[WN] Waarom is een cap zo´n taboe bij westernruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Waarom is een cap zo´n taboe bij westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 11:30

Dag westernbokkers.

Zie de topic titel, ik ben hier reuze benieuwd naar als engelse ruiter die dressuur, springt en samengesteld rijdt.

Ik val niemand aan, maar lees in diverse topics dat sommigen van jullie niet starten als er een wedstrijd uit is geschreven waar het dragen van een cap verplicht is.

In de engelse sport is het dragen van een cap verplicht op concoursen.
Zelfs op het voorterrein en bij veel verenigingen is het verplicht om tijdens het lessen een cap te dragen.

Ik reed vroeger altijd met een petje op, dacht dat mij niks kon overkomen.
Heb 2,5 jaar bij een handelaar gereden en de verschrikkelijkste bokken onder de komt gehad en ik mag van geluk spreken dat er nooit iets is gebeurd.

Totdat we een keer een wedstrijd van de vereniging hadden.
In de Z valt een ruiter van het paard met het hoofd op een staander en de cap springt in 1000 stukjes.
Toen ik dat zag was ik in 1 keer genezen!

Sindsdien heb ik altijd een cap op.
Hoe braaf mijn paard ook is.

Wat is de reden dat jullie er geen op hebben?

Groetjes Karin.

Chewany

Re: Waarom is een cap zo´n taboe bij westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:54

hallo karin

ik weet natuurlijk niet hoe de anderen erover denken maar voor mijn gevoel heeft het er meer mee te maken dat als je helemaal in je western outfit bent en je paardje staat helemaal paraat, en je moet dan ineens een cap op terwijl dat niet helemaal compatible is met je outfit dan staat dat niet echt western achtig, ik zelf rij dan nog geen wedstrijden maar ben wel druk aan het trainen en wij rijden ook netjes met cap, nu is het wel zo dat het verplicht is bij ons op stal maar ook voor je eigen veiligheid is het niet onverstandig. je kan gelukkig ook veiligheidspotjes krijgen waarover een hoed past dus ben je en veilig en het plaatje is helemaal compleet
als ik een wedstrijd tegenkom waar een cap verplicht is dan zou ik m ook zeker dragen maar als een hoed mag dan zou ik die dragen, ben dan ook in het bezit van een potje alleen nog geen passende hoed dus dan eerst maar de cap op Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 12:39

Oké.

Dank je wel voor je reactie.
Nu is het voor mij al iets duidelijker geworden.

Nog meer reacties zouden leuk zijn.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:04

ik snap echt niet dat mensen er zo'n probleem van maken ,het is verplicht om een reden! en niet starten omdat het stom staat? Rolleyes Slapen Verward gaat nergens over.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 14:14

Het gaat er niet om dat het verplicht is tijdens wedstrijden.

Mijn vraag is waarom aan de westernruiters. Haha!

Ik heb mij na het lezen van de reactie van Chewany verplaatst in een westernruiter en idd als je een heel mooi blingbling outfit hebt in allerlei felle kleuren en fransjes en dergelijke wat in de westernsport heel normaal is staat het idd vreemd als bij die uitbundige kleding een cap wordt gedragen. Bloos

Het oog wil namelijk ook wat.
Maar nu is mijn vraag of ruiters nog meer redenen hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:22

Het gaat niet om het taboe maar de opgelichte verplichting die uit het niets komt vallen en ook nog op oneigenlijke gronden is afgekondigd.. namelijk dat de organisator aansprakelijk zou zijn. Dit is afgeleid van jurisprudentie m.b.t. manegehouders en geldt in die situatie ook daadwerkelijk.

Maar als ik van mijn paard kukel, of van het paard van mijn vriendin, dan geldt de WA verzekering van mij of die van mijn vriendin. Niet het risico van de organisator. Tenzij er een eis is vanuit een veiligheidscertificaat. Maar zelfs de KNHS laat een hoedje toe vanaf de Z. De WRAN echter laat in level 2 een hoedje toe, behalve als je start op het paard van een ander (LET OP GEEN MANEGEPAARD, dan moet je weer een cap. En dat slaat nergens op.

Ik rij met een cap als ik vind dat dat nodig is. Dus op mijn jonge paard wel. Op een paard dat ik niet ken ook. Als ik ga springen ook. En op mijn oudere paard niet, op de oudere paarden van mijn vriendin ook niet. Ik wil die inschatting zelf kunnen maken. Of dat nu om een cap gaat of om een bodyprotector.

