[WN] Jonge pony+Westernbeginner goed idee? + Vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Jonge pony+Westernbeginner goed idee? + Vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 14:22

Een post hier, omdat ik benieuwd ben naar meerdere meningen, en info. Lachen
(Lastig om hier een goede topictitel bij te bedenken. Bloos )

Even de situatie:
Ik heb altijd Engels gereden op de manege,verzorgpony's, enz. Sinds een poosje heb ik nu mijn eigen pony. Ik heb hem zadelmak gemaakt, erop gezeten en heb net een paar keer 'los' gereden. Los hiervan heb ik een aantal lessen Western gehad op manegepaarden. Ik ben hier heel erg enthousiast over. Het zadel wat ik 'voor zolang' gebruikt heb voor mijn pony is niet geweldig en het is de hoogste tijd om een ander, fijnpassend zadel te kopen. Stiekem vind ik het Western wel erg leuk; ik twijfel erover welke kant ik met hem op zal gaan. (En ik wil graag meteen het bijpassende tuig hebben, zeg maar. Vork )

Los van het praktische aspect (als ik Western met hem zou willen gaan rijden zijn we wel allebei beginner), weet ik ook gewoon te weinig van Western om een weloverwogen keuze te maken. Ik lees dingen op internet, bladen, enz, maar ik ben ook vooral benieuwd naar de trainingsopbouw voor jonge paarden. Iemand nog goede tips waar ik fijne informatie kan vinden?

Is de combinatie sowieso haalbaar, denken jullie; een jonge pony en een beginnende ruiter (qua Western dan he Knipoog). Uiteraard zal ik dan ik begeleiding zoeken, les nemen, enz enz. Nu moeten we samen 'groeien', is dat wel slim... Iemand ervaring mee?

En nog een vraagje over het zadel... Mijn pony is jong en onervaren, en heeft dus nog amper bespiering. Als ik nu een zadel zoek wat goed past, en ik ga trainen, heb ik dan daarna een nieuw zadel nodig? Ik heb het idee dat een Westernzadel minder aangepast kan worden dan een Engels zadel... En wat zou ik ongeveer kwijt zijn aan een zadel? (Je kan het zo duur maken als je zelf wilt, maar het gaat erom dat het goed op mijn pony (tussen 1.45 en 1.50 meter) past, en ik er lekker in kan zitten. Het mag tweedehands zijn, en het kan me verder niet veel schelen hoe het er dan uitziet. Knipoog)

Toch nog een heel verhaal geworden, ik hoop dat het een beetje te volgen is. Lachen

Alvast bedankt voor jullie reactie's!

gaucho

Re: Jonge pony+Westernbeginner goed idee? + Vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:28

Ik zou op zoek gaan naar een goede trainer / instructeur. Kijk bij meerdere mensen of hun manier van trainen jou en je pony past. Die trainer kan je dan verder helpen met je pony etc. Ik vind zelf niet dat het een probleem is dat je een jonge pony hebt, mits je goede begeleiding zoekt. Westernrijden is ook gewoon paardrijden hoor.

Een goed tweedehands westenzadel heb je vanaf rond de 800 Euro. Die blijven redelijk waardevast. Laat je niet verleiden tot een zadelmarktachtig westernzadel, dat wil je je pony niet aandoen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:10

Met een beetje rondkijken kan het ook goedkoper hoor Knipoog

@TurdusMerula : qua training is het het handigst als die een beetje bij je in de buurt zit. Zodoende kan hij aan huis komen of is het niet al te ver reizen om daar te komen.
Je kunt dan misschien de trainer je paard laten beleren en zelf op een van zijn paarden lessen. Zodoende leer je iig dezelfde hulpen. Als je paard dan al wat kan kun jij samen met paard bij dezelfde trainer weer verder trainen.

Qua zadel: natuurlijk zal je paard nav de training wat spieren erbij krijgen, maar of hij nog echt van vorm gaat veranderen heeft meer met de leeftijd te maken. Een paard groeit tot zijn 6e, maar vanaf het 5e jaar is hij dusdanig van vorm dat je met een goed aangepast zadel wel een flinke tijd vooruit zou moeten kunnen.
Hoe eerder/jonger je een zadel koopt des te meer/vaker zul je van zadel moeten wisselen.
Om dat te voorkomen zou je je misschien eens op boomloos kunnen oriënteren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 02:00

Bedankt voor jullie reacties. Lachen

Ik ga er allemaal nog eens over nadenken. Ik wil nu een keuze maken waar ik achter sta, en daar dan ook echt voor gaan. (Niet direct fanatiek, maar duidelijk één richting op.) Ik hoop binnenkort ook een aantal lessen van vergevorderden te kijken; zien hoe dat is, enz.

Ik ga binnenkort eens vragen wat instructrice er van zegt, en wat de mogelijkheden zijn.

Het lijkt me logisch om er goede begeleiding bij te halen. Lachen

Overigens is mijn pony vier jaar, wordt van het voorjaar vijf, maar is dus nog wel écht een slapjanus. Haha!
Boomloos heb ik me al eens georienteerd, maar lijkt me uiteindelijk niet fijn; wel bedankt voor de tip.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:08

ik volg dit.; zit met het zelfde "dilemma" ben overgestapt naar het western.. en wil nu ook een jong paardje kopen...

