Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
crazycactus schreef:Sporen zijn altijd optioneel. Het moeten westernsporen zijn met losse wieltjes met stompe punten.
voorlopig nog wel, er gaan stemmen op om het dragen van sporen voor de lagere levels te gaan verbieden, maar zo ver zijn we nog niet geloof ik. Ik bedenk me overigens net dat je tegenwoordig ook met western knopsporen mag rijden. Dat mogen dan geen engelse sporen zijn natuurlijk.
crazycactus schreef:voorlopig nog wel, er gaan stemmen op om het dragen van sporen voor de lagere levels te gaan verbieden, maar zo ver zijn we nog niet geloof ik. Ik bedenk me overigens net dat je tegenwoordig ook met western knopsporen mag rijden. Dat mogen dan geen engelse sporen zijn natuurlijk.
@dd,super duidelijk weer zoals gewoonlijk.rock grinders?pizza snijders,leuk voor de linedancers onder ons
maar niet voor op je paard.en helemaal zonder is imo niet altijd een optie,zeker niet in de lage levels.ik kan mij zo voorstellen dat niet iedereen zijn eigen paard beleerd vanaf inrijden,want dan zou spoorloos wel een optie zijn.vaak zijn we toch afhankelijk van de mannier van inrijden van de eerste baas,hoewel ik me terdege realliseer dat dit ook wel eruit te halen is,met genoeg tlc en rijkunde.de realliteit zecht echter dat de 'gemiddelde ruiter toch naar hulpmiddelen grijpt om zijn paard voorwaarts te krijgen,dus sporen aan zijn-haar voeten doet.mits op de juiste manier gebruikt en gebruikmakend van de juiste instruktie(trainer,lespersoon
)heb ik hier persoonlijk geen probleem mee.ik sta-werk op een engelse manege en wat mij nog wel eens verdriet bij onze manege kindertjes is de vanzelfsprekendheid waarmee de zweep meegenomen word op de lesponie.(ik geef zelf geen les,ik ben poepschepper)en als men dan een beetje rijden kan en een eigen paard heeft,hup,sporen eraan want hij loopt niet voorwaarts,en als ze dan prive les hebben dan moeten ze zonder van de lespersoon en dan doet ie het zeker niet(makkelijk)als ik dit zo terug lees is het toch wel ingewikkeld,mijn bottomline is trainig en de juiste lespersoon
het enigste wat ik probeer (en met mij vele)is proberen mensen bewust te maken van het feit dat het ook anders kan(less is more)ik kom net terug van stal waar ik een meisje van 15 heb geholpen om haar draver wat minder te laten trekken aan het bit.mijn aanwijzingen hielpen en dat maakt mij blij,en haar ogen gingen even open.een klein druppeltje op de gloeiende plaat,maar als we dit volhouden,ieder op zijn niveau,dan helpt dat .dus ook op bokt,sturen richting less is more,info geven aan de vragers(in dit geval de ts)zoals dd altijd lekker duidelijk doet.dat helpt onze sport.