[WN] Kopen van een jaarling, tips en waar op te letten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Kopen van een jaarling, tips en waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 20:23

Inmiddels heb ik besloten om de stap te zetten, de stap om opzoek te gaan naar een nieuw maatje na Splash. Op dit moment heb ik 2 jaarlingen op het oog, die ik beiden heb uitgekozen op hun uiterlijk. Bont, veel wit, en een paar felblauwe ogen waar je u tegen zegt.

De ruin heeft een vol APHA papier, een goede afstamming, en een heerlijk ventje om te zien op de foto's. De merrie heeft geen papier, wel zijn moeder, broers en zussen aanwezig. Ook zij spreekt me erg aan, het is een beetje een kopietje van Splash, schimmelbont, 2 blauwe ogen met ontzettend mooie zwarte randen eromheen.

De afstamming maakt me werkelijk niets uit, ik wil gewoon een maatje waar ik lekker mee kan rijden,tutten en genieten. Ook is een papier nou niet het belangrijkst, het zou leuks zijn om een keer een APHA contest mee te lopen voor de grap, maar ik ben niet van plan om elke week met mijn paint op de show te verschijnen.

Ik ben er nog niet helemaal uit, aan de een hangt een hoog prijskaartje, de ander is werkelijk een koopje. Voordat ik iets besluit wil ik zowiezo bij beiden eens kijken, vandaar mijn topic hier. Waar moet ik op letten, wat is wijsheid?

Zowiezo wil ik de jaarling klinisch gekeurd hebben voordat ik de koop door laat gaan, en ik moet eerst een passende opfok hebben gevonden. Voor mij de eerste keer dat ik een veulen/jaarling koop, dusse.... brand maar los Haha!

Splash_

Re: Kopen van een jaarling, tips en waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 08:38

Werkelijk niemand met tips adviezen e.d.? De reden waarom ik dit juist bij WNA zet is omdat ik (no offense) de dressuurmiepjes niet om hulp wil vragen. Daar is namelijk al zo'n soort topic geweest maar daar ging het over dressuurtoppers waar ik mijn keuze niet naar toe gaat.....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:25

Als je aan rassenshows mee wil doen is een papier toch wel handig Knipoog . Als je in de toekomst wel wil fokken met het merrietje is het ontbreken van een papier toch wel een lastig en zal de prijs van een eventueel veulen wat je wil verkopen zeker omlaag drukken.
Je hebt nu pas 2 paardjes gezien, ik zou als ik jou was eerst nog even verder kijken. Een klinische keuring is best aardig maar als je zelf een beetje kijk op paarden hebt of iemand meeneemt om samen te kijken kom je ook een heel eind. Het hangt wel weer van de DA af die keurt, in veel gevallen stelt het niks voor.
Een jaarling zal, als het goed is, ook niet zo snel iets mankeren.
Maar als je de ambitie hebt om naar shows te gaan, al is het maar 1 of 2 x per jaar zou ik toch echt voor een paard met papieren gaan. Als je zeker weet dat je alleen maar recreatief bezig wil zijn maakt wel of geen papier niets uit, maar het is jammer als je achteraf spijt krijgt.
Een goed paard zal ook snel wat meer kosten, wat niet wil zeggen dat het goedkopere dier minder is of slechter zal presteren, maar je koopt zonder papieren wel een stukje beperking in je doen en laten, zeker wat showen betreft en zeker voor een merrie vind ik papierloos een groter gebrek dan voor een ruin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:33

Ik denk dat je in eerste instantie moet kijken met welk dier je de meeste 'klik' hebt, al kan ik me indenken dat je dat niet met één keer kijken zult ervaren. Maar ga er dan wat vaker langs en ga tutten, wandelen etc. Je zult dan al snel merken welke je het beste ligt.

Verder moet je voor jezelf goed voor ogen hebben wát je er mee wilt, als het starten van rassenshows (2 a 3 per jaar) geen issue is dan is papierloos een stuk voordeliger.
Voordeel is ook of de ouders-broers-zussen aanwezig zijn zodat je kunt zien hoe dit uitgegroeid is.

