doel daarvoor kan "fine-tunen". Dan wordt het ook niet zo saai voor het paard.

Inderdaad in het begin wat conditie opbouwen is prima, als het paard niets mankeerde voor hij op rust ging en hij gewoon weidegang gehad heeft kan je er vanuit gaan dat de basisconditie nog prima is. Je zal dan voornamelijk weer wat spieren moeten kweken. Begin met veel stap en draf werk en de basis losmaak oefeningen. Ga wekelijks wat langer rijden en meer galoperen. Ik zou zelf niet alleen maar in het bos rijden maar liever afwisselen. Training in de bak, ontspanning in het bos en veel lichtrijden. Als je denkt dat de conditie en spieren weer op een redelijk pijl zijn kan je langzaam aan met zwaardere oefeningen beginnen.

Suc6,

Esther

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:43

begin met rechtuit.. gewoon conditie opbouwen. Buitenritjes zijn prima. Als je wat heuveltjes mee kan nemen is dat ook prima voor de spierontwikkeling. Teveel longeren zou ik niet doen. Is meer belastend voor de pezen. Verder is het allemaal al gezegd.