[WN] WRAN-ALV: papieren stem overdragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

WRAN-ALV: papieren stem overdragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 11:02

Omdat in een ander topic dit belangrijke onderdeel van de ALV misschien ondergesneeuwd gaat raken lijkt het mij handig om hier een eigen topic aan te wijden.

Dus kun of wil je zelf niet komen op de komende belangrijke ledenvergadering van de WRAN op zondag 2 maart 2008 meldt dan hier je beschikbare stem aan.

De persoon die wel gaat mag maximaal 2 papierstemmen meenemen.
Hieronder een stukje gekwote tekst van Anya met de belangrijke eisen. Let wel dat je hieraan voldoet anders is je stem niet geldig !!!

Citaat:
Je kunt een machtiging meegeven aan iemand die wel gaat. Ieder persoon die gaat mag maximaal twee machtigingen meenemen. Die moet je dan een brief meegeven voorzien van je gegevens en handtekening waarin je aangeeft dat je een bepaalde persoon (ook naam en adres, geboortegegevens e.d. neerzetten) een volmacht geeft om namens jou te stemmen. Je kunt ook heel precies omschrijven wat je wilt.. maar dan heb je kans dat als er een iets ander voorstel ter stemming ligt.. jouw stem niet meer geldt.
Dus het makkelijkste is een volledige volmacht geven aan een persoon die je vertrouwt om te stemmen wat jij ook zelf vindt.

edit: voor het gemak hieronder maar meteen de blankostemoverdracht.
Deze geldt dus voor alles wat ter tafel komt.

Citaat:
Datum ................................

Onderwerp: volmacht tot stemmen ALV d.d. ................. 2008

Bij deze machtig ik ............................................................. (naam machtiginggever)

geboren ..........................,

WRAN-nummer ..............................

wonende aan de ....................................................

te .........................,
om namens mij op de ALV van de WRAN (voor het jaar 2008) voor alle onderwerpen waarover gestemd wordt, een stem uit te brengen naar eigen goeddunken.

Naam stemmer:............................................

Adres: .........................................................

geboortedatum: ...........................................

WRANnummer: ..................................................

Handtekening ..................................................

Datum...................................

Vera

Re: WRAN-ALV: papieren stem overdragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:41

Dank, ik ga mijn stem ook overdragen Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 12:29

Overigens is deze overdracht met een kleine aanpassing natuurlijk ook te gebruiken op de ALV's van de Paint, DAWRA en Reiningbreedersclub die ook onder de Federatie vallen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:39

Je moet overigens voorafgaand aan de start van de vergadering wel melden en tonen dat je een volmachtstem bij je hebt Ja

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:43

Zijn er veel mensen die nog graag een volmacht willen meegeven aan iemand die wel gaat?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:45

Voordat iedereen maar een beetje lukraak een stem gaat overdragen en sterker nog: een blankostemoverdracht!!!

Ga goed na wat er allemaal speelt voordat je voor of tegen stemt of er zelfs maar aan denkt een blanko weg te geven!

Wat we nu krijgen is dat iedereen maar een beetje op gevoel gaat stemmen of het ja of nee wordt.

En een gevoelsmatige stem is de slechtste motivatie

Denk eerst heeeeeeeeeel goed na en dan nog een keer voordat je uberhaupt je stem weg geeft!!!
En bedenk hoeveel macht je geeft aan de persoon aan wie je blanko stem geeft!!!

Ik vind dit topic een zeer kwalijke zaak, het wordt voor mensen te makkelijk om er zonder bij na te denken maar op iets te stemmen. Maar dit is natuurlijk mijnpersoonlijke mening Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:57

Nou dan heb je wel iets gemist Rom. Ik heb er ergens heel specifiek bijverteld dat je je stem alleen moet geven aan iemand die je vertrouwt. En dat je er bij moet vertellen wat je wilt dat er gestemd wordt! Over de diverse onderwerpen.

Maar aan de andere kant.. er waren vorige jaren mensen die heel specifiek hadden opgeschreven wat ze vonden.. heel uitgebreid verhaal. En als dan blijkt dat ze voor een bepaald onderdeel half a. en half b. vinden.. dan geldt zo'n stem niet meer. Daarom dus het advies een blanko volmacht mee te geven en heel goede instructie wat je wel en niet wilt.

Bijvoorbeeld: in neem een stem extra mee. Stel die persoon geeft mij door vóor aansluiting KNHS te zijn en voor de cap voor alle levels. Dan stem ik dus 1x voor KNHS en 1x tegen KNHS aansluiting. Zo ook 1x voor cap en 1x tegen cap.