Niemand kan echt de keus voor je maken en de meeste dingen die aangedragen worden zul je zelf ook wel bedacht hebben Haha!

Qua opfok zou ik zeggen; hou het in de buurt zodat je zelf vaak kunt gaan kijken en beknibbel niet op die kosten.
Er zijn ondertussen al zoveel mensen met veulens de mist in gegaan bij een goedkope opfok en die afrekening komt pas jaren later als blijkt dat er beenwerkproblemen/groeiachterstand is.
Goede opfok is niet goedkoop; een jong paard heeft meer nodig als een weiland om gezond groot te worden.

Als aanvulling op wat Elcid schrijft:
@Fokken: verkijk je niet op wat een partikulier vangt voor een veulen zéker als er ook nog eens geen papier bijzit. De dekking en de onkosten zijn al hoger als wat je voor een veulen zult vangen.
@klinische keuring: dit zegt idd niet alles. Persoonlijk zou ik dan ook wél rontgonologisch laten keuren.
Iedereen weet hoe het gesteld is met het beenwerk van QPA' s en dat iedereen met alles mag fokken. En een papier zegt dan IMO dus niets.
Als er broos beenwerk aanwezig is zal dat uit een foto blijken en hier groeien ze niet overheen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:54

Ik zou ook nog willen aanvullen: waarom maak je het gebied waar binnen je zoekt niet wat groter! Van veulen tot zeg 2,5 jaar. Qua prijs zal het niet zo snel iets uitmaken, maar wel in de tijd ( en geld) wat nodig is om hem/ haar zadelmak te gaan maken.
Maar ga eerst eens flink rondkijken, er staan zat paarden te koop en door er veel te zien kan je prijzen vergelijken maar ook voor jezelf een duidelijker beeld vormen wat je hebben wil.
Let wel: er moet een klik zijn, maar val niet alleen voor een "leuk koppie", kijk of de rest ook klopt en maak voor je zelf een lijst met wat jij straks wil met het paard en wat je ervan verwacht.
Dat is dan puur zakelijk, maar het is ook een hele uitgave en voordat je kan gaan rijden ben je een paar duizend euro verder. Zeker een jong paard kan, ook qua karakter, nog enorm veranderen.
Dus wat je nu ziet in een jaarling ( niet voor niets ook wel "naarling" genoemd) zegt weinig over wat het straks wordt. Zowel qua bouw, als karakter. Dat moet straks nog door de puberteit heen, een "hele fijne'' periode ( van ca. 2 tot 3 jaar).
Neem iemand mee met verstand van paarden en ook om jou te herinneren aan de lijst die je hebt gemaakt, als er maar 1 punt op staat wat je met het paard in kwestie niet kan bereiken en wat wel belangrijk is ( bijv. een keer een show lopen) ga dan verder naar de volgende.
Kijk ook maar eens goed naar de tekortkomingen van het dier wat je op het oog hebt i.p.v. naar de voordelen, die 1e ga je op een gegeven moment misschien tegen aan lopen, de goede punten zijn er en blijven er hopelijk.
Het klinkt heel hard en zakelijk, maar het is erg jammer als je nu een dier koopt en over een paar jaar moet besluiten dat hij/ zij het toch net niet is; dat gebeurt zo vaak.
Mijn paint hengst heb ik in Amerika gekocht als 3 maanden oud veulen, hij was toen heel lief ( hij is nu een megapuber en dat kost veel geduld), maar hij had goeie papieren, beide ouders stonden daar, goeie fokker, prima bouw. etc. etc. Er hing natuurlijk ook wel een prijskaartje aan. Hij is nu bijna 3 en qua beweging, werkwilligheid, etc. precies het paard wat ik hebben wilde.
Als hij staks helemaal uitgepuberd is, heb ik er een gouden dier aan, maar ik heb dus niet gekeken naar een lief koppie en een klik, want met een 3 maaden oud hengstveulen zegt dat i.m.o. helemaal niets. Die klik komt er wel, zo'n jong dier is nog zo te vormen en als de rest klopt en je pakt de opvoeding goed op zal dat geen probleem zijn.
Succes ermee.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:54

Dankjewel allemaal. In al jullie berichten komen stuk voor stuk mijn twijfels naar voren, het spookt continue door mijn hoofd heen, wat is op dit moment wijsheid?

