[WN] richtprijs quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjour

richtprijs quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 21:58

wat is de richtprijs voor een recreatie-quarter van 10 jaar oud met papieren. Een paard met beperkingen voor de sport, d.i. niet bruikbaar voor zwaarder werk ivm beenproblemen. Enkel geschikt voor buiten en (lichte) pleasure. Vooruitzichten niet te voorspellen.
Ik begrijp dat een quarter relatief duur is vanwege de stamboompapieren maar dat kan toch alleen gelden indien het paard voor de sport in te zetten is. Ik wilde graag wat opinies hierover horen??

Anoniem

Re: richtprijs quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:11

Is het een merrie of niet?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:25

Ik zou daar absoluut niet te veel voor willen betalen. Mocht het een ruin zijn dan nog minder dan voor een merrie.
Wat heeft de verkoper in zijn hoofd als vraagprijs?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:36

Een Quarter, merrie of niet, welke een blessure heeft waardoor het niet vol gereden kan worden, kan nooit een hoge prijs hebben. Als het al een merrie is moet ze wel geweldige papieren hebben om een hogere prijs te krijgen. En dan bedoel ik iets van een rechtstreekse Dun it oid. Dan is het voor de fok iets waarvoor een koper meer dan normaal zou betalen. Maar een paard met "gewoon" papier kom je dan in een prijsklasse van pak em beet een 1500 tot 3500 euro. Voor een ruin zou ik dat geld nog niet eens gaan neerleggen. Dat is een veredelde grasmaaier als hij niets meer kan. Let wel bij een merrie met gebrek zou ik, als ik ermee wil fokken ook kijken wat voor gebrek dat is. Er zijn gebreken die vererfbaar zijn, en daarmee zou ik dan niet fokken.

Maar Marjour het is maar net wat de gek ervoor geeft. Ik weet niet wat je precies zoekt, en in welke prijsklasse. Maar er zijn paarden genoeg te vinden zonder gebreken voor een niet te hoge prijs. Als het dus een ruin is zeg ik niet doen, is het een merrie zou ik er ook nog wel 5 keer over nadenken. Ik heb meer dan 1 paard, en ik heb er ook een aantal die niet meer geschikt zijn voor de sport. Maar de meeste mensen kopen 1 paard voor zichzelf om te rijden en verzamelen niet zoals ik Knipoog (is een geintje hoor wij fokken op kleine schaal). Ik zou dus wel heel goed nadenken als ik een paard zou kopen voor mezelf om te rijden. En dat zou zeker geen paard zijn met gebreken waardoor het niet vol te rijden is.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 08:11

een oudere merrie heeft geen meerwaarde als ze niet correct is in de benen omdat ze daardoor niet echt geschikt is voor de fok ( misschien wel voor vermenigvuldigen maar niet voor goed fokken). mocht de oorzaak van traumatische aard zijn ligt de zaak volledig anders.
in het eerste geval is wat mij betreft de waarde van 500 tot 700 €, in het tweede geval hangt alles af van de afstamming.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 08:16

Ik kan alleen adviseren, koop dit dier niet.
Het is al een hele kunst om een gezond paard goed te houden, maar als je dan al met een blessure gaat beginnen, voor het zelfde geld koop je een paard waar je veel geld aan de dierenarts bij kwijt bent, terwijl je het dier niet of nauwelijks kan rijden. Spaar wat langer door, en kies een gezond dier is mijn advies.
Verder de prijs..500 tot 700 euro. Voor 1500 koop je al wat gezonds, maar dan zonder papieren. Die papieren heb je niets aan als de benen niet goed zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:09

marjour schreef:
Enkel geschikt voor buiten en (lichte) pleasure. Vooruitzichten niet te voorspellen.

Vergis je niet in wat ongelijk terrein met pezen/hoefkatrolgebied kan doen en vergis je zeker niet hoe zwaar een goed gelopen pleasure is.
Afhankelijk van wat er met het paard aan de hand is en welke kansen een DA het dier geeft c.q. wat voor inschatting van de onkosten daaraan hangen kun je alleen voor jezelf die overweging maken.

Als je een paard bij huis kunt houden kun je wat makkelijker een 'kneusje' houden als wanneer je op een dure pensionstal staat.
Ben je een serieuze rijder met gerichte training of wil je gewoon 1 a 2x per week het bos in??

Allemaal dingen ie je in je overweging mee moet nemen.

Als het puur is omdat je wél het geld hebt voor een paard wat iets mankeert en niet voor een 'gezonde' , dan zou ik zeggen spaar nog even door.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:24

best lastig omdat de prijs vaak ook bepaald wordt door emotionele factoren. Realistisch gezien moet je uitgaan van 'slachtprijs', maximaal 500,-- euro

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:38

Dit paard is weinig tot niets meer waard. Daar doen papieren niets aan af. Op papieren kun je niet rijden.

Als je geen geld hebt voor een gezonde quarter, kies dan voor een aardige haflinger o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:52

Slachtprijs. De rest is illusie en/of mazzel. Of de dikke pech dat je d'r ook nog eens flink kosten aan krijgt voor veearts ed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:49

Het risiko kan 2 kanten op gaan ALS je weet wat er aan de hand is.
Ik ken iemand die heeft een voordelig geprijsd paard gekocht in de weet dat ie een operatie nodig had. De kosten hiervan waren bekend en ook de herstelkans. Die heeft er nu een heel leuk paard aan.

Maar je kunt ook heel zwart/wit zeggen 'dat bedrag aan DA-kosten is het max." en als de vooruitzichten zijn dat er nog veel meer bij gaat komen de knoop doorhakken en laten afspuiten.
Maar dan moet je wel héél stevig in je schoenen staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:20

Ik denk dat je jezelf onnodig veel verdriet bezorgd als je al begint aan een paard dat niet goed is en misschien nooit meer goed gaat komen.