Tot vorig jaar was het zelfs VERBODEN met een cap te starten vanaf een bepaalde klasse. En nu wordt het opgelegd. Nogmaals op basis van valse argumenten. Tenslotte ziet het er ook nog eens absoluut niet uit.. besteed je veel aandacht aan je outfit (en die ziet er wat anders uit dan witte broek zwart jasje), moet er zo'n achterlijk ogend dopje bij opeens. Dat ziet er niet uit.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:23

Ben geen westernruiter maar van LAS heb je caps speciaal voor onder een hoed.. Misschien een idee voor sommige mensen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:25

eh.. nee, die zijn niet goedgekeurd en zien er ook niet uit.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:26

Ja ok ,maar DAT het op wedstrijden moet hebben veel mensen ook problemen mee! ik ben heel blij met de nieuwe regel. Dat mensen thuis geen cap dragen tijdens de training is denk ik puur ijdelheid,je ziet het bij dressuur ruiters ook wel maar bij western ruiters is het haast not done!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:34

Anya schreef:
Het gaat niet om het taboe maar de opgelichte verplichting die uit het niets komt vallen en ook nog op oneigenlijke gronden is afgekondigd.. namelijk dat de organisator aansprakelijk zou zijn. Dit is afgeleid van jurisprudentie m.b.t. manegehouders en geldt in die situatie ook daadwerkelijk.

Maar als ik van mijn paard kukel, of van het paard van mijn vriendin, dan geldt de WA verzekering van mij of die van mijn vriendin. Niet het risico van de organisator. Tenzij er een eis is vanuit een veiligheidscertificaat. Maar zelfs de KNHS laat een hoedje toe vanaf de Z. De WRAN echter laat in level 2 een hoedje toe, behalve als je start op het paard van een ander (LET OP GEEN MANEGEPAARD, dan moet je weer een cap. En dat slaat nergens op.

Ik rij met een cap als ik vind dat dat nodig is. Dus op mijn jonge paard wel. Op een paard dat ik niet ken ook. Als ik ga springen ook. En op mijn oudere paard niet, op de oudere paarden van mijn vriendin ook niet. Ik wil die inschatting zelf kunnen maken. Of dat nu om een cap gaat of om een bodyprotector.

Tot vorig jaar was het zelfs VERBODEN met een cap te starten vanaf een bepaalde klasse. En nu wordt het opgelegd. Nogmaals op basis van valse argumenten. Tenslotte ziet het er ook nog eens absoluut niet uit.. besteed je veel aandacht aan je outfit (en die ziet er wat anders uit dan witte broek zwart jasje), moet er zo'n achterlijk ogend dopje bij opeens. Dat ziet er niet uit.

Afgod

eerst mocht het absoluut niet, nu MOET het. terwijl ze de leden gevraagd hadden, die hebben het weg gestemd, nu drukken ze het er door en mag er niet meer over gediscusseerd worden. euh.. hallo?? WRAN ? wat zijn we aan het doen? de leden naaien?
ik zou wel starten als ik een cap op moet, maar in les en prive heb ik hem nooit op.
let wel, dat is mijn eigen keuze. er rijden bij mij in de les zat met wel een cap op. dat is ook hun eigen keuze.
ik wil wel graag zelf kiezen. maar Anya heeft het al prachtig verwoord. amen

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:44

Anya schreef:
En nu wordt het opgelegd. Nogmaals op basis van valse argumenten.....

WRAN(G) hè..........

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:46

Die zijn weer niet "goed"gekeurd, net zo als,als ik het goed begrijp, Troxel niet europees is goedgekeurd maar alleen in Amerika.

De hele `rel`rond het dragen van een cap is ontstaan omdat er een verpichting geldt in bepaalde klassen en het verbod in andere Rolleyes bij de WRAN.
De ras verenigingen als de AQHA en APHA zijn wat dat betreft beter bezig. Zij laten de keuze aan de ruiter zelf, zo als het naar mijn idee ook hoort iedereen is zelf verantwoordelijk of in geval van kinderen de ouders. De kans op een schedel fractuur wordt misschien kleiner met een cap maar het risico op nek letsel en in het ergste geval een hoge dwarsleasi bij een val word nog steeds door een cap verhoogd. Dat vind ik rede genoeg om mensen zelf te laten bepalen welk risico ze willen nemen.

Het heeft dus niks met de rijstijl te maken maar met keuzes die mensen moeten kunnen maken. Misschien zijn westernruiters gewoon wat zelfstandiger of zelf bewuster Cool Het kan niet zo zijn dat ze in een `cap loze`cultuur zijn opgevoed want hier in Nederland komt nog altijd het gros uit een dresuur achtergrond.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:48

Adrienne schreef:
Die zijn weer niet "goed"gekeurd, net zo als,als ik het goed begrijp, Troxel niet europees is goedgekeurd maar alleen in Amerika.