De reden dat ik voor een jaarling kies is op dit moment dat er niet 100% van mijn tijd in kan stoppen, maar ik mis het zo verschrikkelijk dat zo graag een paardje wil hebben. Ten tweede vind ik dat als je een jaarling koopt dat je er een onwijs sterke band mee kunt hebben, maar daar is de twijfel weer "wat als hij/zij straks 3 is" en het bevalt totaal niet?

Van te voren lijkt het allemaal zo makkelijk, maar nu het allemaal zo dichtbij komt slaat de twijfel toe, en is opeens mijn ervaring ver te zoeken *LOL*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:04

Tja en daar kan niemand je bij helpen. Ach gut

Misschien moet je gewoon even niet 'zoeken' . Soms hebben dingen de neiging om zichzelf op te lossen en komt er vanzelf iets voorbij zonder dat je gezocht hebt op leeftijd, geslacht etc.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:21

Heel veel is al gezegd. Maar ook: kijk naar de moeder. Een groot deel van het gedrag krijgen ze toch van haar mee. Dominant, niet dominant, vertrouwend.. dat soort dingen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:10

DubbelDun schreef:
@klinische keuring: dit zegt idd niet alles. Persoonlijk zou ik dan ook wél rontgonologisch laten keuren.

Ehh DD een jaarling Rontgenologisch laten keuren is jatten uit eigen portomonee. Er valt op een foto weinig tot niets te zien, omdat het allemaal nog te veel uit kraakbeen bestaat. Alleen een OC is te zien maar zelfs dat kan nog weer vergroeien. Bij die leeftijd heeft rontgenologisch keuren dus helemaal geen zin.

Daarbij dus ook de opmerking dat als je zo jong koopt je altijd een risico neemt. En een risico wat je niet kan uitsluiten. Je weet niet wat er in de tussenliggende jaren van opfok gebeuren gaat en welke blessures het paardje kan of zal oplopen.
Ik zelf heb ook veel liever een paard van veulen af aan, maar ik neem dan ook het risico van evt blessure op de koop erbij. Als je dat niet wilt of kunt, zou ik niet aan een jong paard beginnen. Er kan nl altijd wat mee gebeuren.
(Is overigens niet negatief tegenover de TS bedoeld. Maar ik heb als fokker al een paar keer een koper gehad die elk risico wil uitsluiten, en dat kan gewoon niet. Tis en blijft jong spul wat gekke dingen doet, en waarvan je gewoonweg niet weet hoe het zich gaat ontwikkelen. Daarnaast heeft voeding, stalling enz enz daar ook heel veel invoed op.)

Bedenk voor jezelf ook wat je gekeurd wilt hebben. Er werd nu over beenwerk gesproken. Ikzelf zal nooit, maar dan ook nooit, een jaarling buigproeven laten ondergaan. Mocht een koper dat willen, mag hij van mij op zoek naar een ander paard. Een buigproef op niet volledig ontwikkelde benen vind ik "Not done". Het risico dat je dan wat kapot maakt is nl ook best wel aanwezig. Vanaf 2,5 jaar oud dan mogen ze van mij, voor die tijd, nope.

Verder wel of niet papieren, tja dat moet je voor jezelf uitmaken of je dat belangrijk vind. Het aantal rassenshows is niet zo verschrikkelijk groot. Aan de andere kant leg je jezelf idd wel een beperking op kwa wedstrijden. En idd kij kwelk paard jou de meeste/grootste klik geeft. Welk paard kan je niet uit je gedachte krijgen, blijft je achtervolgen. Meestal is dat het paard voor je Haha!