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:14

Ik volg dit ook even, ik heb onlangs een 4 jarige pony gekocht die (licht) western is ingereden en ik heb zelf een dressuur achtergrond. In principe kan ik nog alle kanten op met haar, maar wil natuurlijk wel de juiste keuze maken.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:18

Ik heb dit dus wel zelf gedaan. Ik kocht mijn pony toen hij 2 was en reed toen nog Engels (was ik wel niet meer helemaal blij mee) Ik kon toen nog niet rijden op mijn pony en ben toen eens naar een westernclinic geweest en wat lessen gevolgd op andere paarden. Ik wilde toen 100% zeker westernrijden en heb mijn pony zelf ingereden. Ik heb niet specifiek western ingereden, naar mijn idee is het in het begin bijna hetzelfde, het wennen aan de ruiter en het gewicht leren dragen is niet veel verschil met engels.

Ik ben ook lessen met hem gaan volgen, al snel merkte ik wel toen hij langer onder het zadel was dat ik toch veel engelse dingen gebruikte en hierdoor wel eens miscommunicatie had. Zo heb ik dus veel fouten gemaakt en moest ik sommige dingen weer afleren en opnieuw aanleren. Achteraf heb ik geen spijt, het heeft wel langer geduurd maar mijn pony heeft wel alles van mij geleerd, degene die hij vertrouwd. Nu rij ik ook geen wedstrijden, dus alles hoefde zeker in het begin niet allemaal perfect of volgens de regeltjes.

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:34

Ik ken de fase waarin jij nou zit...
Ik heb zelf ook al meer dan 10 jaartjes dressuur gereden, en gesrpongen.
Ik kreeg een eigen pony( groen), en mijn wens was.. WESTERN
Maar ik heb er zelf voor gekozen haar eerst engels te leren rijden, omdat ik dacht dat dat logischer zou zijn... Want daarin heb ik zelf al heel wat ervaring...
(ik weet trouwens niet hoe dat werklijk in mekaar zit.. engels en daarna western.. of dat het geen bal uit maakt)
Toch ben ik nu zelf begonnen western te rijden, meteen net als wat jij zelf in gedachten hebt het hele gebeuren gekocht..
Ik ben naar een trainer gegaan, en nu krijg ik les...
Ik meen het wanneer je les hebt gaat alles veel beter, ik voel mezelf nu ook een nietsnut.. maarja ieder begin is moeilijk.
Ik vind het persoonlijk wel hartstikke leuk, mijn trainer geeft ook tips.. en waar nodig is een aanvulling op mijn hanachement.. hij had andere, betere sporen.. dan die dressuurspoortjes van mij Bloos dat bijvoorbeeld..
Als ik jou was zou ik er wel goed over nadenken .. je moet het niet kopen alsof het van de zeeman komt.. De prijzen zijn niet goedkoop.. Maar je hebt er wel veel plezier van.. Als je het wilt!!!
Wat je eventueel kunt doen, is vragen aan iemand die western rijd of je 1 keer een lesje mag op haar pony bijvoorbeeld ..
Dat was bij mij ook de eerste stap, heb je tenmiste nog geen geld verspild.. en je weet wat je wilt.. Cool De keuze is aan jou!!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:59

Ik heb sinds 2 weken een jaarlingmerrie gekocht, en mijn doel is uiteindelijk om lekker endurance, bos-strand en misschien eens een trailwedstrijdje met haar toe doen. Ik heb geen idee aan welke kant ik haar wil laten inrijden, western of engels. De basis verschilt imo niet zo heel veel (correct me if im wrong). Ik hoef geen paard met 10.000 knopjes en truukjes, ik wil er gewoon een die te vertrouwen is en fijn te rijden is.

Ruim voordat Sense ingereden wordt ga ik weer beginnen met lessen, om zo daarna op haar door te kunnen groeien met goede begeleiding Lachen

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:11

Engels verschilt wel met western rijden.. ik dacht eerst ook dat het niet zo veel zou schelen.. maar das dus wel..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:30

Hoe zit dat met de basis? Ik als voornamelijk engelse ruiter kreeg de verschillende westernpaarden gewoon wel aan de gang in de basis. Ik wil gewoon een combinatie ervan, van engels en western *LOL*

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:39

Mij wordt het iig afgeraden.. want bijvoorbeeld sturen alleen al gaat anders..in het begin.. de basis is dat nog niet zo erg.. maar zodra je verder wilt moet je toch een keuze maken

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 00:12

Het duurde een tijdje voor ik deze reactie kon geven; ik heb nog even geen goed internet tot mijn beschikking. (Volgende week heb ik waarschijnlijk draadloos internet, dat het gewoon echt doet, heerlijk, heb er nu al zin in!!)

Bedankt voor jullie reacties!
Volgens mij is het doel van het trainen altijd hetzelfde, je wilt dat je paard fijn loopt, fitter en leniger wordt, enz. De manier waarop is wel een stukje anders, denk ik.

Ik heb mijn 'probleem' ook voorgelegd aan diegene van wie ik les krijg, en die vond het geen slecht idee. Ik heb aangegeven dat ik één richting wil kiezen, en daar ook voor wil gaan. Ter orientatie heb ik haar nog wat vragen gesteld, en daar hoop ik binnenkort antwoord op te krijgen. (Geeft ze les aan huis, kan mijn pony tijdelijk bij haar in stalling zodat ze me kan helpen, enz)

Ik word in elk geval steeds enthousiaster. Lachen

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:43

ik ben sinds kort ook overgestapt van engels naar western. dit had ik jaren eerder moeten doen maar goed. Pling
ook ik heb er voor gekozen om als beginnende wesern ruiter te gaan rijden met een jong paard. mijn paard staat nu in training en ik zelf heb enkele privelessen op een quarter gehad zodat ik de basis enigzins onder de knie krijg (mijn trainer zegt dat ik erg goed ben overigens Haha! ). het zal niet meer lang duren voordat ik op mijn eigen paard kan.
als je nog vragen hebt of info wil mag je me altijd pb'en.

oja wat ik ook nog even kwijt wil is dat engels echt wel veel verschilt van western.