Er zijn wel degelijk Troxels met de juiste CE keur.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:53

Pannenkoek schreef:
Adrienne schreef:

Er zijn wel degelijk Troxels met de juiste CE keur.

dat meende ik ook al. in Westernbork verkoopt ze ze tenminste wel.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:02

kaatje77 schreef:
In de engelse sport is het dragen van een cap verplicht op concoursen.
Zelfs op het voorterrein en bij veel verenigingen is het verplicht om tijdens het lessen een cap te dragen.

Niet als je Z1 of hoger rijdt, ga hun eens verplichten een cap op te zetten. Daar is dezelfde opschudding over geweest met asl resultaat dat ze nog steeds met hoed mogen rijden.

kaatje77 schreef:
Ik reed vroeger altijd met een petje op, dacht dat mij niks kon overkomen.
Heb 2,5 jaar bij een handelaar gereden en de verschrikkelijkste bokken onder de komt gehad en ik mag van geluk spreken dat er nooit iets is gebeurd.

So? Als je zonder wilt rijden zou dat moeten kunnen. Als je met cap wilt is dat ook prima. Het gaat om de vrije keuze

kaatje77 schreef:
Totdat we een keer een wedstrijd van de vereniging hadden.
In de Z valt een ruiter van het paard met het hoofd op een staander en de cap springt in 1000 stukjes.
Toen ik dat zag was ik in 1 keer genezen!

Sindsdien heb ik altijd een cap op.
Hoe braaf mijn paard ook is.

Dus omdat iemand anders van zijn paard dondert doe jij plotseling een cap op Verward
Raar hoor, maar nog steeds je eigen keuze!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 15:06

Sorry, waar gaat dit over.
Waarom val je mij persoonlijk aan?
Ik vraag een reden en krijg van iedereen een duidelijke uitleg en dan zo ineens dit?
Omdat ik GEEN westernruiter ben?
Ik dacht dat dat wereldje heel anders in elkaar zat, helaas...............

Ja. ik zet sinds dat incident een cap op.
Mocht ik ooit Z1 rijden houd ik lekker mijn cap op, ben geen voorstander van taartdozen. Haha!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:08

alleen wordt de keuze van kaatje naar wel een cap makkelijker getolereerd dan anders om. van wel een cap naar geen cap.
laat iedereen in zijn waarde en laat ze zelf een keuze maken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:10

Persoonlijke aanval Verward

Nee hoor Haha!
Je vertelt een heel verhaal over waarom jij er wel 1 op wil, dat is prima, maar het zou je eigen keuze moeten zijn. De cap is geen taboe bij westernruiters, het is de verplichting daartoe die veel mensen tegen de haren in strijkt.

En ik geef aan dat dat niet alleen bij westernruiters is, maar ook bij dressuurruiters in de hogere klassen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:11

Romkabouter schreef:
En ik geef aan dat dat niet alleen bij westernruiters is, maar ook bij dressuurruiters in de hogere klassen.

ook wel bij de lagere klassen hoor, alleen hebben die nog niets in te brengen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 15:31

@Romkabouter:
Citaat:
Ik val niemand aan, maar lees in diverse topics dat sommigen van jullie niet starten als er een wedstrijd uit is geschreven waar het dragen van een cap verplicht is.

Dit staat in de beginpost en daarom is mijn vraag:
Citaat:
Wat is de reden dat jullie er geen op hebben?

Ik laat iedereen in de waarde en idd je mag zelf beslissen waarom je wel/ geen cap op hebt.
Adrienne schreef:
Citaat:
De kans op een schedel fractuur wordt misschien kleiner met een cap maar het risico op nek letsel en in het ergste geval een hoge dwarsleasi bij een val word nog steeds door een cap verhoogd. Dat vind ik rede genoeg om mensen zelf te laten bepalen welk risico ze willen nemen.

Dat wist ik niet, dus ik heb alweer wat geleerd vandaag.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:36

kaatje77: er staat nog veel meer in je beginpost hoor Knipoog
En ik reageer daarop omdat dat niet juist is.

Verders heb ik drie redenen waarom ik er geen op heb.
1) lelijk ding
2) zit niet lekker
3) veel te zweterig

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:16

en de ega van RK heeft eiegenlijk bijna altijd een cap op maar wil wedstrijden graag met ene hoed starten
ik geef best wel wat geld uit aan een showoutfit en voor het mooi hoort daar gewoon een hoed bij Bloos
moet ik wel een cap op zou ik dat ook doen trouwens Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:26

Miss_Pina schreef:
ook wel bij de lagere klassen hoor, alleen hebben die nog niets in te brengen.
Oh dus zo zit het in elkaar...L3 en lager heeft gewoon niets in te brengen Cool

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:02

is het niet zo dan? wou je anders zeggen DD? zo komt het tot mij over. je bent volwassen, je hebt je eigen polis, maar je mag niet zelf een keuze maken. dus dan heb je niets in te brengen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:12

@Paintless : het lijkt zo, maar je hebt wel een stem en die kun je gebruiken Knipoog