Veel sucses

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:24

@Rina: ik ken een jaarling die had op de foto dusdanig broze botten (kanaaltjes) dat hij de leeftijd van 2 niet zo bereiken. Hij is dus na 6 maanden 'aanmodderen' met allerlei middeltjes/injecties die het bot zouden moeten verbeteren alsnog met 1.5 afgemaakt.
Het beestje heeft er geen dag kreupel op gelopen, maar volgens de DA zou iedere scherpe bocht een breuk kunnen veroorzaken, zó slecht was het.
Dit was een veulen uit een presterende vader en bekende fokmerrie.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:39

Ja en nu schrijf je over een uitzonderlijk geval. Hoe vaak komt dat voor??? In de meeste (overgrote deel zelfs) mankeert nog niets op die leeftijd. En daarom zeg ik rontgen heeft geen zin. Maar goed moet iedereen voor zichzelf uitmaken, ik zal de laatste zijn die een koper verbiedt rontgenfoto's te laten maken mochten ze dat willen. Maar het geeft nog steeds geen garantie dat het paard op latere leeftijd niets zal mankeren. En daarbij de hoeveelheid kraakbeen zal, om een goede foto te maken, nog steeds te groot zijn. Daarom kijk naar de ouders, en de nakomelingen. Wat loopt daarvan onder het zadel en hebben daarvan paarden problemen? dan zou ik verder kijken. Genoeg paarden op de wereld zeg ik dan altijd Haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 17:21

Oke, even voor de duidelijkheid Lachen Ik ga geen rontgenkeuring laten doen, op een heel enkele uitzondering zal je nu al een afwijking zien bij een jaarling, maar jongens, ze moeten nog groeien en de afwijkingen zijn er vaak nog niet eens op te zien.

Ik wil haar klinisch laten keuren, en dan met name hart longen en andere standaard dingetjes. De stand van benen, over-onderbite vacht, algemene indruk dat kan ik zelf ook prima. Maar op dat moment heb ik gewoon graag dat een DA er even naar kijkt, en zijn mening er over uit. En dat met die momentopname een gezonde jaarling mee naar huis neem.

Rina, dankjewel. Ook ik neem de risico's op de koop toe, en als het allemaal goed gaat heb ik er hopelijk een geweldig paard aan. Aan elke keuze zit een voor en nadeel, en dingen om over na te denken. Ik persoonlijk ben er in iedergeval zeker van dat er voor mij een jaarling komt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:45

Splash OK dan! verstandig. Laat een DA hem/haar nakijken (de standaard dingen die je al schreef) als je het zover hebt. Welke het gaat worden is een kwestie van welke je in je gedachte blijft achtervolgen, of dat nou de merrie of de ruin is kan alleen jij uitmaken, dat is echt welke jij het leukste vind. En kijk dan ook echt alleen maar daarna en vergeet even de rest (wel fokken, niet fokken. wel papieren, niet papieren) dat is allemaal niet belangrijk als je niet het paard koopt wat de klik heeft voor jou. Jij moet er mee verder. Kijk dus goed naar karakter en hoe hij/zij op jou reageert en wat ze doet in omgang. Daaruit kan je al aflezen of jij met dit paardje gelukkig gaat worden. Ik tenminste wel, er zijn paarden waar ik echt niets mee kan Knipoog

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:55

@Splash. Ik ga je niks zeggen over een jaarling, daar ik er zelf te weinig ervaring mee heb.
Ik weet wel een opfokstal bij Zaandam in de buurt kijk eens op : http://www.trainingsstalstarnmeer.nl .
De stallen zijn ruim en schoon en de jaarlingen staan in kleine groepjes en hebben een inloopstal. Succes ermee.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:48

IJp schreef:
@Splash. Ik ga je niks zeggen over een jaarling, daar ik er zelf te weinig ervaring mee heb.
Ik weet wel een opfokstal bij Zaandam in de buurt kijk eens op : http://www.trainingsstalstarnmeer.nl .
De stallen zijn ruim en schoon en de jaarlingen staan in kleine groepjes en hebben een inloopstal. Succes ermee.

Helaas, ik heb evelien al gesproken en zij heeft voor een merrie alleen een box zonder uitloop beschikbaar. En heb een behoorlijke opdracht er nu aan, want als de jaarling woensdag goedgekeurd word is ze van mij *LOL*

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:57

Da's jammer.
Maar ik hoop voor je dat ze goedgekeurd wordt, en misschien tot in de toekomst!