Maar stel die persoon schrijft uitgebreid: ik ben tegen cap in level 2 voor ruiters op een ander paard (hypothetisch voorbeeld Knipoog en er wordt in stemming gebracht: afschaffen van de cap.. dan geldt die stem dus niet. Zo zit het een beetje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 13:01

@ROM: ik snap je bedenkingen, maar ik geloof toch echt niet dat mensen hun stem gaan overdragen aan iemand waarvan ze wéten dat ie niet hún mening zal uitdragen.
Wil je dat risiko idd niet lopen c.q. melden zich te weinig mensen die je vertrouwd jou mening te delen en als zodanig uit te dragen, dan zul je je idd goed in de materie moeten inwerken, vervolgens de ALV-agenda afwachten zodat je weet waarover gestemd gaat worden en dan jouw stemgedrag specifiek omschreven op papier zetten.

En dan nog... note de laatste allinea van Anya's post hierboven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 13:16

Er zijn wat onduidelijkheden hoe om te gaan met de stem van een jeugd lid.

1. Heeft een jeugdlid wel een stem
2. zo nee hebben de ouders/verzorgers dit dan wel
3. en zo ja is de ouder/verzorger die geen lid is wel stemgerechtigd.

Mensen die dit op kunnen helderen graag een reactie en anders moeten belangstellende zelf kontakt op nemen met het bestuur.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:20

@Dubbeldun: Dit moet toch in de statuten van de WRAN opgenomen zijn?
Niet dat ik beschik over deze statuten trouwens...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 13:21

Ik ook niet en als ik er om vraag dan krijg ik als antwoord dat die alleen voor leden in te zien zijn op een ALV, waar ik dus niet mag komen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:22

DubbelDun schreef:
Er zijn wat onduidelijkheden hoe om te gaan met de stem van een jeugd lid.

1. Heeft een jeugdlid wel een stem.
Helaas niet, je mag wel betalen maar je hebt niks te zeggen.
2. zo nee hebben de ouders/verzorgers dit dan wel
Als ze lid zijn...
3. en zo ja is de ouder/verzorger die geen lid is wel stemgerechtigd.
zie 2

Mensen die dit op kunnen helderen graag een reactie en anders moeten belangstellende zelf kontakt op nemen met het bestuur.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:22

Anya schreef:
Nou dan heb je wel iets gemist Rom. Ik heb er ergens heel specifiek bijverteld dat je je stem alleen moet geven aan iemand die je vertrouwt.

Dat heb ik niet gemist en het is een loffelijk streven, met de nadruk op streven.

Ik krijg gewoon een nare bijsmaak van volmacht stemmingen en dat soort zaken. Het wordt mensen naar mijn mening te gemakkelijk gemaakt.

Maar dit is geen discussietopic volgens mij, ik wilde mensen alleen waarschuwen om niet onnadenkend en gevoelsmatig te werk te gaan, want ik vind dat een kwalijke zaak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 13:25

@Rom: en er zal ongetwijfeld nota van genomen worden Haha!
Maar mensen zijn hopelijk oud en wijs genoeg om die beslissing/afweging zelf te maken.

@nielsd: bedankt voor je inbreng. I
k begrijp uit je reactie dat een jeugdlid dus GEEN stem heeft.
Het is dan verder ook niet van belang of de ouders/verzorgers wel of niet lid zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:25

DubbelDun schreef:
Ik ook niet en als ik er om vraag dan krijg ik als antwoord dat die alleen voor leden in te zien zijn op een ALV, waar ik dus niet mag komen Haha!

... omdat je geen lid bent? Verward of?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 13:26

@SFLJ: idd omdat ik geen lid ben.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:35

Weet iedereen eigenlijk al wélke zaken ter stemming zullen worden gebracht?
Heeft iemand bijvoorbeeld al een motie mbt de capverplichting ingebracht?

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:13

Nee, wel als agendapunt aangebracht " de communicatie van de WRAN naar de leden". (nu alleen door een krantje waar je zelf achteraan moet en een onoverzichtelijk internetforum, waar je ook zelf naar de informatie moet zoeken, en internet hebben)
IMO moet een vereniging bij belangrijke bestuursbeslissingen die de leden direct aangaan de ledenACTIEF informeren. Heb bevestiging van Brigitta, het is een agendapunt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:29

Rom ik begrijp je zorgen, maar deze vorm van volmachtstemmen gebeurt al jaren. En het is de enige manier die volgens de statuten is toegestaan. Ofwel een volmacht, of een heel specifieke omschrijving en of je voor of tegen bent, die dan alleen bij een specifieke onderdeel mag worden ingebracht.

Ik ben er voorstander van dat zoveel mogelijk mensen zelf op de ALV komen. Het gaat tenslotte altijd om de toekomst van hun vereniging. Maar in de praktijk blijkt er maar een handjevol mensen te zijn. Dan is een stemmachtiging op zijn minst een optie.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:44

DubbelDun schreef:
@SFLJ: idd omdat ik geen lid ben.

jammer voor de wran Duivel